آیا واکسن گارداسیل باعث نازایی می شود؟

واکسن گارداسیل در برابر برخی انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مصونیت ایجاد می کنند. این موارد سبب بروز سرطان های مقعد، دهانه رحم، دهان و گلو، آلت تناسلی مردانه، واژن، فرج و همچنین زگیل های تناسلی می شوند.

انواع واکسن گارداسیل

دو واکسن HPV با نام های سرواریکس و گارداسیل 9 وجود دارند. در حالی که واکسن گارداسیل 9 برای استفاده در هر دو جنس طراحی شده اما واکسن سرواریکس فقط برای زنان تزریق می شود. هر دوی این واکسن ها در برابر 2 نوعی از ویروس مصونیت ایجاد می کنند که عامل 70 درصد سرطان های دهانه رحم و 80 درصد سرطان های مقعد هستند.

واکسن گارداسیل 9 از مصرف کنندگان در برابر 5 نوع دیگر نیز محافظت می کند که این 5 نوع عامل 15 تا 20 درصد سرطان های دهانه رحم، 11 درصد سرطان های مقعد در زنان و 4 درصد سرطان های مقعد در مردان هستند. 2 نوع از ویروس HPV عامل بروز 90 درصد زگیل های تناسلی هستند که مصونیت در برابر آن ها با تزریق گارداسیل به دست می آید.

انواع واکسن گارداسیل

مزایای واکسن گارداسیل

در زنانی که تاکنون به HPV ابتلا نیافته اند، واکسن گارداسیل تقریبا از 100 درصد سرطان های دهانه رحم مرتبط با HPV پیشگیری می کند. همچنین، پیشگیری از نمونه های زیر از جمله مزیت های این واکسن است:

78 درصد سرطان های مقعد در مردان که در اثر 2 نوع از ویروس HPV ایجاد می شوند.

90 تا 100 درصد زگیل های تناسلی در مردان و زنانی که در اثر 2 نوع از ویروس HPV ایجاد می شوند.

معایب واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل (HPV) با این که می تواند سبب بروز عوارض جانبی شود اما احتمال بروز این موارد نادر است. تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی در اثر تزریق این واکسن ها گزارش نشده است.

واکسن گارداسیل در حالی که در برابر برخی سرطان های مرتبط با HPV ایمنی ایجاد می کنند اما از مقابله با همه انواع آن ناتوان است. احتمالا، مهم ترین جنبه منفی واکسن HPV عوارض احتمالی آن باشد. البته، بروز این عوارض رایج نیست. اغلب افراد بدون تجربه هر گونه عوارض جانبی از مزایای این واکسن بهره می برند.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

عوارض جانبی با شدت خفیف تا متوسط اغلب بروز داده اما چندان رایج نیستند. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • درد یا تورم در محل تزریق
  • تب خفیف
  • سردرد
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • درد مفصلی
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در شکم
  • اسهال

در صورت تجربه هر گونه عارضه جانبی یا دیگر علائم غیر طبیعی یا تداوم علائم رایج باید به پزشک مراجعه کرد. برخی افراد نگران احتمال بروز عوارض جدی همچون ناباروری در بلند مدت هستند. در جواب باید گفت که واکسن گارداسیل سبب ناباروری نشده و زنانی که در معرض عفونت های منتقل شونده جنسی بوده اند با تزریق آن می تواند باروری خود را ارتقا دهد.

معایب واکسن گارداسیل

از دیگر معایب واکسن های HPV محدودیت در عملکرد است. این واکسن ها تنها از بروز برخی سرطان های مرتبط با HPV پیشگیری می کنند. به همین دلیل، ضروری ست که زنان جهت بررسی هر گونه علامت سرطان دهانه رحم آزمایش پاپ اسمیر را به طور متداول انجام دهند.

آیا تبخال تناسلی کشنده است؟
تبخال تناسلی یک عفونت جنسی منتقل شونده و رایج است که در اثر ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. تماس جنسی راه اصلی انتشار این ویروس است. پس از عفونت اولیه، ویروس به صورت مخفی در بدن باقی مانده و پس از چندین سال دوباره فعال می شود. تبخال تناسلی می تواند سبب درد، خارش یا زخم در نواحی تناسلی شود. از سوی دیگر، امکان دارد هیچ علامتی در فرد مبتلا بروز ندهد.

عوامل خطر ابتلا به HPV چیست؟

ویروس عامل عفونت HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. اغلب افراد از طریق تماس جنسی مستقیم از جمله واژینال، مقعدی یا دهانی به این عفونت دچار می شوند. از آن جایی که HPV یک عفونت پوست به پوست است، برای انتقال بیماری به داشتن رابطه جنسی نیاز نیست.

علائم HPV

بسیاری از افراد از ابتلای خود آگاه نیستند. این گفته بدان معناست که امکان ابتلا به عفونت حتی در صورت عدم وجود علائم در شریک خود نیز وجود دارد. علاوه بر این، ابتلای همزمان به چندین نوع ویروس HPV امکان پذیر است.

در برخی موارد نادر، مادر مبتلا به HPV می تواند در حین زایمان ویروس را به نوزاد خود منتقل کند. در این وضعیت، نوزاد به بیماری پاپیلوماتوز تنفسی عود کننده دچار شده و در گلو یا مجرای تنفسی خود به زگیل های ناشی از HPV ابتلا می یابد.

چندین عامل می توانند افراد غیر واکسینه را در معرض خطر بالای ابتلا به HPV قرار دهند. موارد زیر از جمله آن ها هستند:

  • داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم یا دیگر روش های پیشگیری فیزیکی
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • داشتن زخم یا بریدگی پوستی
  • تماس با زگیل های واگیر دار
  • مصرف متداول سیگار یا جویدن تنباکو: این موارد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.
  • سرکوب یا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • رژیم غذایی دارای مقادیر اندک ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مهم

خوشبختانه بسیاری از این عوامل خطر را می توان کنترل کرد.

علت بوجود آمدن زگیل مقعدی چیست و چه روش هایی برای درمان قطعی وجود دارد؟

روش های پیشگیری از HPV

به طورکلی، بهترین روش پیشگیری از ابتلا به HPV دریافت واکسن است. با این حال، روش های دیگر به شرح زیر هستند:

استفاده از کاندوم 

کاندوم ها، محافظ های دندانی و دیگر انواع روش های پیشگیری فیزیکی می توانند خطر ابتلا یا انتقال HPV را کاهش دهند.

غربالگری سرطان دهانه رحم 

پزشکان با انجام آزمایش پاپ اسمیر زنان 21 تا 65 ساله را از نظر ابتلا به سرطان دهانه رحم غربالگری کرده و تغییرات سلولی غیر طبیعی را شناسایی می کنند.

روش های پیشگیری از HPV

حفظ وزن مناسب

در یک مطالعه، محققان کمبود فولیک اسید را با افزایش خطر ابتلا به عفونت HPV ارتباط دادند. دیگر تحقیقات بیان داشتند که مصرف بالای مواد مغذی گیاهی همچون ویتامین C می تواند خطر تشکیل سلول های پیش سرطانی را در دهانه رحم کاهش دهد.

عفونت زگیل تناسلی در مرد و زن

علائم HPV

عفونت HPV اغلب هیچ گونه علائم یا مشکل سلامتی برای فرد به وجود نمی آورد. در واقع، بنا بر گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) 90 درصد عفونت های HPV ظرف 2 سال به صورت خود به خود رفع می شوند.

با این حال، در طول این مدت ویروس در بدن فرد وجود داشته و ممکن است بدون اطلاع خود آن را به دیگران منتقل کند. هنگامی که ویروس به صورت خود به خود از بین نرود می تواند سبب بروز عوارض و مشکلات جدی برای سلامتی شود.

زگیل های تناسلی و ناحیه حلق از جمله این موارد هستند. انواع HPV که سبب بروز زگیل می شوند با انواع سرطان زا متفاوت هستند. به همین دلیل، ابتلا به زگیل های تناسلی به معنای ابتلای فرد به سرطان نخواهد بود. سرطان های ناشی از HPV اغلب تا زمان رسیدن به مراحل انتهایی، علائمی از خود نشان نمی دهند.

غربالگری های متداول می توانند به تشخیص زود هنگام مشکلات مرتبط با HPV کمک کرده و پیش آگهی و احتمال زنده ماندن فرد را افزایش دهند.

علائم HPV در مردان

با این که بسیاری از مردان مبتلا به عفونت HPV دچار هیچ گونه علائمی نمی شوند، برخی بروز زگیل های تناسلی را تجربه می کنند. در صورت مشاهده هر گونه برآمدگی یا ضایعه غیر طبیعی بر روی آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه یا مقعد خود باید به پزشک مراجعه کرد.

انواعی از HPV می توانند سبب سرطان آلت تناسلی مردانه، مقعد و گلو در مردان شوند. برخی مردان همچون مردان مفعول در رابطه جنسی مقعدی یا دارای سیستم ایمنی تضعیف شده، از نظر ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV در معرض خطر بالا تری هستند.

 

علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان

علائم HPV در زنان

تخمین زده می شود که 80 درصد زنان در طول زندگی خود حداقل به یک نوع از HPV مبتلا می شوند. بسیاری از زنان همچون مردان در هنگام ابتلا به HPV هیچ علائمی نداشته و عفونت بدون ایجاد هر گونه مشکل سلامتی رفع می شود.

برخی زنان بروز زگیل های تناسلی در داخل واژن، داخل یا اطراف مقعد و روی دهانه رحم یا فرج را تجربه می کنند. در صورت مشاهده هر گونه زائده یا برآمدگی غیر طبیعی در داخل یا اطراف ناحیه تناسلی باید به پزشک مراجعه شود.

واکسن گارداسیل به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده و می تواند در پسران و دختران استفاده شود. در صورتی که این واکسن قبل از قرار گیری در معرض ویروس به زنان یا دختران تزریق شود از اغلب موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری می شود. واکسینه کردن پسران در برابر انواع HPV می تواند به محافظت بیشتر از زنان نیز منجر شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من مدتی اختلال پانیک دارم وداروهای اس سیتالوپرام والاپروزلام وپرانول مصرف می کنم که باعث عزم نعوظ شده چه دارویی برای درمان مصرف کنم که باعث تداخل دارویی وتپش قلب وفشارخون نشه ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. 33 سال سن دارم.شدیدا مشکل زود انزالی دارم،از کاندوم و اسپری بی حس کننده استفاده میکنم،که گاهی هم بی تاثیرن. و اینکه برای نعوظ بیشتر چه دارویی تجویز میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر ح جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عرض کنم ۴۶ سالمه ۲تا بچه دارم بیماری فشار خون ضعیف دارم داروی کاپتوپریل تریامترن اچ آملودیپین مصرف میکنم مشکل نعوظ و زود انزالی دارم لطفا راهنمایی فرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهنام جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سن 36سال . 6 سال ازدواج کردم . دارای مشکل زود انزالی و نعوظ میباشم . در حین رابطه مشکل نعوظ و شلی الت بوجود میاد . انزال معمولا زیر یک دقیقه یا بعضا تا دو دقیقه پیش میاد. مشکل وی اس دی دارم . تا مدت زیادی امی تریپتلین مصرف کردم . در حال حاضر دارو قطع و داروی اتورواستاتین مصرف میکنم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ سه ماه ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر