نعوظ صبحگاهی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

نعوظ صبحگاهی وضعیتی برای آلت تناسلی است که عموم پسران و مردان آن را تجربه می کنند. در این مقاله در رابطه با این وضعیت توضیح داده شده است.

نعوظ صبحگاهی که اسم علمی آن توماسنس آلت تناسلی در هنگام خواب (NPT) است، یک اتفاق معمول برای بسیاری از پسران و آقایان است. گاهی اوقات، مردان ممکن است با حالت نعوظ آلت تناسلی ( بلند شدن آلت تناسلی ) از خواب بیدار شوند.

این مساله بیشتر در مردان جوان شایع است، اگر چه مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. بسیاری از افراد تصور می کنند که نعوظ صبحگاهی نشانه ی تحریک جنسی است، اما همیشه هم این طور نیست.

نعوظ صبحگاهی به احتمال زیاد واکنشی است که بدن شما نسبت به یکی از چندین اتفاق طبیعی نشان می دهد.

علت نعوظ صبحگاهی چیست؟

دلیل رخ دادن نعوظ صبحگاهی احتمالا به چند عامل بستگی دارد. طبق نظریه ی برخی از پزشکان، دلائلی وجود دارد که باعث می شود مردان هر از گاهی صبح ها با حالت نعوظ از خواب بیدار شوند. ولی هیچ یک از این نظریه ها به صورت ملموس و با شواهد پزشکی اثبات و پشتیبانی نشده اند.

به این نظریه ها در ادامه ی مطالب اشاره شده است:

تحریک جسمی

اگرچه چشمان شما بسته است و شما در خواب هستید، ولی بدن شما هنوز از آنچه در اطراف شما رخ می دهد آگاه است.

اگر شما به طور تصادفی آلت خود را لمس کنید و یا شریک زندگی شما به طور تصادفی در خواب آلت شما را لمس کند، ممکن است تحریک شوید و دچار نعوظ شوید. بدن شما تحریک را حس می کند و با نعوظ به آن واکنش نشان می دهد.

تحریک جسمی از دلایل نعوظ صبحگاهی

شیفت های هورمونی

در هنگام صبح و در زمانی که از خواب بیدار می شوید، سطح تستوسترون شما در بالاترین حد ممکن است.

و این سطح درست بلافاصله در حین بیدار شدن (که چشم ها سریع حرکت می کنند و به اصلاحا به آن مرحله ی REM در خواب می گویند) است.

افزایش این هورمون به تنهایی می تواند برای رخ دادن حالت نعوظ کافی باشد، حتی در صورت عدم تحریک جسمی. با افزایش سن در مردان و در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی، سطح طبیعی تستوسترون کاهش می یابد.

با کاهش این سطح، ممکن است نعوظ صبحگاهی نیز کاهش یابد.

ریلکس کردن مغز

در طی مدت زمانی که بیدار هستید، بدن شما برای سرکوب کردن نعوظ، هورمون هایی را آزاد می کند و در زمانی که خواب هستید، بدن شما هورمون های کمتری از این مدل را آزاد می کند.

این واقعیت را با دلایل دیگری که ممکن است باعث شود تا نعوظ در خواب را تجربه کنید ترکیب کنید و ببینید که احتمال رخ دادن نعوظ چقدر بیشتر می شود.

می توان گفت که چیزی که کاملا واضح و مشخص است این است که چه چیزی باعث نعوظ صبحگاهی نمی شود. به عنوان مثال، نیاز به دفع ادرار باعث ایجاد نعوظ صبحگاهی نمی شود.

برخی از افراد بر این باورند که نعوظ صبحگاهی باعث می شود که آنها در خواب ادرار نکنند، ولی این یک باور کاملا غلط است. همچنین نعوظ صبحگاهی همیشه نشانه ی تحریک جنسی نیست.

در بسیاری از موارد، نعوظ صبحگاهی به وسیله ی رویا پردازی یا تفکرات جنسی و سکسی ایجاد نمی شود.

نعوظ صبحگاهی

چه افرادی دچار نعوظ صبحگاهی می شوند؟

مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. رخ دادن این مساله در هر سنی نشان دهنده ی سلامتی فرد است و نشانه ی عملکرد صحیح خون و سیستم عصبی در آلت تناسلی مرد و اطراف آن است.

پسران در سنین ۶ تا ۸ سالگی نیز ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند. این مساله همچنین ممکن است در مردان ۶۰ تا ۷۰ ساله نیز رخ دهد. 

با شروع بروز مشکلات ED (اختلال نعوظ)، رخ دادن نعوظ صبحگاهی کمتر خواهد شد و این نوع مشکلات (مشکلات اختلال نعوظ) با افزایش سن بیشتر می شوند.

مردان ممکن است هر شب بین سه تا پنج بار نعوظ را تجربه کنند. نعوظ هیچ ربطی به آنچه که در خواب می بینید ندارند و ممکن است تا ۳۰ دقیقه و یا حتی بیشتر هم طول بکشد.

بعضی از مردان حتی ممکن است نعوظ را تا دو ساعت در طول خواب تجربه کنند. در اغلب اوقات، حالت نعوظ تا چند دقیقه پس از بیدار شدن از بین می رود.

دلایل ایجاد نعوظ صبحگاهی

اگر نعوظ صبحگاهی برای شما اتفاق نیوفتد، نشانه ی چیست؟

هنگامی که با نعوظ صبحگاهی از خواب بیدار می شوید، این نشانه ی سلامت گردش خون و سلامت اعصاب در آلت تناسلی شما است.

رخ دادن نعوظ صبحگاهی همچنین می تواند نشان دهنده ی این باشد که شما از نظر جسمی و در هنگام بیداری قادر به نعوظ و حفظ این شرایط هستید.

اگر نعوظ صبحگاهی دیگر برای شما اتفاق نیوفتاد و متوجه شدید که در هنگام بیدار شدن از خواب حالت نعوظ ندارید، این مساله می تواند نشانه ی اولیه ی یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

به احتمال زیاد، این مساله می تواند نشانه ای از اختلال نعوظ جسمی (ED) باشد. ممکن است اتفاقی در بدن شما رخ داده باشد که از تامین خون کافی یا عصبی برای عملکرد نعوظ مناسب جلوگیری کرده باشد.

اگر شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشید، احتمال اینکه اختلالات نعوظ را تجربه کنید بیشتر است:

برخی از معلولیت های جسمی نیز ممکن است احتمال بروز اختلالات نعوظ را افزایش دهد.

مصرف برخی از داروها نیز ممکن است بر توانایی شما در تجربه ی نعوظ صبحگاهی تاثیر بگذارد.

مصرف مسکن ها و برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است از بروز اختلالات نعوظ جلوگیری کنند.

ممکن است با افزایش سن، نعوظ صبحگاهی کمتر رخ دهد.

ولی اگر جوان هستید و نعوظ صبحگاهی را تجربه نمی کنید یا نعوظ شما ناگهان متوقف می شود، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد!

مراجعه به پزشک برای نعوظ صبحگاهی

چه موقع نیاز به مراجعه به پزشک است؟

تجربه کردن نعوظ صبحگاهی نشانه ی سلامتی است و نیازی نیست که برای آن به پزشک مراجعه کنید. با این حال، در صورتی که دو وضعیت ذکر شده در زیر را داشتید، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید:

دیگر نعوظ صبحگاهی را تجربه نکنید

اگر شما اغلب نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنید و اکنون اصلا آن را تجربه نمی کنید و یا نعوظ کمتری دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر چه کمتر شدن نعوظ صبحگاهی با افزایش سن یک مساله ی کاملا طبیعی است، ولی قطع شدن یک دفعه ی این مساله می تواند نشانه ی وجود یک مشکل پزشکی و اساسی باشد.

اگر نعوظ را همراه با درد تجربه می کنید

بیشتر نعوظ های صبحگاهی ظرف ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب برطرف می شوند. اگر نعوظ شما بعد از بیدار شدن بیش از یک ساعت طول کشید و یا اگر دردناک شد، باید برای ملاقات با پزشک خود وقت بگیرید.

 

وقتی صحبت از نعوظ صبحگاهی می شود، مشخص کردن اینکه تجربه کردن این حالت به چه مقدار لازم است، سخت می شود! بعضی از مردان هر روز نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند. 

برخی از مردان فقط کمتر از یک بار در هفته این حالت را تجربه می کنند.  در طول معاینه جسمی سالیانه، با پزشک خود در مورد اینکه چقدر و چند بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنید صحبت کنید. 

اگر به اندازه کافی آن را تجربه نمی کنید، ممکن است پزشک در صدد تشخیص یک دلیل برای شما تلاش کند.

آیا نعوظ صبحگاهی با اختلال نعوظ ارتباط دارد؟

ما می دانیم که اختلال نعوظ چند عاملی است و موارد زیادی بر روی آن تأثیر می گذارند. عملکرد عصبی کاهش یافته، مسائل عروقی و مسائل آناتومیکی یا ساختاری گاهی باعث اختلال در نعوظ می شوند.

علاوه بر همه این دلایل جسمی، گاهی دلایل روانی نیز وجود دارد. گاهی اوقات تعیین علت ایجاد آن دشواراست.

نکته آخر

نعوظ صبحگاهی یک حالت بسیار شایع است. تجربه ی این حالت نشانه ی خون رسانی طبیعی به آلت تناسلی مرد و سلامت اعصاب این ناحیه است. 

بیشتر مردان جوان هفته ای چند بار نعوظ صبحگاهی را تجربه می کنند.  با افزایش سن، مردان این حالت را کمتر تجربه می کنند.

اگر به یک باره نعوظ صبحگاهی دیگر اتفاق نیوفتاد، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید، چرا که این مساله ممکن است نشانه ی اولیه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. 

توجه داشته باشید که نعوظ صبحگاهی را چقدر و چند بار در هفته تجربه می کنید و اگر متوقف شد و یا کاهش پیدا کرد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امروز چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام حدودا 45 سال دارم و حدودا 14 سال است که دیابت نوع دو دارم. کنترل شده نیست و بین 100 تا 200 ناشتا .میل جنسی کم است و نعوظ کامل هم ندارم و خیلی زود از حالت سفتی خارج میشه. و انزال هم اتفاق می‌افتد. قبل از همبستری حدودا دو ساعت قبل هم یک عدد تادافیل 20 مصرف میکنم و یک کم بهتر میشه ولی معده ام به درد میاد، ولی سفت و شق نمیشه و زود انزالی میشه. یک داروی موثری و قوی می‌خوام که این مشکلات رو برطرف کنه و قدرت اسپرم رو هم بالا ببره و توان جنسی را همچنین.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص ويزارسين ٥٠ ميل كنيد ناتواني جنسي به علت ديابت است

  • تصویر کاربر مصعود یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    من چند سال پیش خود ارضایی میکردم ولی بعد تبدیل به خارج شدن بی اختیا ر منی هنگام خواب وناخداآگاه اتفاق میافته وچند سال هست دچارش شدم وعادت شده ومشکلاتی بوجود میاره هفته ای چند با ر اتفاق میفته دارویی هست چه کار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی خوبید من دیابت نوع ۲ دارم وشلی آلت دارم چکار کنم تا حالا هم از این قرصها هم استفاده نکردم چکار کنم در ضمن قرص متفرمین وبنگلامین استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ممنون بخاطر وقتی که میزارین ۳۸سالمه مشکل من اینه که نعوظ خیلی زیاد دارم یعنی یک ساعت بعد از اینکه خوابم برد شروع میشه تا صبح که بیدار میشن وچون عادت دارم به شکم می خوابم خیلی اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام درماني ندارد حالت طبيعي است

    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      همین🙁
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام حالت طبيعي است درماني ندارد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدا... جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    در هنگام نزدیکی آلت شل است ونعوذکامل ولذت بخش نمی شود. وصبح هم نعوذ نیست. مگر چه شود ماهی یک بار. پیامک بدید یا بی زحمت زنگ بزنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اضطراب و استرس نداشته باشيد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر عزیز جمعه ۱۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    برای رفع مشکل دردو سوزش معده بعداز مصرف قرص های ایجاد نیوز چکار باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام دارو را عوض كنيد تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر غفوری یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام
    خیلی هوس ندارم الت جنسی من خوب سفت نمیشه بعضاً زود انزالی دارم
    از این قرص های جنسی مصرف کردم ولی الان خیلی بدتر شدم
    من شهرستان مزاحم میشم
    لطفاً راهکار بدید ممنون میشم
    بعضی صبح ها با الت سفت بیدار میشم الان 34سالمه ولی احساس جنسی کمی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص ويزارسين ٥٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .حدود ۶۰سال دارم ونعوظ ایجاد نمیشود و از جوانی در موقع نزدیکی دچار زود انزالی هستم و از طرفی حس میکنم التم کوتاه شده ولی نعوظ صبحگاهی معمولا دارم.لطفا راهنمایی بفرمایید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميلي ميل كنيد و روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ۳۴سال دارم،ولی متاسفانه تعداد نعوظ ام کم و آلت ام سفت به خوبی سفت نمیشه،مدتی هم هست قصد بچه دار شدن داریم،رفتم آزمایش اسپرم دادم،گفتن حجم و حرکت اسپرم مشکل نداره،فقط اسپرم ها قدرت باروری ندارن،جواب آزمایش رو هم میفرستم خدمتتون،،با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص ويزارسين ٥٠ ميلي ميل كنيد و روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر کامی یکشنبه ۱۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام قربان..ممنون بابت دلسوزی شما..38ساله هستم و متاسفانه خودارضایی هم دارم..قربان مدتی است که در ارتباط با مشکل نعوظ مواجه هستم.در شروع نعوظ خوب و سفتی دارم ولی تا بخام رابطه رو اغاز کنم نعوظ ازبین میره..
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مشكل شما جنبه ذهني ،، فكري دارد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر