درد کلیه هنگام برخاستن از خواب

از ضربه‌های شدید گرفته تا عفونت‌های داخلی همگی می‌توانند در قالب درد پهلو یا درد کلیه در بدن ظاهر شود. اگر درد در بدن به طور طولانی مدت نمایان شود، باید فورا به پزشک مراجعه نمود. بهتر است با انواع دلایل درد کلیه هنگام برخاستن از خواب آشنا شوید. همچنین سعی خواهیم کرد تا نکاتی برای جلوگیری از وقوع این درد را برای شما بازگو کنیم.

درد پهلو در واقع به ناراحتی در محدوده بالای شکم یا پشت و پهلوها اشاره می‌کند. این درد در ناحیه زیر دنده‌ها و بالای لگن ایجاد می‌شود. به طور معمول نیز درد یک سمت بدن از طرف دیگر بیشتر است.

بیشتر افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار درد پهلو را تجربه کرده‌اند و این ناراحتی معمولا موقتی است. منتها تداوم درد در پهلو و ناحیه اطراف آن ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی مانند کم آبی یا عفونت اداری باشد. وجود سنگ کلیه یا مشکلات کلیوی دیگر نیز می‌تواند باعث درد کلیه هنگام برخاستن از خواب شود.

هر چند که درد پهلو اغلب به عنوان یکی از علائم مشکل کلیوی شناخته می‌شود، امّا در صورت بروز علائمی دیگر همراه آن می‌تواند خبر از وجود سایر بیماری‌ها درون بدن باشد. اگر درد پهلو مزمن یا شدید داشته باشید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید؛ به خصوص اگر با علائم دیگری همراه باشد.

درد کلیه چیست؟

مردم اغلب، به اشتباه درد کلیه را مشابه با درد کمر و ناحیه پشت در نظر‌ می‌گیرند. بر خلاف درد پشت که اغلب در ناحیه کمر رخ می‌دهد، درد کلیه عمیق‌تر و بالا از کمر است. کلیه‌ها در زیر رباط، در هر طرف ستون فقرات قابل مشاهده هستند. درد کلیه در ناحیه پهلو‌ها یا در نیمه بالای پشت بدن افراد (اغلب زیر دنده ها، به سمت راست یا چپ ستون فقرات) حس می‌شود. این درد همچنین ممکن است به ناحیه‌های دیگر بدن از جمله شکم یا کشاله ران نیز منتقل شود.

درد کلیه در نتیجه ی تورم یا انسداد کلیه یا مجاری اداری رخ می‌دهد. همراه شدن درد با علائم دیگر از جمله تب، استفراغ یا ادرار دردناک نشانه دهنده مشکل کلیوی است.

درد کلیه چیست؟

دلایل احتمالی درد کلیه هنگام صبح

وظیفه کلیه، تصفیه خون، تشکیل ادرار و خارج کردن آن از طریق لوله‌های به نام میزنای (ureters) است، وجود هر مشکل در این نواحی، به درد‌ می‌انجامد. برخی از دلایل شایع درد کلیه هنگام برخاستن از خواب عبارتند از:

✔ سنگ کلیه: تجمع مواد معدنی یا مواد زائد شیمیایی در داخل بدن، منجر به شکل گیری سنگ کلیه می‌شود. سنگ‌ها می‌توانند به اندازه یک دانه شن یا در بزرگترین حالت اندازه یک مروارید باشند. اگر کوچک باشند ممکن است از بدن دفع شوند. امّا سنگ‌های بزرگتر ممکن است در مجاری ادراری گیر کرده و مانع دفع ادرار شوند؛ به همین سبب درد شدیدی در این ناحیه ایجاد می‌شود.

عفونت مجاری ادراری: در هر کجای دستگاه ادراری که پس از ادرار، باکتری‌های تجمع کنند، درد شروع می‌شود. علائم دیگر آن می‌تواند شامل تب، ادرار دردناک، کدر شدن ادرار و خستگی عمومی ‌باشد.

✔ عفونت کلیه (پیلونفریت) : عفونت کلیه یا pyelonephritis هنگامی که باکتری‌های ناشی از عفونت مثانه به کلیه سرایت کند، آغاز شده و با درد همراه است. افرادی که به دیابت یا انسداد مجاری ادراری مبتلا هستند به احتمال زیاد به عفونت کلیه نیز مبتلا‌ می‌شوند. در موارد مزمن، به وجود مشکلاتی در مجاری ادراری باعث می‌شود تا ادرار به سمت بالا عقب گرد کند و از مثانه به سمت کلیه برود و این باعث ایجاد عفونت‌های مداوم و آسیبی دائمی به کلیه خواهد شد.

بیماری کلیه پلی کیستیک (Polycystic) : یک بیماری است که باعث ایجاد کیست درون کلیه می‌شود. با گسترش کیست‌ها، کلیه بزرگ می‌شود و در نهایت عملکرد خود را از دست می‌دهد.

✔ آسیب یا ضربه: ضربه‌های شدید یا هر نیروی فیزیکی به ناحیه کلیه (مانند ورزش‌های تماسی یا حادثه) می‌تواند باعث پارگی یا آسیب‌های فیزیکی در کلیه می‌شود. این چنین حوادثی می‌توانند باعث اختلال جریان خون طبیعی در کلیه‌ها شوند. نارسایی حاد کلیه می‌تواند در اثر ضربه وارد شده به کلیه ایجاد گردد.

✔ سرطان کلیه: یکی از شایع‌ترین نوع سرطان کلیه، کارسینوم سلول کلیوی است. تاثیر آن بیشتر در افراد بین 60 تا 70 ساله ظاهر می‌گردد و افراد زیر 50 سال به ندرت به آن دچار‌ می‌شوند؛ اگر هم رخ بدهد با علائمی همچون خون در ادرار، درد مداوم در پشت یا پهلو، زیر دنده‌ها و وجود توده یا تورم در پهلو ظاهر می‌شود.

علائم مرتبط با درد پهلو

علائم مرتبط با درد پهلو

درد کلیه هنگام برخاستن از خواب می‌تواند دردناک، کرخت کننده یا به صورت گرفتگی عضلانی و شدید باشد. حتی ممکن است به صورت امواج درد، بیاید و برود.

علائم مشکل کلیه

کلیه‌های شما در قسمت خلفی ناحیه فوقانی شکم دقیقا زیر قفس دنده قرار دارند. در دو طرف ستون فقرات یک کلیه قرار گرفته است. به دلیل اندازه و محل قرار گیری کبد، کلیه سمت راست مقداری پایین‌تر از کلیه سمت چپ قرار گرفته است.

اکثر مسائلی که باعث درد‌ می‌شوند، فقط روی یکی از کلیه‌های شما تاثیر‌ می‌گذارند. درد ناحیه راست پهلو می‌تواند به دلیل مشکل کلیه باشد یا ممکن است اندام‌های اطراف آن، عضلات یا سایر بافت‌های بدن، این درد را ایجاد کنند.

اگر علائم زیر را داشته باشید، درد به دلیل مشکل کلیوی است:

  • راش (rash) یا جوش که بر روی پوست با رنگی سرخ همراه با خارش شکل می‌گیرد.
  • تب
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • اسهال
  • خون در ادرار
  • درد در هنگام ادرار کردن

اگر هر یک از علائم فوق را همراه با درد پهلوی طولانی مدت تجربه می‌کنید، فورا به پزشک مراجعه نمایید.

علائم مشکل کلیه

علائم کم آبی

اگر درد مدوام همراه با علائم کمی را تجربه می‌کنید، باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید:

  • تشنگی شدید
  • عدم وجود عرق
  • سرگیجه
  • نبض سریع
  • دهان خشک
  • سردرد
  • تب
  • یبوست
  • ادرار تیره
  • کاهش دفع ادرار

باید فورا کم آبی بدن را رفع کنید. زمانی که بدن بیش از حد آب از دست دهد، اندام‌ها، سلول‌ها و بافت‌ها، عملکردی صحیح از خود نشان نمی‌دهند که این موضوع می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی گردد.

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه
تمام درد های کلیه با درمان های خانگی قابل درمان نیستند. در حالی که این روش ها ممکن است به تسکین یا در برخی موارد از بین بردن درد خفیف کلیه کمک کنند، از انتشار عفونت جلوگیری نمی کنند. بر اساس علائم شما، ممکن است مراجعه حضوری لازم نباشد. با متخصص اورولوژی صحبت کنید و در مورد نوع دردی که تجربه می کنید سؤال کنید.

درمان درد پهلو هنگام صبح

استراحت، درمان اصلی برای هر نوع درد پهلو است. دردهای جزئی ناحیه پهلو با استراحت و انجام فیزیوتراپی برطرف‌ می‌شوند. همچنین، پزشک شما تمرینات خاصی را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای تشکیل سریع اسپاسم عضلات به آن عمل کنید.

درمان درد پهلو به دلیل التهاب

اگر درد کلیه هنگام برخاستن از خواب به دلیل التهابات داخلی مانند عفونت ایجاد شود، بسته به شرایط بدن شما و نوع عفونت، شیوه درمان توسط پزشکان انتخاب می‌گردد.

در صورت داشتن عفونت کلیه ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شوید. در صورت ابتلا به عفونت کلیه، پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. ممکن است این آنتی بیوتیک‌ها از طریق ورید به شما تزریق شوند.

فیزیوتراپی و برنامه ورزشی نیز برای درمان دردهای ناشی از آرتروز در ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌علاوه، ممکن است پزشک داروی ضد التهاب برای شما تجویز کند تا التهاب و درد را کاهش دهد. در برخی موارد، افراد برای اصلاح مشکل ستون فقرات به جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

 

درمان اورژانسی رنال کولیک
رنال کولیک، دردی است که به علت گرفتگی مجاری ادراری توسط سنگ های ادراری اتفاق می افتد. مجاری ادراری شامل کلیه، مثانه، میزنای و مجرای ادرار می شود. این سنگ ها می توانند در هر جایی از مجاری ادراری شما قرار بگیرند. آنها زمانی شکل می گیرد که مواد معدنی مثل کلسیم و اسید اوریک با گیر کردن در ادرار شما، کریستال هایی سخت ایجاد می کنند. اندازه ی این سنگ ها از یک دانه شن تا یک توپ گلف، متغیر هستند. در صورتی که این سنگ ها به اندازه کافی بزرگ شوند، بسیار دردناک خواهند بود.

درمان سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه باید داروهای ضد درد بخورید و مایعات بسیار بنوشید. در بیشتر موارد، درمان انواع سنگ کلیه نیازی به جراحی پیدا نمی‌کند. هرچند، اگر سنگ کلیه بزرگ باشد و به راحتی در حین ادرار دفع نشود، ممکن است پزشک شما یک عمل جزئی به نام سنگ شکنی پزشکی (Lithotripsy) را انجام دهد.

سنگ شکنی پزشکی شامل استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تجزیه سنگ‌های کلیه است تا بتوانند از طریق لوله‌های میزنای عبور کرده و از مثانه خارج گردند. همچنین این امکان وجود دارد که پزشک شما از روش‌های جراحی دیگری برای از بین بردن سنگ‌ها استفاده نماید.

بسته به میزان درد شما، پزشک ممکن است داروهای مسکن که نیاز به نسخه دارند یا داروهای بدون نسخه را تجویز کند. شاید هم لازم شود که در بیمارستان بستری شوید. اگر درد پهلوهای شما طولانی مدت باشد، باید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان سنگ کلیه

جلوگیری از درد صبحگاهی پهلو

با رعایت موارد زیر ممکن است بتوانید از درد صبحگاهی پهلو جلوگیری کنید:

  • نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز
  • محدود کردن میزان الکل
  • رعایت مسائل بهداشتی
  • داشتن رژیم غذایی که سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی را شامل شود.
  • حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

درد پهلو همیشه می‌تواند نشانه‌ای از علائم و مشکلات کلیه باشد. بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و از علت درد مطلع گردید. اگر شرایطی که باعث درد پهلو شده‌اند به موقع درمان نشوند، این امکان وجود دارد که کلیه‌های شما از کار بیفتند که به آن نارسایی کلیه می‌گویند.

اگر درد شما شدید است یا دردی ناگهانی شروع شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا اغلب اوقات می‌تواند نشان از یک مشکل جدی باشد؛ مانند ترومبوز و ورید کلیوی یا خونریزی در کلیه که نیازمند درمان فوری است.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر چکاوک جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من نزدیک دوماه میشه صبح ها با درد دوطرف پهلوهام و پشت شکمم بیدارم میشم و بعد ۲و۳ساعت دیگه درد برطرف میشه
    ولی درد پهلو ها کشیده میشه به پشت و پهلو ها بی مواقع هم قسمت کلیه تیر میکشه
    آزمایش مربوط به عفونت کلیه انجام دادم موردی نداشته سنو شکمی هم انجام دادم مشکلی نبوده
    ممنون میشم بگین علت چیه
    واینکه قبل شروع درد هام یبوست شدیدی داشتم که بعد یکماه رفع شد و الان هم احساس میکنم تنبلی روده دارم چون کم دستشوی میرم و بعضی مواقع حالت اسهال دارم بعضی مواقعه هم همه چی نرمال هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      با سلام سونوگرافي كليه ها ،،، مثانه پر و خالي و پروستات گرفته شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      با سلام سونوگرافي كليه ها ،،، مثانه پر و خالي و پروستات گرفته شود درد پهلو ها به علت اسپاسم عضلات كمر مي باشد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ماه دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام. پدرم ٦٩ سالشونه و اخيرا ميگن وقتي مولتي ويتامين ميخورن توي قسمت پشت و پهلوي سمت راست يه دردي رو حس ميكنن و مشكلي توي ادرار هم ندارن ازمايشاتشون حدود ٦ ماه پيش اخرين بار خدا رو شكر مشكلي نبوده ميخواستم ببينم اون درد كه دائمي هم نيست و قطع و وصل ميشه ايا ميتونه از كليه باشه؟ خودشون ميگن وقتي مكمل ميخورن اينجوري ميشن نميدونم ربطي داره يا نه؟ در حالت خوابيده دردش بيشتره.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام ربطي به مولتي ويتامين ندارد سونوگرافي از كليه و مثانه گرفته شود و أزمايش PSA هم داده شود

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲ماهه صبحها با پهلو درد شدید از خواب پا میشم و بخاطر اینکه بچه دارم نمیتونم برم سونو گرافی بدم کسی نیست بچمو نگه داره و دارم عذاب میکشم این ن سوزش ادار دارم ن علاقم کلیوی فقط پهلوی درد میکنه خیلی التهاب روده داشتم که علاقم التهاب و ندارم چند وقته ورزشم قبلا میکردم الان بخاطر محدود شدنم نمیتونم ورزش کنم و فعالیت داشته باشم
    شما بگید من چیکار کنم 😔
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي حتما بايد انجام شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم بعد از ناهار ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۲۷ سالمه مدت ۲روزه درد شدیدی در پهلوی سمت چپم در حالت درازکش دارم و موقع سر پا بودن رفع میشه وعلایم دیگری هم ندارم.
    لطفا راهنمایی کنید
    تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    مدتی هست درددردوکلیه مخصوصاموقع برخواستن ازخواب سوزش درموقع دفع ادراروخستگی ودردعضلانی ضمناکراتین۱/۵واوره نرماله درضمن سنگ ۱۰میلی درکلیه چپ و۵میلی درکلیه راست ممنون ازراهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزانه سه ليتر مايعات ميل شود و سنگ كليه چپ سنگ شكني شود 

  • تصویر کاربر مهلا سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 23 سالمه یه کیست ساده ب اقطار۵۶*۷۸میلی متر در تخمدان راست دارم ضخامت آندمتر12میلی متر است برام قرص روکین جلوگیری تجویز شده الان یه مدتیه که پهلو سمت راستم درد میکنه نمیتونم رو پهلوم بخوابم مجبورم فقط ب طریق های دیگ ای بخوابم شما چی دستور میدید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها انجام شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر Bita شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۱۹ سالمه حدود یک هفته میشه که صبحا با درد شدید کلیه ی چپم از خواب بیدار میشم چند بار دکتر رفتم همش آمپول پتدین و مرفین بهم میزنن که دردمو چند ساعتی کم میکنه انواع مسکن و شیافم استفاده کرم اما هیچ تاثیری نداره باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 464 مشاهده پرسش
    سلام، بنده از ۳ هفته پیش دچار درد در کلیه چپ و مثانه شده و دچار تکرر و کم شدن ادرار شدم. بدستور متخصص سونو و سی تی انجام دادم. سنگ ۳ میلی در کلیه چپ دارم. قرص افلوکساسین ۲۰۰ و ولتارِن و آمپول کترولاک تجویز شد، بعضاً هنگام درد شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ استفاده میکنم. ولی بعضاً درد در ناحیه کلیه و تکرر ادرار دارم. آقای دکتر دستور بفرمایید چه باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك و روزي يك عدد قرص. وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و موقع درد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

  • تصویر کاربر darya شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سنگی به قطر 8.2در upj کلیه راست هست باعث هیدرونفروز خفیف تا متوسط شده البته سنگهای دیگری در قسمتهای دیگر به ابعاد 7.1 و3.9درکالیس میانی و6 در کالیس تحتانی و3حدفاصل میانی تحتانی وجود دارد به نظرتون چه کار کنم این چند روز شربت اورتیکا خوردم وقرص لوزتان هم مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سنگ شكني برون اندامي انجام شود ESWL

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من ۲۰ ساله هستم
    بنده چند مدتی بود که نافم افتاده و بیخالش شدم.چند وقت پیش که آزمایش خون دادم .کراتنین خون ۱.۴ و اوره ۱۵ بود.از اون روز دیگه در سمت چپ شکم احساس دردهایی دارم.
    خطرناکه؟.چیکار باید بکنم.
    در ضمنا بنده مشکل تپش قلب دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام براي طپش قلب به متخصص قلب مراجعه كنيد و سونوگرافي از كليه ها انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر