قرص دفع سنگ کلیه رواتینکس (Rowatinex)

کپسول رواتینکس یکی از قوی ترین داروی سنگ شکن کلیه، حاوی اسیدهای چربی می باشد که به حل شدن، خرد شدن و دفع سنگ های کلیه و مجاری ادراری کمک می کند. در این مقاله به بررسی هر آنچه که باید درباره ی این دارو بدانید، پرداخته ایم.


قبل از شروع به مصرف این دارو، تمامی مطالب این نوشتار را به دقت مطالعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال دیگر، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

این دارو برای شما تجویز شده است، از دادن آن به دیگران خودداری کنید. حتی در صورتی که آن ها علائمی یکسان با علائم شما داشته باشند، این دارو می تواند به آنها آسیب برساند.

در صورت شدید شدن هر کدام از عوارض جانبی و یا مشاهده هر گونه عارضه جانبی که در این بروشور بیان نشده، لطفا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

موارد استفاده از رواتینکس

رواتینکس موجب کاهش درد مجاری ادراری و کلیوی و بهبود عملکرد این دستگاه می گردد. در ادامه به کارکرد این قرص اشاره می کنیم:

قرص رواتینکس، قویترین قرص دفع سنگ کلیه

رواتینکس حاوی روغن هایی ضروری است که به حل شدن، شکسته شدن و دفع سنگ های کلیوی و مجاری ادرار کمک می کنند. مصرف این دارو اسپاسم های عضلانی را برطرف می کند و به همین ترتیب درد کلیوی و کولیک های ادراری را کاهش می دهد. همچنین، رواتینکس برای رهایش عوارض مرتبط با عفونت های خفیف مجاری ادراری استفاده می شود.

سنگ کلیه

قبل از مصرف رواتینکس

در صورت داشتن حساسیت به هر کدام از مواد فعال یا دیگر مواد سازنده رواتینکس از مصرف آن خودداری کنید.

 این دارو برای بیماران مبتلا به درد شدید (رنال کولیک)، بیمارانی که تولید و دفع آن ها کم است و  کسانیکه عفونت شدید مجاری ادراری دارند، مناسب نمی باشد. کودکان و نوجوانان زیر 18 سال باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

در صورتیکه به تازگی داروهایی دیگر از جمله داروهای بدون نسخه مصرف کرده و یا در حال مصرف آنها هستید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. از جمله این داروها می توان به مصرف داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد های خوراکی مانند وارفارین و آسپرین) اشاره کرد. کپسول رواتینکس باید نیم ساعت قبل از مصرف وعده غذایی و با معده خالی مصرف شود.

اگر باردار هستید قبل از مصرف هر گونه دارو حتما به پزشک و یا داروساز خود اطلاع دهید. باید در شیردهی یا اوایل بارداری از مصرف رواتینکس (سه ماهه اول) خودداری شود. هیچ گونه عوارض خطرناکی تاکنون گزارش نشده است اما این خطر همچنان ناشناخته است.

رواتینکس موجب خواب آلودگی نمی شود در نتیجه مصرف آن قبل از رانندگی و استفاده از ماشین آلات برقی پرخطر هیچ ممانعتی ایجاد نمی کند.

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

مواد تشکیل دهنده مسکن قوی برای درد سنگ کلیه

رواتینکس حاوی گلیسرین (گلیسرول) است که مقادیر بالای آن مضر می باشند. این مورد می تواند سردرد، ناراحتی گوارشی و اسهال ایجاد کند. از آنجایی که رواتینکس حاوی سدیم اتیل هیدروکسی بنزوات (E215) و سدیم پروپیل هیدروکسی بنزوات (E217) است می تواند سبب بروز واکنش های حساسیتی شود.

دارو

چگونگی مصرف رواتینکس

رواتينکس باید همواره به گونه ای مصرف شود که پزشک توصیه نموده است. در صورت عدم اطمینان، از دکتر خود سوال کنید. رواتینکس باید فقط به صورت بلع کامل کپسول مصرف شود ( از جویدن یا گاز زدن کپسول خودداری کنید) .

مقدار مصرف معمول برای افراد بالغ

فرد باید 3 تا 4 بار در روز، یک کپسول را  نیم ساعت قبل از وعده غذایی مصرف کند.

مصرف بیش از حد این دارو

مصرف بیش از حد رواتینکس می تواند سبب ناراحتی گوارشی (تحریک پذیری معده) شود. در صورت مصرف بیش از حد کپسول های رواتینکس، فورا با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

فراموش کردن مصرف دارو

نباید جهت جبران وعده مصرفی فراموش شده، مقدار مصرف دو برابر شود. باید به محض یادآوری، وعده فراموش شده مصرف شود. پس از آن باید به روال مصرف قبلی بازگشت.

قطع مصرف رواتینکس

مصرف داروی رواتینکس (قرص سنگ شکن کلیه) نباید بدون مشورت با پزشک قطع شود. در صورت داشتن سوالات بیشتر در ارتباط با این محصول، از پزشک یا داروساز خود سوال بپرسید.

رواتینکس

عوارض جانبی رواتینکس (داروی حل کننده سنگ کلیه)

هر چند که همه افراد به آنها دچار نمی شوند اما رواتینکس نیز همانند تمامی داروها، می تواند سبب ایجاد عوارض جانبی شود. عوارض جانبی کپسول Rowatinex که اغلب گزارش شده اند، عبارتند از:

❇ ضعف عضلانی

❇ سرگیجه

❇ اسهال

❇ درد معده

❇ احساس خستگی

❇ تهوع 

در زیر لیستی از عوارض جانبی که ممکن است بعد از استفاده از کپسول Rowatinex  رخ دهند، آمده است. این یک لیست جامع نیست. 

❇ ضعف عضلانی

❇ سرگیجه

❇ اسهال

❇ معده درد و درد شکم

❇ خفگی

❇ تهوع

❇ استفراغ

کپسول Rowatinex همچنین ممکن است عوارض جانبی که در اینجا ذکر نشده است را ایجاد کند.

رواتینکس

چگونگی نگهداری رواتینکس سنگ کلیه

✔ کپسول ها را به دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

✔ این دارو را در دمای بالاتر از 25 درجه قرار ندهید.

✔ دارو را در جای خشک نگهداری کنید.

✔ دارو را پس از تاریخ انقضای نوشته شده بر روی برچسب مصرف نکنید.

 کپسول های رواتینکس زرد رنگ، نرم، ژلاتینی و به شکل گرد می باشند. این کپسول ها دارای مقاومت معده ای هستند یعنی دارو را فقط در روده و نه معده آزاد می کنند. 

سنگ کلیه از کجا می آید؟

سنگ کلیه وقتی ایجاد می شود که مواد خاصی مانند کلسیم و اسید اوریک بتوانند در کلیه های شما بلور ایجاد کنند. بلورها بزرگتر شده و به “سنگ” تبدیل می شوند. حدود 80 تا 85 درصد سنگ کلیه از کلسیم تشکیل شده است. بقیه سنگهای اسید اوریک هستند که در افرادی با سطح pH ادرار کم ایجاد می شوند.

بعد از تشکیل سنگ در کلیه ها، حالب را پایین آورده و جریان ادرار را مسدود می کنند. در نتیجه درد شدید، از جمله درد پهلو (درد در یک طرف بدن بین معده و پشت)، گاهی اوقات همراه با خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ همراه است. وقتی سنگها از حالب به سمت مثانه عبور می کنند، ممکن است باعث تکرر ادرار، فشار مثانه یا درد در کشاله ران شوند.

علائم دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولاً تا زمانی که در داخل کلیه شما حرکت نکند یا به حالب شما منتقل نشود، علائمی ایجاد نمی کند. اگر در حالب قرار گیرد، ممکن است جریان ادرار را مسدود کرده و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود، که می تواند بسیار دردناک باشد. در آن مرحله، ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

  • درد شدید در پهلو و پشت، زیر دنده ها
  • دردی که به زیر شکم و کشاله ران منتقل می شود
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

علائم و نشانه های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ادرار قرمز یا قهوه ای
  • ادرار با بوی بد
  • نیاز مداوم به دفع ادرار، ادرار بیشتر از حد معمول
  • تهوع و استفراغ
  • عفونت، تب و لرز

 

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری، ناباروری و ناتوانی جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    دیشب درد شدیدی در پهلوی راست و زیر شکم و بیضه راست داشتم که بیمارستان رفتم گفتن سنگ کلیه است حرکت کرده برای دفعش چه دارویی میتونم بخورم ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سنگ در حالب گير كرده مايعات زياد ميل كنيد و روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشین،.
    جناب دکتر نزدیک 2 ماهه کلیه سمت چپم سنگی به اندازه 3.5 میل در سونوگرافی مشاهده شده که با مصرف انواع قرصها مثل سیبکس و هیوسین و آمپولهای مسکن جهت بر طرف کردن درد هم چنین مصرف داروهای سنتی هنور دفع نشده و هر از گاهی کلیه ام درد شدید می‌گیرد صمنا قرص آلیترال 10 هم استفاده کردم ولی نتیجه ای نداشته، لطفا راهنمایی بفرمایین،. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    از مدتی است درد شدیدی در ناحیه زیر شکم وپهلوهایم و در بیضه هام صورتی که کمرم را نمیتوانم راست کنم بعد پهلوی سمت ادارم کم شده البته از زمانی قلبم عمل کردم این ناراحتی را تجربه میکنم از محضر دکتر خواهش میکنم راهنمایی بفرمایند با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر فاخر جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    دکتر جان دوتا سنک ۸و۶سمت راست
    ۴ سمت چپ دارم
    محبت بفرما دستورات
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام احتمالا دفع می شوند مایعات زیاد میل کنید و مصرف گوشت و نمک را محدود کنید

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید...آقای دکتر از پارسال سه دفعه پایینترین منطقه کمرم سمت راست یکدفعه اسپاسم شدیدی پیدا میکردم که با آمپول های تقویتی و ... بعد چند ساعت رفع میشد..سیتی کلیه گرفتم سنگ 4میل دارم...چه چیزی مصرف کنم؟ قطره سنگکل یا چیزه دیگه ؟ ممنون از لطفتون🙏جواب سیتی پیوست می‌باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي سنگ گزارش نكرده هيچ دارويي نياز به مصرف نمي باشد 

  • تصویر کاربر جلدانی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید مادر سنگ کلیه درسمت راست دارن از ۱۰ میلی متر شروع شده الان درحال حاضر بعداز دوبار سنگ شکن و استفاده ۹۰ عدد قرص اوروسیترا ۱۰ میلی امروز سونو شدن وسنگ به اندازه ۶ میلی متر وجود دارد تقاضای راهنمایی از محضر حضرتعالی می‌باشد باتشکر و احترام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هيچ اقدامي لازم نيست انجام شود مايعات فراوان نوشيده شود سنگ دفع مي شود

  • تصویر کاربر حمید جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکنر بنده ۵۴ سال دارم . چندین بار دفع سنگ در طی بیست سال اخیر داشته ام. الان طبق گزارش سنوگرافی یک سنگ درحدود ۹ م م در کالیس تحتانی کلیه چپ و چند سنگ با ابعاد ۴ و ۳ م م در کالیس فوقانی و میانی و تحتانی کلیه راست دارم.چه دستوری می فرمایید ?
    آیا مصرف قرص سیستون و یا رواتینکس رو توصیه می فرمایید . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سيستون و روتينكس اثري ندارند بايد روزانه بيشتر از صد گرم گوشت و سه گرم نمك مصرف نكنيد و روزي سه ليتر مايعات ميل شود

  • تصویر کاربر جلال جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب دکتر دوتا کلیم سنگ داشتن طرف راست ۸میل طرف چپ ۱۸ میل طرف راست رو شکستن برام طرف چپم مونده دو طرف هم دبل جی گذاشتن برام آیا با مصرف دارویروانتیکس مورد نظر قابل حل و دفع کامل هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام قرص روانتينكس اثري ندارد مايعات فراوان ميل شود دفع مي شود

  • تصویر کاربر حمیدرضا شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب حضور استاد گرانقدر جناب آقای دکتر قوامی
    ببخشید بنده 45 سالمه و از 10 سال پیش سابقه تشکیل سنگ درهردوکلیه بخصوص کلیه راست دارم، کارمند هستم و متاسفانه کم تحرک می باشم.تا بحال دوسری eswl,و سه بار هم tul شده ام.سوالم از محضر حضرتعالی این است که تا چه اندازه به دارو های گیاهی پیشگیری کننده از تشکیل سنگ از قبیل سیستون یا لیتورکس بی و امثالهم اعتقاد دارید؟وآیا از نظر شما مصرف طولانی مدت داروهای مذکور ایجاد عوارض جانبی می‌کند؟
    سپاسگزارم 🙏 🙏 🙏 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اين دارو ها اصلا اثر درماني و يا دفع سنگ ندارند

    2. تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    سنگ کلیه 8میل کلیه راست قسمت پایینی بدون درد
    واریکوسل دو. بیصه چپ
    حدود 3سال و نیمه تا 4ساله کمی میل جنسی و قدرت نعوظم کمتر شده
    4ماه دیگه 49ساله میشم.. 8ساله تنهام همسرم خارج از کشور هستن در طول بیست سال زندگی رابطه عاشقانه عاطفی جنسی در حد تقریبا صفر بوده.. آرام هستم ولی زودرنج استرسی و غصه خور و درون ریز.. در مدت این 29سال در 5مقطع زمانیداردی سرترالین خوردم الان یکسال و چهار ماه قطع شده از دوره آخر یکساله مصرف
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سنگ كليه دفع مي شود و واريكوسل اگر بچه داريد نيازي به عمل ندارد و براي  نعوظ يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

    2. تصویر کاربر شهرام جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      دارویی نیاز نیست برای دفع سنگ.. ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام خير دارويي نياز نيست

    4. تصویر کاربر شهرام جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سوال آخرم آقای دکتر اینه که اینجا دمتراورولوژیست برای کم میلی مکمل و آمپول تستسترون دادن نیازه استفاده کنم بنظرتون
    5. تصویر کاربر شهرام جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سوال آخرم اینجا متخصص اوردلوژیست آمپول تستسترون دادن و مکمک دارویی برای کم میلی نیازه استفاده کنم
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أمپول تستسترون را تزريق كنيد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر