اورکیت يا عفونت بیضه چیست؟

عفونت بیضه یا اورکیت، التهاب یک یا هر دو بیضه است که معمولا به علت ویروس یا عفونت میکروبی رخ می دهد. در این مقاله به بررسی کامل این بیماری می پردازیم.


علائم عفونت بیضه

علائم مربوط به عفونت بیضه می توانند خفیف یا شدید باشند. علائم عفونت بیضه شامل:

❇ تورم بیضه

❇ قرمزی بیضه

درد بیضه سمت چپ و راست

❇ تب و لرز

❇ تهوع

❇ ضعف و خستگی

❇ سردرد

❇ درد بدن

⚠ توجه: افرادی که از درد بیضه، قرمزی و تورم کیسه بیضه (اسکروتوم) شکایت دارند، فورا باید جهت مراقبت پزشکی و بررسی به پزشک مراجعه نماید.

علل عفونت بیضه

✳ در بیشتر موارد علت عفونت بیضه ویروسی است.

✳ عفونت بیضه (اورکیت) بعضی اوقات عفونت میکروبی بوده و بطور شایع و زیاد از پیشرفت عفونت اپیدیدیم، به بیضه سرایت می کند.

✳ بیشتر مبتلایان به اورکیت ویروسی، قبل از سن 10 سالگی مبتلا به این بیماری می شوند، در حالی که عفونت بیضه ناشی از میکروب، بیشتر در افرادی که از نظر جنسی فعال بوده و یا بالای 50 سال سن دارند و مبتلا به بزرگی پروستات هستند، دیده می شود.

✳ ویروسی که باعث اوریون می شود، بطور شایع باعث عفونت بیضه نیز می شود.

✳ 1/3 بچه هایی که مبتلا به اوریون هستند، دچار عفونت ویروسی بیضه نیز می شوند.

✳ اوریون بطور شایع و فراوان در بچه ها دیده می شود و التهاب بیضه 4 تا 6 روز بعد از حمله اوریون به وجود می آید.

✳ بعضی اوقات بطور نادر ممکن است، ویروس آبله باعث عفونت ویروسی بیضه (اورکیت) شود.

✳ بیشتر فرم‌های عفونی بیضه از بزرگی پروستات، عفونت ادراری دستگاه ادراری و یا عفونت اپی دیدیم ناشی می شوند.

✳ میکروب ایجادکننده بیماری مقاربتی مثل سوزاک، سیفلیس یا کلامیدیا می توانند باعث اورکیت عفونی در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند و سن آنها بین 20 تا 35 می باشد، شوند.

افرادی که بالای 45 سال هستند یا سوند در مجرا دارند و یا علیه اوریون واکسن نزده اند یا عفونت های سیستم دستگاه ادراری دارند، در معرض ابتلا به اورکیت غیرعفونی قرار دارند.

افرادی که با تشخیص عفونت بیضه درمان می شوند، باید توسط پزشک پی گیری شوند که از بهبودی کامل اطمینان حاصل شود و چنانچه عارضه ای پیش آمد، آن را درمان کنند.

راه های جلوگیری از عفونت بیضه

✅واکسیناسیون علیه اوریون برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ویروسی بیضه

✅جلوگیری از عمل جنسی با افرادی که در معرض بیماری های مقاربتی (STD) قرار گرفته اند. استفاده از کاندوم شانس ابتلا را کاهش می دهد.

✅مردان بالای 50 سال باید سالیانه مورد بررسی بزرگی پروستات قرار گیرند.

عفونت بیضه

پیش آگهی عفونت بیضه

بطور کلی بیشتر بیماران مبتلا به اورکیت ویروسی با درمان داروئی بدون هیچگونه عارضه بهبود می یابند، بعضی عوارض ممکن است بوجود آیند که شامل:

✔ بعضی بیماران مبتلا به عفونت بیضه ممکن است دچار کوچک شدن بیضه (آتروفی) شوند.

✔ ناباروری

✔ ابتلا مجدد به عفونت اپی دیدیم

✔ چرک و ابسه در کیسه بیضه (اسکروتوم)

✔ عدم درمان بطود نادر منجر به از بین رفتن بیضه می شود.

تشخیص عفونت بیضه (اورکیت)

تشخیص بر اساس معاینه و گرفتن شرح حال از بیمار می باشد. انجام آزمایشات برای بررسی و رد کردن بیماری هائی است که علائم آنها شبیه به عفونت بیضه است.

✴ انجام سونوگرافی برای تشخیص عفونت بیضه ، پیچ خوردگی بیضه و اپی دیدیمیت

✴ معاینه پروستات برای تشخیص عفونت پروستات ، در صورت عفونت، درمان طولانی مدت خواهد بود.

✴ کشت ترشح مجرا، برای تشخیص عفونت مقاربتی (STD)

✴ آزمایش خون و آزمایش ادرار

درمان عفونت بیضه

درمان بر اساس بیماری ایجادکننده عفونت بیضه است. بستگی دارد علت عفونت بیضه ویروس است یا میکروب. اگر میکروب بوده درمان داروئی ضد میکروب ضروری است.

بیشتر مردان با 10 تا 14 روز با درمان داروئی ضد میکروب خوب می شوند. اگر پروستات علت عفونت بیضه باشد، دوره درمان باید طولانی تر باشد. اگر بیمار تهوع، استفراغ و تب داشته باشد، باید گفت که فرد مبتلا، سخت بیمار است و ممکن است خطر یا عارضه پیش آید و نیاز به بستری در بیمارستان باشد.

داروی ضد میکروب بر حسب سن بیمار و علت زمینه ای که باعث بیماری شده، باید انتخاب شود. اگر علت بیماری، مقاربتی باشد باید همسر بیمار هم درمان شود.

اگر علت، ویروس اوریون باشد، نیازی به دادن داروی ضد میکروب نمی باشد و بهبودی بعد از 1 تا 2 هفته حاصل می شود. تجویز داروی ضد التهاب، بالا نگه داشتن بیضه و گذاشتن کیسه یخ روی بیضه 10 تا 15 دقیقه سه بار در روز برای 1 تا 2 روز می تواند به درمان عفونت بیضه ویروسی کمک کند.

معرفی آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

اگر عفونت بیضه به طور حاد به وجود آمده باشد، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه، بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری شده و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود، ولی چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک نظیر سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد، قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته و قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته.

اختلالات جنسی

چه کسی نیاز به مراقبت پزشکی برای عفونت بیضه دارد؟

افرادی که از درد بیضه، قرمزی و تورم کیسه بیضه (اسکروتوم) شکایت دارند، فورا باید جهت مراقبت پزشکی و بررسی به پزشک مراجعه نماید. بیمار هرگز نباید از گرفتن مراقبت پزشکی در مواردی مثل پیچ خوردگی بیضه  امتناع  ورزد، چون این امر می تواند منجر به مرگ بافت بیضه های او شود.  اگر دسترسی به پزشک وجود ندارد، باید به اورژانس مراجعه شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ایمان دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی و عرض خسته نباشی اینجانب سال 92دچار شاخ زدگی گاو شدم ک بیضه سمت راست درد گرفت و مشخص بود ک با بخیه برطرف و بعد دکتر مجاری آزمایش سونو گرفت ک مشکلی نداشتم بعد آن در پیاده روی و یا ورزش موقع خواب درد داشتم سال 96به خدمت سربازی رفتم ک باعث شد یکم بیشتر بشه الانم حدود یک هفته ک نه میتونم سرپا بمونم سر پست نه کار کنم دلیلش چیست ?درد به طوری هست ک پای راست لام میشود در ضمن 25سال سن دارم انگار یه وزنه به بیضه سمت راست وصل می باشد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      التهاب اپيديديم داريد به اورولوژيست مراجعه كنيد درمان اساسي عمل جنسي و استراحت است ف
  • تصویر کاربر قنبری دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام بنده پدرم بمدت یکسال است دچار هیدروسل شده پارسال تا مرز عمل کردن رفتیم اما بعلت پایین بودن پلاکت انجام ندادن از لحاظ ظاهری خیلی به مشکل برخورده و هیدروسل دوطرفست در ضمن ایشون هپاتیت ب مزمن هم دارن میخاستم بدونم واسشون بخاطر پلاکت پایین و بیماریش مشکلی پیش نمیاد؟ وبهتره بیهوشی عمومی بشه یا بی حسی؟
    ممنون از راهنمایی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با بيحسي
  • تصویر کاربر علیرض دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من ده سال پیش عمل هیدروسل انجام دادم ک مجددا عود کرد و برای بار دوم عمل کردم . اخیرا نزدیکه دو ساله بیضه ام گاهی درونش احساس وجود مایعی میکنم و دردناک میشه وگاهی بیضه احساس میکنم کاملا قابل لمسه و هیچ مایعی درونش نیست و اصلا درد نداره باید چ کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      كاري لازم نيست انجام دهيد
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    من تقریبا ۵.۶ ماهی هس سمت چپ بدم درد میاد
    بیضه ی سمت چپمم رگش بالمس کردن درد میگیره و به سمت بالا کشیده میشه
    ولی جوری نیس که قابل تحملم نباشه

    به نظر شما باید عمل بشم؟
    میشه بادارو حل کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      عمل بهتر است
  • تصویر کاربر شهاب دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير اقاي دكتر بيضه چپش بهد از استمنا يهو رفت تو شكمم درد گرفت بعد از اون شروع به درداي خفيفي كَرد و بعد از استمنا درد ميگرفت اما امروز با لمس دست هم درد ميكرد رفتم دكتر هم برام سونو نوشت هم گفت ازمايش اب مني بدم چرا اينطوري شدم دليلش چيه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نمي دانم
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    Hossein Hatami:
    سلام
    بنده حدود 8 سال پیش با درد بیضه سمت راست و پای راست به دکتر مراجعه کردم که بعداز معاینه و سونو گفتن که در بیضه سمت چپ توده مشاهده شده که باید جراحی کنید و در بیمارستان مهر جراحی کردم که گفتن نتیجه خوب بوده و لی بعداز یکسال دوباره با درد به پزشک مراجعه کردم که بعداز سونو گفتن که مشکل از رگ اعصاب می باشد که مشترک است .به هرحال از یک ماه پیش پهلوی راستم‌درد میکند و همراه ان بیضه راست نیز درد و مقداری پای راستم تیر و گاهی درد میکند که با درد پهلو به بیمارستان مراجعه کردم ازمایش ادرار نوشتن ولی گففتن ازمایش مشکلی نداشته حالا این درد پهلو و بیضه گاهی اوقات زیاد و کم‌میشود و خیلی ذهنم را مشغول کرده ممنون میشم‌راهنماییم کنید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر علیزاده پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    ۲۷ سالمه و متاهلم دچار عفونت شدید بیضه شدم طوری که باید ۴ روز بستری میشدم ،با گذشت یک هفته فعلا التهاب خوب نشده میخواستم بدونم نزدیکی یا انزال بدون همبستر شدن هم مضر هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خير مضر نيست
  • تصویر کاربر بینام جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر، 25سال سن دارم،از حدود 22سالگی از ناحیه اپیدم چپ درد های خفیفی حس میکنم، نزد پزشک رفتم، همچنین سونو گرافی و آزمایش اسپرم انجام دادم، سونو گراف تشخیص واریکوسل درجه یک داد، گفت مشکل حادی نداری، و همچنین جواب آزمایشم نرمال بود. اما همیشه درد التهاب مانند از ناحیه اپیدیم چپ حس میکنم، و وقتی بار سنگینی بلند میکنم، قسمت پایین اپیدم بیشتر اذیتم میکنه، مشکلی در ادرار ندارم. شهرستانی هستم، اومدن به مطب برایم امکانپذیر نیست، ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ىىهر١٢ ساعت يك عدد قرص سيپروفلوكساسين دو هفته ميل كنيد هر ١٢ ساعت روزانه
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    چهار روز پیش دچار تورشن شدم و در عرض 3 ساعت عمل کردم. بافت بیضه برگشت و سالم موند. الان بعد از 4 روز کماکان از بخیه هام خون ریزی دارم. البته زیاد نیست. ولی هر بار که پانسمان رو عوض میکنم جای خون آبه هست.

    میخواستم بدونم که این مقدار خون ریزی کم طبیعی هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      طبيعي است
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    پدرم 75سال دارد پروستات داره واز سم استفاده میکنه چندروز پیش یک تب ولرز شدید گرفت دوروز بعد از اون قسمت بیضه به بزرگی پرتقال شده میخوام بدونم علت چیه؟درضمن هنوز نه سونگرافی داده نه آزمایش وقت دادن بهش
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      عفونت بيضه است فورا بايد درمان شوند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر