واریکوسل و درمان قطعی، علائم و علت

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

به عبارتی واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

انواع درجه و علائم واریکوسل

واریکوسل گرید 1

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

واریکوسل گرید 2

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل گرید 3

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

جراحی های واریکوسل چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

جراحی واریکوسل۳- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل خفیف

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

تشخیص واریکوسل خفیف
تشخیص واریکوسل خفیف – واریکوسل گرید 3 با گرفتن بینی و زور زدن در تست داپلر نمایان می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل استراحت مطلق کنید. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه ها ۲ عدد حوله بگذارید که بیضه ها بالا نگه داشته شوند.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اندازه ی بیضه سالم

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

ابعاد یک بیضه نرمال 4*3*2 سانتیمتر یا حدود 25 سانتیمتر مکعب است.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر كيارش جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام
    اينجانب در آبان ٩٤ در سن ١٧ سالگي عمل واريكوسل گريد ٢ در بيضه چپ داشتم كه در اسفند ٩٩ در سن ٢٢ سالگي با سونوگرافي متوجه عود مجدد آن(واريكوسل گريد٣در بيضه چپ)و همچنين واريكوسل گريد ١ در بيضه راست شدم.در حال حاضر در نشستن هنگام درس خواندن يا رانندگي احساس درد و احساس خواب رفتن در بالاي بيضه سمت چپ دارم.آيا امكان عمل مجدد يا بهبود واريكوسل مي باشد؟براي جلوگيري از تشديدش بايد چيكار كنم؟
    با تشكر از شما دكتر محترم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      ،با سلام راهي براي جلوگيري از شدتش وجود ندارد و عمل مجدد باعث بهبود مي شود

  • تصویر کاربر کامران جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳ ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم و بعد ۳ ماه که آزمایش اسپرم انجام دادم مرفولوژی تغییر نکرده
    و دکترم قرص پرمن مکس والمارک تجویز کردن
    آزمایش هامو براتون فرستادم(قبل از عمل و ۳ ماه بعد از عمل)
    میخواستم ببینم که طبیعی این تغییرات ۳ ماه بعد از عمل؟
    یا نتیجه عمل خوب نبوده؟
    امکان باروری بنده چند درصد هستش؟
    1. تصویر کاربر کامران دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      لطفا پاسخ بدین
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مورفولوژي طبيعي نيست روزي يك گرم ويتامين c سه ماه ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فواد جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکترمن دوسال پیش عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم پیش دکترابراهیم حجازی بیمارستان تآمین اجتماعی سنندج وهیچ تآثیری نداشته حرکت اسپرم کندوضعیف هستش ودر طول این دوسال اقدام به بارداری کردم ولی نتیجه نگرفتم لطفآیک راهنمائی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد و قرص سلنيوم هم روزي يك عدد سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قوامی خسته نباشید.بنده 20 ساله هستم. من واریکوسل دوطرفه گرید2 داشتم. آزمایش اسپرم دادم گفتید حرکت اسپرمت ضعیف هست. حدودا 2 ماه پیش عمل کردم. رگ های داخل بیضه بزرگ شده بودند. و بیضه ها افتاده بودند. بعد عمل هیچکدام فرقی نکرده(بیضه ها مانند قدیم افتاده و رگ ها همانطور بزرگ) میخواستم بفهمم این علایم ب این معناست ک عمل واریکوسل موفق نبوده.؟
    خطری ندارد؟
    آیا نیاز ب عمل مجدد است؟
    داروی خاصی باید مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ابتدا بايد أزمايش اسپرم انجام شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ابتدا بايد أزمايش اسپرم انجام شود و روزي يك گرم قرص ويتامين سي يك ماه ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام با توجه به نتایج آزمایشات که براتون میفرستم ایا امکان بچه دار شدن وجود دارد یا باید عمل کنم اگه عمل کنم چند درصد احتمال بهبودی وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل كنيد

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،همسرم مجرد بوده سال ۹۰ واریکسل عمل کرده،الان نزدیک به دوسال اقدام کردیم بچه دارنشدیم،ک رفتیم آزمایش دادیم اسپرمش یک ملیون ۲۰۰ تا بود،آیا میشه بدون عملivf بچه دار بشیم و خوب بشن،درضمن واریکسل گرید ۱ هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      ممكن است خوب شوند ولي ivf بهتر است

  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر

    چندی پیش بیضه سمت چپم شروع به درد کردن کرد رفتم سونو انجام دادم و تشخیص پزشک بر واریکسول بود و ازمایش اسپرم هم دادم تعداد اسپرم من ۱۱/۳۴ هست و اسپرم متحرک من ۳۸/۱۰ و نطفه پیشرونده هم ۲۸/۵۷ هست ازمایش منی و مایع منی در حد نرمال بود

    اقای دکتر من الان ۲۷ سن دارم و در دوران عقد هستم شدیدا استرس دارم که نکنه بچه دار نشم
    کمکم کنید
    چند درصد شانس بچه دار شدن دارم ،ایا با عمل شدن صاحب فرزند میشم یا نه؟ ایا واریکسول به عقیم شدن ربط داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل كنيد ٦٠ درصد شانس بچه دار شدن داريد 

  • تصویر کاربر فاطی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین من همسرم ی رگ در بیضه سمت راستش پیداست برآمدگی نداره و دردی ام نداره آیا طبیعیه یامشکلی هست ؟عکسشو براتون فرستادم
    ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر کایلو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام وقت بخیر من پارسال واریکوسل بیضه چپ داشتم عمل کردم .الان دوسه روزیه زیر بیضه سمت چپم درد خفیفی میکنه و گاهی درد از بین میره میخواستم بدونم مشکل چیه جناب دکتر باید دوباره عمل کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      عمل لازم نيست هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد و به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر خسرو جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود دو سال پیش درد بیضه چپم شروع شد توی این مدت دو سال به تدریج دردش کمتر و کمتر شد ایا خودش به طور کامل خوب میشود؟ لطفا جواب را sms نمایید سپاس گذار
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      Sms مقدور نيست روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر