واریکوسل و درمان قطعی، علائم و علت

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

به عبارتی واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

انواع درجه و علائم واریکوسل

واریکوسل گرید 1

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

واریکوسل گرید 2

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل گرید 3

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

جراحی های واریکوسل چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

جراحی واریکوسل۳- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل خفیف

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

تشخیص واریکوسل خفیف
تشخیص واریکوسل خفیف – واریکوسل گرید 3 با گرفتن بینی و زور زدن در تست داپلر نمایان می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل استراحت مطلق کنید. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه ها ۲ عدد حوله بگذارید که بیضه ها بالا نگه داشته شوند.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اندازه ی بیضه سالم

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

ابعاد یک بیضه نرمال 4*3*2 سانتیمتر یا حدود 25 سانتیمتر مکعب است.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسام یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد خدا قوت
    ٢ سالي ميشد كه درد بيضه داشتم همون ٢ سال پيش سونوگرافي دادم گفتن خفيفه اگه درد زياد نداري نيازي به جراحي نيست تا اينكه درد بيشتر شد مخصوصا چيز سنگين بلند ميكردم يا ادرارمو طولاني مدت نگه ميداشتم يا رابطه نداشتم شروع به درد كردن ميكردن تا اينكه باز امشب سونوگرافي دادم واريكوسل الان شده ٢ طرفه با گريد ٢ ميخواستم ببينم چه اقدامي بايد كنم؟ممنون ميشم جواب رو پيامك كنيد
    با تشكر از لطف شما
    درپناه ايزدمنان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش اسپرم انجام شود اگر غير طبيعي بود بايد عمل كنيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر فرشاد یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت شما بخیر دکتر جان من مدتی طرفای کشاله ی پام متوجه ی چیزی شدم شبیه واریس پا یکمی ناتوانی جسمی دارم التم فرو میره به داخل درد ندارم فقط همین ک یکم ناتوان هستم تو رابطه دوبار تونستم بچه دار شم از نامزدم خواستم بدونم ایا میتونه واریکسول باشع بعد جناب دکتر گاهی وقتا بیضه هام کوچیک میشن و بیضه سمت چپم به بالا میاد بعدش جناب دکتر التم فرو میره به داخل
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر Reza دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من یک سالی میشه که متوجه واریکوسل شدن ولی تا الان اقدامی نکردم چون گرید یک بوده الان ب تازگی درد زیادی داشتم و به دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن
    میخاستم ببینم عمل برای من ضروری هست ایا ؟
    راهی داره که بدون عمل درمان شد ؟
    کدوم مدل عمل از همه کم خطرناک تر است ؟
    1. تصویر کاربر Reza شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم میشم راهنمایی کنین
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش اسپرم اگر غير طبيعي باشد بايد عمل كنيد عمل بايد با ميكروسكوپ انجام شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت استاد قوامی ۳۲ روز پیش عمل دوطرفه واریکوسل انجام دادم نزد دکتر امیرزرگر همدان شما هم نظرتون رو عمل بود یک هفته بعداز عمل کمپرس یخ رو گذاشتم هفته دوم روزی دوبار تو تشت آب گرم می نشستم درد بیضه هام خوب شد و رگهای واریسی دیگه مشخص نیست اما در محدوده عمل احساس درد دارم زیر شکمم مجدد مراجعه کردم نزد پزشک چهارتا آمپول دگزا داد با پماد رهامین یکی از امپولارو زدم چند روزی درد نداشتم اما باز درد دارم سوالم از شما اینه که امپولارو ادامه بدم ؟میترسم ضرر داشته باشه دگزا و اینکه چکار کنم این درد تموم شه.درضمن بعداز یک هفته بعداز عمل دکتر برام قرص اسپریژن و آمپول سینال اف و کارما hcg تجویز کرد بمدت سه ماه جناب دکتر با این داروها و عمل از کی میتونم امیدوار به بارداری باشم؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      از سه ماه بعد از عمل اميد وار باشيد درد محل عمل تا شش ماه ممكن است باشد

  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۵۰ روز پیش عمل واریکوسل گرید ۲سمت چپ انجام دادم بعداز یک ماه درد دارم جای روبخیه دارم چیکار کنم فقت اونجا زخم میسوزه از یک جای پریدم عودنکرده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      تا ٦ ماه بعد از عمل ممكن است درد وجود داشته باشيد و عود نمي كند

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.
    من پنجاه روز پیش عمل واریکوسل دو طرفه انجام دادم.
    بعد یک ماه بخاطر درد رگهای کیسه بیضه و کوچک شدن بیضه با شما مشورت کردم.شما فرمودید که سونو گرافی انجام بدم و داخل اب گرم بشینم.
    درد خوب شد اما بعد مراجعه به پزشک معالج خودم به خاطر کوچک شدن بیضه ایشون گفتن واریکوسل یک رگ تو شکمه و ربطی به بیضه نداره برخورد سردی کردن.
    پیش یک پزشک دیگه رفتم ایشون هم گفتن مشکلی نیست.در حالی که بیضه هام کوچیک شدن و میل جنسی من نسبت به قبل عمل خیلی کم شده.
    خیلی نگرانم چیکار کنم اقی دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      كوچك شدن بيضه ها درماني يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ٢٠ ميل كنيد ده بار نزديكي با قرص

  • تصویر کاربر جليل چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيدخدمت شما
    من ٤٤ساله ام و بيش از ٣٠سال هست كه واريكوسل شديد سمت چپ دارم و اخيرا سمت راست هم دچار واريكوسل خفيف شده و بعد از اين مدت طولاني كه بدون درد بودم اخيرا دچار درد خفيف شدم و چون قصد قصد ازدواج و بچه دار شدن ندارم،ايا براي خلاصي از درد خفيف جراحي راه مناسبيه و با دارو ميشه درد رو كنترل كرد،چون شنديم عمل باعث كاهش درد نميشه!تشكر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هرگز عمل مناسب نيست

  • تصویر کاربر عبدالباصط چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام چند روز پیش سونو گرفتم چند جا نوشته که هیچ شواهدی از هیدروسل و واریکوسل مشاهده نشده ولی در سطر آخر نوشته که برداشت واریکوسل سمت چپ درجه2 میباشد .درمانش چیه جراحی هست یا با دارو.لازم به ذکر که من یه دختر ۱۱ ساله دارم ودیگه بچه دار نشدم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان جراحي است

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    درد دربیضه وآلت تناسلی وسوز شدیددارم الان ۱ سال این درد دارم همه نوع سنوگرافی کرفتم هر دفعه با یه قرص منو ردم کردن میکن بخور خوب میشی ولی روز به روز شدید تر شوده من از شما آقا دکتر می منو راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر کیانوش شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من واریکوسل گرید ۳ دارم عکس آزمایش وسونوی. بیضه را پیوست فرستادم . دو بار ای وی اف کردیم جواب نگرفتیم میشه لطف کنید راهنمایی کنید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      واريكوسل عمل شود و سه ماه بعد أزمايش تكرار شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر