آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستاتیت، التهاب پروستات است. می‌تواند ناگهانی و حاد باشد و یا طولانی مدت یا مزمن. ضمنا می‌تواند به علت میکروب و عفونی باشد.

پروستاتیت چیست؟

التهاب پروستات که همان پروستاتیت خوانده می شود،می تواند به صورت حاد و مزمن ظاهر شود که نوع مزمن آن به دو فرم دیده می‌شود. یکی پروستاتیت عفونی مزمن که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.

علت نوع دوم التهاب پروستات مزمن هنوز کاملا مشخص نشده است. التهاب پروستات مزمن معمولا باعث درد در ناحیه تحتانی لگن ایجاد می‌کند. درمان می‌تواند سخت باشد و با آنتی بیوتیک و سایر داروها صورت گیرد.

 غده پروستات فقط در مردان دیده می‌شود و زیر گردن مثانه قرار گرفته است. این غده چنانچه بزرگ شود مجرای خلفی را مسدود می‌کند و باعث علائم ادراری می‌شود. غده پروستات ترشحات انزال را افزایش می‌دهد و 20 تا 30 درصد حجم منی از ترشحات پروستات است و ترشحات آن در سرعت و فعال کردن نطفه‌ها دخالت دارد.

تشخیص التهاب پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس علائم است که بیمار حداقل سه ماه باید این علائم را داشته باشد. در التهاب پروستات حاد علائم معمولا ظاهر می‌شود و سریعا ناپدید می‌گردد.

انواع التهاب پروستات مزمن

1.پروستاتیت عفونی مزمن

2.پروستاتیت مزمن/ سندرم درد لگنی مزمن (CPPS)

التهاب پروستات مزمن در بین مردان بسیار شایع است. تقریبا دو مرد از ده مرد در طول عمر و زندگی خود مبتلا به پروستاتیت مزمن دارای سندرم مزمن درد لگنی (CPPS) هستند. از هر 10 نفر، 1 نفر به پروستاتیت مزمن مبتلا می‌باشند که دارای پروستاتیت عفونی است.

ناحیه درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

التهاب پروستات مزمن/ سندرم مزمن درد لگنی (CPPS)

پروستاتیت مزمن و CPPS عبارت از درد و ناراحتی مداوم در ناحیه پایین لگن است. این درد در آلت و اطراف مقعد است. برای تشخیص، این علائم از سه ماه قبل باید شروع شده باشد. علت این بیماری ناشناخته مانده ولی عللی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مزمن پروستات

  • عفونت پروستات با میکروبی که تاکنون مشخص نشده است.
  • مشکلات عصبی که پروستات را گرفتار می‌کند.
  • مشکلات سیستم دفاعی بدن
  • ورود ادرار به داخل پروستات هنگام زور زدن برای تخلیه ادرار

اصطلاح پروستاتیت مزمن به التهاب یا عفونت غده پروستات اطلاق می‌شود. علت واقعی پروستاتیت مزمن ناشناخته مانده است.

به همین علت بعضی پزشکان ترم و اصطلاح سندرم درد مزمن لگنی (CPPS) را به کار می برند.

علائم التهاب پروستات مزمن

— درد در ناحیه مقعد، آلت، پشت و بیضه‌ها، درد از نظر شدت روز به روز فرق می‌کند.

— علائم ادراری، درد موقع ادرار کردن، نیاز فوری به توالت رفتن برای تخلیه ادرار (urgency)

— کاهش فشار ادرار و زور زدن موقع ادرار کردن (hesitancy)

مشکلات جنسی، که به صورت اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی و انزال دردناک می باشد.

— احساس خستگی و درد عمومی آلت

دارو برای التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات مزمن

درمان پروستاتیت مزمن بسیار سخت می‌باشد، ولی در بیشتر افراد مبتلا علائم بعد از ماه‌ها فروکش می‌کند.

درمان پیشنهادی شامل دادن آنتی بیوتیک به مدت 4 هفته در صورتی که عفونت ادراری داشته‌اند یا حمله یا برگشت پروستاتیت در سال قبل وجود داشته باشد، ولی باید پزشک مطمئن باشد که عفونتی وجود داشته باشد. سایر داروهای تجویزی مسکن و ملین می‌باشند. پروستاتیت مزمن غیر میکروبی یک نوع دیگر از پروستاتیت است که باعث درد و التهاب در پروستات و قسمت سیستم تحتانی ادراری می‌شود. علائم این بیماری شبیه بیماری قبلی است. علت آن نامشخص است و یک مشکل در  حال پیشرفت می‌باشد. علائم بیماری باید در یک زمان و مدت طولانی تداوم داشته و وجود داشته باشد. هدف از درمان بهبود علائم است ولی استفاده از آنتی بیوتیک در این بیماری مورد بحث می‌باشد.

بسیاری عقیده دارند میکروب قابل شناسایی نمی‌باشد ولی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. سایر مواردی که به درمان کمک می‌کند، خودداری از خوردن الکل، کافئین و مایعات اسیدی می‌باشد. یبوست باید با استفاده از ملین‌ها بهبود یابد. فعالیت آرام‌بخش نیز مفید است.

در آب گرم نشستن نیز به درمان کمک می‌کند. روی اجسام نرم باید نشست. از ماساژ هم می‌توان کمک گرفت.

بعضی بیماران به علت مصرف داروهای آزاردهنده طولانی مدت، دچار مشکلاتی به صورت اضطراب، افسردگی و ناامیدی می‌شوند. لذا گاهی لازم است از داروهای ضد افسردگی و پزشک روانپزشک استفاده کرد.

درد مزمن لگنی در مردان (Chronic pelvic pain in men)

اصطلاح پروستادی نیا (prostadynia) یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) به منظور درد مزمن لگن که دلیل روشنی برای آن معلوم و مشخص نیست به کار می‌رود. این درد همراه با علائم تحریکی مثانه (تکرر و سوزش ادرار) می‌باشد. درد ممکن است در ناحیه کشاله ران، ژنیتالیا، پرینه و نشیمنگاه وجود داشته باشد. این علائم بدون وجود میکروب در کشت ادرار به وجود می‌آید.

ممکن است در ترشحات پروستات افزایش سلول‌های سفید (WBC) یا میکروب در کشت ترشحات دیده شود.

اصطلاح پروستادی نیا (Prostadynia) در پزشکی کاربرد دارد و استفاده آن تشویق نمی‌شود.

اگر به دنبال بهترین روش درمان بیماری پروستات هستید، بر روی درمان پروستات کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سید جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    باسلام سوزش ادرار دارم وته ادرار با زور زدن و کم کم میاد خیلی زمان میبره که تخلیه بشه دوباره نیم ساعت بعد ادرار دارم ولی کم میاد ریزش ادرار هم دارم پایین کمر سمت راست سوزش و درد دارم که به باسن وپشت ران پای راست کشیده میشه تقریبآهشت ماهه گاهی آلت وزیرشکم درد دارم.بی میلی جنسی دارم چند ماه یک باربعد از ادرارمایع سفید رنگ وغلیظ بیرون میادچنددوره پشت سر هم انتی بیوتیک خوردم سپاس از راهنمایی شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر سید چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      اشتباه شد میل جنسی ندارم وخیلی افسرده وبی حال شدم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول أمنيك ميل كنيد و براي ميل جنسي يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام من بعد عمل تی یو ال ام علایم شبیه التهاب پروستات دارم حدود ۳ ماهه این علایم درد بین مقعد و بیضه و درد کشاله ران و درد کمر و کم و زیاد شدن شدت اداراریه دکتر یکماه بهم افلوکساین داد و‌ترازوسین الان دوباره همون درد ها شروع شده سونو هم رفتم همه چیز نرمال بود فقط گفت رزیدوی ادراری داری و‌ادرار کامل تخلیه نمیشه لطف میکنید بگید علت موارد فوق چیه و درمانش ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      علت أن التهاب پروستات است درمان روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ،، شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال خارجي و در أب گرم نشستن روزي دو بار

  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من در نوجوانی خود انزالی میکردم ولی با فشار دادن زیر بیضه ها همیشه مانع انزال میشدم و این کار رو خیلی زیاد انجام میدادم کسی همنبود در این زمینه ها هیچ راهنمایی به هم سن و سالهای اون زمان ما بده و الان هم نیست .
    از ۱ سالگی مشکل نعوظ پیدا کردم و شهامت قبولش رو نداشتم الان ۳۳ سالمه و میل جنسیم بسیار کم شده نمیدونم چیکار کنم که به حالت نرمال جنسی یه جوان ۳۳ ساله برگردم
    1. تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      از۲۱ سالگی این مشکل رو دارم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ن چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام

    بنده 33 ساله هستم متاهل و دارای یک فرزند هستم ، واریکوسل ،فتق ، کیست اپیدیدیم و کیست پروستات دارم

    که بر اساس تشخیص ارولوژیست هیچکدام از این بیماریها را گفتند که عمل ندارد و مدتیست درد در ناحیه پشت آلت تناسلی بیشتر مواقعه ای که پشت میخوابم دارم و به حالت شکم برمیگرذم درد از بین میرود و یا موقع درد تا دست میزنم درد از بین می رودرود ، دو بار مراجعه به متخصص ارولوژی فقط قرص تاوانکس500 و ناپروکسن تجویز میکنه فقط برای چند روز خوب میشم ، البته درد کشاله ران چپ دارم گاهی اوقات و سوزش ادرار ، کلافه شده ام راهنمایی کنید دکتر جان

    ساکن اهواز
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز  و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته

    2. تصویر کاربر ن شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان سلام مجدد ، اول اینکه ایا مقاربت و یا مقاربت زیاد برای کیست اپیدیدیم و کیست پروستات ضرری دارد؟

      و ایا این دو کیست (پروستات و اپیدیدیم)خطرناک هستند؟

      سوم اینکه آیا این کیست ها تا همیشه با ما هستند و ایا ممکن هست از بین بروند یا نه ؟


      مچکرم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      ضرري ندارد و خطرناك نيستند و هميشه وجود خواهند داشت

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام،من یک ماه پیش به علت درد زیر شکم و کمی کشاله ران به متخصص اورولوژی مراجعه کردم که تشخیص پروستاتیت دادن،میخواستم بدونم نوع پروستاتیت من چی هست با توجه به اینکه قبلا هیچ نشانه ای از پروستات و در کل مشکلات کلیه و مجاری ادراری نداشتم.چهار هفته هم آنتی بیوتیک مصرف کردم و الان فقط پرازوسین و ول من پروستات مصرف میکنم.تصویر اولین آزمایش ادرار پیش از مصرف داروها رو برای شما میفرستم.در ضمن ۳۰ ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان را ادامه دهيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد و پروستات ورم دارد

  • تصویر کاربر محی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    ۳۴ سالمه
    حدود یک هفته هست که درد مبهمی در ناحیه معقد تا زیر بیضه ها و بیضه راست و کشاله ران راست دارم.
    متخصص اورولوژی رفتم و با معاینه بیضه ها و معاینه معقدی پروستات گفتن که التهاب پروستات دارم.
    البته مشکلی در ادرار کردن ندارم.تب و لرز و.... ندارم.ولی دفع مدفوع گاهی به شکل باریک وبا زور زدنه ؛گاهی هم به شکل شل و آبکی هست.
    دارو تجویز کردن:
    Gabapenten
    Naproxen
    بعد از معاینه هم بیشتر درد وفشار رو در ناحیه معقد احساس میکنم.
    میخواستم نظر شما رو بدونم.باتشکر
    1. تصویر کاربر محی یکشنبه ۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان چرا جواب بنده رو نمیدید؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر s یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام و درود دکتر عزیز ۲۳ ساله هستم
    اقای دکتر بنده دچار التهاب پروستات بودم و بیان کردم در همین جا و دارو های انتی بیوتیک و باکلوفن و... را مصرف کردم بعد اون باز بیشتر شد و درد در هنگام ادرار بود و فشار ادرار کمه اذیت میکنه و بعد ادرار چند قطره خون بوده
    فرمودین شیاف ایندومتاسین و قرص تامسولوسین مصرف کنم اما باز همون شرایط رو دارم
    حس میکنم با یه چاقو مسیر ادرار از پروستات تا سر الت خراش برداشته میسوزه
    فشارشم کمه اکثر اوقات حالت دوشاخه داره و کم تر
    میترسم سرطان پروستات باشه دو روزه خیلی درگیرم چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      نگران سرطان نباشيد درمان التهاب پروستات طولاني است

    2. تصویر کاربر s پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      به من تاوانکس ۵۰۰ دادن همراه با باکلوفن به مدت ۳۰ روز ایا لازم به ادامه بعد ۳۰ روز هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      بله ادامه دهيد

    4. تصویر کاربر s جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر تا چه مدت بعد ۳۰ روز ادامه بدهم
      و برای ضرر های انتی بیوتیک برای کلیه و کبد چیکار بکنم
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      أنتي بيوتيك قطع شود ولي شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود به مدت ده روز

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من 30 ساله هستم بعلت درد کشاله ران و بیضه ها و مثانه به دکتر مراجعه کردم بمن دارو پروستاتان و افلوکساسین و ترازوسین دادن بعد دو هفته علائمم بهبود یافت ولی هنوز حس گاهی درد مثانه و درد و سفتی کشاله ران و زردی و بوی و کدری ادرار دارم و گرفتگی رگ کف پا و بیرون زدگی ساق پا دارم گاهی پای راستم خشک میشه و تا کف پام درد میکنه گاهی هم درد وسط قفسه سینه میگیرم ..زیر و بغل بیضه هام یجیزی شبیه هواگرفتن و تخلیه لوله اب دارم.الان بعد گذشت یک و نیم ماه حس سوزش سر الت تناسلی و تکرار ادرار دارم و عفونت مکرر ادراری
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      ترازوسين قطع شود به جاي أن كپسول تامسولوزين ميل كنيد

    2. تصویر کاربر بهمن شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      تا چه مدت باید مصرف کنم کپسول تامسولوزین
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      تا يك ماه

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      تا يك ماه

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ۲۵۱ دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر..بنده یک سال و نیم هستش که به تشخیص دکتر و سیستوسکوپی که انجام دادن عفونت پروستات بر اثر رابطه جنسی گرفتم ولی چندبار دارو مصرف کردم و اثراتش کم شده ولی به طور کامل خوب نشدم..چند ماهه که دیگه ناامید شدم و دارو نمیخورم و خود ارضایی زیاد دارم و سوزش پروستاتم بیشتر موقعها هستش..بنظر شما چیکار کنم تا حوب بشم..ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ،،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب من 43سالمه برای سوزش آلت تناسلی و دردناک شدن هنگام نعوظ و ارضا شدن به دکتر مراجعه کردم آزمایش ادرار و سونوگرافی همه خوب بود پروستات به حجم 16ccبود دکتر بهم ده عدد تاوانکس 500 سی عددترازوسین2داد ولی با خوردن تاوانکس دچار بی خوابی و پرش اندامها شدم چون یه کم زمینه اینها از قبل داشتم بدترم کرده میشه به جای تاوانکس انتی بوتیک دیگری مثلا سفکسیم مصرف کنم البته سوزش ودرد همیشگی نیست و خفیفه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      بله مي شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر