سرطان بیضه در جوانان

سرطان بیضه در جوانان همانطور که از اسمش پیداست باعث نگرانی در افراد جوان بخصوص افراد مجرد می شود. در ان مقاله در رابطه با این بیماری بیشتر صحبت شده است.

معمولا در رابطه با سرطان بیضه هرگز صحبتی نمی شود، مگر اینکه فرد مشهوری به آن مبتلا شود. بازیگران و ورزشکارانی که تازه شهرتی در انظار عمومی برای خود فراهم کرده اند، به طور ناگهانی متوجه می شوند که درست در سن جوانی دچار چنین بیماری ای شده اند!

خوشبختانه در بیشتر موارد، سرطان آنقدر زود تشخیص داده می شود که آنها دوباره می توانند به زندگی پر زرق و برق خود برگردند. خبر خوب این است که سرطان بیضه عارضه ای نسبتا نادر است و شامل کمتر از ۱ درصد از کل سرطان های مردان می شود. 

حتی خبر بهتر این که این بیماری قابل درمان است. در حقیقت، اگر زود تشخیص داده شود شانس بهبودی بسیار بالا است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که کلید بهبودی در تشخیص سریع و به هنگام است.

بیشتر جوانان به بیماری هایی مانند سرطان فکر نمی کنند. پس به احتمال زیاد اگر از آن اطلاعاتی نداشته باشید بعید است که علائم اولیه را هم بتوانید بشناسید و آنها را جدی بگیرید. 

و این مساله می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان شود، که ممکن است شانس درمان شما را کاهش دهد. سن شما هر چه که باشد بهتر است در مورد خطر ابتلا به سرطان بیضه، چگونگی تشخیص به موقع آن و نحوه درمان آن اطلاعات کافی را کسب کنید.

سرطان بیضه

چه افرادی بیشتر در معرض سرطان بیضه هستند؟

علت قطعی بروز این نوع سرطان همچنان مشخص نیست، اما عوامل خاصی وجود دارند که ممکن است برخی از مردان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عارضه قرار دهد.

مردانی که افتادگی بیضه دارند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند. از دیگر عوامل خطر می توان به سابقه خانوادگی و مشکلات ناباروری اشاره کرد. 

سرطان بیضه بیشتر در مردان جوان بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال دیده می شود، اما این نوع سرطان ممکن است در هر سنی رخ دهد.

تومورهای بیضه تقریبا همیشه از سلول های تولید کننده ی اسپرم در بیضه ها، به نام سلول های زایا، حاصل می شوند. تومورهای این ناحیه تقریبا همیشه بدخیم هستند. 

برخلاف تومورهای خوش خیم، تومورهای بدخیم می توانند به سایر قسمت های بدن منتقل شوند، به بافت های بدن حمله کنند و آنها را از بین ببرند.

در مراحل پیشرفته، سرطان بیضه می تواند به شکم، قفسه سینه یا مغز نیز منتقل شود. تومورهای بیضه به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

  • تومورهای سمینوما- تومورها در این دسته با سرعت کمتری رشد می کنند.
  • تومورهای سمینوما- تومورها در این دسته تمایل دارند که سریع تر رشد کنند و گسترش پیدا کنند.

علائم این بیماری چیست؟

علائم اولیه سرطان بیضه می تواند کاملا نامحسوس باشد. اگر مرتبا بیضه های خود را چک می کنید پس باید با حالت نرمال و قوام آنها آشنا باشید.

در صورت مشاهده تغییر در بافت بیضه ها حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. یک تومور ممکن است گاهی اوقات مانند یک توده ی نخودی شکل باشد، اما مراقب هر گونه تغییر یا سفت شدن در بافت بیضه ها باشید.

تومورهای اولیه ممکن است هم همراه با درد باشند و هم نباشند. برخی از مردان دچار کمردرد یا درد و تورم در سینه می شوند. در موارد پیشرفته تر ممکن است علائم جدی تری وجود داشته باشد که می تواند شامل درد و تورم بیضه ها باشد.

اگر تومورها به اندام های دیگر گسترش یافته باشند، ممکن است علائم گسترده تری مانند کاهش وزن یا سرفه مداوم همراه با خون یا بدون خون داشته باشید. هر گونه تورم، سفت شدن یا توده ی غیرمعمول در بیضه ها حتما باید توسط پزشک بررسی شوند.

اگرچه در بسیاری از موارد این علائم، ناشی از سرطان نیستند، ولی در صورتی که مبتلا به تومور باشید و به موقع این علائم را پیگیری کنید، می توانید به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.

علائم بیماری سرطان بیضه

خودآزمایی بیضه

اگرچه مطالعات نشان دهنده کاهش مرگ سرطانی در اثر انجام معاینات خودآزمایی بیضه نیستند، ولی برخی از پزشکان معاینه و خودآزمایی بیضه ها را به مردان توصیه می کنند. با این حال، شکی نیست که در صورت مشاهده توده یا برجستگی در بیضه خود باید پزشک را در جریان بگذارید.

نحوه انجام دادن خودآزمایی بیضه ها

اگر می خواهید معاینات روتین خودآزمایی بیضه ها را انجام دهید، می توانید بیضه های خود را ماهی یک بار و پس از حمام با آب گرم مورد بررسی قرار دهید. در این شرایط پوست شما آرام تر و بیضه ها پایین تر هستند. 

  • شما باید بیضه های خود را ببینید و آنها را لمس کنید.
  • به کیسه بیضه ها نگاه کنید و دنبال هر گونه علائم تورم یا تغییر رنگ باشید.
  • این که یکی از بیضه ها بزرگتر و یا پایین تر باشد طبیعی است.
  • اگر به طور مرتب بیضه های خود را چک کنید متوجه حالت طبیعی بیضه های خود خواهید شد و در صورت بروز هر گونه تغییری که می تواند نشانه ی بروز یک مشکل باشد را تشخیص خواهید داد.
  • هر بیضه را بین انگشتان شست و انگشتان خود بچرخانید. 
  • از هر دو دست خود برای این کار استفاده کنید. 
  • هر گونه سفتی، ورم، برجستگی و یا تغییر در قوام و حالت بیضه ها را بررسی کنید.
  • بالای هر بیضه یک ساختار کاما شکل به نام اپیدیدیم وجود دارد که اسپرم را در خود ذخیره می کند. 
  • بالای اپیدیدیم، اسپرماتیک کورد (بند بیضه) یا وازدفرنس قرار دارد. 
  • اینها را با توده ها اشتباه نگیرید، اما با ساختار طبیعی و قوام آنها آشنا شوید.
  • اگر مطمئن نیستید که چه چیزی را لمس می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. 
  • اگر در هر قسمت از بیضه ها تغییر، تورم، توده یا حالت سفتی مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. 
  • بسیاری از تغییرات طبیعی هستند و نشانه سرطان نیستند، اما بررسی آنها می تواند جان شما را نجات دهد.
آزمایش بیضه در حمام

روش تشخیص و درمان سرطان بیضه

روش های زیادی برای آزمایش سرطان بیضه وجود دارد. این روش ها ممکن است شامل آزمایش خون باشد که در آن به دنبال نشانگرهای سرطانی بالا می گردند.

برای تعیین نوع و مرحله رشد سرطان، ممکن است اسکن دقیق تری از کیسه بیضه یا بدن شما مورد نیاز باشد. این موارد به اسکن CT / PET یا MRI معروف هستند. 

سونوگرافی اسکروتوم نیز ممکن است توسط پزشک شما تجویز شود. تشخیص دقیق هنگامی اتفاق می افتد که تومور از طریق جراحی برداشته شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

درمان سرطان بیضه به نوع و مرحله تومور و سن و سلامت شما بستگی دارد. اگر تومور به موقع تشخیص داده شده باشد، فقط ممکن است لازم باشد بیضه آسیب دیده خارج شود. 

در بعضی موارد ممکن است به پرتودرمانی، جراحی های بیشتر و یا شیمی درمانی نیز نیاز باشد. 

حتی پس از درمان موفقیت آمیز، پزشکان روند بهبودی را کنترل کرده و معاینات و آزمایشاتی را انجام می دهند تا از بهبودی و عود نکردن بیماری مطمئن شوند. بهترین سلاح برای مقابله با سرطان، داشتن آگاهی کامل از سلامتی خود است.

اگرچه در صورتی که سرطان بیضه به موقع تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بیمار بسیار بالا خواهد بود ولی باز همچنان یک بیماری بسیار جدی است. اگر مشکوک به هر چیزی هستید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من حمام رفتنی وقتی بیضه ها رو چک کردم حس کردم بیضه چپم نسبت به راست یکم نمیدونم رگ یا توده داره و بزرگ تره آیا ممکنه سرطان پروستات باشه؟ من التهاب پروستات هم دارم و درمانش رو هم دارم انجام میدم سابقه خانوادگی هم نداشتم آزمایشات و سونوگرافی مربوط به کلیه و پروستات و مثانه طبیعیه و مشکلی نداره و ۲۴ سالمه درد بیضه هم خیلی به ندرت اونم موقع شب خوابیدن داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بيضه راست كمي از بيضه چپ بزرگتر است و سرطان پروستات در سن جواني ديده نمي شود 

  • تصویر کاربر کسری جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر بیضه چپه من بزرگ تر تر از سمت راستم شده و وقتی زیر بیضه رو دست میزنم یه رگ کلفت احساس میکنم و وقتی شلوار جذب میپوشم دردش زیاد میشه و میزنه به پای چپم قبلا رفته بودم پیش دکتر معاینه کرد و گفت چیزی نیست ولی الان بزرگ تر شده و افتاده تر و رگش کلفت تر میخواستم ببینم سرطان بیضه ممکنه باشه رنگش هیچ تغییری نکرده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اين رگ مربوط به واريكوسل است و سرطان نيست

  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۷سال سن دارم چند مدتی بیضه هام درد خفیف داره وقتی پاهام کنار هم قرار میدم درد شروع میشه ولی باز میکنم دردش قطع میشه وقتی خودم ارضا میکنم دردش کم میشه دست به بیضه هام میزنم دردی نداره وقتی که تیر میکشه از رگ هایی که از آلت تناسلی به سمت بیضه چپ آمده تیر خفیف میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر لطف سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب جناب دکتر من واسه پدرم پیش چن نفر از همکاران شما رفتم گفتن پدرم چون دو بار عمل قلب انجام دادن نمیشه عمل بیضه یا باد فتق انحام بدن ادرارش خیلی خیلی اذیت می کنه سنش 68 ساله گفتن عمل خیلی ریسکه چکار کنیم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اگر عمل ضروري مي باشد با ريسك بالا هم عمل مي كنند

  • تصویر کاربر فرزین دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    باتوجه به نتایج آزمایشات و سونوگرافی های ارسال شده، نظرتون چیست؟
    ۱-سطح تستوسترون خوب هست؟ یا نیاز به درمان دارد؟؟
    ۲- وضعیت کلی به چه صورت میباشد از منظر جناب عالی؟
    ۳- در صورت نیاز به درمان، اسامی داروهای مورد تایید را بفرمایید متشکرم.
    ۴-واریکوسل هم دارم که دکتر قبلا فرموده بودند که نیازی به عمل ندارد.
    ۵- تستوسترون در میل جنسی تاثیری دارد؟؟
    بنده گاهی احساس کم بودن میل جنسی دارم.
    1. تصویر کاربر فرزین یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      عکس آزمایشات به پیوست
    2. تصویر کاربر فرزین یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بنده به مدت یک ماه قرص آسنترا ۵۰ نیز مصرف کرده ام با آلپرازولام و متورال
    3. تصویر کاربر فرزین چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد و وقت بخیر
      میخواستم ببینم سوال بنده آمده برای شما یا خیر؟!

      متشکرم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      أزمايش اسپرم و تستسترون طبيعي است نيازي به دارو نداريد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 420 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید
    بنده ۶۶ساله هستم چندسالی هست که کوچکترین لمسی به بیضهام میشه دردمیگیره یکسری رفتم متخصص گفت که
    واریس بیضه است قرص یاکپسول دادتایک
    مدتی کم خوببودحالابدترشده درمانی داردبا
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت شما
    بنده38سال سن دارم
    هنگامی که نزدیکی دارم امابه هردلیلی ارضاءنمیشم ویاتوفکرنزدیکی یاهمبسترشدن باکسی هستم وارضاءنمیشم یاجلوخودمومیگیرم که ارضاءنشم
    زیرشکمم دردشدیدمیگیره درحدی که روپانمیتونم وایسم بایدحتمن بشینم
    یاخودموارضاءکنم که دردزیرشکمم وبیضه ام ساکت بشه
    اینم بگم بیست دقیقه بعدارضاءشدن دردم به طورکلی ساکت میشه
    ممنون میشم کمکم کنید
    راستی این مشکل ازاول نوجوانی باهامه
    یه بارسونوگرافی رفتم دکتر مشکوک به پوروستادبود
    اماگفت چیزخاصی نیست تقریبا22سالم بودسونوانجام دادم
    زودارضائی هم دارم
    ممنون میشم بهم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مانع ارضا شدن خود نشويد و روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر Reza دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام من 10ماه پیش عمل هیدروسل سمت راست انجام دادم. حالا بعد از این 10ماه حجم یا اندازه بیضه راست با چپ یکی هست اما محتویات درون بیضه راست بزرگتر از بیضه چپ هست لطفاً اگه میشه راهنمایی کنید و در صورت لزوم بهم بگید چه دارویی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بعد از عمل اين حالت طبيعي است

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    ۱. من پریروز جراحی باد فتق سمت راست داشتم، تقریبا بیست پنج روز دیگه میخوام ازدواج کنم آیا مشکلی پیش نمیاد؟
    ۲. بیضه سمت چپم پایین و سمت راست بالاتره آیا این عادیه یا مشکل دارن؟
    پیشاپسش از راهنماییتون ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      مشكلي پيش نمي أيد و بيضه ها حالت طبيعي دارند

  • تصویر کاربر کریمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب چنانچه عمل شود چه عوارضی خواهد داشت و چنانچه عمل نشود چه پیامدها ئی ؟ با سپاس - کریمی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بعد از عمل پيامدي ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر