هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

هیدرونفروز وضعیتی است که بر یک یا هر دو کلیه تأثیر می گذارد. هیدرونفروز در هر سنی ممکن است رخ دهد و حتی شاهد هیدرونفروز کلیه در زنان باردار نیز هستیم. اگر باردار هستید، باید بدانید که چگونه این وضعیت می تواند بر روی بارداری شما تأثیر بگذارد و چگونه می توانید با آن مقابله کنید.

هیدرونفروز یک وضعیت است و بیماری نیست. در هیدرونفروز، یک یا هر دو کلیه متورم می شوند، زیرا فشار به کلیه ها وارد می گردد و ادرار نمی تواند از آن ها تخلیه شود. این یک وضعیت ساختاری یا فیزیولوژیکی است که به دلیل نحوه فشار رحم بر مثانه ایجاد می شود. 

برای خواندن مطالب بیشتر می توانید مقاله ی هیدرونفروز چیست را مطالعه کنید.

از آنجا که مثانه قادر به تخلیه محتویات خود به دلیل فشار نباشد، ادرار به عقب باز می گردد و باعث تورم کلیه می شود. این حالت با درد همراه است و می تواند بر یک یا هر دو کلیه تأثیر بگذارد.

هیدرونفروز کلیه در زنان باردار بیشتر در سه ماهه دوم، به ویژه در هفته 26 و 28 بارداری مشاهده می شود. این وضعیت در دوران بارداری اغلب ظرف شش هفته پس از زایمان خود به خود از بین می رود. با این حال، گاهی ممکن مدت طولانی ادامه یابد و نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشد.

هیدرونفروز چیست؟

علت هیدرونفروز کلیه در دوران بارداری

دلایل مختلفی برای بروز هیدرونفروز وجود دارد. برخی از آنها در زیر آمده است:

علت هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

علائم و نشانه های هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

هیدرونفروز علائم زیادی ندارد، اما در صورت بروز این وضعیت ممکن است متوجه علائم زیر شوید. به یاد داشته باشید اگر باردار هستید، شانس بروز این بیماری بسیار زیاد خواهد بود. اگر در دوران بارداری علائم زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص هیدرونفروز کلیه در زن باردار

روش های مختلفی برای تشخیص هیدرونفروز وجود دارد. این روش ها به پزشک در پیدا کردن مشکل در سیستم ادراری کمک می کنند.

  • سونوگرافی یکی از روش های مطمئن برای تشخیص هیدرونفروز است، به خصوص اگر علت آن فیزیولوژیکی باشد. با استفاده از این روش علل مختلفی از جمله سنگ کلیه و سایر انسدادها قابل تشخیص می باشد.
  • برای تعیین وجود عفونت در سیستم ادراری آزمایش ادرار نیز پیشنهاد می شود.
  • پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کم خونی توصیه کند زیرا یکی از شایع ترین شرایط در زنان باردار می باشد.
  • تجزیه و تحلیل GFR و الکترولیت ها برای بررسی عملکرد مناسب کلیه ها نیز می تواند انجام شود.
درد و فشار به کلیه ها

خطر های هیدرونفروز برای مادر

برخی خطرات مرتبط با هیدرونفروز وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. اگر فشار غیرمترقبه به کلیه های شما وجود داشته باشد، ممکن است کلیه خود به خود پاره شود. اگر کلیه های شما از قبل آسیب دیده باشند، احتمال پارگی خود به خود کلیه بسیار بیشتر خواهد بود.

اگر این وضعیت درمان نگردد، می تواند کلیه ها را به طور کامل متوقف کند. برای نظارت بر سلامت کلیه ها و دستگاه ادراری، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک می تواند یک برنامه درمانی برای کاهش فشار بر کلیه ها توصیه کند.

درمان هیدرونفروز در دوران بارداری

مدیریت هیدرونفروز در دوران بارداری با دقت در مراحل مختلف انجام می شود.

  • اولین قدم برای درمان هیدرونفروز، استفاده از سوند برای تخلیه ادرار از مثانه است تا فشار را از کلیه ها کاهش دهد.
  • مرحله بعدی در درمان شامل تشخیص علت انسداد است. علل مختلف، درمان های مختلفی خواهند داشت. به عنوان مثال، درمان سنگ کلیه با درمان زخم بر روی مجرای ادرار متفاوت خواهد بود.
  • هیدرونفروز مربوط به بارداری را می توان با استفاده از مسکن ها و آنتی بیوتیک ها درمان کرد.
پیشگیری از ابتلا به هیدرونفروز

پیشگیری از ابتلا به این بیماری

متأسفانه بیشتر اختلالات کلیوی علامتی ندارند. برای اجتناب از هیدرونفروز شدید در دوران بارداری باید به صورت منظم به پزشک مراجعه کنید. اسکن کلیه به همراه آزمایش ادرار و آزمایش خون برای بررسی کلیه ها از نظر عفونت باید انجام شود.

در مورد نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید و تاریخچه کاملی از سوابق پزشکی خود به وی ارائه دهید، به خصوص اگر قبلا دچار اختلالات کلیوی بوده اید. پزشک باید به طور مرتب شما را معاینه کنید و شما باید مراقب هشدارهای وی در مورد اختلالات کلیوی بخصوص هیدرونفروز خفیف باشید.

هیدرونفروز به دلیل فشار ناخواسته بر روی کلیه ها می تواند یک تجربه دردناک در دوران بارداری باشد. علائم آن می توانند ناراحتی زیادی ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که بیشتر خانم ها در دوران بارداری از این بیماری رنج می برند. اگر تب، خون در ادرار و درد حاد در شکم یا کمر را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۲۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام خانم 34 ساله که 20 هفته باردارهستم والان سنگ در لوله حالب به اندازه 11 میلی گیر کرده ودرد خیلی خیلی زیادی دارم سفالکسین 500 ودر هنگام درد شدید شیاف استامينوفن 100 استفاده میکنم دکتر ارولوژی زیادی رفتم که نظر هر کدام متفاوت هست که عمل بکنم یا نه الان من سوالم از شما اینه که چه کاری بکنم تا اول از هم سلامت جنین رو تهدید نکنه و دوم این درد خوب بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بايد توسط پزشك متخصص اورولوژي  لوله اي بنام دبل جي بطور موقت در كليه گذاشته شود

  • تصویر کاربر ستاره جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام بنده ۱۲ هفته باردار هستم و کلیه سمت چپم در سونو نوشته هیدرونفروز گرید ۲ و سنگ به ابعاد ۶در ۱۰ در فاصله ۲۱ سانتی از upg مشاهده شده. به نظر جنابعالی باید چکار کنم ایا جراحی برداشتن سنگ برای جنین ضرر ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام تا دو هفته مایعات فراوان خورده شود اگر دفع نشد عمل کنید عمل با بی حسی انجام می شود ضرری ندارد 

  • تصویر کاربر رسولی چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام. از هفته ۲۱ بارداری دچار سنگ کلیه شدم. ۱ بار تو آزمایش ادرارم خون بود سونو دادم گفتن سنگ حرکت کرده. ولی ۱ روز بیشتر درد نداشتم. تا الان که هفته ۲۹ هستم تحت نظر هستم. ورم کلیه ام اول متوسط بود و هفته پیش که چک کردم گفتن خفیف هست. عفونت ادراری و خون و پروتینن در ادرار ندارم. فقط ورم خفیف دارم. خیلی نگران هستم. آیا ممکنه به کلیه ام آسیب برسه؟ و نیاز به فنر گذاشتن دارم؟ ممنون میشم کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كليه أسيب نمي بيند ولي گذاشتن فنر را نمي شود پيش بيني كرد

  • تصویر کاربر سمیخ سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    ببخشید من چند وقته درد دارم ناحیه کلیه موقع نفس کشیدن وبرای دستشوی کردن اینقدر به خودم فشار اوردم در مقعد زخم شد والان قبل از مدفوع به سختی خیلی کم ددرم اون هم اولش یه قطره خون میاد فکر کنم زخم شدم میشه منو راهنمای کنید مرسی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرصc lax ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر فریدون چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    باسلام من قوزک پاک ورم کرده بود رفتم سونو گرافی و آزمایش دادم سونو گرافی گفت شما یک کلیه داری مادر زاد و نوشته کلیه راست به سایز ۱۲۴mmبزرگتر از حد نرمال .(هایپرتروفی جبرانی )مشهود است آیا مشکلم حاد هست لطفا راهنمایی بفرمایین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مشكل حادي وجود ندارد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مشكل حادي وجود ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلارجبپور دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر. من باردارم ۱۸هفتمه.چندروزپیش شکمم دردکردرفتم آزمایش دادم گفت توادرارت خون هست رفتم سونوگرافی کلیه. گفت سنگ ۶میلیمتری توکلیه چپت هست آیابادارودرمان میشود؟ آیا به بارداریم ایرادنکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سنگ كليه درماني ندارد فعلا صبر كنيد

  • تصویر کاربر زارعی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام.من ۲۷ هفته باردارم و حدود ۳ هفته است که از درد شدید کلیه و هیدورنفروز رنج میبرم و فقط با مسکن میگذرونم،جهت تعبیه سونو دابل جی بیهوش شدم ولی بعدا گفتن امکان تعبیه بعلت مثانه نوروژنیک امکانپذیر نیست،و الان هم میگن باید نفروستومی بشم.میخوام بدونم راه دیگه ای غیر از نفروستومی وجودنداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام خير راهي ديگر وجود ندارد

  • تصویر کاربر ناهید سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خدمت شما.مادرم دیابتی هست وقندهای عصبی که کنترول هم نمیشه چند روزه پاش ورم کرده آزمایش اوره و کراتین داده.اوره۲۰ کراتین۱.۱۲باتوجه به اینکه رنج نرمال۰.۶-۱.۳هست باید دیالیز شود.؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      طبيعي است نيازي به دياليز نيست

  • تصویر کاربر فهیمه دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من خانم ۲۹ساله هستم که سوزش ادرار داشتم با کمر درد رفتم آزمایش و سونو گرافی ازمایشم مشکل نداشت اما تو کلیه چپم تو سونوگرافی یه سنگ ۴میلی رو نشون داد خواستم بپرسم چیکار کنم زودتر دفع بشه چون نمی تونم قطره سنکل بخورم معده ام رو اذیت میکنه بعد اینکه اگه دچار درد شدید شدم چیکار کنم با تشکر ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      براي دفع سنگ كليه نبايد كاري انجام داده شود 

  • تصویر کاربر طاها شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 403 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    من برای اولین بار درد کلیه از ساعت ۵ صبح روز سه روز پیش شروع شد دردمدانقدر زیاد بود که مسکن از طریق سرم گرفتم بعدش سونو و عکس گرفتم تو سونو همه چی طبیعی بود فقط ورم کلیه تا حدودی نشون داده تو عکس هم کتر گفت یه سنگ خیلی ریزی داری دکتر گفت جای نگرانی نیست و داروی قرص لیتورکس بی و تامسور و دیکلوفناک الفن ایکس و آوی پنتو تجویز کرده سه روزه مرتب میخورم اما هر روز صبح درد دارم و بی حال شدم و نمیتونم تمرکز کاری داشته باشم و شیاف ۱۰۰ هم استفاده میکنم سیستم گوارشیم به هم زده.....درد ادامه داره.نظر شما اقای دکتر چیه باید چکار کنم جای نگرانی هست یا نه. ادامه بدم مصرف دارو یا دوباره به پزشک مراجعه کنم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      تامسوور را ادامه دهيد و به پزشك هم مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر