10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

درد کلیه ناراحتی است که از ناحیه کلیه شما ایجاد می شود. این غالباً به عنوان یک درد مبهم توصیف می شود، درد را در پهلو، پشت یا شکم خود احساس می کنید. اما درد در این نواحی همیشه نشانه مشکل کلیه نیست. به راحتی می توان درد کلیه را با درد کمر معمولی اشتباه گرفت. اما تفاوت هایی در احساس درد کلیه و محل قرارگیری آن در مقایسه با کمر درد وجود دارد.

ناحیه اصلی که درد کلیه در آن دیده می شود، در پهلوی فرد است که شامل قسمت میانی تا بالای کمر در هر دو طرف ستون فقرات می شود.

درد کلیه دلایل احتمالی زیادی دارد و برخی از آنها ممکن است جدی باشد. در صورت مشاهده دردی که فکر می کنید از یک یا هر دو اندام ناشی شده است، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان کلیه درد

درمان درد کلیه به علت ایجاد آن بستگی دارد. پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش ادرار را برای بررسی علائم عفونت انجام دهید. همچنین ممکن است نیاز به انجام آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن داشته باشید تا به درک علت و راه درمان درد کلیه شما کمک کند. زمانیکه پزک بداند چه عاملی باعث درد کلیه شما شده است، می تواند درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

درمان درد کلیه راست

درد پهلو یا کمردرد یکی از بیماری هایی است که باعث می شود افراد به پزشک مراجعه کنند. درد در ناحیه پشت یا شکم و پهلوها، که به آن درد پهلو یا درد کلیوی نیز گفته می شود، دلایل متعددی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. 

درمان درد کلیه چپ

درد کلیه چپ با درد کلیه راست متفاوت است. از این نظر که علل ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال این درد می تواند مربوط به درد عصبی، درد دنده، مشکلات گوارشی و … باشد که حتما باید درد پهلوی چپ را با پزشک درمیان گذاشت.

درمان درد کلیه در پهلوی چپ

درد کلیه می تواند نتیجه عوامل بسیاری ازجمله عفونت ادراری و سنگ کلیه باشد. بهترین راه هنگام تجربه درد کلیه مراجعه به متخصص اورولوژی می باشد، با این حال روش هایی برای درمان خانگی درد کلیه وجود دارد.

اگر درد کلیه خفیف تا متوسط را تجربه می کنید، این لیست از درمان های خانگی برای تسکین درد کلیه مفید می باشد. در ادامه، شایع ترین علل درد کلیه و نحوه درمان در خانه را خواهید آموخت.

کلیه ها کجا هستند؟

کلیه ها دو اندام کوچک به شکل لوبیا هستند که در دو طرف بدن قرا دارند. اندازه هر کدام به اندازه مشت شماست. آنها در زیر قفسه دنده شما در دو طرف نخاع قرار دارند.

کلیه ها وظایف مهمی بر عهده دارند. آنها آب، اسیدها و مواد زائد خون شما را پاک می کنند. اگر کلیه هاا به نوعی بیمار یا آسیب دیده باشند، نمی توانند کار خود را برای حفظ تعادل سالم نمک ها ، مواد معدنی مانند کلسیم و آب در خون انجام دهند.

کلیه ها همچنین هورمون هایی تولید می کنند که در کنترل فشار خون، استحکام استخوان ها و تولید گلبول های قرمز خون به شما کمک می کنند. بنابراین مهم است که مراقب علائم بیماری کلیوی یا آسیب هایی مانند درد کلیه باشید.

درمان درد کلیه راست

چگونه درد کلیه را کاهش دهیم؟

یک مشکل پزشکی زمینه ای مانند دستگاه ادراری نامناسب می تواند باعث شود شما به طور مکرر به عفونت کلیه مبتلا شوید. در این صورت ، ممکن است برای ارزیابی به یک متخصص کلیه یا جراح ادرار (متخصص ارولوژی) ارجاع شوید. برای ترمیم ناهنجاری ساختاری ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

آنتی بیوتیک برای درمان درد کلیه

آنتی بیوتیک ها اولین خط درمان عفونت های کلیه هستند. معمولاً علائم و نشانه های عفونت کلیه در طی چند روز پس از درمان برطرف می شود. اما ممکن است لازم باشد آنتی بیوتیک ها را به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه دهید. کل دوره آنتی بیوتیک های توصیه شده توسط پزشک را حتی پس از بهبودی مصرف کنید.

برای اطمینان از برطرف شدن عفونت، پزشک ممکن است آزمایش ادرار را تکرار کند. اگر عفونت هنوز وجود داشته باشد ، باید دوره دیگری آنتی بیوتیک مصرف کنید.

علت درد کلیه چیست؟

چه عواملی باعث درد کلیه می شوند؟

شایع ترین علل درد کلیه عبارتند از:

در ادامه در رابطه با این دلایل توضیحات مختصری را ارائه می کنیم.

عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری عفونی است که در هر قسمت از دستگاه ادراری – کلیه ها، مثانه، حالب و مجرای ادراری- رخ می دهد. شایع ترین علائم عفونت ادراری تکرر ادرار، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، ادرار با رنگ تیره، خون در ادرار ، ناراحتی مثانه و درد کلیه می باشد.

عفونت کلیه

عفونت ادراری ممکن است در دستگاه ادراری تحتانی و فوقانی ایجاد شود. عفونت های دستگاه ادراری فوقانی، عفونت های کلیوی می باشند. علائم عفونت کلیه شامل درد در قسمت بالای شکم، تب یا لرز، حالت تهوع و استفراغ می باشد.

عفونت کلیه می تواند خیلی سریع جدی شود و معمولاً نتیجه یک عفونت مجاری ادراری یا مثانه درمان نشده می باشد. اگر علائم عفونت کلیه را تجربه کردید، با اورولوژیست خود تماس بگیرید.

عفونت کلیه

سنگ های کلیه

سنگ های کلیه نیز بسیار رایج می باشند. در حقیقت  از هر 10 نفر یک نفر در زندگی خود سنگ کلیه را تجربه می کند. سنگ های کلیه توده های معدنی سخت و سنگین هستند که به طور معمول در کلیه ها یا مجاری ادراری شکل می گیرند و باعث ایجاد درد شدید می شوند. 

حدود 90 درصد از سنگ ها خود به خود از طریق سیستم ادراری دفع می شوند، اما برخی از آن ها بسیار بزرگ هستند و برای برداشتن آن ها نیاز به عمل جراحی می باشد.

علائم سنگ کلیه به طور معمول شامل درد شدید در ناحیه کمر و پهلو و دردی که به پایین شکم و کشاله ران انتشار پیدا می کند، می باشد. علاوه بر این، ادرار به احتمال زیاد دردناک، همراه با تغییر رنگ و بو خواهد بود. همچنین ممکن است سنگ کلیه باعث تهوع و استفراغ شود.

عفونت مثانه

عفونت مثانه ناشی از وجود عفونت باکتریایی در مثانه است. عفونت مثانه می تواند به عنوان عفونت مجاری ادراری نیز شناخته شود زیرا مثانه شما بخشی از مجاری ادراری است. علائم عفونت مثانه شامل درد در هنگام ادرار کردن، ادرار ابری یا خونی، تکرر ادرار و گرفتگی یا درد در ناحیه کمر یا شکم می باشد.

درد در کلیه می تواند نشانه ای از سرطان کلیه، خونریزی در کلیه ها، بیماری کلیه پلی کیستیک یا لخته شدن خون در کلیه ها نیز باشد. اگر درد مداوم یا شدید دارید، یا اگر علائم عفونت کلیه را تجربه کرده اید، فورا به اورولوژیست خود مراجعه کنید.

عفونت مثانه

درمان کلیه درد در خانه

حالا که متوجه شدیم چه عواملی می توانند باعث درد کلیه شوند، در ادامه به بیان راه هایی که می توانید از آن ها به عنوان درمان خانگی درد کلیه نام ببرید، می پردازیم.

درمان خانگی درد کلیه برای عفونت های دستگاه ادراری

از آنجا که شایع ترین علل ناراحتی کلیه (عفونت مجاری ادراری، عفونت مثانه و عفونت کلیه) در مجاری ادراری رخ می دهد، در اینجا چند روش درمانی برای تسکین درد کلیه مرتبط با مجاری ادراری آورده شده است:

1- بدنتان را هیدراته کنید

هیدراتاسیون برای تسکین درد کلیه مهم است زیرا آب به دفع باکتری ها از بدن کمک می کند. به علاوه، هیدراته بودن به طور کلی به پاکسازی مجاری ادراری کمک می کند و برای از بین بردن هرگونه عفونت احتمالی مفید است.

بسیاری از متخصصان قانون 8 × 8 را توصیه می کنند، یعنی شما باید روزانه 8 لیوان حاوی 8 اونس آب ( 250 میلی لیتر )بنوشید. با این وجود، میزان مصرف آب به شما و سلامتی شما بسیار وابسته است، بنابراین هنگام تعیین میزان مصرف روزانه آب، این مقاله را در نظر بگیرید.

2- آب زغال اخته بنوشید

اگرچه از نظر علمی اثبات نشده است، اما آب زغال اخته به عنوان درمانی برای عفونت های دستگاه ادراری شناخته شده است. آب زغال اخته ای را انتخاب کنید که حاوی شیرین کننده های مصنوعی نباشد. آب زغال اخته خالص همیشه بهترین راه است!

3- از پروبیوتیک ها استفاده کنید

پروبیوتیک ها برای شما مفید هستند، به خصوص در مورد مبارزه با باکتری ها و درد کلیه. مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و به دفع مواد زائد نیز کمک کنند.,

هیدراته کردن بدن برای سلامتی کلیه

4- آب جعفری بنوشید

اگرچه فکر نوشیدن آب جعفری به نظر جذاب نیست، اما می تواند ادرار را افزایش دهد و به دفع باکتری ها کمک کند. آب جعفری یک ادرار آور حاوی ماده مغذی است که می تواند به افزایش دفعات ادرار کمک کند.

همچنین می توانید جعفری را به صورت اسموتی مخلوط کنید تا نوشیدن آن قابل تحمل تر شود.

5- حمام آب گرم با نمک Epsom

حمام آب گرم با نمک Epsom به شما در تسکین درد شدید کلیه کمک خواهد کرد. گرچه که درد طولانی مدت را از بین نمی برد، اما می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

6- از کمپرس گرم استفاده کنید

گرما درمانی می تواند برای کاهش درد کلیه بسیار مفید باشد. برای کاهش درد، کمپرس گرم را حدود 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

7- از ضد دردهای به جز آسپرین استفاده کنید

ضد دردها به جز آسپیرین مانند ایبوپروفن، موترین و ادویل می توانند به کاهش درد کلیه کمک کنند. اگر دچار تب به همراه ناراحتی کلیه هستید، برای تسکین درد از تیلنول استفاده کنید تا تب را از بین ببرید.

نکته: این داروها فقط باید زیر نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه شدیدا بپرهیزید

درد کلیه

درمان خانگی درد کلیه برای سنگ های کلیه

در حالی که بسیاری از درمان های فوق به کاهش درد سنگ کلیه نیز کمک می کنند، راه حل های خاص تری برای سنگ کلیه وجود دارد، مانند:

1- مرکبات را به آب خود اضافه کنید

آب لیمو حاوی سیترات است که به جلوگیری از تشکیل سنگ های کلسیمی و جدا شدن سنگ های موجود کمک می کند. اضافه کردن آب لیمو تازه به آب می تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

به علاوه همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، هیدراته بودن با نوشیدن مقدار زیادی آب به رفع ناراحتی کلیه کمک می کند.

2- نوشیدنی های اسیدی را انتخاب کنید

آب ریحان، کرفس و انار برای مقابله با سنگ کلیه و کاهش درد کلیه نیز موثر هستند. هر کدام حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که باعث بهبود سلامت کلیه و دفع سموم از کلیه ها می شود.

برای انتخاب بهتر، قبل از نوشیدن آب ریحان، کرفس یا آب انار با متخصص ارولوژی خود مشورت کنید.

درمان کلیه درد با داروهای گیاهی

درمان‌های گیاهی که در زیر می‌آوریم می‌توانند به عنوان درمان‌های کمکی و با نظارت پزشک انجام شوند:

  • چای سبز
  • جو وحشی
  • رحمانی
  • بانابا
  • چای جاوه
  • کرنبری
  • قاصدک
  • زنجبیل
  • خیار
  • پیاز

آیا درمان خانگی به تنهایی مفید است؟

تمام درد های کلیه با درمان های خانگی قابل درمان نیستند. در حالی که این روش ها ممکن است به تسکین یا در برخی موارد از بین بردن درد خفیف کلیه کمک کنند، از انتشار عفونت جلوگیری نمی کنند. 

در صورت عدم درمان، حتی عفونت مجاری ادراری نیز می تواند شدیدتر شود، به همین دلیل همیشه در صورت ایجاد هر نوع درد در کلیه ها، با متخصص اورولوژی خود تماس بگیرید.

بر اساس علائم شما، ممکن است مراجعه حضوری لازم نباشد. با متخصص اورولوژی صحبت کنید و در مورد نوع دردی که تجربه می کنید سؤال کنید. آن ها می توانند به شما بگویند که آیا درمان های خانگی موثر هستند یا باید حضوری مراجعه کنید.

مرجع: urologyspecialistsnc.com

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چند روزی هست درد شدیدی در کلیه سمت راست دارم .اول سوزش ادار داشتم و ادارم بوی بد میداد بعد کلیه دردم شروع شد .الان درد شدیدی در کلیه سمت راست دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود و سونوگرافي از كليه ها گرفته شود

  • تصویر کاربر Akbar یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    مدتی هست که گاه و بیگاه در پلهوی سمت چپم احساس درد خفیف موقتی میکنم این درد بیشتر وقتی تکون میخورم یا میخوام از جا بلند شم خودشو نشون میده ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام درد به علت اسپاسم عضلات كمر مي باشد براي اطمينان سونوگرافي كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر محامدی شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من خانم۴۰ساله هستم یه ماه پهلوهم درد میکنه رفتم سونوگرافی انجام شد گفتن چیزی نیست
    اما صبح که میخوام از خواب بلند شم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام اسپاسم عضلاني است هر ٨ ساعت يك عدد قرص متوكاربامال ده روز ميل كنيد 

  • تصویر کاربر خلیل پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ارادت من مدتی است که گاه وقتی قسمت چپ پهلو احساس درد خفیف دارم با مصرف دخانیات این درد جدیدا بیشتر خودش را نشان می‌دهد ناگفته نماند من مدت ۲۰ سال طبق یک عادت زشت مصرف کننده گل وچند سال کج دار مریض شیشه مصرف میکردم مدت ۸ ماهه که خداراشکر به مواد نه گفتم وپاک شدم این درد من را نگران می‌کند فشار خونم همیشه ۱۴رو ۱۰ هست دیشب پهلوی چپم تیر کشید اگه امکان دارد بیشتر راهنمایی بفرمایید ممنونم
    1. تصویر کاربر خلیل دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      برای این درد به هیچ پزشکی تاحالا متاسفانه مراجعه نکردم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها انجام شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم بعد از نهار ده روز ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام اقای‌دکترمن‌از‌بچگی‌کلیی‌سمت‌راستم‌بعضی‌وقتا.درد‌میگرفت.اما‌الان‌بیشتر‌شده‌باید‌چکار‌کنم‌ممنون،بادسرد،که.می‌خوره‌‌بیشتر‌درد‌میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام مشكل شما درد عضلاني است سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر ملیحه دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید .دراثر تصادف چند سال پیش دکتر گفت ۲تا از مهرهای کمر( ۵.۶)دراثر ضربه پاره شده.حالا میبینم که پهلوی چپم ورم کرده خواستم بپرسم این ورم مال همون هست یانه مشکلی دیگه پیدا کردم.باید چکارکنم.؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام ورم ارتباطي به مهرها ندارد به متخصص داخلي مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر کاوه یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۴۲ سال دارم واز قدیم کلیه چپم زود سرما میخورد ولی الان چند وقته بعد از یک اب تنی تو سرما کلیه چپم ویه مقدار راست درد داره والان خیلی جدی تر شده مشروب هم مصرف میکنم وروز بعد مصرف درد تشدید میشه احساس بوی ببد در ادرار هم دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام درد از عضلات پهلو مي باشد خودتان را گرم نگه داريد روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز با شكم  پر ميل كنيد

  • تصویر کاربر مژده پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    صبح که بیدار میشم یه کم کلیه درد دارم و بعضی وقتا سوزش ادرار
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها گرفته شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر رویای جمعه ۱۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام من یه۳سالی میشه گاهی اوقات کلیه هام فقط هم درهنگام صبح درد میگیره طوری که بایدبلندبشم وگرنه اذیتم میکنه بعدازبلندشدن دیگه طی روز دردندارم،دکترکلیه ومجاری اداری رفتم آزمایش وسونوانجام دادم دکترگفت یکم سایزکلیه کوچیک شده ولی مشکلی نداره گفت مشکل مثانه دارم تحت درمان بودم خوب بود آخرین دارو یی که بهم داد۷عددقرص بود گفت اگربهترنشدم باید برای بررسی بیشتردوباره برم درضمن من گفتم پهلوهام بیشتراذیت میکنه گفتن مشکل روده داریدمنم گفتم بله روده تحریک پذیر دارم گفت از رودهاتونم میشه پهلودرد میگیرید،الاک ازشمامیخوام راهنمایی کنیدمن جیکارکنم صبح هاپهلودردم ازبین بره چون واقعا اذیتم میکنه،تشکر
    1. تصویر کاربر رویای سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام اگه میشه لطف کنیدسوال مارو هم پاسخ بدید پول ویزیکم که دادم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام درد به علت اسپاسم عضلات پهلو ها مي باشد هر ٨ ساعت يك عدد قرص روباكسين ده روز ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سپنتا جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    عرض سلام...بنده نظر به اینکه بسیار عرق میکنم و پشت لباسم خیس می‌شود طبیعتا بعد از آن در معرض باد و سرماخوردگی قرار میگیرم..
    متاسفانه چند روز پیش به همین دلیل به طور ناگهانی کلیه چپم شروع به درد گرفتن کرده...
    فعلا با کمپرس گرم و خوردن آب زیاد دارم مدارا میکنم...البته با کمی مصرف ضد درد..
    محبت بفرمایید راهنمایی کنید بنده رو...
    و سوال اینکه چند روز معمولا علائمش طول میکشه...
    سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها گرفته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد علاييم ده روز طول مي كشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر