درمان قطعی میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس نوعی مشکل در اندازه آلت تناسلی مردان است که در این مشکل، آلت تناسلی معمولا کوچک تر از حد طبیعی است.

میکروپنیس چیست؟

میکروپنیس یک اصطلاح پزشکی برای شرایطی است که معمولاً در نوزادی از طریق معاینه نوزاد تشخیص داده می شود. همان طور که اصطلاح این بیماری نشان می دهد، میکروپنیس اشاره به آلت تناسلی دارد که از نظر ساختاری طبیعی است ولی اندازه آن به صورت غیر عادی کوچک می باشد. این شرایط ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی یا هورمونی هستند.

چیزهای مهمی که باید در رابطه با میکروپنیس بدانیم:

✅ برخی از مردان ممکن است معتقد باشند که دارای میکروپنیس هستند، اما احتمالاً این طور نیست. این مورد بسیار نادر است.

✅ یک میکروپنیس دارای طول آلت تناسلی در حالت کشیده (SPL) زیر 2.5 انحراف معیار (SD) از میانگین برای محدوده ی طبیعی سن مردان می باشد.

✅ در مردان طول آلت تناسلی در حالت کشیده اینچ یا کمتر نشان دهنده ی میکروپنیس می باشد.  طول آلت تناسلی در حالت کشیده ی میانگین برای مردان بزرگسال 5.25 اینچ می باشد.

✅ ژنتیک (سابقه ی خانوادگی) ممکن است نقش مهمی در این شرایط داشته باشد.

✅ هیچ درمانی برای میکروپنیس وجود ندارد اما هورمون تراپی ممکن است برای کودکان انجام شود تا رشد آلت تناسلی را تحریک کند.

میکرو پنیس چقدر شایع است؟

میکروپنیس به ندرت اتفاق می افتد. آمار مختلف می باشد، اما تحقیقات نشان داده اند که  0.6 درصد از مردان در سرتاسر جهان مبتلا به این شرایط هستند. در سال های 1979-2000، 0.015 درصد از پسران (1.5 از هر 10000 تولد) در ایالات متحده با میکروپنیس متولد شده بودند.

علائم کوچک بودن اندام تناسلی کودکان

علامت اولیه میکروپنیس، یک آلت تناسلی می باشد که اندازه طول آن در نوزادی کمتر از 1.9 cm (0.75 اینچ) می باشد. طول میانگین آلت تناسلی در حالت کشیده برای یک نوزاد 3.5 سانت (1.4 اینچ) می باشد.

میکروپنیس در صورتی تشخیص داده می شود که طول آلت تناسلی زیر 2.5 انحراف معیار از میانگین باشد. در مردان بالغ، میکرو پنیس، یک آلت تناسلی با اندازه  اینچ یا کمتر تعریف می شود.

میکروپنیس ممکن است با مشکلات سلامتی دیگری ناشی از اختلالات هورمونی یا شرایط مادرزادی (موجود در زمان تولد) همراه باشد، که می تواند منجر به بروز علائم زیادی شود. علائم کودک شما بستگی به علت میکروپنیس دارد.

علت جمع شدن دستگاه تناسلی مردان چیست؟

علل میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولاً ناشی از کمبود تستوسترون در دوران جنینی می باشد که می تواند نتیجه ی شرایط مختلفی باشد. شایع ترین آنها هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک می باشد.

هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک، شرایطی می باشد که در زمانی رخ می دهد که هیپوتالاموس (بخشی از مغز که سیستم عصبی غیر ارادی و هیپوفیز را کنترل می کند) هورمون هایی را که موجب تولید هورمونهای ضروری (تستوسترون) برای بلوغ طبیعی و عملکرد تولید مثل می شوند، ترشح نمی کند.

میکروپنیس ممکن است همراه با سندرم های ژنتیکی یافت شود که می توانند باعث نقص های دیگری شوند. یا این شرایط ممکن است ایدیوپاتیک یا دارای علل ناشناخته باشد.

میکروپنیس چگونه تشخیص داده می شود؟

میکروپنیس از طریق معاینه پزشکی تشخیص داده می شود و معمولاً در دروان نوزادی یا خردسالی، میکرو پنیس از طریق اندازه گیری طول آلت تناسلی تشخیص داده می شود.

در صورتی که این مشکل در نوزادی تشخیص داده شود، احتمال درمان میکروپنیس بیشتر است. پزشک می تواند یک میکروپنیس واقعی را با کشیدن آلت تناسلی و اندازه گیری با خط کش، کولیس یا سرنگ یک بار مصرف  10 ml تشخیص دهد. این عدد با محدوده اندازه ی طبیعی سن نوزاد پسر مقایسه می شود.

برای تعیین نوع درمان، یک آزمایش تشخیصی برای تحریک رشد آلت تناسلی انجام می شود.

درمان کوچکی آلت تناسلی

درمان میکروپنیس بستگی به علت شرایط دارد و در هر کودک متفاوت است. بسیار مهم است که درمان در دوران نوزادی یا اوایل خردسالی آغاز شود.

تستوسترون تراپی

اولین درمان، تستوسترون تراپی می باشد. این درمان توانایی آلت تناسلی برای واکنش به هورمون رشد را آزمایش می کند. تستوسترون را می توان از طریق تزریق یا استعمال در ناحیه به صورت ژل یا پماد استفاده کرد. تحقیقات نشان می دهد که در بسیاری از نوزادان، رشد آلت تناسلی با درمان تستوترون طبیعی می شود، اما اینکه رشد آن تا دوران بلوغ ادامه پیدا می کند هنوز ناشناخته است.

در صورتی که درمان تستوسترون، موجب افزایش طول آلت تناسلی نشود، دیگر درمان های هورمونی نیز ممکن است امتحان شوند.

جراحی

جراحی برای میکروپنیس تنها در صورتی انجام می شود که درمان های پزشکی، دیگر اثری نداشته باشند. جراحی بازسازی آلت تناسلی (فالوپلاستی) میکروپنیس برای کودکان خردسال، پیچیده و خطرناک است اما ارزش انجام دادن دارد. جراحی برای افراد بالغ و افراد میانسال شایع تر است.

اگر شما مردی هستید که قرار است جراحی میکروپنیس بر روی شما انجام شود، در مورد تمام مزایا و خطرات احتمالی جراحی برای موقعیت خاص خود با پزشک صحبت کنید.

پزشکان مراقبت های اولیه، متخصص غدد کودکان و در صورت لزوم جراحان باید والدین را از تمام انتخاب ها و نتایج احتمالی آن ها آگاه کنند.

با درمان زودهنگام، چشم انداز برای پسران مبتلا به میکرو پنیس ناشی از نقص هورمونی خوب می باشد. آنها معمولاً به خوبی به تستوسترون درمانی پاسخ می دهند و به طول آلت تناسلی کافی (گرچه ممکن است پایین تر از اندازه میانگین باشد) دست پیدا می کنند و به عنوان افراد بالغ عملکردی طبیعی خواهند داشت.

 

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

اگر درمان زودهنگام میکروپنیس، موفقیت آمیز نباشد، کنار آمدن با این شرایط می تواند برای یک پسر و خانواده او دشوار باشد.

در تمام موارد، مشاوره ی پزشکی و خدمات اجتماعی می توانند از نظر احساسی به این فرد و خانواده اش کمک کنند.

میکرو پنیس یک شرایط نادر می باشد و آنچه که باید در مورد این شرایط انجام داد بستگی به عوامل زیادی دارد. پزشکان به شما در تصمیم گیری به عنوان یک والد یا یک بیمار کمک می کنند.

باروری

مهمترین نکته این است که مردانی با طول آلت تناسلی کمتر از 2 اینچ، احتمال باروری کمتری دارند. علاوه بر این، برخی از مردان با میکروپنیس، در نتیجه اختلال هیپوفیز زمینه ای، دارای تعداد اسپرم کمتری خواهند بود. در چنین مواردی، تکنیک های کمک باروری و تشخیص ناباروری مردان برای بهبود احتمال باروری فرد انجام می شوند.

احساسی

در حالی که درمان هایی وجود دارد که ممکن است اندازه آلت تناسلی را افزایش دهند، حقیقت این است که برخی از افراد دارای آلت تناسلی کوچکتر از حد معمول هستند. در حالیکه برخی از افراد تصور می کنند که این موضوع موجب آسیب روانی می شود، این اعتقادات بیشتر انعکاس دیدگاههای فرهنگی درباره ی آلت تناسلی می باشد تا اینکه تجربه ی شخصی خود فرد باشند.

جنسی

هنوز اثبات نشده است که میکروپنیس در میل جنسی، عملکرد جنسی، رضایت جنسی، توانایی برای دستیابی به نعوظ یا توانایی ایجاد روابط جنسی با رضایت متقابل، اختلال ایجاد می کند.

فرد از کجا بداند که دارای میکروپنیس است؟

میکروپنیس معمولاً در زمان تولد تشخیص داده می شود. بسیاری از افراد نگران اندازه آلت تناسلی هستند و به طور معمول فکر می کنند که اندازه آلت تناسلی آنها کوچکتر از حد میانگین می باشد حتی اگر واقعاً این طور نباشد.

اگر پزشکان به میکروپنیس مشکوک باشند، آنها طول آلت تناسلی نوزاد را در حالت کشیده اندازه گیری می کنند و دیگر علائم ناهنجاری های هورمونی را بررسی خواهند کرد.

علت بی حسی دستگاه تناسلی مردانه چیست؟

اگر آلت تناسلی نوزاد به صورت غیر طبیعی کوچک باشد، پزشک ممکن است برای ارزیابی علت، آزمایش هایی را انجام دهد:

معاینه ی فیزیکی

پزشک در کنار اندازه گیری آلت تناسلی ممکن است به دنبال علائم دیگری همچون توده های چربی غیر طبیعی باشد.

آزمایش خون

این آزمایشات می توانند به پزشک کمک کنند تا سطوح هورمون نوزاد را بررسی کنند. پزشکان ممکن است آزمایشات ژنتیکی را نیز برای تعیین جنسیت بیولوژیکی نوزاد انجام دهند. در موارد نادر، به نظر می رسد که نوزاد دارای میکروپنیس ممکن است بینا جنس (intersex) باشد یا دارای ناهنجاری کروموزوم جنسیتی باشد.

اسکن های تصویر برداری

یک پزشک ممکن است از تست های تصویر برداری مانند سونوگرافی لگن یا اسکن ام آر آی استفاده کند تا دستگاه تناسلی و ساختارهای اطراف آن را مشاهده کند.

چند شرایط دیگر نیز می توانند باعث شوند که آلت تناسلی کوچکتر از حد معمول به نظر برسد و ممکن است با میکروپنیس اشتباه گرفته شوند. برخی از این موارد می توانند بعد از ختنه کردن اتفاق بیفتند.

مواردی که به اشتباه میکروپنیس تشخیص داده می شوند، شامل موارد زیر می شوند:

  • آلت تناسلی دفن شده، که در آن پدهای چربی، اندازه واقعی آلت تناسلی را پنهان می کنند.
  • آلت تناسلی پرده دار (webbed) که یک پوست اضافه، کیسه بیضه و آلت تناسلی را به هم وصل می کند.
  • آلت تناسلی به دام افتاده، شرایطی است که پوست کافی در اطراف آلت تناسلی وجود نداشته باشد.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر متین شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسر من ۱۰ سالش هست وقتی دنیا اومد آلتش خیلی کوچک بود.الان وزنش ۳۰ کیلو اندازه آلتش بدون اینکه بلند بشه ۲ سانت هست خیلی نگرانم چکار کنم اصلا رشد نداشته آیا این سایز طبعی هست به چه دکتری مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام بايد توسط متخصص اورولوژي اطفال ويزيت شوند

  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرمن الان هفت سالشه ولی آلت تناسلیش خیلی کوچیکه اما جون وزنش بیشت ازسنش هست زیادتوجه نکردیم فکرمیکردیم چون چربی بالای آلت تناسلیش هست مشکلی نداره ولی الان خیلی نگرانیم خواهش میکنم برام توضیح بدین ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام تا ١٥ سالگي صبر كنيد اگر طبيعي نبود أمپول هورموني تزريقي تجويز مي شود

  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من پسرم ۵ ماهشه و در سه ماهگی ختنه کردیم. یه کوچولو وزنش زیادتر از سنش هست. در حالت عادی و یا سر پا نگهش میداریم آلت تناسلیش میره داخل و پنهان میشه. ولی وقتی رو کمر می‌خوابه با دستمون میکشیم میاد بیرون و تقریبا دو سانتی هستش. و کلا از نظر ظاهری سر آلت تناسلیش کوچیک به نظر میاد. حالا به نظر شما مشکلی داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام عكس را ديدم طبيعي است

  • تصویر کاربر نگین یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید من پسرم چهار ماهشع هنو ختنه نشده حس میکنم آلتش کوچیکه الانم دسترسی ب دکتر ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام اندازه ألت طبيعي است

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    باسلام
    پسرم نسبتا چاقه نسبت به سنش وشکم داره وسنشم۱۱ساله.التش خیلی کوچیکه میخاستم بدونم علتش چاقیشه یا مشکل دیگه داره.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام مشكل چاقيه

  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    با سلام پسره من تازه وارد چهار سال شده الت تناسلی کوچکی داره در حالت معمولی مثله دکمه میمونه.ولی هنگام ادرار کردن کامل مشخص میشه دست هم میزنم مشخصه که الت تناسلیش زیره پوسته .ایا مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام اطراف ألت جاق است و ألت در در چربي فرو مي رود و بهتر توسط اورولوژيست ويزيت شود

  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،پسر من ۱۳ سالشه و از همون اوایل تولدش آلت تناسلی کوچیکی داشت ما فکر کردیم که با بزرگ شدنش رشد میکنه ولی الآن که ۱۳ سالشه همچنان رشدی نداشته و خیلی کوچیکه من نگرانم که در آینده مشکلی براش پیش بیاد لطفآ راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام أزمايش تستسترون خون انجام شود

  • تصویر کاربر ن پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم ۱۰ سالشه آلت تناسلیش کوچیکه باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بايد به متخصص اورولوژي اطفال مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پسرم با سن 12 سال وزن 60 کیلو مشکل میکرو پنیس دارد آیا درمان دارد ممنون میشم کمکم کنید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام خير درماني ندارد

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید طول آلت من یازده هستش و از ده سالگی هیچ رشدی نداشته حتی یکسانت الان بیست سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام افزايش طول ألت نه درمان جراحي دارد ونه دارويي  وطول ألت ١١ سانت طبيعي است

    2. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      دکتر جا علت رشد نکردن چیبوده؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام در ٤٠ درصد أقايان دنيا به علت نامعلوم رشد نمي كند

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر