چه داروهایی عامل ناباروری هستند؟

عوامل مختلفی بر روی ناباروری تاثیر می گذارند که می توان به انواع داروهایی که برای بیماری های روانی تجویز می شود، داروهای فشار خون و استعمال دخانیات هم می توانند عامل ناباروری باشند.

در ادامه دارو هایی که می تواند ناباروری را تحت تاثیر قرار دهد آمده است:

داروهای آلفا بلاکر

یک دسته از داروها تحت عنوان داروهای آلفا بلوکر که عمدتا در درمان علائم انسدادی و تحریکی بزرگی پروستات مورد استفاده قرار می گیرند، روی باروری اثر سوء دارند. این دسته داروها شامل ترازوسین، تامسولوزین، آلفازوسین، دوگزازوسین می باشند.

این داروها نیز در افرادی که مشکلات ادراری دارند نیز تجویز می شوند (درجوانان). این داروها در افراد مسن که مبتلا به بزرگی پروستات هستند با بلوک و از کارانداختن اعصاب سمپاتیک (آلفابلوکر) باعث کاهش فشار داخل مجرا شده و همچنین عضلات صاف پروستات را شل کرده و جریان ادرار بهتر می شود.

برگشت منی به داخل مثانه با داروهایی به طور شایع با تامسوزولین در 5/8 درصد مردان اتفاق می افتد و در نتیجه باعث ناباروری می شود. داروهای دیگری مثل رزرپین و متیل دوپا چنین عارضه ای را ایجاد می کنند.

زود انزالی

داروهای بیماری های روانی

داروهایی که برای درمان بیماری های روانی بکار می روند باعث ناباروری و مهار عمل جنسی و میل جنسی شده و در نتیجه می توانند عامل ناباروری باشند.

بیشتر داروهایی که برای درمان بیماری های روانی تجویز می شوند با بلوک و عدم ترشح دوپامین در مغز، به مهار محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه گردیده و در نتیجه میل جنسی در افراد کاهش می یابد.

بعضی از این داروها اثر شل کننده عروق (شریان) را داشته و در نتیجه خون از آلت دور شده و موجب اختلال نعوظ می گردد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی که به اختصار SSRIs  نامیده می شوند، می توانند باعث اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی شوند. این داروها با اثر و خاصیت آرام بخشی و ضد کولینرژیک خود باعث عوارض فوق می گردند. این داروها همچنین باعث به تاخیر افتادن انزال شده و به همین جهت در درمان زودانزالی مورد استفاده قرار می گیرند.

از برجسته ترین عوارض این دسته داروها می توان به توانائی در بالا بردن پرولاکتین خون اشاره کرد. وقتی هیپرپرولاکتینمی (پرولاکتین زیاد خون) بوجود آمد، هورمونی از هیپوتالاموس به نام GNRH ترشح نمی شود و مقدار زیاد پرولاکتین خون باعث مهار LH شده و اثرآن روی یبضه برای ترشح هورمون جنسی (تستوسترون) مختل می شود. وقتی تستوسترون ترشح نشود، بنابراین نطفه سازی دچار اختلال شده و ناباروری بوجود خواهد آمد.

سایر داروهایی که برای مشکلات روانی بکار می روند، شامل فنوتیازین ها هستند. فنوتیازین ها باعث افزایش پرولاکتین در خون شده و اثر منفی در باروری خواهد داشت.

مهار کننده های منو آمین اکسیداز که از داروهای ضد افسردگی می باشد، موجب اختلال نعوظ و بالاخره بطور غیرمستقیم عامل ناباروری هستند. لیتیوم در مغز باعث کاهش عمل دوپامین در مغز شده و میل جنسی و توانایی جنسی را کم می کند.

داروهای فشار خون

استفاده داروی ضد فشارخون در فردی که نارسائی عروقی دارند، ممکن است جریان خون به دستگاه تناسلی را کاهش دهد. داروهایی که باعث زیاد شدن ادرار(مدر) مثل تیازید، باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شده و باعث کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ می شود.

عوامل داروئی قلبی مثل آتنولول و متروپرولول به نظر می رسد اثرات سوء روی عمل جنسی دارند. به هر حال اغلب، استفاده همزمان داروهای بلوکرها و داروهایی که ادرار را زیاد می کنند، هر دو میل جنسی و عمل جنسی را مختل می کند، لذا این بیماران ضمن مراجعه به پزشک خود، داروهای بلوکر خود را به داروهای مهارکننده آنژیوتنسین تغییر دهند.

داروی فشار خون عامل ناباروری

در حالیکه درمان فشارخون بسیار با اهمیت می باشد، اورولوژیستی که در زمینه ناباروری مشغول فعالیت می باشد، باید از داروهای فشار خون که باعث اختلالات قابل توجه روی بیضه ها می شود با اطلاع باشد.

درحالیکه باروری هنوز مسئله خوشایندی می باشد، مردانی که چنین داروهایی که ممکن است برای بیضه مضرباشد، باید با اطلاع پزشک معالج آن ها را به داروهای غیرزیان آور تغییر دهد.

اثر سوء بیشتر داروهای فشارخون به عنوان عامل ناباروری ، از طریق اختلال جنسی است. بنابراین باید به خاطر داشت فشارخون بیشتر و بطور شایع در جمعیت های مسن اتفاق می افتد، گروهی که در مجموع دارای شانس زیاد اختلال نعوظ  هستند.

اسپرونولاکتین

اسپیرونولاکتین داروئی است که در بیماران کبدی استفاده می شود و با تغییر واختلال در هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه مشکلات ناباروری ایجاد می کند. این دارو با جلوگیری از تبدیلDTH به هورمون جنسی (تستوسترون)، باعث کاهش تستوسترون می شود. در نتیجه میل جنسی، اختلال نعوظ و بالاخره ناباروری را بوجود می آورد.

استعمال دخانیات

مطالعات بی شمار نشان داده که استعمال دخانیات روی باروری اثر سوء داشته است. شواهد جمعی گواه بر آن است که سیگار اثر منفی قابل توجهی روی تولید نطفه (اسپرم)، تحرک اسپرم برای بارداری و مورفولوژی یا شکل نطفه خواهد داشت.

گزارشات متعددی نشان داده که عوامل و مواد موجود در سیگار باعث تغییرات سرطان زایی شده و باعث اثرات معکوس روی تقسیم سلولی سریع روی سلولهای بیضه دارد.

مطالعات تجربی روی حیوانات نشان می دهد که نیکوتین، سیگارت و پلی سیکلیک می تواند باعث اختلال در نطفه سازی در بیضه شده و شکل اسپرم ها تغییر کند. از طرفی با کوچک کردن بیضه ها و کاهش نطفه سازی، باعث پایین آمدن تعداد اسپرم ها به مقدار زیاد شود که به آن اولیگواسپرمیا گویند.

در سیگاری ها همینطور سطح پرولاکتین و استرادیول که در اختلال نعوظ تاثیر دارد و عامل ناباروری است. کاهش تعداد اسپرم یا نطفه مسئله قابل توجهی در سیگاری ها است. استرادیول با مکانیسم های مختلفی مثل اختلال در هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه باعث اختلال در نطفه سازی بیضه شود.

ضمنا افزایش استرادیول با بالا بردن کاتکولامین ها باعث میشود خون رسانی به لوله های نطفه ساز در بیضه کاهش یابد و نطفه کاهش یابد.

هنوز مشخص نشده که سیگار دقیقا به چه نحوی باعث اختلال در نطفه سازی و ناباروری می شود ولی آنچه مسلم است، مرد و زن باید از استعمال دخانیات خودداری کنند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر دلشکسته دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام. من دو سال و نیم پیش پیوند کبد کردم و قرص پروگراف و سل سپت مصرف میکنم. امروز بیوپسی بیضه انجام دادم. هیچ اسپرمی نداشتم. حدودا هفت هشت ماه پیش طبق آنالیز اسپرم ۲میلیون ۲۰۰ اسپرم داشتم. بعد از بیوپسی بهم گفتن که به هیچ وجه امکان باروری ندارید چون بخاطر سل سپت و پروگراف بافت بیضه ات آسیب دیده‌. آیا درست گفتن یا راه حلی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام با روش. Ivf امكان باروري وجود دارد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام با روش. Ivf امكان باروري وجود دارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید به دلیل تاثیر مصرف طولانی مدت داروی ضدافسردگی سرترالین(آسنترا) بر روی اسپرم مجبور به قطع تدریجی این دارو شدم به علت اضطراب بالا دکتر داروی بوسپیرون را برایم تجویز کرده خواستم بپرسم بوسپیرون برای اسپرم ضرر دارد یانه؟ ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بوسپيرون روي اسپرم اثري ندارد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر بزرگوار.اینجانب از داروهای گاباپنتین100و سرترالین50 و پوکساکیم5(کلردیازپوکساید) استفاده میکنم، آیا برای اسپرم برای اقدام به بچه دار شدن مشکلی برای جنین پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام خير مشكلي براي اسپرم پيش نمي أيد

  • تصویر کاربر کامی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    با سلام۳ ساله که روزانه مصرف یک دوم بی ۲ دارم ۲ ساله ازدواج کردم قصد بچه دار شدن داریم آیا مصرف بی۲ از لحاظ جسمی و روانی برای جنین مشکل ساز خواهد بود؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اين دارو اثري روي جنين ندارد

  • تصویر کاربر رحیم چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    من بیماری اعصاب و روان دارم قبلاً کارباماسپین و لاموتریژین مصرف می کردم الان دکتر بهم دو داروی دیگه داده بنام های لیتیوم ۱۰ و توپیرامات ۱۰۰ میلی ، تا یک هفته روی میل جنسی ام اثر نگذاشت بعد از اون چند بار در اثنای رابطه جنسی دچار اختلال نعوظ شدم بنظر شما این قرصه میل جنسی را کم می کنند و باعث ناروری مردان میشن؟ الان هم دو تا قرص قبلی را می خورم هرچند دکتر گفته نخور اگه نخورم تشنج میکنم
    1. تصویر کاربر رحیم پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      چرا جواب سوءال را ندادی؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اختلال نعوظ به علت دارو نمي باشد احتمالا جنبه فكري،،، ذهني و استرس و اضطراب دارد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شاهین شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    با سلام من 30 ساله هستم و در حدود یک ماهه که داروهای ضد افسردگی شامل فلووکسامین،کلومیپرامین و رسپریدون مصرف میکنم در این مدت بافت بیضه های من به شدت نرم شده و دچار ناتوانی جنسی شده ام که قبلا سابقه نداشته آیا این داروها ممکنه برای همیشه منو نابارور و یا ناتوان کنه یا این عوارض فقط منوط به دوره مصرف داروهاست؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اين دارو ها باعث ناباروري و ناتواني جنسي نمي شوند يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر قوامی . من الان ۸ساله که برا دیر انزالی هنگام نزدیکی یک دوم قرصB2 چهار ساعت قبل نزدیکی استفاده میکنم و ۸ساله که پچه دار نشدم آیا این قرص تاثیری بر ناباروری دارد الان چهل و یک سالمه یه پسر ۱۶ ساله هم دارم آزمایش اسپرم دادم مشکلی نبود ینی میتونه به خاطر مصرف یک دوم b2باشه؟در ضمن فقط زمان نزدیکی استفاده میکنم نه هر روز
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اين قرص اثري روي باروري ندارد آزمايش اسپرم بدهيد

  • تصویر کاربر ملک دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۴۴ ساله مرد هستم متاسفانه به علت داشتن دشمن ایشان تهدید کرده بود که شما راعقیم می کنم لذا با ریختن دارو در غذا و چای به من داده بود که بعد از ۱۰ دقیقه ادرارم رنگ زرد تیره بود روز بعد زیاد احساس خواب آلودگی داشتم و آلت ام روز به روز چرب می شد و تخم هایم بسیار داغ با آب سرد کمی آروم می شد ولی چربی آن را هر روز آلت ام بیشتر می شد و همچنین داغ شدن تخم هایم لذا تا نزدیک ۱۵ روز حالت شق و راست شدن نداشتم و نمی تونستم نزدیکی کنم و بعد از ۲۰ روز حالت شق شدن و راست شدن کامل برگشت لذا خیلی نگرانی دارم که آسیب جدی به تخم هایم وارد شده و یا باعث نابودی ساخت اسپرم برای باروری گردیده ...حالت طبیعی سکس را دارم اما نگران هستم برای باروری و ساخت اسپرم و ....لطفا مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش اسپرم انجام شود

  • تصویر کاربر حسام چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب من مدت یکسال هر 24 ساعت از فلوکستین 10 استفاده میکنم برای اقدام به بارداری باید چه مدت دارو استفاده نکنم یا این دارو بر روی جنین تاثیر می‌گذارد با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روي جنين اثري ندارد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 509 مشاهده پرسش
    سلام. ایا اینفلکسیمب برای درمان کرون باعث اختلال اسپرم‌ میشود؟ و اگر میشود ایا تاخیر تزریق یک سیکل باعث نرمال شدن میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام باعث اختلال اسپرم نمي شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر