واریکوسل و درمان قطعی، علائم و علت

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

به عبارتی واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

انواع درجه و علائم واریکوسل

واریکوسل گرید 1

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

واریکوسل گرید 2

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل گرید 3

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

جراحی های واریکوسل چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

جراحی واریکوسل۳- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل خفیف

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

تشخیص واریکوسل خفیف
تشخیص واریکوسل خفیف – واریکوسل گرید 3 با گرفتن بینی و زور زدن در تست داپلر نمایان می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل استراحت مطلق کنید. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه ها ۲ عدد حوله بگذارید که بیضه ها بالا نگه داشته شوند.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اندازه ی بیضه سالم

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

ابعاد یک بیضه نرمال 4*3*2 سانتیمتر یا حدود 25 سانتیمتر مکعب است.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر منصور دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر قوامی
    بنده ۴۰ سال سن دارم و دارای یک فرزند می‌باشد حدود ۱۵ سال پیش مبتلا به اوریون شدم و یکی از بیضه هام خیلی کوچک شد و یکی یک کم و با مراجعه به چندین پزشک و انجام آزمایش و سونو گفتند که مبتلا به واریکوسل شدم و تعداد پ حرکت اسپرم مشکل دارم و دارو تجویز کردن و تا این لحظه نتیجه نگرفتم در ناحیه بیضه ها بعد از زمان بیماری دردی حس نمیکنم ضمنا حالت زود انزالی هم گرفتم بعد از بیماری ، ممنون میشم جناب دکتر جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و عمل واريكوسل انجام شود

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر من 2سال پیش عمل کردم الان درد بیضه سمت چپ دارم .زیر شکمم درد می‌کنه.سونورو فرستادم ببینین.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من سه سال پیش دردی در بیضه حس کردم رفتم دکتر ازمایش دادم و تشخیص دادند واریکوسل خفیف دارم گفتند اگر درد ادامه دار باشد عمل میکنیم ، من دردم برای مدتی رفت و پارسال دوباره درد داشتم رفتم دکتر ازمایش دادم و گفتند که واریکوسلت ب حدی کوچک شده است ک قابل عمل نیست ؛ و الان مدتی است دوباره درد دارم ؛ خاستم بدونم دردم از واریکوسل است یا نه ؟ ( چون اذیت میکنه ) خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام درد ارتباطي به واريكوسل ندارد التهاب اپيديديم وجود دارد كار سنگين انجام نشود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر فیاضی پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام دکتر واریکوسل گرید ۳ یکی از اشنایان داره چند درصد احتمال بارور شدن داره بعد جراحی ازمایشات الان مشکل دار است چه نوع جراحی وکجا وکدام دکتر و پیشنهاد میکنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بعد از عمل ٤٠ درصد شانس بچه دار شدن را دارند عمل ميكروسكوپي در بيمارستان و توسط اورولوژيست 

  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بزرگوار.۴ماهه که متوجه شدم واریکوسل ضعیف دارم.آزمایش اسپرم دادم یکمی ضعیف بود و با دادن قرص دکتر،آزمایش اسپرم بعدی بعد از ۲ماه استفاده قرص،کاملا خوب بود. دکتر گفتن اگر درد داشتی عمل کن و من یه ماه کاملا درد نداشتم ولی الان یکی دو هفتست ک درد دارم و شغلمم آرایشگریه و حتی موقع نشستن و خوابیدن هم درد دارم . ب نظرتون باید عمل کنم؟ ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بهتر است عمل كنيد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر محترم من فکر میکنم به مدت ۲ یا ۳ سال است واریکوسل دارن وآیا به جز عمل جراحی واریکسل درمان دارویی دارد.ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام خير درمان دارويي ندارد 

  • تصویر کاربر صفا سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    من ۳۱ سن دارم واریکوسل نوع دوم
    مجرد
    آزمایش اسپرم دادم مشکلی نداشت
    جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری
    و جهت جلوگیری از عدم کاهش اسپرم
    چ راهکارهایی پیشنهاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      براي جلوگيري از كاهش اسپرم بايد عمل واريكوسل انجام شود

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام من حدود 10 سال پیش بعد از آزمایش اسپرم دکتر تشخیص واریکوسل داد عمل نکردم به دلایلی و اینکه چند سال بعد هم خدا فرزند دوم به من عنایت کرده و ضمنا 47 سال دارم ولی فکر میکنم از نوع گرید 2 هست چون بادست زدن به قسمت چپ بیضه به خوبی مشخص میشه و اینکه گاهی درد کشاله ران بخصوص در خواب دارم که مدتی هست بحمدالله ندارم و سوال و تقاضای بنده ازشما دکتر عزیز آیا عمل بشم بهتره یا نه چون یه وقتایی درد کمی دارم اگر دستی ضربه.. بخوره البته دردش زیاده ممنون میشم اگر پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر عمل نكنيد بهتر است و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر ارمین دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر داداشم رفت آزمایش اسپرم داد عکسشو فرستادم نگا کنین جواب بدین خواهش واگه درمانی بجز جراحی باشه لطفا بگین.عمل واریکسول موجب ناباروری میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم ضعيف مي باشد روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد و واريكوسل باعث ناباروري مي شود 

  • تصویر کاربر Mordad جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 432 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من یک مورد سقط جنین داشتم میخواستم بدونم با توجه به ازمایش های همسرم چند درصد امکان بچه دار شدن طبیعی هست یا باید عمل شود و عمل چقدر موثر است؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش ايشان طبيعي است شانس همسر شما صد در صد است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر