عوارض بالا رفتن کراتینین و اوره

کراتینین چیست؟

creatinine چیست؟ کراتینین و اوره دو ماده زائد در خون هستند که باید توسط کلیه ها دفع شوند. چون این دو ماده فقط توسط کلیه ها قادر به دفع می باشند، می توان گفت که دفع یا عدم دفع این دو ماده توسط کلیه ها از طرفی عملکرد و یا عدم کارائی و سلامت کلیه ها را نشان می دهد.

معمولا بعد از 50 سالگی مقدار این دو ماده هر 10 سال مقداری از مقدار طبیعی بالاتر می رود، که نشان دهنده کاهش عمل کلیه ها می باشد که با افزایش سن بطور طبیعی به علت کاهش عمل کلیه ها می باشد و لذا اهمیت خاصی نباید به آن داده شود. کراتینین و اوره با آزمایش خون قابل اندازه گیری می باشد.

اوره و کراتنین دو ماده سمی در خون هستند که بدنبال سوخت و ساز مواد غذائی در بدن به وجود می آید. این دو ماده سمی فقط از طرق کلیه ها دفع می شوند.

کراتینین نرمال

مقدار طبیعی کراتینین و اوره

مقدار طبیعی کراتینین خون در مردان ۰٫۸-۱٫۲ mg/dl (در برخی موارد تا ۱٫۵ mg/dl ) و در زنان ۰٫۶-۰٫۹ mg/dl می باشد. مقدار طبیعی اوره خون در بالغین 15-45 mg/dl و در کودکان 10-40 mg/dl می باشد. اگر کراتینین و اوره از این مقدار بالا رود نشان دهنده بیماری کلیه می باشد.

دکتر هوشنگ قوامی : ” کراتینین بالا نشانه بیماری کلیه می باشد.”

مقدار کراتینین خون و اوره وقتی که عملکرد و کارائی دو کلیه از 30 درصد پایین بیاید، در خون بالا می رود و بنابراین می توان نتیجه گرفت مقدار کراتینین و اوره تا زمانیکه کلیه ها تا 30 درصد کار کنند، طبیعی است، در حالیکه عملا” اختلال در عملکرد کلیه ها” وجود دارد.

بنابراین باید برای بررسی عملکرد دقیق کلیه ها در صورت ضرورت، از اسکن ایزوتوپ کلیه ها استفاده کرد که آزمایش بسیار دقیقی است و کار کلیه ها را جداگانه بررسی می کند. افراد مسنی هستند که کراتینین آنها بیشتر از حد طبیعی است که جای نگرانی نخواهد بود و پدیده طبیعی است.

ولی این افراد محدودیت در خوردن گوشت، نمک وجود دارد و اگر دیابت  و یا فشارخون دارند باید کنترل شود. اگرچه بسیاری از مردان در این سن مبتلا به هیچگونه بیماری نیستند. بسیاری از مردانی که کراتینین بین 2-3 دارند، بدون هیچگونه بیماری و با کنترل مصرف گوشت و نمک، زندگی و فعالیت روزانه خود را انجام می دهند.

اوره چیست

اوره نخست به صورت آمونیاک بوده که از تجزیه آمینواسید ها ساخته شده، آمونیاک به دلیل سمیت زیاد برای بدن مضر است؛ آمونیاک ها در کبد با دی اکسید کربن (توسط یاخته های کبد ایجاد شده) واکنش نشان می دهند و به اوره تبدیل میشود. این عمل باعث کم شدن سمیت آن می شود تا بدن آن را بتواند در خود نگه دارد و در کلیه توسط نفرون ها دفع می شود. اوره، در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن در بدن حیوانات نقش مهمی ایفا می‌کند.

عدم دفع کراتینین و اوره

 در مواقعی که کلیه ها بعلت بیماری دچار کم کاری شوند، دیگر قادر نخواهند بود که اوره و کراتنین را کاملاً از خون دفع کنند و در نتیجه مقدار این دو ماده در خون بالا میروند.

كراتينین بالا در كليه

بیماری های کلیوی متعددی هستند که اگر کلیه ها به آنها مبتلا شوند، قادر نیستند که اوره و کراتنین را دفع کنند و میزان آنها در خون بالا میرود، و از طرفی بعضی بیماری ها هستند که باعث می شود کلیه ها کاملاً کار خود را از دست بدهند.

علائم کراتینین بالا

علائم کراتینین خون بالا می تواند سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، خشکی پوست، تنگی نفس و ورم باشد.

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد؟

در بالا رفتن کراتینین خون کلیه ها قادر به دفع این دو ماده سمی (کراتینین و اوره) نخواهند بود و در نتیجه مقدار آنها در خون بالا میرود و بیمار نیاز به دیالیز و نهایتاً پیوند کلیه پیدا می کند.

درمان کیست کلیه

کراتینین چند نیاز به دیالیز دارد؟

بیماران به‌طور معمول زمانی که مواد زائد بدنشان زیاد می‌شود، نیاز به انجام دیالیز پیدا می‌کنند؛ سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می‌یابد، پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم می‌شود.

۲ مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می‌شوند، کراتینین و نیتروژن اوره خون است؛ وقتی مقدار این ۲  ماده در خون بالا می‌رود، نشاندهنده این است که توانایی کلیه‌ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده است.

علت بررسی میزان کراتینین خون

کلیه ها میزان کراتینین خون را در سطح نرمال نگه می دارند. از این‌ رو میزان کراتینین نمایانگر عملکرد کلیه ها است. بالا بودن میزان کراتینین دلیلی از اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری های کلیوی است.

آسیب به کلیه ها باعث افزایش سطح کراتینین در خون می شود. این امر به خاطر عدم دفع کراتینین توسط کلیه اتفاق می افتد. بالا بودن میزان کراتینین که به وسیله آزمایش خون مشخص می ‌شود، علتی از نارسایی های کلیه است.

بالا رفتن سریع کراتینین و اوره

در بررسی عملکرد کلیه، اندازه گیری کراتینین خون ارزش بیشتری نسبت به اوره دارد. افزایش کراتینین و اوره بر حسب ضایعه به کلیه تقسیم بندی می شود.

# دسته اول آسیب به کلیه

آسیب کلیه ها که از طریق خون باعث ضایعه کلیه ها می شود. برای مثال فردی که دچار خونریزی شدید می شود، بدنبال آن دچار کاهش فشارخون شده و چنانچه بمدت 10 دقیقه کاهش فشار خون ادامه دار شود، کلیه ها از کار می افتند.  مصرف بعضی داروها نیز اثر سمی روی کلیه ها دارد و باعث از کار افتادن کلیه ها می شود که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

# دسته دوم آسیب به کلیه

دسته دوم بیماریهای خود کلیه ها می باشد که باعث بالا رفتن کراتینین و اوره می شود. این بیماری ها مثل عفونت های کلیه، سنگ های متعدد دو طرفه کلیه ها و یا بیماری کیستیک کلیه ها که می توانند باعث نارسائی کلیه (ESRD) شوند و فرد مجبور به پیوند کلیه شود.

# دسته سوم آسیب به کلیه

دسته سوم بعد از کلیه می باشد. معمولا” اگر حالب ها که لوله های برنده ادرار به مثانه هستند، دچار انسداد شوند و این انسداد طولانی شود، کلیه ها دچار نارسائی خواهند شد. مثلا” سنگ های دو طرفه حالب ها که باعث انسداد شده باشد و گاهی بدون سرو صدا این اتفاق رخ می دهد. یا تنگی های مادرزادی محل کلیه به حالب ها که بیشتر در بچه ها دیده می شود و مورد دیگر برگشت ادرار به کلیه ها است که اگر اصلاح نشود باعث نارسائی کلیه می شود.

یکی دیگر از این موردها، بزرگی پروستات می باشد که 10 درصد موارد باعث نارسائی کلیه و بالا رفتن سریع کراتینین و اوره می شود.

کمبود کراتینین خون

در مواقعی وجود دارد که ممکن است مقدار کراتنین  از میزان طبیعی که در بالا ذکر گردید، پایین بیاید، این حالت بخصوص در خانمهای حامله دیده می شود، چون در حاملگی بخصوص در سه ماهه دوم و سوم کار کلیه ها در خانم های حامله دو برابر می شود و کلیه ها نیز بزرگ می شوند.

وقتی عملکرد و کار کلیه افزایش یابد در نتیجه کراتنین زیادتری از کلیه ها دفع می شود و گاهی کراتنین به میزان 8/0 تا 6/0 می رسد و 6 هفته بعد از زایمان کار کلیه ها به حالت طبیعی بر می گردد. در کودکان هم مقدار کراتنین نسبت به افراد بالغ و بزرگترها پایین تر می باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر زینب سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی
    من موقع سرماخوردگی ادرارم خونی میشه و در حالت عادی دفع خون به صورت میکروسکوپی دارم سونو چیزی نشون نداده و کراتینین خون نرماله خانم هستم و ۳۶ ساله
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام بايد سيستوسكوپي انجام شود توسط اورولوژيست

  • تصویر کاربر ملک شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادرم ۵۵ ساله میزان کراتینین خون ۱/۳ و اوره ۱۰ سونوی کلیه هم نرمال
    میخواستم بدونم این مقدار کراتینین بالا نیست برای ایشون؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام طبيعي است

  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    اوره خون بنده شده ۴۹ و عدد کراتینین ۱.۱۹ می باشد ۴۸ سال دارم . ۷۶ کیلو وزن و روز حدود ۳کیلومتر ورزش دو انجام میدم فقط ۱۲ساعت قبل آزمایش به خاطر ناشتایی خوراک لوبیا استفاده کردم در ضمن دو ماه که تعداد دفعات بیرون ادرارم حدود ۸تا ۱۰ بار در روز شده و احساس دفع سنگ دارم و نگرانی از بالارفتن اوره دارم .استدعا دارم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام مقدار اوره طبيعي است روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر عاشورایی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز..بنده مرد۴۰ ساله با وزن ۱۱۰ کیلو .دارای دیابت نوع۲ و هر روز یک عدد قرص زمپنت مصرف میکنم..کراتیین خون ۲ سال پیش ۹/ بوده ولی امسال ۱/۱ آیا این مقدار نرمال است؟؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام بله نرمال است

  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من پسر ۳۲ ساله هستم کراتین خونم چن ماه پیش ۱.۴۶ بود نفرویت روزی یک عدد میخورم.چن باری که آزمایش دادم بین ۱.۳۹ تا ۱.۴۶ متغیر بود .بخاطر بیماری وسواس فکری که دارم همیشه ذهنم درگیره.در ضمن قدم ۱.۸۵ و وزنم ۸۹ هست.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام خيلي كم از مقدار طبيعي بالا مي باشد مصرف روزانه گوشت بيشتر از صد گرم در روز نباشد و مقدار مصرف نمك بيشتر از ٣ گرم در روز نباشد

  • تصویر کاربر Mahdi سه شنبه ۸ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من پدرم 64 سالشون هست.
    Bun33
    Creatinine 1.9
    Cholestrol 148
    آزمایش ادرارشون همه چیز اکی بود فقط به غیر از پروتئن نیاز به پیگیری داشت. پروستات شون هم مقدار کمی بزرگ است.
    تنها سوالی که داشتم و کسی دقیق بهم جواب نمیده این هست که این مقدار کراتین یعنی 1.9 چطور هست؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام مقدار كراتينين كمي بالاست بايد مصرف گوشت و نمك را محدود كنند و به نفرولوژيست مراجعه كنند  

       

    2. تصویر کاربر Mahdi سه شنبه ۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      قبل از انجام آزمایش مسکن و آنتی بیوتیک مصرف میکرند, از نظر شما ممکن است از این مورد باشد؟
      آیا با کاهش رژیم غدایی و با مصرف دارو مشکل برطرف میشود؟
      لطف میکنید راهنماییم کنید.
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام مشكل حل مي شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سانی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۳۰ سالمه با قد ۱۷۴ و وزن ۷۶ کراتینین خونم ۱ شد ،،جنسیت مونث
    آیا این عدد خیلی بالاس ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام طبيعي است

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید بیمارم ۱۴ سالشه یک ماه و نیم که هماچوری داشت که حدو سه هفته آنوری هست که اوایل ۲۴ ساعتی میزان ادرار ۰ بود و به ۱۵۰ سی سی در روز رسید که بعد از دو هفته به مدت ۶ ساعت هر نیم ساعت حدود یک لیتر ادرار داشت و الان به مدت سه روز هیچ ادراری نداشته و کراتین به ۲ رسیده و الان بستری هستن به نظر شما کراتین بالا تر میره؟ و احتمالا تشخیص چی هست؟ هنوز تشخیص قطعی داده نشده و بیوپسی انجام شده و نرمال بوده و در سونوگرافی مثانه خالی از ادرار بود و فشار ۱۶۰/۸۹ است و سیستوکوپی هم سالم بود و *خودم پزشک هستم* و ممکن سندروم ناتکراکر و یا ATN ویا ARF باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ممكن است ATN باشد كه قابل بر گشت است

    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلاپ توی بیوپسی دو هفته پیش ATN و گلومرونفریت گزارش شد آیا احتمال این هست که به سوی ARF برود؟ کراتینین بین ۱.۵ و۲.۱ هست.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بعد از سه هفته بهبودي حاصل مي شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Zz چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    باسلام مردی ۳۶ ساله ۳ماه پیش عمل سنگ کلیه انجام دادم با لیزر،پس از عمل آنزیم های کبدی بالا رفت واز سیپرو استفاده کردند پایین آمد ،پروستات ام متورم به بیرون شده ودارای اندازه ۳۶ میباشد ،اخیرا طی آزمایش کراتین ۱/۱۴نشان میدهد ،نگران هستم راهنمائی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام حجم پروستات با توجه به سن شما طبيعي مي باشد و كراتين هم طبيعي است

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .بیمار ما 39ساله چندین ساله که کلیه هاش سنگ ساز شده و مورد عمل قرار گرفته .در یک ماه اخیر بخاطر دفع یک سنگ با کراتین 3.5مورد جراحی قرارگرفت و مرخص شد و پس از یک هفته خونریزی شدید گرفت و متوقف شد .حال مجدد کلیه دوم مورد لیزر قرار گرفت .و در حال حاضر عفونت شدید .درد شدید .سنگ ها دفع نشده.کراتین 2.2و اوره25.حالت تهوع شدید و سرگیجه در بیمارستان بستری می باشد و ما هم خیلی نگران خواهشمندم در این خصوص نظرتون رو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عفونت بايد با أمپول أنتي بيوتيك كنترل شود و يك عدد استنت WJ  در كليه  گذاشته شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر