آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

سرطان مثانه یا (Bladder cancer) معمولا در افراد با سنین بالا به وجود می آید، اگر چه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. از هر 10 سرطان مثانه 7 مورد آن در مراحل اولیه که قابل درمان است، تشخیص داده می شوند.

در این مقاله علل و فاکتورها، علائم، تشخیص، جلوگیری از عود و چگونگی درمان سرطان مثانه آمده است.

علل سرطان مثانه

  • یک فرد سیگاری 50 برابر شانس بیشتری برای ابتلا دارد.
  •  تومور مثانه، بیشتر در مردان سفیدپوست بالای ۴۰ سال دیده می شود. وجود سابقه این بیماری یا مجاری ادراری در خانواده‌ی نزدیک، احتمال ابتلا سایر اعضا را تشدید می‌کند.
  •  شغل هایی که با مواد شیمیایی سرو کار دارند. افرادی که در آزمایشگاه ها کار می کنند و یا افرادی که در قسمت های نفتی شرکت نفت کار می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به کانسر مثانه قرار دارند.
  • در صورتیکه عفونت مثانه عود کند یا عامل دیگری در دراز مدت باعث تحریک مثانه شود، احتمال ابتلا به توده در مثانه افزایش میابد.
  •  اگر بیشتر از یک سال است که داروی پیگلیتازون (اکتوز) را مصرف می کنید، متأسفانه در خطر بیماری سرطان در ناحیه مثانه قرار دارید. سایر داروهای دیابت نیز که حاوی این ماده‌ی دارویی می باشند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.
  •  اگر ناحیه‌ی لگن شما تحت پرتودرمانی قرار گرفته است، امکان ایجاد توده مثانه در شما زیاد است. شیمی‌ درمانی و مصرف داروهای سیکلو فسفامید نیز ممکن است موجب ایجاد سرطان در مثانه شوند.
  •  انگل شیستوزوما، باعث ایجاد سرطان در مثانه می شود.

عوامل دیگر عبارتند از:

  • جراحی تقویت مثانه. برخی افراد این پروسه را برای کمک به بی اختیاری انجام می دهند. این جراحی احتمال ابتلا به سنگ های مثانه را بیشتر می کند.
  • دیورتیکول مثانه. این دیورتیکول ها، کیسه های کوچکی هستند که در مثانه شما تشکیل می شوند. برخی افراد با آن ها متولد می شوند، در حالی که در برخی دیگر آن ها ناشی از عفونت یا مشکل پروستات می باشند.
  • سیستوسل. این حالت فقط در زنان اتفاق می افتد. بخشی از دیواره مثانه ضعیف شده و به داخل واژن می افتد که می تواند جریان ادرار را مسدود کند.
  • رژیم غذایی. یک رژیم غذایی سرشار از چربی، قند و نمک که فاقد ویتامین های A و B است می تواند احتمال ابتلا به سنگ مثانه را افزایش دهد، اگرچه این مورد در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

احساس درد در مثانه

علائم دقیق سرطان مثانه چیست؟

  • ادرار خونی که به دو صورت دیده می شود: یا فرد از ادرار خونی و دفع لخته خون شکایت دارد یا در آزمایش ادرار، خون گزارش می شود. از هر 10 نفر مبتلا به این بیماری،  8 نفر ادرار خونی دارند. ادرار خونی معمولاً بدون درد است.
  •  ادرار دردناک یا سوزش ادرار
  •  گاهی تکرر ادرار
  •  عفونت های ادراری
  •  اگر تومور از مثانه خارج شده باشد، بیمار ممکن است از درد پشت اطراف مثانه شکایت داشته باشد.
  •  ورم اندام تحتانی
  •  کاهش وزن
  •  کم خونی
  •  توده در لگن
  •  درد مقعد و لگن

علائم سرطان مثانه در مردان

در ایران مردان بیشتر از زنان به این بیماری دچار می شوند اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و فرم پیشرفته نباشد ارگانها را گرفتار (متاستاز) نکرده باشد به صورت زیر می باشد:

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سوزش ادرار ناشی از التهاب مثانه و علت های آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سوزش ادرار ناشی از التهاب مثانه

اگر بیمار به نوع بدخیم و پیشرفته کنسر که ممکن است استخوانها ، کبد و یا ریه را مبتلا شده باشد علائم ریوی ، کبدی و درد استخوانی را نیز دارا خواهد بود.

علائم سرطان مثانه در زنان

بطور شایع و بیشتر سرطان مثانه در دو طرف جدار مثانه بوجود می آید و محل شایع دیگری که سرطان بوجود می آید ، کف مثانه می باشد در نوع اول علائم این بیماری بیشتر ادرار خونی و دفع لخته می باشد و چنانچه تومور نزدیک سوراخ مثانه ایجاد شده باشد باعث کاهش فشار ادرار ، تکرر ادرار ، سوزش ادرار و احتباس ادراری می باشد.

 

انواع سرطان های مثانه

3 نوع سرطان در مثانه وجود دارد. شایع ترین نوع سرطان مثانه، نوع ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) می باشد که در حدود 92 درصد سرطان های مثانه را تشکیل می دهند.

ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) : سرطانی است که در سلول‌های موجود در درونی‌ترین لایۀ پوشش دستگاه ادراری مربوط به مثانه ایجاد می‌شود. بیش‌تر سرطان‌های مثانه در این سلول‌های ارتجاعی ایجاد می‌شوند.

دو نوع سرطان دیگر مثانه آدنوکار سینوما و اسکاموس هستند که تومورهای بسیار بدخیم هستند و بعد از درمان بیمار طول عمر زیادی نخواهد داشت.

نوع اول سرطان مثانه خود به دو دسته تقسیم می گردد:

◀  دسته اول که 70 تا 80 درصد تومورهای مثانه را تشکیل می دهند، تومورهایی هستند که از نظر درجه یا گرید به داخل مثانه نفوذپذیری ندارند و این نوع سرطان ها را سرطان های سطحی می گویند.

◀  دسته دوم سرطان هایی هستند که درجه و یا گرید آنها بالا بوده و به داخل مثانه نفوذ کرده اند.

درمان سرطان مثانه

آیا سرطان مثانه کشنده است ؟

150 نوع سرطان در بدن انسان وجود دارد. هر کدام که در مرحله پیشرفته تشخیص داده شود، بیمار طول عمر چندانی نخواهد داشت و منجر به مرگ می شود. سرطان در ناحیه مثانه به 2 فرم دیده می شود. نوع اول خوشخیم است و کشنده نیست.

نوع دوم که توده های بدخیم از مثانه خارج شده و ارگانها را گرفتار کرده باشد باعث می شود طول عمر کاهش یابد و بعد از حداکثر 2 سال منجر به مرگ می شود.

احتمال زنده ماندن بعد از سرطان مثانه

میزان زنده ماندن می تواند به شما ایده بدهد که چند درصد از افراد مبتلا به همان نوع و با همان مرحله سرطان با گذشت زمان مشخصی( معمولاً 5 سال) پس از تشخیص هنوز زنده هستند. آن ها نمی توانند به شما بگویند که چه مدت زنده هستید، اما ممکن است به شما کمک کنند درک بهتری از موفقیت درمان داشته باشید.

طول عمر بیماران سرطان مثانه

به خاطر داشته باشید که میزان بقا بر اساس نتایج قبلی تعداد زیادی از افراد مبتلا به سرطان خاص تخمین زده می شود، اما آن ها نمی توانند پیش بینی کنند که در مورد هر شخص خاصی چه اتفاقی می افتد. این آمار می تواند گیج کننده باشد و ممکن است شما را به سوالات بیشتری سوق دهد. با پزشک خود در مورد چگونگی محاسبه ی این اعداد صحبت کنید، زیرا وی با شرایط شما آشنا است.

نحوه تشخیص سرطان مثانه

گام های مختلفی برای تشخیصتوده در این ناحیه و میزان پیشرفت آنها طی می شود.

  • آزمایش ادرار
  • معاینه فیزیکی که در آن به کمک انگشت، ناحیه مقعد و یا واژن مورد بررسی قرار گرفته و وجود هرگونه توده غیر طبیعی تشخیص داده می شود.
  • سیستوسکوپی که در آن دوربین کوچکی از طریق میزراه وارد مثانه میشود و پزشک می تواند توسط آن وجود هر گونه بدخیمی را مشاهده کند.
  • بیوپسی که در آن، از بافت دیواره مثانه از طریق وارد کردن لوله ای کوچک به داخل میزراه، نمونه برداری می شود.
  • سی تی اسکن
  • عکس برداری از مثانه بوسیله ی تزریق ماده حاجب
  • ایکس ری

سیستوسکوپی

پس از تعیین حجم و ابعاد توده و گرید کنسر، درمان متناسب با آن اتخاذ می شود، از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است، آزمون های سالانه و غربالگری این سرطان اهمیت بسیاری دارد.

درمان سرطان مثانه

درمان سرطان های شایع سطحی مثانه

برای تشخیص این نوع از سرطان  از سیستوسکوپی استفاده می شود. این نوع سرطان ممکن است یک عدد یا چند عدد باشد. پس از تشخیص، یک دستگاه مخصوص را وارد مثانه کرده و بافت های سرطانی را خارج می کنیم. پس از خارج کردن سرطان، شیمی درمانی داخل مثانه ای هفته ای یک بار با ب ث ژ بمدت 6 هفته باید صورت گیرد.

👈مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سیستوسکوپی و عوارض آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سیستوسکوپی

سیستوسکوپی این سرطانها بعد از عمل شانس عود دارند، لذا باید هر سه ماه یکبار به مدت 2 سال، مثانه را با دستگاه برای تشخیص عود سرطان بررسی کنیم و پس از 2 سال هر 6 ماه یکبار به مدت 5 سال مثانه را مورد بررسی قرار دهیم.
اخیراً برای جلوگیری از عود مجدد کنسر مثانه داروی ب ث ژ را برای چند ماه ادامه می دهیم.

آیا سرطان مثانه قابل درمان است؟

این بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور کامل قابل کنترل و درمان است.

اما اگر متاستاز پیشرفته باشد درمان آن رضایت بخش نیست و طول عمر چند ساله با شیمی درمانی امکان پذیر است . در این حالت تو ده های بد خیم از مثانه خارج شده و به ترتیب استخوانها، کبد و ریه را گرفتار می کنند و بیمار طول عمر زیادی نخواهد داشت.

درمان سرطان های غیر سطحی و نفوذ پذیر در عضله مثانه

این سرطانها بر خلاف سرطان هایی که قبل تر ذکر شد، بزرگتر و قسمت وسیعی از مثانه را گرفتار می کنند و کنسر به داخل عضله مثانه پیشرفت می کند. برای تشخیص این بیماری، از سیستوسکوپی استفاده می شود و باید توده های سرطانی با دستگاه  ادراری کاملاً خارج شود و با دستگاه قسمتی از عضله مثانه را هم خارج می کنیم تا مشخص شود تا چه مقدار از دیواره ی مثانه گرفتار کنسر شده است.

این کنسر به علت درجه و گرید بالا و گرفتاری عضله مثانه، درمان آن خارج کردن مثانه و پروستات و درست کردن مثانه از روده کوچک است به این صورت که انتهای مثانه مصنوعی را به جدار پوست شکم وصل می کنیم.

درمان گیاهی درد مثانه

شایع ترین علت درد مثانه که همراه با تکرر ادرار می باشد.، التهاب و عفونت مثانه می باشد که در این دو حالت تجویز داروی آنتی بیوتیک و داروی ضد درد ضروری است.

در حال حاضر هیچ دارویی گیاهی برای درد مثانه وجود ندارد و کاربردی ندارد و بر خلاف تبلیغات، هیچ کدام از محصولاتی که تبلیغ می شوند اثر تایید شده ای بر جلوگیری از پیشرفت کنسر در مثانه ندارند.

پیشگیری از سرطان مثانه

متاسفانه امروزه بده ما در معرض انواع امواج، تشعشعات، آلودگی ها و هم چنین مواد غذایی با ترکیبات سرطانزا قرار دارد. برای پیشگیری از انواع تومور ها در ناحیه های مختلف بدن از جمله مثانه توصیه های عمومی وجود دارد :

  • در معرض قرار نگرفتن با مواد شیمیایی صنعتی
  • از شغل هایی که با مواد رنگی، کابل، رنگ آمیزی سرو کار دارند خودداری شود.
  • خودداری از خوردن غذاهای پر چرب، کلسترول زیاد
  • خوردن سبزیجات و میوه فراوان
  • خوردن مایعات فراوان

ولی به طور خاص تخلیه کامل ادرار در هر نوبت و رسیدگی سریع به التهابات و عفونت های مثانه، میتواند به پیشگیری از ایجاد توده در مثانه کمک کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

منبع ویکی پدیا فارسی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از وقت و لطف شما برای پاسخگویی به سوال قبلی کد r06od44705 ( مشکل در کنترل ادراری) که فرمودین همیشه شبی یک کپسول امنیک بخورم با توجه به اینکه به علت اثر شل کنندگی کپسول امنیک در پروستات باعث شل شدن عضلات صاف آلت تناسلی مرد نیز می شود و لذا نعوظ سفت ممکن است ایجاد نشود. و بنده اکنون مشکل نعوظ دارم و با تادالافیل مقاربت میکنم تکلیف چیست ؟ ممنونم از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      هر دو را ميل كنيد
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام.جوانی 30 ساله مجرد هستم تکرر ادرار دارم.مخصوصا شبا.سونوگرافی گرفتم حجم پروستاتمcc39شده.که بسیار نگران کنندس.ایااحتمال برگشتن به سایز نرمال وجود دارد؟شما چه دراوها وراهکاریو سفارش میکنید؟نگرانی من باعث بدتر شسدن حالم میشود؟ایا احتمال سرطان در این سن وجود دارد؟تشکر از راهنمایتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      در. اين سن سرطان به وجود نمي آيد اندازه پروستات قابل تغيير نيست
  • تصویر کاربر صونیا چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    چگونه ازادرار مکررکه ادم راخسته می کندراحت شیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص وزيكر ٥ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يك عدد
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    دکتر یه سوال داشتم.
    هنگام لمس زیر شکم دقیقا جلوی مثانه احساس میکنم یه چیزی مثل طناب قابل لمس و ملموس هست . خواستم بدونم این طبیعیه یا ماهیچه ست یا غیرطبیعیه؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ماهيچه مي باشد
    2. تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون از وقتی که گذاشتید
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خواهش مي كنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اعظم سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . وقت بخیر
    دختری 21 ساله هستم که از کودکی مشکل شب ادراری داشتم . چندین بار تحت نظر پزشکان مختلف بودم و دارو مصرف کردم اما هیچ تاثیری نداشته . دو برادر من همین مشکل رو داشتن اما در سن نوجوانی مشکلشون حل شد..داروهایی از قبیل مینیرین ملت ، ایمی پرامین ، تولرین ، و نوع اسپری مینیرین رو هم استفاده کردم. در حال حاضر هم از یوریناسین 5 استفاده میکنم اما روز به روز بدتر میشم ... گاهی شبا با فشار شدید مثانه برای تخلیه ادرار بیدار میشم اما بیشتر شبا اصلا متوجه نمیشم. جواب آزمایش کشت ادرار و سونو هیچ مشولی نداشتم. اندازه مثانه و تخلیه بطور طبیعی هست عروسیم نزدیکه و استرسم رو خیلی بیشتر کرده. خواهشمندم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر سن شما بالاي ١٥ سال است ديگه درمان نمي شويد
  • تصویر کاربر L.y جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 471 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام.ممنون از اینکه پاسخ سوالات مردم را میدهید پدر بده ۶۵سالشه. باتشخیص سرطان مثانه، عمل سوزاندن توده برایشان انجام شده و . دکتر هم برایشان ۴ تا آمپول میتومایسین تجویز کرده اند که هفته ای یک بار در مثانه تزریق شود ک فعلا در هفته ی دوم تزریق هستند . ایشان اصلا سیگار نمیکشن وسالیان سال هر روز ورزش هم میکنن
    حال سوال من اینه که این سرطان از چه نوعیه و میتونم امیدوار باشم که بعد از این دوره آمپولها ، سلامتیشونو کامل به دست میارن؟ یا احتمال عود کردن و رشد سلول ها در آینده هم وجود داره؟ واقعا ممنون میشم اگر جواب بدین. تشکر
    جواب پاتولوژی اینطوری بود:specimen received in fixative consist of multiples pieces of gray white and soft tissue measuring0.5×0.5×0.3cm
    Diagnosis:
    bladder TURT
    Low grade transitional cell carcinoma
    Muscular layer is identified
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سرطان سطحي نمي باشداگر خواستيد مراجعه ٨٨٥٠١٠٨٣ لطفا سوال نكنيد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    اقای دکتر من پسری 22 ساله هستم تقریبا دو هفته است که بعضی روزها مثانه ام کمی درد می گیرد واین درد تا یک روز کمتر یا بیشتر طول می کشد و بعد خوب می شود و هیچ علائم دیگری اعم از دفعات ادرار و ... ندارم فقط هنگام کار کردن کمی درد بیشتر می شود و حالت سنگینی مثانه پیدا می کنم می خواستم بدونم علت چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل جنسي داشته باشيد
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    دلیل بی اختیاری ادرار در اقایان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      در چه سني چون سن مهم است
  • تصویر کاربر سید شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    با سلام من 73 سال دارم وروزی یک عدد کپسول تامسولوسین میخورم ، روزها مشکل کمتری برای دفع ادرار دارم ( در حالت مثانه پر تا 400 سی سی ادرار می کنم ) ولی شب هنگام اغلب دو بار برای دفع ادرار بیدار می شوم و هر بار کمتر از 200 سی سی ادرار می کنم " از اینکه شبها بیدار می شوم عذاب می کشم " پزشک معالج من دکتر ... معتقد است من باید با این وضعیت را تحمل کنم و هرگونه عمل جراحی چاره شب بیداری را نمی کند . نتیجه سونو و آزمایش خون را به شرح زیر :
    نتیجه آزمایش خون
    T.S.H ( ECLIA) 1.53 µlU/ml
    P.S.A (ECLIA) 0.8 ng/mL
    Free PSA ( ECLIA) 0.1 ng/mL
    Free PSA/P.S.A 12.5 %
    نتیجه سونوگرافی پروستات
    Prostate 41Χ38 Χ38 m m
    Volume 30.7 ml
    نتیجه سونوگرافی مثانه
    Wall measure 2.3-2.7 m m
    Being examined the bladder contained 200 ml of clear urine
    Volume.Post-void residual urine about 18 ml

    خواهشمندم بفرمائید مشکل من از مثانه است یا پروستات وآیا احتیاج به عمل دارم . با تقدیم احترام سید جواد احدی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر عمل كنيد شانس بر گشت شب ادراري زياد است
  • تصویر کاربر sara جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1191 مشاهده پرسش
    سلام.سپاسگزارم از وقتی که برای پاسخ به سوالات میگذارید.
    آقای دکتر مدت ۳ سال است مرتب به عفونت مثانه مبتلا میشوم ؛پزشکان هیچ دلیلی برای مشکل من پیدا نمیکنند.باکتری ها هر بار متفاوت هستند و با انتی بیوتیک از بین میروند اما باکتری (انتروکوکوس)مرتب بر میگردد به سیپرو و اموکسی سیلین مقاوم شده است پزشکان اینجا هیچ انتی بیوتیک دیگری برای من تجویز نمیکنند و نظرشان این است که ممکن است به دیگر انتی بیوتیک ها مقاوم شود.برای درمان و خلاص شدن از این وضعیت چه درمانی پیشنهاد میدهید؟به دلیل عفونت های مکرر؛ مثانه را نمیتوانم کامل تخلیه کنم و اخر ادرار را باید با زور زدن دفع کنم موقع زور زدن درد تیزی در مجرا دارم و ادرار قطع و وصل میشود. در تست یورودینامیک برای تخلیه مثانه پرستار از سوند بزرگ استفاده کردنند حس میکنم مجرا ملتهب و زخم شده است اما بعد از برداشت سوند خون در ادرار ندیدم. بعد از سوند گذاری در هنگامی که برای تخلیه اخر ادرار زور میزنم در قسمتی از مجرا احساس درد تیزی دارم.البته در زمان وارد کردن سوند درد و سوزش بسیار زیاد داشتم و مقاومت میکردم که ایشون بدون توجه به درد من ؛سوند را با فشار و زور وارد کردند.
    متاسفانه به نظر من؛ پزشکان اینجا حاذق نیستند و تا به حال مشکل من را حل نکرده اند.
    ایا امکان اسیب در سوند زدن بدون خون ریزی وجود دارد؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید من با شرایطی که در اینجا دارم از چه انتی بیوتیکی برای درمان استفاده کنم؟
    متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      از كپسول سفالكسين هر ٦ ساعت يك عدد ٢٥٠ ميلي گرم يك هفته
    2. تصویر کاربر sara شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام.
      از سفالکسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت به مدت ۱۰ روز استفاده کردم بر طرف نشد از ماکروبید هر ۱۲ ساعت استفاده میکنم به مدت ۱۴ روز بر طرف میشود و بعد از ۲ هفته عود میکند.
      متشکرم.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      مدتي دارو مصرف نكنيد
    4. تصویر کاربر sara یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      چند ماه پیش با قطع دارو عفونت شدید کلیه کردم و خون ریزی بسیار زیاد داشتم و به مدت ۶ روز انتی بیوتیک تزریقی قوی تجویز کردند.لطفا بفرمایید با این شرایط راه درمان بیماری من چیست؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      همه كاري براي شما انجام شده ومن از راه دور بدون دسترسي به شما چكار كنم ، مراجعه كنيد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر