دلیل بروز بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

بزرگترین نگرانی و ترس بیماران مبتلا به بزرگی پروستات که به علت علائم ادراری شدید حتما باید مورد عمل جراحی قرار گیرند، دو عارضه اختلال جنسی (ناتوانی جنسی) و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات است.

بر خلاف تبلیغات موجود در سراسر دنیا به خصوص در اینترنت دو عارضه بعد از عمل به ندرت بعد از عمل اتفاق می افتد. طبیعی است اگر عمل جراحی توسط جراحان کم تجربه ای انجام شود، این دو عارضه بیشتر اتفاق می افتد. عمل جراحی پروستات چه به صورت عمل باز و یا بسته انجام شود، نیاز به تجربه زیاد پزشک دارد. چون هر دو بسیار سخت بوده و تجربه کافی پزشک شرط اصلی می باشد.

این دو عارضه بعد از عمل در حدود 6 درصد ممکن است، اتفاق افتد و در دست جراحان با تجربه هرگز اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات دیده نمی شود، طبق آمار 1000 بیمار عمل شده توسط اینجانب یک مورد بی اختیاری ادرار نداشته ام.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات

وقتی بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می گیرد، چنانچه جراح پروستات را با تجربه و دقت کافی پروستات را از مجرا جدا نکند و باعث آسیب مجرا شود، فرد بعد از عمل دچار بی اختیاری ادرار می شود.

اگر آسیب و صدمه به مجرا شدید نباشد بی اختیاری ادرار بعد از عمل با سرفه کردن، خندیدن و کار سنگین اتفاق می افتد و معمولاَ بعد از چند ماه بهبودی حاصل می شود. ولی اگر صدمه به مجرا و عضله کنترل ادرار در مجرا شدید باشد. در این صورت بی اختیاری کامل و نیاز به گذاشتن پوشک تا آخر عمر است که این فاجعه ای بزرگ و قابل گذشت نیست. پس پزشک خود را درست انتخاب کنید.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات

در عمل بسته که رزکسیون پروستات یا TUR-P می باشد و پروستات به صورت قطعات متعدد خارج می گردد حتما باید برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات ، پزشک جراح تجربه کافی را داشته باشد. بی اختیاری ادرار در این عمل جراحی به علت صدمه به عضله کنترل ادرار در مجرا می باشد، که بر حسب اینکه آسیب خفیف یا شدید باشد، بی اختیاری موقت و بهبودی حاصل می شود و یا دائمی که باید از پوشک استفاده شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر صابر دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام
    هنگام ادرار با سختی و بصورت قطره قطره انجام میگیره و خیلی اذیتم میکنه قبل اینکه برم پیش دکتر این مشکل نداشتم فقط از ادرار که انجام دادم کمی خون مانند رنگ عسل خارج شد که ترسیدم و مراجعه کردم و قرصهای سرترالین 100 مینو پروترال 0.4 آزیتروماسین 500 سیپروفلوکساسین 500 شیاف diclofenac هنگام درد بهم داد چند روز از داروها استفاده کردم و سپس مصرف داروهارو قطع کردم چونکه ادرار سالم نرمال من ادرار با سختی و بصورت قطره قطره تبدیل شد لطفا من را راهنمایی کنید. در ضمن سونوگرافی کلیه ها مجاری ادراری و پروستات انجام دادم جوابش بدین صورت زده که کلیه ها سایز محور و اکوی پارانشیمال نرمال دارند (LK=120mm & RK=107mm)
    ضخامت پارانشیمال در حدود طبیعی میباشد. شواهدی از هیدرونفروز یا توده کلیوی دیده نمی شود. مثانه دارای شکل و ضخامت جدارینرمال است. پروستات به ابعاد 40*32*40mm وحجم تقریبی 26cc سایز مختصر بزرگتر از حد نرمال دارد. میزان PVR در حد صفر است. تاریخ سونوگرافی 20/10/1399
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر اشکان دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. یک هفته ای هست که من قرص آسنترا ۱۰۰ مصرف میکنم و هنگام انزال بعد از خارج شدن مایع منی یک قطره خون هم خارج شد و البته انزالم هم دیرتر از همیشه اتفاق افتاد. آیا مشکل خاصی هست؟ در ضمن ۲۸ سالمه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      اهميتي ندارد خود به خود خوب مي شويد

  • تصویر کاربر رسولی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر پدر من با سن ۶۴ که دچار تومور مثانه شده که سیستوسکوپی انجام شد وجواب پاتولوژی بدخیم شد وبعد شش مرحله ب ث ژ تزریق شد بعد سو نوگرافی انجام شد که نشان داد تومور به دیواره خارجی مثانه عود کرده بعضی از پزشکان نظر به خارج کردن قسمت در گیر مثانه راداده اند وبرخی دیگر خروج کامل مثانه وعمل رادیکال میخواستیم نظر شما رو هم بدونیم جواب پاتولوژی وسونو گرافی را برایتان فرستادم با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      مثانه بايد خارج شود

  • تصویر کاربر گودرز جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر پدر بنده 76 سال دارد حدود دوسال ونیم هست پروستات را کامل برداشته اما کنترل ادرار ندارد یک سال ونیم هم دکتردیگری قرص سولیفناسین سوکسینات5میلی تجویز کرده وی بعداز یکسال ونیم فرقی نکرده خواهشن راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر گودرز دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص وزیکر5میل مصرف میکنن
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بي اختياري درمان ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کریمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام ، خسته نباشید . من ۱۵ روزی از عادت ماهیانه ام میگذره اما ۲،۳ روز بعد از قطع شدنش بعد از ادرارم چند قطره خون رقیق ازم خارج میشه و بعد از چند دقیقه احساس سوزش عمیق در داخل احساس میکنم اما از بیرون هیچ علائمی ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و اگر متاهل هستيد دو هفته رابطه نداشته باشيد

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام‌؛ چندین سال خود ارضایی داشتم و یکماه هست که ترک کرده ام اما هر مرتبه بعد از دفع ادرار مایع منی هم همراه ادرار(مخلوط ادرار و منی) دفع می شود به طوری که کیسه بیضه ها بعد از دفع ادرار شل می شود و به شدت لاغر شده ام و مجرای ادراری هم دچار التهاب شده و احساس خستگی مفرط دارم؛راهنمایی بفرمایید چه دارویی مصرف کنم???
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسری دارم 14 ساله که مشکل شب ادراری دارد پسری هست استرسی وزود رنج و تیک عصبی مثل ناخن جویدن دارد لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شبي يك عدد قرص ايمي پرامين ٢٥ ميلي گرم ميل كنند دو ماه

  • تصویر کاربر صفورا چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    باسلام خانم 67ساله باوزن حدود78کیلوگرم ازیکسال پیش درلحظه که برای دستشویی حرکت میکرددچار ریزش ادرار میشودوباتجویزمتخصص قرص ایمی پرامین 25میلی گرمی وپولترودین2میلی گرمی مصرف میکندولی موثرنبوده ومشکل کماکان باقی است وبخاطرشرایط کروناوسکونت درشهرستان برای مراجعه حضوری معذوریت دارد.افتادگی مثانه هم ندارد.چه راهنمایی برای ایشان دارید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنند

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام.جناب دکترمن حدودچندماهی میشه که ادرارم باتاخیروبریده بریده وفشارکم بیرون می آید.درضمن سالی یکبارآزمایش پروستات داده ام.برای آخرین بارکه آزمایش پروستات(یک سال پیش)دادم،دکترگفت کمی بزرگ شده ولی نسبت به سنی که داری(۵۵سال)طبیعیه.
    درضمن من بااینکه خیلی سعی میکنم جلوی خودموبگیرم،ولی حداقل هفته ایی۲بارخودارضایی وزودانزالی دارم.درضمن مجردم.درضمن هیچگونه دردی ندارم.نگرانی من از دفع ادرارم است.ازچه دارویی استفاده کنم.لطفا مرا راهنمایی کنید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام
    درحال حاضر واز اردیبهشت ماه با نظر دکتر کپسول پوریک سیدال،پروترال۴/ و لووفلوکساسین مصرف می کنم وتست پروستات پی اس ای وسونوگرافی از پروستات و... که برای استحضار واظهار نظر پیوست وارسال می کنم دادم پزشک محترم گفتن که مشکلی نیست عفونت والتهابات پروستات ومثانه است که با آنتی بیوتیک برطرف می شود
    عفونت ها کاهش ومیشود گفت برطرف شده ولی دردهای خفیف در مجرای آلتم وهمچنین بعضی مواقع در بیضه ها و بین مقعد وبیضه ها دارم درضمن ادرارم اکثر مواقع زرد رنگ وبعضی مواقع البته موردهای نادر ادرارم زرد مثل آب گل آلود می باشدیک مدتی کشاله های ران درد می کرد ولی الان مرتفع شده فقط اطراف مثانه وبعضا مثانه درد می کند تکرر ادرار قبل بخصوص شب ها داشتم ولی الان یکبار درشب.
    انتهای کمرم وقتی زیاد می نشینم درد می کند البته ای را بگم که در گذشته دیسک کمر داشتم والان هم دیسک گردن دارم.۵۲سال سن دارم راهنمایی ام کنید چه کنم نگران هستم میگم نکند سرطان یکی از قسمت های دستگاه تناسلی را دارم ضمناآلتم مدتی است حالت خواب دارد وانگاری ورم داردفشارهم که میدم چه آلت وچه بیضه ها رو دردی ندارم.پیشاپیش از راهنمایی که می فرمایید تشکر می کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر