بیماری کیست کلیه خطرناک است؟

در این مقاله سعی شده است در ارتباط با بیماری کیست کلیه اطلاعات جامعی در اختیار مردم قرار گیرد. لطفا مارا همراهی کنید.


کیست کلیه چیست؟

بیماری کیست کلیه ، یک بیماری ارثی است که در آن تعداد زیادی کیست در کلیه ها بوجود می آید. این کیست ها سرطانی نیستند و به صورت ساک های گردی پر از مایع آب مانند می باشند.

اندازه کیست های کلیه

اندازه کیست کلیه مختلف است و هرچه مایع در آن بیشتر شود، اندازه آنها نیز بزرگتر می شود. کیست ها گاهی یک یا دو عدد در کلیه بوجود می آیند و اندازه آنها کوچک می باشند و بندرت ممکن است عارضه ای به کلیه برساند. این نوع کیست ها را کیست های ساده می گویند.

آیا کیست های کلیه خطرناک است؟

این کیست ها معمولا در سنین بالا بوجود می آیند. 50 درصد افراد بالای 40 تا 50 ساله، دارای این کیست ها هستند. معمولا” کیست ها هیچگونه درمانی نیاز ندارند، مگر اینکه کیست بزرگ شود و باعث درد یا آسیب کلیه شود، در غیر اینصورت تخلیه کیست، ضرورت پیدا می کند.

بیشتر اوقات این کیست ها را با سونوگرافی، هر سه ماه باید پیگیری شود و اهمیت خاصی ندارد و بیمار نباید نگران این کیست ها باشد. اگرچه معمولا” کلیه ها بیشتر به این کیست ها دچار می شوند ولی در ارگانهای دیگر بدن مثل کبد نیز ممکن است بوجود آید.

علائم کیست کلیه

کیست های ایجاد شده در کلیه، دو نوع آن ژنتیکی بوده و یک نوع آن اکتسابی می باشد. درمان قطعی برای بیماری کیست کلیه، وجود ندارد ولی درمان ها فقط قادر به کنترل علائم بیماری می باشد.

این بیماری ممکن است باعث اختلال در عملکرد کلیه ها شود و سرانجام منجر به نارسائی و از کار افتادن کلیه ها شود. این بیماری، چهارمین علت از کار افتادن کلیه ها و یا نارسائی کلیه می باشد.

برخی از کیست ها نیز در خارج از کلیه تشکیل می شوند و به انها کیست کورتیکال کلیه گفته می شود.

اندازه کیست‌های کلیه و معنی هر کدام از آنها

بعضی از کیست‌ها بسیار کوچک هستند و بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. بعضی دیگر به اندازه یک توپ تنیس رشد می‌کنند. با بزرگ شدن کیست‌های کلیه، این ضایعات می‌توانند بر اعضای مجاور فشار وارد کنند و موجب ایجاد درد شوند.

کیست‌های کلیه به طور معمول گرد هستند، دیواره ظریف و شفافی دارند و در ابعاد مختلفی یافت می‌شوند. معمولا قطر کیست‌ها از ابعاد میکروسکوپی تا پنج سانتی متر متغیر است.

این کیست ‌ها ممکن است به واسطه مشکلات جدی سلامتی ایجاد شوند، مسائلی که می‌توانند به اختلال عملکرد کلیه بیانجامند، با این حال در بیشتر موارد کیست‌ها مشکلات سلامتی حاد به همراه ندارند.

علائم کیست های کلیه

بسیاری از افراد مبتلا به کیست کلیه، سالها ممکن است بدون علامت باشند. کیست باید به حدی بزرگ شود که باعث علائم زیر شوند:

  • درد و حساسیت در شکم
  • خون در ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد پهلوها
  • سنگ کلیه
  • درد و یا احساس سنگینی در پشت
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • فشارخون
  • عفونت کلیه

کیست کلیه

عوامل ایجادکننده کیست کلیه

یک نوع ارثی آن که اتوزومال می باشد و بعضی اوقات کیست کلیه جوانان نامیده می شود و 90 درصد، از این نوع کیست هستند. فردی که پدر یا مادر وی مبتلا به بیماری کیست کلیه باشد، 50 درصد شانس ابتلا به این نوع کیست را خواهد داشت.

معمولا علائم در 30 یا 40 سالگی خود را نشان می دهد، به هر حال در بعضی، علائم در دوران جوانی تظاهر می کند. نوع دیگر ارثی این بیماری (RECESSIVE) کمتر دیده می شود و هر دو پدر و مادر باید ژن این بیماری را داشته باشند. دارای علائم نمی باشند.

کیست کلیه در کودکان

کيست کلیه در کودکان

چهار نوع از بیماری کیست کلیه دربچه ها دیده می شود. یک فرم که موقع تولد تشخیص داده می شود، فرم یا نوع دوم که در ماه اول تشخیص داده می شود و نوع سوم که از 3 تا 12 ماهگی تشخیص داده می شود و نوع چهارم در سال اول دیده می شود.

کیست های اکتسابی معمولا در سنین بالا بوجود می آیند و ارثی نیستند و در افرادی که قبلا مشکلات کلیوی دیگری داشته اند، بوجود می آید. بطور شایع و فراوان در افرادی که نارسائی کلیه دارند و یا تحت درمان با دیالیز هستند بوجود می آید.

تشخیص بیماری کیست کلیه(PDK)

چون این بیماری ارثی می باشد، پزشک موظف است که از بیمار شرح حال فامیلی این بیماری را بپرسد. آزمایش خون باید برای بررسی کم خونی و آزمایش ادرار برای وجود عفونت یا پروتئین در ادرار انجام شود. آزمایشات تصویری برای وجود کیست های کلیه و کبد باید صورت گیرد. آزمایشات تصویری با انجام سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI می باشد.

عوارض بیماری کیست کلیه

این کیست ها عوارض بسیار جدی متعددی برای کلیه ها بوجود می آورد. شایع ترین و بیشترین عارضه ای که بوجود می آورند فشارخون است و در درجه دوم نارسائی کلیه یا از کار افتادن کلیه می باشد. عارضه و عوارض ایجاد شده، بستگی به شدت و بزرگی کیست ها دارد.

درمان باعث کاهش ضایعه به کلیه می شود. از سایر عوارض کیست های کلیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعیف شدن جدار شریانها که به آن آنوریسم گفته می شود و در شریان مغز و آئورت دیده می شود.
  • کیست در کلیه
  • کیست در بیضه ها و پانکراس
  • وجود حفره در روده که به آن دیورتیکول گفته می شود.
  • کاتاراکت و کوری
  • بیماری کبدی و نارسائی دریچه قلب
  • کم خونی و کاهش گلبولهای قرمز خون
  • خونریزی در کیست
  • فشارخون
  • از کار افتادن کبد
  • سنگ کلیه
  • بیماری قلبی عروق

درمان کیست کلیه

درمان بیماری کیست کلیه

هدف از درمان کیست های درون کلیه، کنترل علائم و جلوگیری از بوجود آمدن عوارض می باشد. مهم ترین اصل درمان، کنترل فشارخون می باشد.

درمان ها شامل:

  • تجویز داروی ضد درد
  • تجویز داروی ضد فشارخون
  • تجویز دارو برای کنترل فشارخون
  • رژیم کم نمک
  • تجویز داروهای زیاد کننده ادرار
  • جراحی تخلیه کیست ها برای تسکین درد

وقتی بیماری پیشرفت کند، منجربه از کار افتادن کلیه ها می شود و دراین صورت درمان، پیوند کلیه خواهد بود.

در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با راه های درمان این بیماری داده شده است.

اگر کیست های کلیه هیچ علائم یا مشکلی ایجاد نکند و با عملکرد معمول کلیه تداخلی نداشته باشد، فرد ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد. در این شرایط، پزشک معالج ممکن است برای فرد تصویر برداری‌هایی نظیر سونوگرافی پیشنهاد کند و از وی بخواهد این تصویر برداری‌ها را به صورت دوره ای تکرار کند تا از بزرگ نشدن کیست ها اطمینان حاصل شود.

اگر کیست کلیه تغییر کند و موجب علائم و مشکلات دیگر شود، احتمالا فرد به درمان کیست نیاز پیدا می‌کند. در بعضی مواد کیست‌های ساده کلیه به صورت خود به خود محو می‌شوند.

درمان کیست‌های دارای علائم و مشکل

اگر کیست در بدن بیمار علائمی ایجاد کند، پزشکان معمولا استفاده از روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌کنند. گزینه‌های در اختیار افراد عبارتند از:

1- سوراخ و تخلیه کردن کیست و سپس پر کردن آن با محلول الکل.

در بعضی موارد، پزشکان یک سوزن باریک و بلند را از طریق پوست وارد بدن بیمار می‌کنند و سوزن را از دیواره کیست عبور می‌دهند. در ادامه این فرآیند پزشک مایع موجود در درون کیست را تخلیه می‌کند. پزشک می‌تواند درون کیست را با محلولی الکلی پر کند تا از شکل گیری مجدد کیست جلوگیری کند.

2- جراحی برای برداشتن کیست.

کیست‌های بزرگ یا علامت دار ممکن است برای تخلیه و برداشتن نیاز به جراحی داشته باشند. در این حالت برای دست یابی به کیست، جراح چندین برش کوچک بر روی پوست ایجاد می‌کند و ابزارهای ویژه ای را به همراه یک دوربین فیلم برداری کوچک وارد بدن می‌کند.

پزشک ضمن تماشای فرآیند بر روی مونیتور اتاق جراحی، ابزارها را به سمت کلیه هدایت می‌کند و از آنها برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می‌کند. در ادامه دیواره‌های کیست سوزانده یا بریده می‌شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر بزرگوار دختر بنده که حدودا سه ساله و نیم هست در اسفند سال گذشته ازمایش سونوگرافی انجام دادم که سوگرافی انجام دادم که شامل فلونس در سیستم چپ به دیامتر AP لگنچه برابر ۸.5 م م رویت گردید که با مشورت دکتر داروی ااکسی بوتینین ۵ اکسیر به تعداد ۱۰۰ عدد با دز مصرفی یک دوم در روز تجویز گردید که پس از مصرف ۲۰ عدد دارو را اشتباه قطع کردم ولی در هشتم مردادماه ازمایش سون گرافی دادم باز اتساع خفیف در لگنچه کلیه چپ به دیامتر AP برابر ۱۴.۵ م م مشهود است به نظر شما دکتر بزرگوار ایا این برگشت التهاب نتیجه قطع دارو است و اگر مجددا مصرف دارو را دوباره از سر بگیرم التهاب کلیه بهبود پیدا می کند راه حل این مشکل چیست لطفا بنده را راهنمایی نفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام راه حل وتشخيص انجام ايزوتوپ اسكن dmsa و dtpa مي باشد نتيجه. را پس از انجام اطلاع دهيد و يا مراجعه كنيد .
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 569 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    من چند روز پیش ازمایش خون دادم ومقدار قند خون:93-اوره:24- اسید اوریک:5.86- کلسترول:204-کراتین:1.42 - ومیزان psa 1.09 میباشد. خواستم بدونم میزان کراتین خونم بالاست آیا خطرناکه کلیه هام آسیب دیده وچه دارویی تجویز میکنید -رژیم غذایی چی هست. با تشکر فراوان ازاقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام تمام آزمايشات طبيعي است .
  • تصویر کاربر جمال یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 451 مشاهده پرسش
    عقرب گزیدگی چقدر میتواند به کلیه هاآسیب برساند؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام ميزان آن مشخص نيست .
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر،من خانمم باردار هست و تو هفته 30با ازمایش سونو مشخص شد کلیه جنین تورم داره،دارم از نگرانی داغون میشم لطفا یه جوابی بهم بدین تا قبل رفتنم به دکتر،تو ازمایش سونو یه قطر 5mm,ویکی6mmزده ایا اینا خطرناکن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام اصلا نگران نباشيد .
    2. تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون اقای دکتر خدا خیرتون بده
    3. تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون اقای دکتر خدا خیرتون بده
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام خواهش ميكنم ، در سه ماهگي تولد سونوگرافي كليه ها انجام شود .
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سیما یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،مدتی هست اضافه وزن پیدا کردم ،ازمایش های کامل دادم اوره ی خونم خیلی بالا بود،ادارم بوی تندی داره،مصرف اب خوردن زیاد رو شروع کردم اما حالت های بیحالی و حالت تهوع گاهی اقات دارم.ممنون میشم کمکم کنید،دکتر هیچ دارویی به من نداده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام منظور از خيلي بالاست يعني چقدر .
  • تصویر کاربر سمانه یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر شوهر برج 7پارسال ب مدت دو هفته بيمارستان بستري بودن ك تب و لرز شديد و بي اشتهايي همراه زرد شدن پوست داشتن كه 5روز بيمارستان بستري شدن و با انتي بيوتيك خ بهتر شدن و دكتر مرخص كردن ولي بعد از دو هفتهمون علايم را داشتن و دوباره ك مراجعه كرديم بستري شدن و علت بستري را داخل پرونده ايشون نوشتن كلانژيت.بعد از يك هفته خ بهتر شدن و مرخص شدن دكتر گفتن اگ علايم را نداشتن ديگ احتياج ب مراجعه نيس و تا الانم خوب بودن ب جز مواردي ك اگر غذاي بد بخورن احساس ميكنه غذاشون هضم نشده.وقتي بستري بودن دكتر گف يكي از كليه هاشون يه مقدار كم كار شده و مقدار كراتينين خونش بالا رفته گفتن 1.8شده.الان از طرف شركت ازمايش خون و ادرار رفتن ك اونجا هم بهشون گفته كراتينين خونشون بالاس و 1.6داخل برگه جواب ازمايش زده.آقاي دكتر توروخدا كمكم كنيد و بفرماييد آيا اين عدد مشكل سازه و اينكه چيكار بايد كرد؟آيا كم كاري كليه منجر شده ك نتونه كراتينين را دفع كنه؟فرضا ي كليه كم كار شده يعني اون يكي كليه ها نتونسته دفع كنه؟خواهش ميكنم كمكم كنيد.من منتظر پاسخ شما هستم.خيلي خيلي ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 7 سال پیش)
      باسلام علت بالا رفتن كراتنين ذكر نشده ولي زياد بالا نمي باشد .
  • تصویر کاربر سمیه شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب آقای دکتر

    من قبلا هم سوالی کردم از خدمت شما
    همسرم در انگلستان زندگی میکنه و مدتی احساس ناراحتی در تخلیه ادرار داشته که با آزمایشهای مختلف سرطان کلیه رو تشخیص دادن.
    منتها بعد از چند هفته بهش گفتن که یا باید شیمی درمانی بشه یا دارو درمانی
    که بعد از مدتی گفتن که در دو کلیه حدود 3 تا تومور وجود داره البته کوچک
    و یاز به شیمی درمانی نیست. و با دارو درمان میشه.
    سوالم از شما اینه که بدون جراحی میشه با دارو تومور از بین بره؟ و سرطان ریشه کن شه؟ داخل ایران جراحی می کنن خارج از ایران چرا گفتن با دارو درمان میشه. خیلی نگرانم . لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      با سلام بسيار درمات قطعي سرطان كليه كه در تمام دنيا انجام مي شود عمل جراحي و خارج كردن سرطان مي باشد واگرسرطان تمام كليه را كرفتار كرده باشد خارج كردن كليه ميباشد . سرطان هاي دو طرفه وهمزمان كليه بنام vonhipple lidue disease ناميده مي شود كه بسيار بدخيم تر مي باشد . در مورد شيمي درماني وقتي كليه به علت سرطان خارج شد بايد شيمي درماني صورت گيرد . توصيه مي شود فورا مراجعه كنند .
  • تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    من 45 سال دارم درازمایشم کراتنین عدد1.06رانشان داده با توجه به اینکه هیچ بیماری خاصی ندارم وفقط داروی فلوکستین مصرف میکنم علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      ممكن است خطاى آزمايشگاه باشد مجددا تكرار كنيد
  • تصویر کاربر موسوی دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قبلا از راهنمایی حضرتعالی استفاده کردم وتشکر میکنم
    سابقه سنگ کلیه دارم ولی از دیشب درد سنگینی در قسمت راست ایجاد شد همراه با حالت تهوع و استفراغ که سونوگرافی انجام دادم یک سنگ 9 میلی در حالب که انسداد ایجاد کرده وچند سنگ در کلیه که بزرگترین آنها6.6 میلی است ویک سنگ 7.9 میلی هم وجود داردو گفتهه شد مشکوک به هیدرونفروز. الحمدلله عصر سنگی بزرگ دفع شد ودرد م ساکت شد . حالا من موندم که بقیه سنگها چطور دفع میشه چوندکتری که رفتم میگه ممکنه حتی این سنگها با جراحی هم بیرون نیاد (لازم بذکر است پارسال سه بار عمل تی یو ال انجام دادم ودیگر وحشت میکنم خواهشی که دارم بنده را راهنمایی بفرمایید که بااین وجود بهترین راه درمان برایم مناسب تر است با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      اگرچه سنگها كوچك هستند ولى امكان سنگ شكنى برون اندامى ممكن است موثر قرار گيرد
  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 5791 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر عزیز بنده چند سال است داروی متادون استفاده میکنم میخواستم بدونم تاثیری در روند کلیه دارد و باعث اسیب به کلیه و کبد میشود و از چه ازمایشی میشه فهمید ایا پیگیری ازمایش کراتین و اوره تاثیر دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      هیچ اثری روی کلیه ندارد ولی باعث سرطان مثانه میشود
    2. تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      یعنی الان باید از این بابت نگران باشم.یا احتمال این مو ضوع هست
    3. تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      یعنی الان باید از این بابت نگران باشم.یا احتمال این مو ضوع هست
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 7 سال پیش)
      ٥٠ برابر شانس ابتلا به سرطان را نسبت به فرد معمولى داريد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر