پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

پیشگیری از واریکوسل در مردان با انجام اقداماتی امکان پذیر است. در این مقاله در رابطه با این اقدامات صحبت شده است.

 واریکوسل نوعی آسیب به وریدهای کیسه ى بیضه مى باشد. در واریکوسل، وریدهای کیسه ى بیضه در اثر آسیب یا ضربه بزرگ می شوند. وريد هاى بزرگ شده باعث تورم و حساس شدن کیسه ى بیضه می شوند.

زندگی با واریکوسل می تواند کاملاً دردناک و پر از کشمکش های روزمره باشد. بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است. اگرچه، روش های مطمئنی برای پيشگیری از واریکوسل وجود ندارد، اما شما مي توانيد با چند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود به کاهش خطر ايجاد واریکوسل كمك كنيد.

راه های پیشگیری از واریکوسل

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد تمام مراحل پیشگیرى از واريكوسل آورده شده است:

حفاظت از ناحیه ی کشاله ران برای پیشگیری از واریکوسلسلامت سیستم عروقی خود را حفظ کنید

دیواره ها و دریچه های آسیب دیده وريدها، اصلی ترین عامل ایجاد واریکوسل مى باشند. بنابراین، اگر به دنبال راه هایی برای پيشگیری از واریکوسل هستید، این مهمترین چیزی است که باید به خاطر بسپارید. 

مراقب قلب و عروق خونی خود باشید. برای داشتن سیستم عروقی سالم غذاهای غنی از ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان ها مصرف کنید. اگر دیابتی هستید، سطح قند خون خود را مدیریت کنید تا به عروق شما آسیب نرساند.

فشار خون و وزن بدن خود را کنترل کنید

فشار خون بالا و اضافه وزن دو عامل مهم در جمع شدن خون در داخل وريدها مى باشند. بنابراین، سعی کنید وزن اضافی بدن خود را کاهش دهید. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات مناسبی را برای کنترل آن انجام دهید تا بتوانید پیشگیری از واریکوسل را انجام دهید.

کنترل فشار خون برای پیشگیری از واریکوسل

به سبک زندگی غیرفعال پایان دهید

بی تحرک ماندن یا داشتن یک سبک زندگی بی تحرک، شما را مستعد ابتلا به بیماری های متعدد می کند. بنابراین، با سبک زندگی ناسالم خداحافظی کنید و به شیوه های زندگی سالم و فعال روی بیاورید. 

به طور منظم ورزش کنید. نیازی به تمرینات شدید نیست، فقط 30 دقیقه پیاده روی یا آهسته دویدن بسيار مفید است. همچنین می توانید کمی یوگا را به صورت منظم انجام دهید. ورزش و یوگا سیستم عروقی شما را تقویت می کند و گردش خون مناسب را حفظ می کند، در نتیجه خطر واریكوسل را از بین می برد.

ناحیه کشاله ران خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید

تا آنجا که ممکن است از فعالیت هاى سخت خوددارى كنيد. سعی کنید فشار زیادی به پایین بدن خود، به خصوص ناحیه کشاله ران وارد نکنید. اشياء بسيار سنگین را بلند نکنید. 

همچنین از پوشیدن لباس هایی که در اطراف کشاله ران بسیار تنگ هستند، خودداری کنید.  این امر می تواند از گردش خون مناسب جلوگیری کرده و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

 

مقدار زیادی مایعات هیدراته بنوشید

در طول روز هیدراته باشید. این موضوع از ضخیم شدن خون و در نتیجه جمع شدن خون درون وريدها جلوگیری می کند. هیدراتاسیون سموم بدن را دفع كرده و گردش خون مناسب را حفظ می کند.

مصرف مقدار کافی مایعات از آسیب اکسیداتیو به وریدها جلوگیری می کند و همچنین باعث حفظ PH سالم در بدن می شود. 

با این حال، به یاد داشته باشید که منظور ما از مايعات، نوشیدنی های سالم است و نه نوشابه یا نوشیدنی با شکر. این نوشيدنى ها می توانند نتیجه عکس داشته باشند و بنابراین باید از مصرف آن ها اجتناب كنيد.

سیگار کشیدن ممنوع است

سیگار کشیدن برای کل سیستم قلبی-عروقی شما بسیار خطرناک است. سیگار صدها سم دارد که می تواند به عروق خونی شما آسیب برساند و باعث باریک شدن آن ها شود. 

سیگار باعث تجمع پلاک در عروق خونی نيز می شود و می تواند جریان خون را مختل کند. بنابراین، اگر سیگار می کشید، وقت آن است که آن را ترک کنید. پس همین حالا برای پیشگیری از واریکوسل سیگار را ترک کنید.

تاثیر سیگار بر واریکوسل

در صورت ابتلا به واریکوسل چه باید کرد؟

اگر اقدامات برای پیشگیری از واریکوسل موثر نبود، اولین کاری که باید در صورت مشاهده علائم واریکوسل انجام دهید، تماس با پزشک متخصص است. مشکل را به درستی تشخیص دهید و سپس در مورد گزینه های مناسب درمان بحث کنید.

به دلیل خجالت اجتماعی، بسیاری از مردان به موقع با پزشک مشورت نمی کنند. خب، بگذارید به شما اطمینان دهیم که واریکوسل یک بیماری نسبتاً شايع است که بسیاری از مردان در سراسر کره زمین با آن روبرو مى شوند و در مکالمه با پزشک در مورد این بیماری هیچ گونه تردید نداشته باشيد.

بنابراین، به یاد داشته باشید که مشاوره پزشکی را به تعویق نیندازید زیرا این امر می تواند به بدتر شدن علائم منجر شود.

همراه با درمان، با پزشک خود در مورد نکاتی برای مدیریت علائم واریکوسل صحبت کنید تا بتوانید فعالیت های معمول خود را بدون ناراحتی ادامه دهید.

مطلب مرتبط: بارداری بعد از عمل واریکوسل

راه های درمان واریکوسل

بهترین روش برای خلاص شدن از شر واریکوسل کدام است؟

واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی بهترین و پیشرفته ترین درمان واریکوسل مى باشد.این روش بسیار ساده است و با این حال بسیار موثر مى باشد.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی است که هیچ درد و خونريزى ایجاد نمی کند. این روش هیچ بریدگی یا برش بزرگى روی بدن ایجاد نمی کند. 

کل جراحی زمان بسیار کمی را به خود اختصاص می دهد و از آنجا که واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی به عنوان یک روش مراقبت روزانه انجام می شود، می توانید در همان روز به خانه بازگردید.

با واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی، نیازی به نگرانی در مورد عفونت یا عوارض بعد از عمل نیست. این روش بی خطر است و بهبودی آن سریع مى باشد. شما فقط باید چند مورد را احتیاط کنید و شما فقط پس از 4-5 روز بهبود مى يابيد.

از عمل واریکوسل چه انتظاری داشته باشیم؟

کلام آخر

بدون شک واریکوسل بسیار ناراحت کننده است؛ اما اگر مراقب سبک زندگی و گزینه های رژیم غذایی خود باشید، مطمئناً می توانید احتمال ايجاد آن را کاهش دهید.

با این حال، اگر هنوز مشکل وجود دارد، حتماً به موقع از مشاوره پزشکی استفاده کنید. مشاوره و درمان به موقع می تواند شما را از عوارض جانبی نامطلوب واریکوسل نجات دهد. بنابراین سلامتی خود را در اولویت قرار دهید، تغییرات لازم را انجام دهید و زندگی شاد و بدون دردسر داشته باشيد.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان ناباروری مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من عمل واریکوسل دوطرفه انجام دادم الان یه ماهی میشه ولی بیضه سمت راست اویزونتر از چپ وبزرگترشده دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام به علت عمل واريكوسل مي باشد سونوگرافي از بيضه ها گرفته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد

  • تصویر کاربر رحیم جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پیام فرستادم و پیام شما هم ارسال شده برای من ولی تو سایت پیامهارا نگاه کردم نبود دوباره ۰من۸سال پیش عمل وارکوسل انجام دادم ۲تا بچه دارم وقصد بچه دارشدن ندارم ولی الان ازناحیه سمت‌ راست بیضه موقع نشستن تولانی و کارسنکین که دارم و درد خفیف ازبیضه راست احساس میکنم وبعد همان درد خفیف به زیر شکم سمت‌ راست میزنه خیلی خفیف انگار لایه پوستم سوزش‌ داره و بعد گاهی اوقات وقتی نزدیکی داریم سوزش خفیف هم قبل نزدیکی وهم بعد نزدیکی گفتم همیشه اینجوری نیست هرازگاهی. تو بیضه سمت راست عادیه نرماله فقط بیضه سمت چپ وارکوسل که‌ رکهاش باد کرده داره خیلی کم درد هم نداره. ممنونم باتشکر .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر رحیم پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من۳۶سالم است ۸سال پیش عمل وارکوسل انجام دادم از سمت چپ والان همان درد خفیف در سمت راست دارم شغلم آزاده تقریبا کارم سنگینه فعلا دکتر نرفتم درد خفیف ازبیضه سمت راست به زیرشکمم میزنه ایا مشکل ديگه برام ايجاد نمیکنه می‌توانم این طوری ادامه بدم یانه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام از انجام كار سنگين خود داري شود و هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر Yaser دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر من درد بسیار خفیف بیضه چپ داشت مراجعه به پزشک کرد در سنوگرافی گفت واریکوسل خفیف دارید البته اندازه دوتا بیضه ام نرمال بود
    ایا امکان دارد نابارور باشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد أزمايش  اسپرم داده شود

  • تصویر کاربر محمدم دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 403 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،می‌بخشید من یه فرزند دارم والان ۶ سالشه و برای فرزند دوم اقدام کردم که بعد ۶ ماه هنوز موفق نشدیم رفتم آزمایش اسپرم دادم گفتن تعداد اسپرمت کمه و آزمایش سونو دادم گفتن واریکوسل بیضه راست از گرید یک به دو وجود داره و بیضه چپ گرید دو وجود داره عکس خدمتتون ارسال میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه رفتم دکتر اورولوژی دکتر به واریکوسل شک کرد رفتم سونوگرافی انجام دادم که عکسشو واستون فرستادم اونجوری که خودم خوندم واریکوسل گرید ۱ دارم ولی ما همچین ارثی در خانواده نداریم الان یکم ترسیدم و سوالم اینکه ممکنه در همین گرد یک باقی بمونه و پیشرفت میکنه؟ ایا عقیمی باعث میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش اسپرم بدهيد اگر أزمايش غير طبيعي بود عمل كنيد

  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام.
    خسته نباشید.
    بنده عمل واریکوسل دو طرفه انجام دادم.
    بخیه توسط دکتر کشیده شده.
    همچنان، بیضه سمت راست نسبت به چپ آویزونتر هستش.
    می خواستم،علت کشیدگی رو بدونم.
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حالت طبيعي است

  • تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر قوامی
    حدود بیست ماهی میشه که متوجه شدم که واریکوسل بیضه چپ گرید ۲ دارم.
    بیضه چپم کوچک شده و رگ های کنار بیضه چپ خیلی ورم دارن، دردم خیلی زیاده،
    بیضه چپم افتاده پایین،
    دو آزمایش سیمن در بازه زمانی مختلف ، همراه با سونوگرافی فرستادم.
    آیا حرکت اسپرم هام ریخته بهم؟؟
    آیا با وضعیت فعلی امکان داره عقیم بشم؟؟؟
    آیا عمل جراحی باعث عقیم شدن میشه یا نه؟؟
    خیلی ذهنم درگیره، بخاطر خطر عقیم شدن افسردگی گرفتم، لطفا راهنمایی کنید چکار کنم، ممنون متشکر...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش اسپرم طبيعي است نيازي به عمل واريكوسل نداريد و عقيم نيستيد

  • تصویر کاربر نوید شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من بعد از این که آزمایش اسپرم دادم تشخيص افونت و واریکوسل در آزمایش داده شد و دکتر با توجه به جواب آزمایش گفت سعی کنید فعلا باردار نشین تا چرک خوش کن مصرف کنید و عمل واریکوسل انجام بدین، چون گفتن ممکنه جنین سالم به دنیا نیاد، در صورتی که ما خبر نداشتیم که 20 روز قبل از آزمایش اسپرم بچه دار شده بودیم و الان خانمم 2 ماه که بارداره
    تمام نگرانی ما این هست که آیا ممکنه جنین عیب یا نقص خاصی داشته باشه
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
    سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام جنين حتما سالم است چون عفونت ناهنجاري در جنين ايجاد نمي كند

  • تصویر کاربر ناهید دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من همسرم قبلا واریکوسل عمل شده الان هشت ماه اقدام بارداری دارم نشده آزمایش اسپرم گفتن خوبه آیا باردار میشم. اینم جواب آزمایش اسپرم همسرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم ها پايين است روزي يك عدد قرص ويتامين c سه ماه ميل كنند

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر