آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستاتیت، التهاب پروستات است. می‌تواند ناگهانی و حاد باشد و یا طولانی مدت یا مزمن. ضمنا می‌تواند به علت میکروب و عفونی باشد.

پروستاتیت چیست؟

التهاب پروستات که همان پروستاتیت خوانده می شود،می تواند به صورت حاد و مزمن ظاهر شود که نوع مزمن آن به دو فرم دیده می‌شود. یکی پروستاتیت عفونی مزمن که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.

علت نوع دوم التهاب پروستات مزمن هنوز کاملا مشخص نشده است. التهاب پروستات مزمن معمولا باعث درد در ناحیه تحتانی لگن ایجاد می‌کند. درمان می‌تواند سخت باشد و با آنتی بیوتیک و سایر داروها صورت گیرد.

 غده پروستات فقط در مردان دیده می‌شود و زیر گردن مثانه قرار گرفته است. این غده چنانچه بزرگ شود مجرای خلفی را مسدود می‌کند و باعث علائم ادراری می‌شود. غده پروستات ترشحات انزال را افزایش می‌دهد و 20 تا 30 درصد حجم منی از ترشحات پروستات است و ترشحات آن در سرعت و فعال کردن نطفه‌ها دخالت دارد.

تشخیص التهاب پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس علائم است که بیمار حداقل سه ماه باید این علائم را داشته باشد. در التهاب پروستات حاد علائم معمولا ظاهر می‌شود و سریعا ناپدید می‌گردد.

انواع التهاب پروستات مزمن

1.پروستاتیت عفونی مزمن

2.پروستاتیت مزمن/ سندرم درد لگنی مزمن (CPPS)

التهاب پروستات مزمن در بین مردان بسیار شایع است. تقریبا دو مرد از ده مرد در طول عمر و زندگی خود مبتلا به پروستاتیت مزمن دارای سندرم مزمن درد لگنی (CPPS) هستند. از هر 10 نفر، 1 نفر به پروستاتیت مزمن مبتلا می‌باشند که دارای پروستاتیت عفونی است.

ناحیه درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

التهاب پروستات مزمن/ سندرم مزمن درد لگنی (CPPS)

پروستاتیت مزمن و CPPS عبارت از درد و ناراحتی مداوم در ناحیه پایین لگن است. این درد در آلت و اطراف مقعد است. برای تشخیص، این علائم از سه ماه قبل باید شروع شده باشد. علت این بیماری ناشناخته مانده ولی عللی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مزمن پروستات

  • عفونت پروستات با میکروبی که تاکنون مشخص نشده است.
  • مشکلات عصبی که پروستات را گرفتار می‌کند.
  • مشکلات سیستم دفاعی بدن
  • ورود ادرار به داخل پروستات هنگام زور زدن برای تخلیه ادرار

اصطلاح پروستاتیت مزمن به التهاب یا عفونت غده پروستات اطلاق می‌شود. علت واقعی پروستاتیت مزمن ناشناخته مانده است.

به همین علت بعضی پزشکان ترم و اصطلاح سندرم درد مزمن لگنی (CPPS) را به کار می برند.

علائم التهاب پروستات مزمن

— درد در ناحیه مقعد، آلت، پشت و بیضه‌ها، درد از نظر شدت روز به روز فرق می‌کند.

— علائم ادراری، درد موقع ادرار کردن، نیاز فوری به توالت رفتن برای تخلیه ادرار (urgency)

— کاهش فشار ادرار و زور زدن موقع ادرار کردن (hesitancy)

مشکلات جنسی، که به صورت اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی و انزال دردناک می باشد.

— احساس خستگی و درد عمومی آلت

دارو برای التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات مزمن

درمان پروستاتیت مزمن بسیار سخت می‌باشد، ولی در بیشتر افراد مبتلا علائم بعد از ماه‌ها فروکش می‌کند.

درمان پیشنهادی شامل دادن آنتی بیوتیک به مدت 4 هفته در صورتی که عفونت ادراری داشته‌اند یا حمله یا برگشت پروستاتیت در سال قبل وجود داشته باشد، ولی باید پزشک مطمئن باشد که عفونتی وجود داشته باشد. سایر داروهای تجویزی مسکن و ملین می‌باشند. پروستاتیت مزمن غیر میکروبی یک نوع دیگر از پروستاتیت است که باعث درد و التهاب در پروستات و قسمت سیستم تحتانی ادراری می‌شود. علائم این بیماری شبیه بیماری قبلی است. علت آن نامشخص است و یک مشکل در  حال پیشرفت می‌باشد. علائم بیماری باید در یک زمان و مدت طولانی تداوم داشته و وجود داشته باشد. هدف از درمان بهبود علائم است ولی استفاده از آنتی بیوتیک در این بیماری مورد بحث می‌باشد.

بسیاری عقیده دارند میکروب قابل شناسایی نمی‌باشد ولی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. سایر مواردی که به درمان کمک می‌کند، خودداری از خوردن الکل، کافئین و مایعات اسیدی می‌باشد. یبوست باید با استفاده از ملین‌ها بهبود یابد. فعالیت آرام‌بخش نیز مفید است.

در آب گرم نشستن نیز به درمان کمک می‌کند. روی اجسام نرم باید نشست. از ماساژ هم می‌توان کمک گرفت.

بعضی بیماران به علت مصرف داروهای آزاردهنده طولانی مدت، دچار مشکلاتی به صورت اضطراب، افسردگی و ناامیدی می‌شوند. لذا گاهی لازم است از داروهای ضد افسردگی و پزشک روانپزشک استفاده کرد.

درد مزمن لگنی در مردان (Chronic pelvic pain in men)

اصطلاح پروستادی نیا (prostadynia) یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) به منظور درد مزمن لگن که دلیل روشنی برای آن معلوم و مشخص نیست به کار می‌رود. این درد همراه با علائم تحریکی مثانه (تکرر و سوزش ادرار) می‌باشد. درد ممکن است در ناحیه کشاله ران، ژنیتالیا، پرینه و نشیمنگاه وجود داشته باشد. این علائم بدون وجود میکروب در کشت ادرار به وجود می‌آید.

ممکن است در ترشحات پروستات افزایش سلول‌های سفید (WBC) یا میکروب در کشت ترشحات دیده شود.

اصطلاح پروستادی نیا (Prostadynia) در پزشکی کاربرد دارد و استفاده آن تشویق نمی‌شود.

اگر به دنبال بهترین روش درمان بیماری پروستات هستید، بر روی درمان پروستات کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی گرامی
    من حدود یه سال پیش دچار سوزش ادرار شدید و سریع پروستاتم رو درگیر کرد که سوزش و تکرر ادرار آزار دهنده ای داشت متخصص اورولوژی اریترومایسین ۴۰۰ روزی ۱ عدد و کپسول داکسی سکلین ۱۰۰ رو تجویز کردن که ۶ ماه خوب شدم اما دوباره با نزدیکی همسرم مجدد این حالت عود کرده دکتر میخواستم بدونم شما تشخیص تون چیه هستش و چه باکتری و بیماری هست که داره اذیت میکنه شدید چون واقعا کلافه کننده هست در ضمن دوشب هست که تب و لرز دارم هنگام خواب طوری که بیدارم میکنه شدتش
    آزمایشها و مدارک سنو رو ارسال میکنم براتون
    ممنون دکتر گرامی
    من از شیراز پیام میدم خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد به پزشك مراجعه كنيدصصصص

  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب من ۱۹ سالمه و خیلی وقته خود ارضایی میکنم تازگیا یه مشکلی برام پیش اومده که واقعا خیلی اذیتم میکنه هفته ی پیش وقتی خود ارضایی میکردم موقع ارضا از آلت هیچی حس نکردم ولی از داخل ارضا شدم ینی شاید پروستات یا نقطه ی جی که میگن آقای دکتر کارمم خیلی سخته صبح ۷ میرم شب ۱۱ میام ممنون میشم کمکم کنید چون اعتماد بنفسم صفر شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مهم نيست نگران نباشيد

  • تصویر کاربر ff چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر در طول درمان التهاب پروستات غیر عفونی،عمل ماساژ پروستات خوب میباشد؟اگر خوب باشد هفته ای دوبار به مدت ۱ دقیقه کافیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      اثري ندارد

  • تصویر کاربر شهرام چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. سه ماه پیش در ناحیه راست کمربند درد داشتم. با احتمال فتخ, سونوگرافی دادم فتخ نبود. آنجا کلیه ها و پروستات را هم چک کردند. گفتند حجم پروستات 33 سی سی است. 44 ساله ام. گفتند کمی بزرگ است. چون از پارسال گاهی بطور گذرا در ناحیه مقعد درد داشتم ولی کلا فشار ادرارم کم شده به پزشک ارولوژی مراجعه کردم. پروستات را معاینه کردند و 30 عدد قرص امنیک و ملین و ضد افسردگی تجویز کردند که مصرف کردم. دو هفته است دارو تمام شده و فعالیت کوهنوردی سنگین داشته ام. بعد از یک هفته بی دردی, حالا درد شدید در ناحیه لگن تحتانی زیر بیضه تا مقعد دارم. بعد از انزال دردم بیشتر شده است. آیا مربوط به کوه است و کوهنوردی را باید کنار بذارم؟ آیا طول زمان نزدیکی باید کم شود؟ دردم آیا از عضلات زیر لگن است یا التهاب پروستات دارم؟ حضورا خدمتات برسم معاینه شوم؟ شهرستان هستم. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه شود

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده دچار پروستاتیت شدم 4 هفته هست انتی بیوتیک میخورم از قبل بهترسدم ولی علائمی داره در طول روز ک خب میشه خودش سریع ب نظر شما دارو نخورم دیگه یا ادامه بدم؟بعد ایا فعالیت جنسی خوبه یا بد در این مورد؟21 سالمه خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      فعاليت جنسي لازم است

  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مدتی هست که بعد از یک بازه استرسی دچار درد در ناحیه لگن و زانو همچنین کشاله ران شدم که این درد تا حدودی به آلت و کنارهای بیضه هم انتقال پیدا میکنه و گاهی در ناحیه باسن درد و تورم دارم حدود یک ماه قبل هم متوجه پوکی استخوان شدم که در ناحیه لگن در صد کمتری نسبت ستون فقرات هستش سوزش ادرار بصورت خفیف و یبوست هم دارم و قبل از مدفوع درد بیشتری دارم البته این دردها مدتی قطع شده بود و دوباره دو روز هستش برگشته و کمی هم کلیه درد دارم میخواستم بدونم مشکل از استخوان یا ارولوژی اگر مربوط به ارزولوژی و مجاری ادرار تشخیص شما چی هستش البته برای پوکی استخوان یک ازمایش کامل دادم ک تستهای ادراری نرمال بود و نگاتیو این موضوع خیلی نگرانم کرده تا جایی ک جدیدا درد را ناحیه کتف و گردن حس میکنم و درد باسن و لگن هنگام نشستن در ماشین بیشتر بسراغم میاد و بین بیضه و مقعد هم یک مقدار خفیف حس ناخوشایند دارم و سوزش و خارش و گاهی احساس زخم بدون خونریزی در ناحیه مقعد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر بنده از شهر کرمان هستم شش ماه پیش بادرد پهلوی چپ وسپس تکرر ادرار شروع شد دکتر عمومی تشخیص نداد به دکتر اورولوژی مراجعه کردم تشخیص بزرگی پروستات را دادند و الان سه ماه است قرص تامسولوسین یا تامسور مصرف می کنم تا سه روز پیش باخوردن قرص ها تقریبا نه کاملا خوب بودم اما سه روز پیش یک دفعه بیماری برگشت کرد عصر سوزش وتکرر ادرار تا صبح خواب از چشمام گرفت دوباره قرص تاوانکس گرفتم مصرف می کنم کمی بهتر شدم ولی نگرانم من معلم هستم چند روز دیگه کلاسها شروع بشن چکار بکنم با این حال البته به غیر اون شب دوشب دیگه تا صبح خواب رفتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      عكس رنگي كليه گرفته شود

  • تصویر کاربر سعادت جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر مردي ٥٥ ساله هستم نزديك به ٢ سال است رابطه جنسي نداشته ام ايا مشكل پروستات برايم بوجود خواهد امد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خير مشكلي نيست

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خير مشكلي نيست

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خير مشكلي نيست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر افسون جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با عرض ادب و احترام.
    نامزد من ۴۷ سال دارن و ساکن ایران نیستن. در آزمایش psa که در ژانویه امسال انجام دادن عدد ۷/۸ بود و طی دو ماه بعد به ۸/۹ رسید که بیوپسی انجام شد و به لطف خدا مشکلی نبود. دکتر به ایشون صد قرص تریموپان ۱۰۰ تجویرپز کردن‌. حدود دو ماه و یک هفته بعد از بیوپسی مجددا آزمایش تکرار شد و عدد به ۱۲ رسید.‌حدود یک ماه بعد به ۵/۸ کاهش پیدا کرد. آقای دکتر خیلی خیلی نگران هستیم چون دکتر گفتن بهتر مجددا هفته آینده هم آزمایش جدیدی انجام بدن. آیا باز احتمال خطر وجود داره؟
    یک دنیا ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      جاي نگراني نيست

  • تصویر کاربر ابولفضل جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام درد در ناحیه بیضه و کشاله ران و گاهی اوقات در پاها کمر و ران دارم
    بعضی روزا دردم خیلی کم بعضی روزا خیلی زیاد سونو بیضه و کلیه دادم مشگلی نبود عکس از کمر گرفتم دیسک وسیاتیک هم نبود مشگل چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      التهاب پروستات است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر