نوشیدنی های مفید برای درمان و رفع سنگ کلیه

اگر تا به حال سنگ کلیه را تجربه کرده اید، مطمئنا آن را به خاطر می آورید. درد می تواند غیر قابل تحمل و به صورت موجی باشد (به اصطلاح می گیرد و ول می کند)، تا زمانی که سنگ های ریز از مجرای ادراری شما عبور کرده و از بدن شما خارج شوند. برای بسیاری از افراد، سنگ های کلیه، فقط یک بار اتفاق نمی افتند: تقریبا نیمی از افرادی که این شرایط را تجربه کرده اند، بدون اقدامات پیشگیرانه، طی هفت سال، دوباره دچار سنگ کلیه شده اند.

جلوگیری از سنگ کلیه، کار سختی نیست، اما نیاز به اقدامات خاصی دارد.

سنگ های کلیه زمانی تشکیل می شوند که مواد شیمیایی خاصی در ادرار رسوب کنند و تشکیل بلور دهند. بلورها رشد می کنند تا تبدیل به حجم ها (سنگ های) بزرگتری شوند که می توانند به دستگاه ادراری راه پیدا کنند. اگر این سنگ ها در جایی گیر بیافتند و جریان ادرار را مسدود کنند، موجب درد می شود.

اکثر سنگ ها زمانی تشکیل می شوند که کلسیم با اگزالات ترکیب شود. سنگ ها همچنین می توانند از اسید اوره، که محصول جانبی سوخت و ساز پروتئین می باشد، تشکیل شوند.

در اینجا 5 روش برای کمک به جلوگیری از سنگ کلیه وجود دارد:

✅ مقدار زیادی آب بنوشید: نوشیدن آب زیاد ، مواد موجود در ادرار را که منجر به تشکیل سنگ می شوند، رقیق می کند. سعی کنید مایعات کافی بنوشید تا در روز 2 لیتر ادرار دفع کنید، مقدار مایعات استاندارد 8 لیوان 8 اونسی در روز می باشد. خوردن آب مرکبات ، مانند آب لیمو و آب پرتقال نیز می تواند کمک کند. سیترات موجود در این مرکبات مانع از تشکیل سنگ می شود.

نوشیدن آب در دفع سنگ کلیه

✅ مصرف سدیم را کاهش دهید: یک رژیم غذایی با سدیم بالا می توانند باعث تشکیل سنگ کلیه شود، چرا که مقدار کلسیم موجود در ادرار را کاهش می دهد. بنابراین، یک رژیم غذایی با سدیم کم برای افراد مستعد سنگ کلیه توصیه می شود. توصیه های امروزی پیشنهاد می دهند که جذب سدیم کلی روزانه را به 2300mg محدود کنیم. اگر سدیم در گذشته منجر به تشکیل سنگ کلیه شده، مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید. خوردن پروتئین حیوانی بیش از حد، مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی سطح اسید اوریک را افزایش می دهد و می تواند منجر به سنگ کلیه شود. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا سطوح سیترات ادرار را کاهش می دهد و مواد شیمیایی موجود در ادرار از تشکیل سنگ جلوگیری می کند. اگر شما در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار دارید، مصرف گوشت روزانه خود را محدود کنید. این کار برای داشتن قلبی سالم نیز مفید است.

غذاهای غنی از کلسیم بخورید: کلسیم خوراکی به اگزالات موجود در روده های شما متصل می شود و از اینرو مقدار اگزالاتی را که جذب جریان خون می شود کاهش می دهد و سپس از طریق کلیه دفع می شود. این کار غلظت اگزالات در ادرار را کاهش می دهد، بنابراین شانس کمتری برای متصل شدن به کلسیم ادرار دارد. این امر منجر به کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه می شود.

 

غذاهای کلسیم دار در دفع سنگ کلیه

✅ از مصرف غذاهای تشکیل دهنده سنگ خودداری کنید: چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و بیشتر آجیل ها سرشار از اگزالات هستند، ماده ای که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. اگر شما از مشکل سنگ کلیه رنج می برید، پزشک شما ممکن است توصیه کند که از خوردن این غذاها اجتناب کنید یا آنها را در مقدار کمتر مصرف کنید.

برای برخی از افراد ، بعضی از غذاها و نوشیدنی های خاص تا جایی که در مقادیر زیاد مصرف نشوند، منجر به تشکیل سنگ کلیه نمی شوند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که افرادی که مقدار زیادی  ویتامین  Cبه شکل مکمل مصرف می کنند در خطر تشکیل سنگ کلیه قرار دارند. این امر ممکن است به این دلیل باشد که بدن ویتامین  C را به اگزالات تبدیل می کند.

✅ هیدراته بمانید. هیدراته ماندن بدن یک نکته کلیدی است.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات، یک بخش اساسی در دفع سنگ های کلیه است و از تشکیل سنگ های جدید جلوگیری می کند. نه تنها مایعات، سموم را از بین می برند، بلکه به حرکت سنگها و دفع آنها از طریق مجرای ادراری کمک می کند.

با این حال، آب به تنهایی کافی نیست و افزودن موادی خاص نیز می تواند مفید باشد. حتما پس از مصرف هر داروی طعم دار، بلافاصله یک لیوان آب بخورید. این کار به حرکت دادن این مواد از طریق سیستم ادراری کمک می کند.

سنگ کلیه علت درد کلیه بعد از دفع سنگ چیست؟

درمان خانگی سنگ کلیه با 10 نوشیدنی مفید

1. درمان سنگ کلیه با آب

هنگامی که یک سنگ در حال عبور کردن است، بالا بردن مصرف آب می تواند به این فرایند سرعت بخشد. سعی کنید در روز به جای  لیوان آب معمول، 12 لیوان آب بنوشید.

کم آبی بدن یکی  از عوامل عمده خطر برای تشکیل سنگ کلیه می باشد و مطمئنا ، این آخرین چیزی است که شما می خواهید.

به رنگ ادرار خود دقت کنید. ممکن است بسیار روشن، زرد مات باشد. ادرار زردرنگ تیره، نشانه کم آبی بدن است.

2. درمان سنگ کلیه با آب لیمو

شما می توانید در صورت تمایل، مقداری آب لیمو را به آب اضافه کنید. لیموها حاوی ماده شیمیایی سیترات هستند که از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند. سیترات همچنین می تواند سنگ ها را بشکند و به آنها اجازه دهد تا آسانتر عبور کنند.

نوشیدنآب لیمو برای سنگ کلیه

برای ایجاد یک تأثیر بزرگ، به مقدار زیادی لیمو نیاز است، اما مصرف مقدار کم آن می تواند اثر کمتری داشته باشد.

آب لیمو مزایای سلامتی زیاد دیگری هم دارد. برای مثال، مانع از رشد باکتری می شود و به تأمین ویتامین C کمک می کند.

3. درمان سنگ کلیه با آب ریحان

ریحان حاوی سید استیک می باشد که به شکستن سنگ  های کلیه و کاهش درد کمک می کند. این نوشیدنی حاوی مواد مغذی زیادی می باشد. این درمان خانگی به طور سنتی برای اختلالات گوارشی و التهابی استفاده می شود.

در آب ریحان، آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی وجود دارند و این می تواند به حفظ سلامت کلیه کمک کند. از برگ های خشک شده یا تازه ریحان می توانید برای درست کردن چای و نوشیدن چند فنجان در روز استفاده کنید. شما می توانید در یک آبمیوه گیر، آب برگ ریحان را بگیرید و آن را به نوشیدنی اسموتی اضافه کنید.

شما نباید از آب ریحان درمانی به مدت بیش از 6 هفته استفاده کنید. استفاده ی بیش از حد می تواند منجر به موارد زیر می شود:

  • قندخون پایین
  • فشار خون پایین
  • افزایش خونریزی

تحقیقات بسیار اندکی در مورد نحوه اثربخشی ریحان برای سنگ های کلیه وجود دارد، اما این گیاه خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد.

4. درمان سنگ کلیه با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک می باشد، که به حل شدن سنگ های کلیه کمک می کند. سرکه سیب مزایای سلامتی بی شمار دیگری نیز دارد. یک پژوهش آزمایشگاهی دریافته است که سرکه سیب به کاهش تشکیل سنگ های کلیه کمک می کند، گرچه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما به دلیل مزایای بی شمار سلامتی آن، احتمال خطر آن نیز کم است.

برای دستیابی به این مزایا، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب خالص اضافه کنید. این نوشیدنی را در طول روز بنوشید.

شما در طول روز نباید بیشتر از 1 لیوان آب از این نوشیدنی بخورید. شما همچنین می توانید آن را مستقیماً روی سالاد بریزید و یا به سس سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید.

اگر سرکه سیب در مقادیر زیاد مصرف شود، می تواند منجر به پایین آوردن سطح پتاسیم شود و نیز باعث پوکی استخوان شود.

افراد مبتلا به دیابت به هنگام مصرف این نوشیدنی باید مراقب باشند. سطح قند خون خود را در طول روز به دقت بررسی کنید.

اگر این داروها را مصرف می کنید، نباید این ترکیب را بنوشید:

  • انسولین
  • دیگوکسین
  • داروهای ادرار آور مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

5. درمان سنگ کلیه با آب کرفس

آب کرفس ، سمومی را که منجر به تشکیل انواع سنگ کلیه می شوند، از بدن پاک می کند و از قدیم الایام در داروهای سنتی استفاده می شده است. این ماده همچنین به دفع راحت تر سنگ کمک می کند.

ساقه کرفس و آب را با هم در مخلوط کن بریزید و سپس در طول روز از آن بنوشید.

آب کرفس پاک کننده انواع سنگ کلیه

اگر دارای شرایط زیر هستید ، از نوشیدن این ترکیب خودداری کنید.

  • هر گونه اختلال خونریزی
  • فشار خون پایین
  • جراحی برنامه ریزی شده

اگر داروهای زیر را مصرف می کنید، نباید این نوشیدنی را بنوشید.

  • لووتیروکسین (سینتروئید)
  • لیتیوم (لیتان
  • داروهایی که حساسیت در برابرنور خورشید را افزایش می دهند، مانند ایزوترتینوئین (سوترت)
  • داروهای آرامبخش مانند آلپرازولام (زاناکس)

این مقاله را حتما بخوانید: درد کلیه هنگام برخاستن از خواب چیست؟

6. درمان سنگ کلیه با آب انار

از قدیم الایام، آب انار ، برای بهبود عملکرد کلی کلیه استفاده می شده است. این ماده می توانند سنگ ها و دیگر سموم را از بدن شما دفع کند. آب انار سرشار از آنتی اکسیدان هایی می باشد که به حفظ سلامت کلیه کمک می کنند و نقش جلوگیری از پیشرفت سنگ کلیه را بر عهده دارند.

آب انار، سطح اسیدی ادرار را کاهش می دهد. سطوح اسیدیته پایینتر به کاهش احتمال خطر سنگ های کلیه در آینده کمک می کند. اثر آب انار بر روی جلوگیری از سنگ کلیه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد مزایایی در عصاره انار وجود دارد که احتمال خطر سنگ کلیه را کاهش می دهد.

هیچ محدودیتی در مصرف روزانه آب انار وجود ندارد.

اگر در حال مصرف داروهای زیر هستید، نباید آب انار بنوشید:

  • داروهایی که توسط کبد متابولیزه می شوند
  • داروهای فشار خون مانند کلوروتیازید (دیوریل)
  • رزوواستاتین (کرستور)

7. درمان سنگ کلیه با آب لوبیا قرمز

آب لوبیا قرمز پخته شده یک غذای سنتی هندی می باشد که برای بهبود سلامت کلیه و مجاری ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. این غذا همچنین به حل شدن و دفع سنگ های کلیه کمک می کند. به سادگی آب آن را از لوبیاهای پخته شده جدا کنید و چند لیوان از آن در طول روز بنوشید.

درمان های طبیعی و خانگی دیگر

درمان های خانگی زیر شامل مواردی می باشد که معمولا در آشپزخانه یافت نمی شود. شما باید آنها را از عطاری و یا به صورت آنلاین تهیه کنید.

8. درمان سنگ کلیه با چای ریشه قاصدک

ریشه قاصدک یک ماده تقویت کننده برای کلیه می باشد که موجب تحریک کیسه صفرا به تولید صفرای بیشتر می شود. این عملکرد به حذف مواد زائد و افزایش خروجی ادرار و بهبود هضم غذا کمک می کند. ریشه های قاصدک دارای ویتامین ها (A ،  B و  C) و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی هستند.

پژوهشی با منابع قابل اطمینان نشان داد که ریشه قاصدک از تشکیل سنگ های کلیه جلوگیری می کند.

چای ریشه قاصدک مفید برای سنگ کلیه

شما می توانید آب ریشه قاصدک تازه را بگیرید یا آن را به صورت چای بخرید. اگر شما از نوع تازه آن استفاده می کنید، می توانید از پوست پرتقال، زنجبیل و سیب برای مزه دادن به آن استفاده کنید. 3 تا 4 فنجان در طول روز بنوشید.

برخی از افراد وقتی که ریشه قاصدک می خورند، دچار سوزش معده می شوند.

اگر در حال مصرف داروهای زیر هستید، نباید از این ترکیب بنوشید.

  • رقیق کننده های خون
  • آنتی اسیدها
  • آنتی بیوتیک ها
  • لیتیوم
  • داروهای ادرار آور همچون اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

پیش از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک مشورت کنید، چرا که مصرف آن می تواند با داروهای زیادی تداخل داشته باشد.

9. درمان سنگ کلیه با آب سبزه گندم

سبزه گندم سرشار از مواد مغذی می باشد و مدت های زیادی است که برای بهبود سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. سبزه گندم، به افزایش جریان ادرار که منجر به دفع سنگ ها می شود ، کمک می کند. این گیاه همچنین حاوی مواد مغذی حیاتی می باشد که به پاکسازی کلیه ها کمک می کند.

شما می توانید هر روز 2 تا  8 اونس آب سبزه گندم بنوشید. برای جلوگیری از عوارض جانبی آن، از کمترین مقدار شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

اگر سبزه گندم تازه در دسترس نبود، شما می توانید مکمل سبزه گندم پودر شده را تهیه کنید.

خوردن آب سبزه گندم با معده خالی می تواند احتمال ایجاد حالت تهوع را کاهش دهد. در برخی موارد، موجب کاهش اشتها و یبوست می شود.

10. درمان سنگ کلیه با آب گیاه دم اسبی

گیاه دم اسبی برای افزایش ادرار و کمک به دفع سنگ های کلیه استفاده می شود و می تواند التهاب و تورم را تسکین بخشد. این گیاه همچنین دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان می باشد و به سلامت کلی مجرای ادراری کمک می کند.

گرچه، شما نمی توانید از این نوشیدنی بیشتر از 6 هفته در یک دوره استفاده کنید. خطر تشنج، کاهش سطح ویتامین  B و از دست دادن پتاسیم وجود دارد. در صورت مصرف لیتیوم، داروهای ادرارآور یا داروهای قلب مانند دیگوکسین، نباید از این نوشیدنی استفاده کنید.

اگر دارای شرایط زیر هستید، نباید نوشیدنی گیاه دم اسبی را بخورید:

  • اختلال ناشی از مصرف الکل
  • دیابت
  • سطح پتاسیم پایین
  • سطح تیامین پایین
10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مدت 6 هفته است که قادر به دفع کردن سنگ نبوده اید یا علائم جدید زیر را تجربه کرده اید، به پزشک مراجعه کنید:

❌ درد شدید

❌ وجود خون در ادرار

❌ تب

❌ لرز

❌ حالت تهوع

❌ استفراغ

پزشک متخصص کلیه تشخیص می دهد که شما به چه نوع دارو یا درمان دیگری برای کمک به دفع سنگ های کلیه نیاز دارید.

نکته پایانی

گرچه، کار راحتی نیست ولی خودتان می توانید به دفع سنگ کلیه کمک کنید. شما می توانید از مسکن های بدون نسخه برای کاهش درد احتمالی استفاده کنید. این داروها شامل استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل)، یا ناپروکسن (الیو) می باشند.

حتما درمان را تا زمانی که سنگ عبور می کند ادامه دهید و از مصرف الکل خودداری کنید.

زمانی که سنگ دفع می شود، ممکن است بخواهید آن را برای نشان دادن به دکتر جهت انجام آزمایشات نگه دارید. برای گرفتن سنگ کلیه، باید ادرار خود را از کاغذ صافی بگذرانید، شما می توانید این کاغذ صافی را از مطب پزشک تهیه کنید. پزشک شما می تواند نوع سنگ را تشخیص دهد و یک برنامه ی هدفمند را برای درمان آن ارائه دهد.

شما ممکن است این درمان ها را به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید و تا زمانی که سنگ دفع می شود به این کار ادامه دهید. این کار ممکن است از تشکیل سنگ های بیشتر جلوگیری کند.

پیش از مصرف گیاهان دارویی یا درمان های خانگی حتما با پزشک خود مشورت کنید. کیفیت و خالص بودن این گیاهان توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نشده است. بنابراین در مورد انتخاب آنها و منابع خرید آن تحقیق کنید. یک تحقیق اخیر در مورد 27 نوع مکمل مختلف برای سلامت کلیه دریافته است که دو سوم آنها شامل موادی هستند که هیچ پژوهش علمی از استفاده ی آنها پشتیبانی نمی کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر عبدی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چهارساله دچار سنگ کلیه هستم سالی دو الی سه بار سنگ دفع میکنم وهربار دربیمارستان باامپول وسرم دفع میکنم این بار درمنزل دفع کردم وسنگ روبردم ازمایشگاه میخوام درمورد جوابش که عکسش روخدمتتون ارسال میکنم راهنمایی کنید وایا این دفع ها به کلیه اسیب میرسانند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام دفع سنگ أسيبي به كليه نمي زند روزانه سه ليتر مايعات خورده شود و مصرف گوشت روزانه بيشتر از صد گرم نباشد و مصرف نمك محدود شود

    2. تصویر کاربر عبدی پنجشنبه ۲۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام اقای دکتر جواب عکس سنگ روخدمتتون فرستاده بودم میخواستم راجع به سنگش برام توضیح بدین
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اسيد اوريك تركيب سنگ شما را تشكيل مي دهد كه اسيد اوريك از مصرف گوشت بوجود مي أيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام آیا آبجو برای سنگ کلیه مفید هست باید ناشتا مصرف شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام خير أبجو براي سنگ كليه مفيد نمي باشد

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1149 مشاهده پرسش
    باسلام
    دکتر من ماه هفتم بارداری هستم ۲۹ سالمه و بارداری اولم هم هست و از دوماه پیش سنگ ب قطر ۶ونیم در لوله حالبم بود و تو این مدت پایین اومد والان در قسمت uvjمونده چ دارویی میتونم بخورم ک دفع بشه الان یک ماهی هست ک درراین قسمت مونده تکون نخورده مایعات فراوان و قطره سنکل هم میخورم دکترم میگه لیزر tulولی احتمال زایمان زود رس داره ۱۵ درصد ...من نمیخوام لیزر کنم میترسم دکتر چیکار کنم ؟؟؟تا الان هم تو این مدت عفونت اداری و دفع پروتین نداشتم فقط هیدورنفروز خفیف داشته درد شدید هم ندارم گاهی وفتا خونریزی و سوزش میگیرم ودردی ک با ی سرم و استامینفون ساده اروم میشه میخوام دفع بشه ک تا این دوماه تا زایمانم مشگلی برا بچم و کلیم پیش نیاد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر سه چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 2709 مشاهده پرسش
    سلام مادرم بعد از ادرار کردن وقتی میاد میشینه میگه قسمت آلتم انگار داغ میشه گفتیم سوزش اداره داره دکتر اومد آزمایش خون کشت ادار سونوگرافی کرد آنتی بیوتیک داد ولی خوب نشده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش طبيعي بود علت داغ شدن معلوم نيست

  • تصویر کاربر نظری چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر قوامی ۳۸ سال سن دارم و در کلیه چپم سه سنگ به قطر۳ونیم در کالیس تحتانی و دیگری به قطر ۳میلی در کالیس میانی و سنگ۶ و نیم درmm۴ در پروگزیمال حالب چپ در فاصله ۳ سانتی ازupj قرار دارد چه نوع دارویی باید مصرف کنم؟
    ممنون میشم از راهنمایی شما استفاده کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر