آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستاتیت، التهاب پروستات است. می‌تواند ناگهانی و حاد باشد و یا طولانی مدت یا مزمن. ضمنا می‌تواند به علت میکروب و عفونی باشد.

پروستاتیت چیست؟

التهاب پروستات که همان پروستاتیت خوانده می شود،می تواند به صورت حاد و مزمن ظاهر شود که نوع مزمن آن به دو فرم دیده می‌شود. یکی پروستاتیت عفونی مزمن که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.

علت نوع دوم التهاب پروستات مزمن هنوز کاملا مشخص نشده است. التهاب پروستات مزمن معمولا باعث درد در ناحیه تحتانی لگن ایجاد می‌کند. درمان می‌تواند سخت باشد و با آنتی بیوتیک و سایر داروها صورت گیرد.

 غده پروستات فقط در مردان دیده می‌شود و زیر گردن مثانه قرار گرفته است. این غده چنانچه بزرگ شود مجرای خلفی را مسدود می‌کند و باعث علائم ادراری می‌شود. غده پروستات ترشحات انزال را افزایش می‌دهد و 20 تا 30 درصد حجم منی از ترشحات پروستات است و ترشحات آن در سرعت و فعال کردن نطفه‌ها دخالت دارد.

تشخیص التهاب پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس علائم است که بیمار حداقل سه ماه باید این علائم را داشته باشد. در التهاب پروستات حاد علائم معمولا ظاهر می‌شود و سریعا ناپدید می‌گردد.

انواع التهاب پروستات مزمن

1.پروستاتیت عفونی مزمن

2.پروستاتیت مزمن/ سندرم درد لگنی مزمن (CPPS)

التهاب پروستات مزمن در بین مردان بسیار شایع است. تقریبا دو مرد از ده مرد در طول عمر و زندگی خود مبتلا به پروستاتیت مزمن دارای سندرم مزمن درد لگنی (CPPS) هستند. از هر 10 نفر، 1 نفر به پروستاتیت مزمن مبتلا می‌باشند که دارای پروستاتیت عفونی است.

ناحیه درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

التهاب پروستات مزمن/ سندرم مزمن درد لگنی (CPPS)

پروستاتیت مزمن و CPPS عبارت از درد و ناراحتی مداوم در ناحیه پایین لگن است. این درد در آلت و اطراف مقعد است. برای تشخیص، این علائم از سه ماه قبل باید شروع شده باشد. علت این بیماری ناشناخته مانده ولی عللی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مزمن پروستات

  • عفونت پروستات با میکروبی که تاکنون مشخص نشده است.
  • مشکلات عصبی که پروستات را گرفتار می‌کند.
  • مشکلات سیستم دفاعی بدن
  • ورود ادرار به داخل پروستات هنگام زور زدن برای تخلیه ادرار

اصطلاح پروستاتیت مزمن به التهاب یا عفونت غده پروستات اطلاق می‌شود. علت واقعی پروستاتیت مزمن ناشناخته مانده است.

به همین علت بعضی پزشکان ترم و اصطلاح سندرم درد مزمن لگنی (CPPS) را به کار می برند.

علائم التهاب پروستات مزمن

— درد در ناحیه مقعد، آلت، پشت و بیضه‌ها، درد از نظر شدت روز به روز فرق می‌کند.

— علائم ادراری، درد موقع ادرار کردن، نیاز فوری به توالت رفتن برای تخلیه ادرار (urgency)

— کاهش فشار ادرار و زور زدن موقع ادرار کردن (hesitancy)

مشکلات جنسی، که به صورت اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی و انزال دردناک می باشد.

— احساس خستگی و درد عمومی آلت

دارو برای التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات مزمن

درمان پروستاتیت مزمن بسیار سخت می‌باشد، ولی در بیشتر افراد مبتلا علائم بعد از ماه‌ها فروکش می‌کند.

درمان پیشنهادی شامل دادن آنتی بیوتیک به مدت 4 هفته در صورتی که عفونت ادراری داشته‌اند یا حمله یا برگشت پروستاتیت در سال قبل وجود داشته باشد، ولی باید پزشک مطمئن باشد که عفونتی وجود داشته باشد. سایر داروهای تجویزی مسکن و ملین می‌باشند. پروستاتیت مزمن غیر میکروبی یک نوع دیگر از پروستاتیت است که باعث درد و التهاب در پروستات و قسمت سیستم تحتانی ادراری می‌شود. علائم این بیماری شبیه بیماری قبلی است. علت آن نامشخص است و یک مشکل در  حال پیشرفت می‌باشد. علائم بیماری باید در یک زمان و مدت طولانی تداوم داشته و وجود داشته باشد. هدف از درمان بهبود علائم است ولی استفاده از آنتی بیوتیک در این بیماری مورد بحث می‌باشد.

بسیاری عقیده دارند میکروب قابل شناسایی نمی‌باشد ولی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. سایر مواردی که به درمان کمک می‌کند، خودداری از خوردن الکل، کافئین و مایعات اسیدی می‌باشد. یبوست باید با استفاده از ملین‌ها بهبود یابد. فعالیت آرام‌بخش نیز مفید است.

در آب گرم نشستن نیز به درمان کمک می‌کند. روی اجسام نرم باید نشست. از ماساژ هم می‌توان کمک گرفت.

بعضی بیماران به علت مصرف داروهای آزاردهنده طولانی مدت، دچار مشکلاتی به صورت اضطراب، افسردگی و ناامیدی می‌شوند. لذا گاهی لازم است از داروهای ضد افسردگی و پزشک روانپزشک استفاده کرد.

درد مزمن لگنی در مردان (Chronic pelvic pain in men)

اصطلاح پروستادی نیا (prostadynia) یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) به منظور درد مزمن لگن که دلیل روشنی برای آن معلوم و مشخص نیست به کار می‌رود. این درد همراه با علائم تحریکی مثانه (تکرر و سوزش ادرار) می‌باشد. درد ممکن است در ناحیه کشاله ران، ژنیتالیا، پرینه و نشیمنگاه وجود داشته باشد. این علائم بدون وجود میکروب در کشت ادرار به وجود می‌آید.

ممکن است در ترشحات پروستات افزایش سلول‌های سفید (WBC) یا میکروب در کشت ترشحات دیده شود.

اصطلاح پروستادی نیا (Prostadynia) در پزشکی کاربرد دارد و استفاده آن تشویق نمی‌شود.

اگر به دنبال بهترین روش درمان بیماری پروستات هستید، بر روی درمان پروستات کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Ra یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    درمورد یک کیسی قبلا باهاتون مشورت داشتم
    اقای۳۹ ساله با psa هفت و در مرحله دوم ازمایش نه بود
    بعد از بیوپسی که خدا رو شکر ضایعه ای دیده نشد شروع به مصرف تریمتوپریم هر ۲۴ ساعت به مدت نود روز کردن و در روز ۷۰ یه ازمایش psa دادن که نتیجه ۱۲ بود. چهار ماه بعد از بیوپسی یعنی حدود یک ماه ونیم بعد از اخرین ازمایش بود دوباره ازمایش دادن و عدد به پنج و نیم رسید
    از شما در خواست دارم نظرتون رو بفرمایید
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      پيگيري لازم نيست

  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن ۳۴سالمه مجرد هستم الان حدود ۵ماه که بین مقعد ‌بیضه سوزش دارم دکتر رفتم گفت پروستاتیت هستش ‌بهم قرص تاوانکس سلبرکس وتامسولوسین داده ولی حدود ۲۰روزه مصرف می‌کنم هیچ تاثیری نداشته وبصورت سینوسی کم ‌زیاد میشه الانم درد به بیضه پای چپم زده دکتر گفته ۴۰روز باید مصرف کنم بنظرتون تو ۴۰روز خوب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله خوب مي شويد

  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 31 سالمه سوزش 3 سال پیش عمل لیزر سنگ کلیه انجام دادم حدود دو سال بعد از عمل سوزش ادرار گرفتم تکرر نداشتم ولی سوزش به حدی بود ک دوست نداشتم برم دستشویی ولی مجبور بودم البته ادرار کردنم چون فشار نداشت برام شده درد سر
    باید با زور تخلیه میشد
    بعضی شبها در ناحیه مقعد به حدی درد داشتم که از خواب بیدار میشدم و دیگه خواب نمیرفتم وزیر دلم خیلی درد میکرد بعد از یه مدت ادرارم تا حدودی سیاه میشد ک میشد حدس زد که عفونت داره خارج میشه البته ب تازگی ب دکتر مراجعه کردم وگفتن ک باید تحت درمان باشم امکان این هست ک پروستات داشته باشم ؟
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله از از التهاب پروستات است

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام علیکم
    باتشکر از شما جناب آقای دکتر که محبت میکنید سؤالها را جواب میدید.
    خدمتتون عرض کنم که بنده 38 سالمه وتکرر ادرار دارم و سوزش و اکثر اوقات همراه ادرار عفونت که شبیه زنگه و بعضی اوقات درد مقعد وهم چنین خیلی کم درد بیضه ها احساس میکنم ودکتر ارولوزی هم مراجعه کردم که ایشون باتوجه به آزمایش psa وادرار که نرمال است گفتند التهاب پروستات است اما بعد از گذشت 45 روز ویک دوره مصرف آنتی بیوتیک 10 روزه روزی یک عدد سفسکسیم400و یک دوره 20 روزه هر روزیک عدد آزیترومایسین 500 مصرف کردم هنوز بهبودی حاصل نشده البته بنده شاید حدود 2 یا3سال است که تکرر ادرار دارم که فکر نمیکردم مربوط به پروستات باشه و بعضی اوقات که به سمت راست یاچپ میخوابم اگه رو فرش باشه استخوانهایی بالای ران و لگنم قسمت چپ وراست بدن درد میکنه و پاهم در این حالت بی حس میشه. میخواستم راهنمائیم کنید و آیا این پروستاتیت مزمن است ودرماندارد؟ آیا میتونه سرطان باشه؟ لطفا راهنمای کنید خیلی نگرانم.
    ممنون از لطف تون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد نوار عصبي مثانه گرفته شود

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر
    قبلا تب مالت داشم و در اون دوران بیضه درد و سوزش ادار و خارش تناسلی داشتم .
    مدت ها از درمانش میگذره ولی همچنان داغی مخرج و لرز دارم اما دیگه تب مالت ندارم این چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر اهری سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام آقای دکتر بنده 51 ساله با پروستات 33 سی سی برجسته به داخل مثانه و هتروژن در ناحیه سنترال - در شهرستان متخصص کلیه داروی تولتردین ووزیکر (سولیفناسین)تجویز کردن -البته هرروز هم یک عدد امنیک میخورم سوزش ادرار هم دارم وسخت هم ادار میکنم ودر ناحیه سمت چپ پروستات درد هم دارم -به نظر حضرت عالی داروهای تجویز شده توسط متخصص را بخورم؟ چون در اینترنت نوشته کسانی که بزرگی پروستات دارن نباید تولترودین مصرف کنند با تشکر از اخلاق مداری پزشک حاذقی مثل جنابعالی-در صورت امکان راهنمایی کنید البته چند روز پیش هم مزاحم شما شده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      دارو ها مصرف شود و فقط تولتريدين قطع شود

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام من 34 سالمه الان 5 ماهی هست کلیه هام درد میگنه تو.ماهای اول از ادرارم سنگ اومد اما کلیه هام همچنان درد داره گاهی هم بیضه هام !همراه منی هم تیکه های زرد بلوری رنگ خارج میشه ،دکتر رفتم میگه بیماری لگنی داری!داروی افسردگی داده اما من افسرده نیستم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر سينا یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر بنده ٣٣ سالمه و مجردم حدودا دو هفته تكرر ادرار و درد زير شكم و كمر داشتم وبامراجعه به دكتر و انجام سونو و ازمايش ،گفتن پروستاتيت دارم و دو قرص تجويز كردن ، سوال بنده اينه با توجه به اين مشكل ، و مطالبي كه در اينترنت خوندم نياز به انزال اجباري دارم يا خير!؟ اگر نياز هست دليلش رو ميخوام بدونم!!! ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      انزال بايد داشته باشيد براي كاهش ورم پروستات

  • تصویر کاربر بهزاد سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    بنده 36سالمه و چند وقتیه دچار تکرار ادرار شده ام ولی سوزش ندارم(استرس هم تقریبا زیاد دارم) دکتر مراجعه کردم سونوگرافی انجام دادم که اندازه پروستات 18 سی سی بود و دکترم تشخیص سیستیت داد سپروفلوکساسین و یک دارویی که رنگ ادرار را عوض میکند تجویز کرد ولی خوب نشدم تازیگا هم درد در بیضه هام دارم و زیر شکمم هم تیر میکشد
    لطفا راه حلی ارایه فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید نزدیک به ۵ ماهه هست که پدر بنده از ناحیه پشت کمر البته تقریبا وسط مهره های ستون فقرات احساس درد دارند که این درد به ناحیه قفسه سینه و زیر بغل هم سرایت میکنه هر دکتری بردیم زیاد متوجه بیماری ایشان نمیشن یکی میگه گرفتگی عضلاته یکی میگه شاید عفونت پروستات باشه یکی میگه شاید سرطان پروستات باشه با توجه به درد در ناحیه پشت البته گلبول قرمز هم پایین اومده کراتین هم زیاد شده اوره هم زیاد شده میشه بفرمائید چکار باید کرد و به کجا مراجعه کرد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به نفرولوژيست مراجعه شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر