همه حقایقی که باید درباره کلیه پلی کیستیک بدانید!

کلیه پلی کیستیک ممکن است از ابتدا در جنین شکل بگیرد. در این صورت می گوییم جنین دچار کیست کلیه مادرزادی است. گاهی هم مکن است با افزایش سن این اتفاق در فرد بیفتد. با این نوشتار همراه باشید…


کلیه پلی کیستیک چیست؟

ابتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD) بدین معنی است که فرد از یک اختلال ژنتیکی رنج می‌برد. این یعنی این مشکل به واسطه اختلالی در ژن‌های فرد رخ می‌دهد. این نوع کلیه باعث می‌شود کیست‌ها در درون کلیه‌ها رشد کنند. این کیست‌ها موجب بزرگتر شدن غیرعادی کلیه می‌شوند و به بافت سازنده کلیه آسیب وارد می‌کنند.

این نوع کلیه موجب می‌شود افراد به بیماری کلیوی مزمن (CKD) مبتلا شوند، موضوعی که می‌تواند به نارسایی کلیه یا بیماری‌های کلیوی مرحله نهایی (ESRD) منجر شود. همین امر مسبب دو درصد از موارد ابتلای سالانه به نارسایی کلیه در ایالات متحده شناخته می‌شود.

به طور کلی دو نوع اصلی کلیه پلی کیستیک وجود دارند: کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب و اتوزومال مغلوب. نوع اتوزومال غالب تنها درون کلیه‌های بیمار رشد می‌کند. این بیماری، کلیه پلی کیستیک بزرگسالان نیز نامیده می‌شود، زیرا افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است تا حدفاصل 30 تا 50 سالگی متوجه مشکل خود نشوند.

علائم کلیه پلی کیستیک

در نوع اتوزومال مغلوب، کیست‌ها ممکن است در کلیه و کبد رشد کنند. اتوزومال مغلوب معمولا با عنوان کلیه پلی کیستیک نوزادی نیز شناخته می‌شود، زیرا نوزادان ممکن است با علائم این بیماری در ماه‌های اول زندگی یا پیش از تولد مواجه شوند.

علت کلیه پلی کیستیک

افراد مبتلا به کلیه پلی کیستیک، با این مشکل به دنیا می‌آیند. این مشکل تقریبا همیشه از یکی از والدین یا هر دو به ارث می‌رسد. افراد از هر جنس، سن، نژاد، قوم و ملیتی می‌توانند به کلیه پلی کیستیک مبتلا شوند. میزان ابتلا به این بیماری در مردان و زنان برابر است.

اگر خویشاوندی دارید که به کلیه پلی کیستیک مبتلا است، شما هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوید یا ژن‌هایی را داشته باشید که می‌توانند موجب این بیماری شوند.

اگر ژن عامل این بیماری در بدن فردی وجود داشته باشد و این فرد به بیماری مبتلا نشده باشد، در علم ژنتیک به اصطلاح به چنین فردی حامل گفته می‌شود. این موضوع برای کلیه پلی کیستیک اتوزومال مغلوب بسیار شایع است.

کلیه پلی کیستیک چه خطراتی دارد؟

افرادی که به نوع غالب این کلیه مبتلا هستند معمولا از درد کلیه و فشار خون بالا رنج می‌برند. مشکلات دیگری که مبتلایان این نوع از کلیه که از آن رنج می‌برند عبارتند از:

  • نارسایی کلیه/ ESRD
  • عفونت‌های مجاری ادراری
  • سنگ‌های کلیه
  • کیست‌های کبدی
  • کیست‌های پانکراس
  • مشکلات دریچه قلب
  • مشکلات روده
  • آنوریسم مغزی
  • پری-اکلامپسیا

یکی از مشکلات حاد بارداری، که پری-اکلامپسیا نام دارد (این مشکل در زنان باردار مبتلا به نوع اتوزومال غالب و فشار خون بالا رخ می‌دهد).

کلیه پلی کیستیک در جنین

علائم و نشانه‌های اتوزومال مغلوب کلیه پلی کیستیک معمولا حتی پیش از به دنیا آمدن کودک نیز قابل مشاهده هستند. زنان بارداری که از مراقبت‌های پیش از زایمان استفاده می‌کنند معمولا به طور منظم به انجام سونوگرافی می‌پردازند.

سونوگرافی مشخص می‌کند که آیا کلیه‌ های جنین متولد نشده بزرگتر از حد معمول هستند یا خیر، این موضوع می‌تواند نشان دهنده ابتلای جنین به کلیه پلی کیستیک از نوع اتوزومال مغلوب باشد.

نشانه دیگری از این بیماری ژنتیکی کلیه اتوزومال مغلوب، کمبود مایع آمنیوتیک در درون رحم است. مایع آمنیوتیک، مایعی است که در اطراف جنین وجود دارد و در رحم مراقبت از کودک را برعهده دارد.

در ماه‌های اولیه بارداری، بدن مادر این مایع را تولید می‌کند. در میانه ماه‌ های بعدی بارداری، زمانی که کلیه ‌های جنین شروع به کار می‌کنند، این کلیه‌ ها به تولید مایع آمنیوتیک می‌پردازند.

بعضی از کودکانی که به اتوزومال مغلوب کلیه پلی کیستیک مبتلا هستند، حتی پیش از تولد نیز کلیه ‌هایی به شدت آسیب دیده دارند و کلیه ‌های آنها نمی‌تواند به اندازه کافی به تولید مایع آمنیوتیک بپردازد. تصاویر سونوگرافی می‌توانند کمبود مایع آمنیوتیک در اطراف کودک را نشان دهند.

اگر نوزادی با نوع مغلوب این بیماری  به دنیا بیاید، علائم بیماری در زمان تولد شامل موارد بعدی هستند:

  • شکم ورم کرده
  • فشار خون بالا
  • مشکلات تنفسی
  • بالا آوردن شیر مادر یا شیر خشک پس از تغذیه
  • مشکلات رشد در صورت و اعضای بدن

کودکانی که به  اتوزومال مغلوب کلیه پلی کیستیک مبتلا هستند، ممکن است علائمی نداشته باشند. کودکانی که به انواع حادتر نوع مغلوب این بیماری مبتلا هستند می‌توانند علائم مشکلات کلیوی و کبدی را به طور همزمان نشان دهند. موارد بعدی علائمی هستند که در این کودکان نشان داده می‌شوند:

  • فشار خون بالا
  • عفونت مجاری ادراری
  • درد در پهلو و کنار بدن
  • ایجاد رگ‌های واریس
  • قد و وزن کمتر از حد متوسط

آیا کلیه پلی کیستیک درمان دارد؟

هیچ درمانی برای نوع غالب این بیماری وجود ندارد، اما درمان‌های جدیدی برای کاهش سرعت پیشرفت اتوزومال غالب به سمت ایجاد نارسایی کلیه توسعه داده شده اند.

ممکن است روش‌های دیگری برای درمان علائم اتوزومال غالب و ایجاد حس بهتر در بیمار تجویز شوند. در این رابطه پزشک معالج می‌تواند بهترین روش‌ها برای مدیریت این وضعیت را به فرد تجویز کند.

درمان کلیه پلی کیستیک

هیچ درمانی برای اتوزومال مغلوب کلیه های پلی کیستیک وجود ندارد. درمان افراد مبتلا به این بیماری بر مدیریت علائم و درمان مشکلات بعدی متمرکز است. بسته به این که کودک چه علائم و مشکلاتی داشته باشد، درمان می‌تواند شامل موارد بعدی باشد:

  • دیالیز (به طور معمول به صورت دیالیز صفاقی، با این حال برای بعضی کودکان همودیالیز تجویز می‌شود)
  • پیوند کلیه
  • استفاده از هورمون‌های رشد
  • استفاده از داروهای فشار خون
  • تجویز آنتی بیوتیک‌ها
  • پیوند ترکیبی کلیه و کبد

کلیه نرمال و کلیه پلی کیستیک

جراحی کلیه پلی کیستیک

در بعضی از بیماران ممکن است دردهای شدیدی به واسطه این کلیه ایجاد شود، این دردها می‌توانند ناشی از عفونت کیستی، خونریزی به داخل کیست‌ها، سنگ کلیه یا کشیدگی بافت فیبری اطراف کلیه به واسطه رشد کیست باشند.

پزشک در ابتدا به ارزیابی علت ایجاد درد برای تعیین درمان مناسب می‌پردازد. اگر مشخص شود که درد مزمن به واسطه گسترش کیست ایجاد می‌شود، پزشک می‌تواند در ابتدا به تجویز مسکن‌های بدون نیاز به نسخه نظیر آسپیرین یا استامینوفن برای فرد بپردازد.

البته دقت به این موضوع اهمیت دارد که باید پیش از مصرف مسکن‌ها، به مشورت با پزشک پرداخته شود، زیرا بعضی از مسکن‌ها می‌توانند برای کلیه‌ها مشکل ساز شوند.

برای بیشتر (نه همه) انواع درد شدید ناشی از گسترش کیست‌ها، جراحی کاهش اندازه کیست‌ها می‌تواند درد پشت و کناره‌های بدن را کاهش دهد. با این حال، جراحی تنها می‌تواند رهایی موقتی ایجاد کند و نمی‌تواند پیشرفت بیماری به سمت نارسایی کلیه را کاهش دهد.

عمل جراحی در نوع غالب این کلیه شامل موارد زیر می‌شود:

      این روش در کنار سونوگرافی استفاده می‌شود. این روش در صورت وجود کیست‌های کلیوی/ کبدی عفونت کرده استفاده می‌شود که در مقابل آنتی بیوتیک‌ها بهبود پیدا نمی‌کنند.

پیشگیری از کلیه پلی کیستیک

هیچ راهی برای پیشگیری از انواع مختلف این کلیه وجود ندارد. اگر فردی به این بیماری مبتلا شده است، می‌تواند با پیگیری سبک زندگی سالم کلیه‌های خود را برای مدت بیشتری حفظ کند. بعضی از مواردی که برای داشتن سبک زندگی متناسب با این بیماری پیشنهاد می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • حفظ قند خون در محدوده سالم
  • حفظ وزن در محدوده مناسب
  • پیگیری یک رژیم غذایی کم چربی و کم نمک
  • محدود کردن نوشیدن الکل
  • استفاده نکردن از سیگار و محصولات دیگر تنباکو، اگر در حال حاضر از سیگار یا فرآورده‌های تنباکو استفاده می‌کنید، ترک فوری آنها برای شما تجویز می‌شود.
  • ورزش روزانه به مدت سی دقیق، در بیشتر روزهای هفته
  • استفاده از داروهای تجویز شده از جانب پزشک
  • دقت و محدود کردن استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فرشید یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.بنده دارای سه سنگ در کلیه راست و سه سنگ در کلیه چپ هستم که بزرگترین آن 7 میلیمتر می‌باشد.شش ماهه که داروی اوریسترا مصرف میکنم البته با تجویز پزشک.ایا با توجه به درد شدید هر چند وقت یکبار در کلیه سمت راست،احتیاج به مصرف داری جدیدی هست؟ایا احتیاج به سنگ شکن داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      سنگ شكن لازم نيست روزانه سه ليتر مايعات خورده شود

  • تصویر کاربر دانایی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام ، من باردار هستم ، در بارداری قبلی بعلت کلیه پلی کیستیک جنین در ماه ششم، ختم بارداری داده شد، در این بارداری
    ، من با آمینیوسنتز میتونم متوجه بشم که این جنین ژن کلیه پلی کیستیک رو داره یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بله مي شود

  • تصویر کاربر طاقتی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام فولنس در کلیه راست چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      گشاد شدن حفره هاي كليه مي باشد و مهم نيست

  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادرم عفونت داشت چند روزی بود که بستری بود بعد بک هفته مرخص شده که کراتین بدنشون 2.8 بوده حالا بعد پنچ روز آزمایش کراتینش شده 4.5 علت رو مدونی چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      شايد علت أن دارو هاي مصرف شده باشد

  • تصویر کاربر هلیا جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    خانمی سی وهشت سال وسه ماه هستم .در هفته نوزدهم بارداری سنوگرافی غربالگری مرحله دوم انجام دادم .دکتر سنو گفت کلیه جنین پلی کیستیک هست و ادرار تولید نمیکنه و مایع اطراف جنین هم کم هست چون جنین ادرار نداره و باید سقط شود .آیا باید جنین سقط شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      با يكي از همكاران اورولوژيست مشاوره كنيد

  • تصویر کاربر ایمان جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    باسلام کلیه پلی کیستیک پیوند بشه بازم پلی کیستیک میشه برای بیمار57ساله؟ حتما باید جفت کلیه تعویض بشه یا یکی هم کفایت میکنه؟ الان تو مرحله کراتین هست.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد يك كليه تعويض شود و كليه پلي كيستيك نمي شود

  • تصویر کاربر یاسین جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، خسته نباشید
    آقای دکتر من 7 ماهه باردارم، با سونو متوجه شدم که کلیه سمت چپ جنین نابجا و پلی کیستیک هست، با توجه به مطالب ارزشمندی که در سایت شما خوانده ام فهمیدم که کلیه پلی کیستیک درمان ندارد، الان نگران این هستم که بعد از تولد جنین چه اتفاقی برایش می افتد، آیا می تواند زندگی عادی داشته باشد با توجه به اینکه کلیه راستش مشکلی ندارد؟ یا نه ممکن هست کلیه راست و کبد نیز درگیر شود؟ یا به دیالیز و مشکلات متعدد منجر شود؟ خواهشمندم راهنمایی بفرمایید، سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      كليه پلي كيستيك نمي باشد گزارش سونوگرافي مالتي كيستيك مي باشد كه درمان دارد

  • تصویر کاربر رویا جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خدا قوت خواهرم در 27هفته بارداری هستش تشخیص داده شده که کلیه سمت چپ جنین پلی کیستیک هستش تو این سایت مطالب رو که خوندم خیلی ناامید شدم میشه راهنمایی کنید که بچه چه مشکلاتی خواهد داشت و آیا واقعا امکان درمان نداره از غصه داریم هلاک میشیم البته نوشته کلیه راستش نرماله.ممنون میشم پاسخگو باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران نباشيد مشكلي پيش نخواهد أمد

  • تصویر کاربر ذبیح دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید منظور از کانون Sandlik اکوژن به دیامتر ۴ میلی متر در کلیه بدون هیدرونفروز چیه؟ آیا سنگه یا چیز دیگریست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      منظور سنگ است

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      منظور سنگ است

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از زمانی ک برای ما می گدارید.
    من خانم ۳۵ ساله هستم. ب طور ارثی کلیه پلی کیستیک دارم..پدرم دارد و مادر بزرگ و ..هم داشتند و از همین بیماری از دنیا رفتن..
    الان هفته ۳۷ و نزدیک زایمانم هست ..
    در کلیه راستم گفتن یک کیست ۸ سانتی هست.. و گاهی درد در پهلو دارم..
    می خواستم بدونم ایا زایمان طبیعی برام ضرر نداره؟؟موجب پاره شدن کیست نمیشه؟
    جنینم ای یو جی ار هست.ممکنه از ابتلا ب نوع مغلوب این بیماری باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      زايمان طبيعي مشكلي ندارد و نوع مغلوب نيست

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر