بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۶ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 5 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن مشکل بزرگی پروستات دارم اندازه پروستات 32/47/35 mm. و28سی سی است وازمایش سرطان پروستات 5سال پیش دادم مشکلی نداشتم الان فقط 10روزی است قرص امونیاک شبی یک عدداستفاده میکنم تکرار ادراردارم سوزش ادرار دوشاخه ادرارمیکنم ادرام فشارش کم است من چه قرص داروی بایداستفاده کنم لطفامراراهنمایی کنید

    42سالم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      با سلام شبي يك عدد كپسول امنيك را ادامه دهيد

  • تصویر کاربر رجب جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید جناب دکتر عزیز
    پدرم ۷۸ ساله هستن،در سونو جدید پروستات که دادن نوشته شده اندازه پروستات ۶۰×۵۷×۴۳ mm و ۷۸cc heterogeneous ,خواستم بپرسم ایا خطرناک هست چون بار اول هست هتروژن نشون داده،ایا درمان خاصی داره یا خدای نکرده سرطان هست؟ممنونم از وقتتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام پروستات طبيعي است سرطان وجود ندارد نيازي به دارو نيست

       

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز ۴۳ ساله هستم و از وقتی یادم میاد تکرر ادرار دارم مخصوصا هوای سرد و زمستان ، قبلا که ازمایش میدادم مشکل خاصی نداشتم البته حدود چند سالی هست دیگه ازمایش ندادم ولی احساس میکنم این زمستان تکرر ادرارم بیشتر شده ، ایا ازمایش یا داروی خاصی پیشنهاد میدین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام نوار مثانه گرفته شود و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم يك ماه ميل كنيد سونوگرافي از كليه ها و مثانه پر و خالي گرفته شود

  • تصویر کاربر مهردوست چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. عرض ادب. ببخشید در جواب سونوگرافی بنده نوشته : پروستات با حجم 31 سی سی با اکوی هموژن و کلسیفیکاسیون فوکال, بدون SOL دیده شد. 41 ساله هستم. ممنون میشم نظرتون رو بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام حجم ٣١ سي سي نسبت به سن شما طبيعي است فوكال كلسيفيكاسيون اهميتي ندارد و اكوي هموژن يعني پروستات طبيعي است مقدار ادرار باقيمانده طبيعي است

  • تصویر کاربر کیومرث سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    بنده سونوگرافی شکم و لگن دادم که در قسمت پروستات چنین نوشته بود
    پروستات به ابعاد 34*36*50 و حجم 32/5سی سی بزرگتر از طبیعی رویت شد اکوی پروستات هموژن و نواحی کلیسفیه در سمت چپ ان مشهود می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام هموژن به معني اينستكه بافت پروستات طبيعي است و نقاط كلسيفيه در پروستات وجود دارد مشكلي نيست

  • تصویر کاربر سید شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    مشگل پروستات من ۴۳سالمه تکرر ادرار دارم در برگه سونوگرافی نوشته پروستات دارای اکوی هتروژن حاوی کلسیفیته حجم ۴۵ سی سی میباشدچیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام
    در سونوگرافی بنده برای پروستات اینگونه ذکر شده.
    ابعاد پروستات ۳۰ در ۳۴ و ۳۴ میلی متر و حجم ۱۸ سی سی به صورت هترواکو و دارای کانون های کلسیفیه می باشد.
    آیا پروستات مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام پروستات طبيعي است

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام پروستات طبيعي است

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Javad شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    من حدود ۴ سال هست که پروستات دارم وزیر نظر پزشک آقای دکتر سیم فروش هستم بعد از شروع گرونابه ایشان مراجعه نکردم ولی هر سه ما یکبار ازمایش psa میدم و نتیجه ازمایشم با توجه به استفاده از کپسول امنیک(تامسولین)۰/4 حدود ۴/۲تا ۴/۷ هست که همچنان از این کپسول در این مدت هر شب بکاهد استفاده میکنم ضمنا با توجه به نوشیدن ۸ لیوان اب در روز فقط یکبار گاها
    در شب برای ادرار کردن بیدار می‌شوم سئوال اینست که استفاده طولانی از این دارو مضر نیست دوم اینکه پایداری نعوظ ندارم آیا می‌تواند مربوط به پروستات و یا استفاده از این دارو آنهم بمدت طولانی باشد البته من برای کنترل فشار خون طبق دستور پزشک از داروهای متعدد از جمله اپیراکس 2/5 در دونوبت استفاده میکنم لذا چنانچه عدم پایداری نعوظ به موارد ذکر شده ارتباط نداردجهت رفع این مشکل چه نسخه ای تجویز میفرمائید
    با تشکر از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام استفاده طولاني مدت امنيك عارضه اي ندارد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل شود

  • تصویر کاربر اسماعیل چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام من حدود بیست روز پیش شب هنگام 4صبح دچار تکرر ادرا شدم با مراجعه به دکترمتخصص داروی آولوسین وآفلوکیم برام تجویز کرده داروها رو مرتب استفاده میکنم ولی تا موقع مصرف دوز بعدی یه مقدار خیلی کم احساس ناراحتی میکنم از لحاظ تخلیه ادرار..و تنگی نفس دارم اگه از عوارض قرص نباشه البته سیگار میکشیدم و ترک کردم آزمایش خون و ادرار هم دادم جوابش نیومده حالا میخواست بپرسم با دارو خوب میشم یا نه وداروها رو باید تا کی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      داروها را يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر عباس شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    قبلا عرض کرده‌ام پس از خود ارضایی بجای منی خون میاد ولی شاید خون نباشد که مایعی قهوه ایی خارج میشود که زیاد نیست متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ده روز استعمال شود و مشكل شما التهاب پروستات مي باشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر