کرونا ویروس چه بر سر کلیه می آورد؟

تب ، سرفه ی خشک و تنگی نفس علائم شایع COVID-19 یا همان کرونا ویروس می باشند. پیش از بروز علائم تنفسی گزارش هایی از علائم گوارشی (تهوع، استفراغ یا اسهال) نیز وجود دارد، اما این ویروس تا حد زیادی روی دستگاه تنفس تاثیر می گذارد.

علائم کرونا

علائم شایع عفونت شامل علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی می باشد. در موارد شدیدتر، عفونت می تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد شدید تنفسی، نارسایی کلیوی و حتی مرگ شود.

تاثیر کرونا ویروس بر کلیه ها

بله! کلیه های شما نیز در این آشفتگی گرفتار می شوند. شش درصد از بیماران SARS و یک چهارم کامل از بیماران MERS دچار آسیب حاد کلیوی شدند.

مطالعات نشان داده اند كه كروناویروس نیز می تواند همین كار را انجام دهد. این حالت ممکن است ویژگی نسبتاً نادری از بیماری باشد، اما بسیار کشنده است. براساس یک مطالعه در سال 2005 در سازمان بین المللی کلیه، در نهایت 91.7 درصد از بیماران SARS با نقص حاد کلیوی درگذشتند.

ساختار نفرون کلیه

مانند کبد، کلیه ها نیز به عنوان فیلتر خون عمل می کنند. هر کلیه از حدود هشتصد هزار واحد تقطیر میکروسکوپی به نام نفرون تشکیل می شود. این نفرون ها دارای دو جزء اصلی تشکیل دهنده هستند: یک فیلتر برای پاکسازی خون و لوله های کوچکی که مواد مفید را به بدن شما باز می گردانند یا مواد مضر را به عنوان ادرار به مثانه می فرستند.

نفرون کلیه

توبول های کلیه چیست؟

این توبول های کلیوی هستند که به نظر می رسد بیشتر تحت تأثیر کرونا ویروس قرار می گیرند. پس از شیوع سارس، WHO ( سازمان بهداشت جهانی ) گزارش داد كه ویروس در توبول های کلیوی یافت شده است كه توانسته اند باعث التهاب شوند.

کار ننگ لای، استاد برجسته دانشگاه هونگ کنگ و نفرولوژیست مشاور در آسایشگاه و بیمارستان هنگ کنگ می گوید: اگرویروس در گردش خون باشد، تشخیص آن در توبول ها غیرممکن نیست. از آنجایی که کلیه ها به طور مداوم در حال تصفیه خون هستند، بعضی اوقات سلول های توبولی می توانند ویروس را به دام بیندازند و باعث ایجاد آسیب گذرا یا خفیف تر شوند.

ویروس کرونا عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به نظر می رسد افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا سایر بیماری های مزمن وخیم، در معرض خطر جدی تر بیماری کروناویروس قرار دارند.

به دلیل وجود این خطر در بیماران کلیوی، انجام اقدامات لازم برای کاهش خطر بسیار مهم است. اگر شیوع ویروس کرونا در جامعه اتفاق بیفتد، می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. بسته به شدت شیوع، مراکز کنترل بیماری این اقدامات را برای کاهش در معرض بودن توصیه می کنند. این اقدامات می تواند گسترش را کاهش داده و تأثیر بیماری را کم کند.

در زمان شیوع کرونا چه کنیم؟

اگر در معرض خطر شدید بیماری کرونا ویروس هستید، باید اقدامات زیر را انجام دهید :

جلوگیری از ویروس کرونا

مهم است که همه ی افراد  این اقدامات پیشگیرانه که توسط مراکز کنترل بیماری  توصیه می شوند را دنبال کنند:

چرا باید برای شیوع کرونا ویروس آماده شوم؟

اگر شیوع ویروس در منطقه شما وجود دارد و باید خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید، مهم است که در خانه خود غذا داشته باشید. بهتر است غذاهایی که مدت زیادی خراب نمی شوند، مانند غذاهای کنسرو شده را در خانه داشته باشید.

تهیه انبار غذاهای سالم  و داروها حائز اهمیت است. این امر به شما امکان می دهد تا حضور در فضاهای شلوغ مانند فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها، و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

درمان بیماران دیالیزی در منزل

بیماران دیالیزی چه کنند؟

اگر بیمار دیالیزی هستید، نباید درمان های خود را از دست دهید. اگر بیمار هستید، حتماً به یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. بعید نیست که درمانگاه به دلیل شیوع بیماری بسته باشد، پس باید در یک مرکز نزدیک دیگر دیالیز خود را انجام دهید.

بیماران کلیوی در مراحل اولیه یا گیرندگان پیوند، برای هرگونه سؤال یا نگرانی می توانند با متخصص کلیه یا نفرولوژیست خود تماس بگیرید.

توصیه های غذایی

در صورت وقوع شیوع بیماری در منطقه شما مهم است که غذاهایی که فاسد نمی شوند در خانه به اندازه کافی داشته تا از بیمار شدن خودداری کنید.

یادتان باشد:

  • قوطی هایی که باز شده و یا تاریخ انقضا آنها گذشته است را دور بریزید تا از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید.
  • از مصرف نمک (و جایگزین های نمک) خودداری کنید
  • آب مقطر (بطری یا لیوان) دم دست داشته باشید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر
    من بعداز آمپول سینوفام دچار عفونت پروستات و کلیه شدم و العان هم دچار سوزش و درد که حالت سیخ سیخ هست از ناحیه جلو سمت راست کلیه هستم این چه می‌تونه باشه العان حدود یک سالی هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي كليه ها گرفته شود و اين درد منشا عضلاني دارد

  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . بنده دو هفته ای است تکر ادرار دارم یعنی همش احساس میکنم ادرار دارم مخصوصا بعداز اینکه امیکرون خفیف گرفتم. ممنون میشم راهنمایی کنید. رنگ ادرار هم طبیعی و هیچ بویی ندارد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

       

  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام .من دوهفته پیش کرونا گرفتم اول از همچوری بعد گوارش بعد هم ریه را درگیر کرد.الان در سی تی گفتند۵ رسوب شبیه سنگ در مجرای ادرار هست وکلیه راستم درد میکنه .قبل کرونا دکتر قرص اوراسیترا نوشته بود .الان تازه کرونام بهتر شده.برای دردکلیه چکار کنم.ایا قرصهای اوراسیترا استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام قرص اوروسيترا استفاده كنيد

  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام من کلبه چپ درد سنو گرفتن کلیه چپ سنگ وکلیه راست دارای التهاب و ورم وسنگ حالب در زمان سنگ شکنی سنگ در سنو گرافی مشاهده نشد ولی التهاب گرید 1بود درد هم دارم دارو سفیکسیم سیستون سنکل و.. میخورم به نظر شما خوب میشم یا تجویز شما چیست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و مايعات فراوان ميل كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1206 مشاهده پرسش
    سلام. به مدت دو هفته است که بیشتر احساس سرما و کمتر درد و سوزش در هر دو پهلو و تا بالای کم دارم. با گرن کردن موضعه و خوابیدن به کمر روی تخت بهتر میشم. دکتر عمومی سیپروفلاکساسین ۵۰۰ ۲۰ عدد روزی دو عدد تجویز کرد. امروز اخرین روز مصرف دارو بود. خیلی بهتر شدم. ولی باز هرز با یک نسیم حتی در این گرما احساس سرما در پهلوهایم و بین دنده های پایینی دارم. سوزش و تکرر و بد بویی ادرار و خون در ادرار اصلا ندارم. راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار نيم ساعت دوش أب گرم گرفته شود ده روز

  • تصویر کاربر سهیلا پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشین ۴۰ سالمه.من نزدیک ۱۳روزه کرونا دارم علاییم سرگیجه کیپ شدن دماغ است اینا زیاداذیتم نمیکنه اینکه خیلی باید برم دستشویی اذیتم مرتب احساس ادرار دارم خسته شدم انقدرمیرم دستشویی میخواستم ببینم بخاطرکروناست.دارو چی باید استفاده بکنم دیابتم دارم انسولین میزنم زن هستم.ممنون ازشما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه جنسي يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر صابر جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید
    من پدرم 73سال سن دارند قبلاً مشکل کلیه ودفع پروتئین داشتند که تحت نظر دکتر رو به بهبودی بودند که متاسفانه اواخر آبان ماه به کرونا مبتلا شدند بعد از 20روز دست وپا ش به نوبت درد گرفت واز کار افتادند وبعد از چند روز دوباره خوب شدند اما چون دیابت نوع 2داشتند وقند خون وفشارخوش رو کنترل میکنیم بعد از کروناقند خونش مرتب بالا وبالا تر میرفت وقابل کنترل نبودچند روز قبل به دکتر مراجعه کردیم آزمایش گرفتن پروتئین والوبین در ادرارش به میزان خیلی زیاد بوده ایا امکان داره کرونا یا قند خون بالا باعث بر هم خوردن سیستم بدنش وکلیه اش شده باشد ممنونم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بله ممكن است كرونا كليه ها را گرفتار كرده باشد

  • تصویر کاربر ایرانی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.حدود ۲۰ روز پیش پهلوهام و تخمدان هام و گودی کمرم درد گرفت و ادامه داشت گفتم حتما درد پریود است که منتظر شدم تاپریود شدم اما چند روزه از پریودم میگذره ولی هنوز درد پهلوهام خوب نشده خیلی اذیت میشم مشکل در دفع ادرارو حتی سوزش و تهوع و استفراغ و تب هم ندارم.اما درد دارم بنظرتون کرونا گرفتم و تاثیرش روی کلیه گذاشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      كرونا نيست و سونوگرافي از كليه ها گرفته شود

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت دکتر عزیز
    دکتر بنده ۲۸ سال سن دارم الان چند روزه پهلوم به شدت دردمیگیره وبعد نیم ساعت ول میکنه بازم بعد چند ساعت دوباره شدید دردمیگیره ، رنگ ادرارم هم زرد مایل به قهوه اییه ، وسوزش ادرار هم دارم ، مشکل ازچی میتونه باشه دکتر
    تاحالا سابقه بیماری هم نداشتم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      ممكن است به علت سنگ حالب باشد سونوگرافي از كليه ها انجام شود

  • تصویر کاربر حسام شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام امروز از صبح پسرم زیاد به دستشویی میرفت از سرشب هم رنگ ادرارش به رنگ قهوه ای تیره دراومد و با سوزش بیرون میاد ادرارش علت و می خداستم یوال کنم ؟ تاحالا سابقه نداشته و اینکه هفته پیش سرماخورد و چون تب داشت متخصص اصفال که مراجعه کردم گفتن شما مبنارو بر کرونا بزارین و داروی آزیترو ، دیفن هیدرامین و استامینوفن دادن . میتونه ربطی به اون بیماری داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بله ممكن است ربط داشته باشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر