واریکوسل و درمان قطعی، علائم و علت

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

به عبارتی واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

انواع درجه و علائم واریکوسل

واریکوسل گرید 1

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

واریکوسل گرید 2

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل گرید 3

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

جراحی های واریکوسل چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

جراحی واریکوسل۳- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل خفیف

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

تشخیص واریکوسل خفیف
تشخیص واریکوسل خفیف – واریکوسل گرید 3 با گرفتن بینی و زور زدن در تست داپلر نمایان می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل استراحت مطلق کنید. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه ها ۲ عدد حوله بگذارید که بیضه ها بالا نگه داشته شوند.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اندازه ی بیضه سالم

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

ابعاد یک بیضه نرمال 4*3*2 سانتیمتر یا حدود 25 سانتیمتر مکعب است.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1040 مشاهده پرسش
    سلام،من واريكوسل گريد٢داشتم و جراحي كردم و ازمايش اسپرمم هم نرمال بود ،ميخاستم ببينم ميتونم بدنسازي رو بعد يه مدت شروع كنم و وزنه بزنم!؟و ايا بدنسازي باعث عود مجدد ميشه!؟و يا ميتونم مثل بقيه افراد وزنه بزنم و مشكلي نداره؟!؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مي توانيد بدنسازي را شروع كنيد و مشكلي پيش نمي أيد

  • تصویر کاربر آرمان دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. آقای دکتر من نزدیک به یک سال هست که تحت نظر یه دکتر برای بچه دار شدن توی شهر خودم هستم و یه پچه ۱۰ ساله هم دارم و برای بچه دوم اقدام میکنم ولی موفق نشدم. چهار ماه هست که روزانه قرص ویتامین c و کتوفین و نولوامون و زینک پلاس تجویز کرده. ولی اقدام کردم برای بچه دار شدن ولی موفق نشدم. میخواستم ببینم نظر شما چیه آقای دکتر. آزمایش رو هم براتون ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم ها ضعيف مي باشد شايد واريكوسل داشته باشيد كه نياز به عمل داشته باشد

  • تصویر کاربر جهان پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    منظورم از اینکه چکار کنم که توی سونو مجدد برام نزنه واریکوسل اینه که
    میشه بگم باهمون نسخه درمان شدم ودیگه توی سونو مشخص نشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كاري نمي شود كرد سونوگرافي نشان مي دهد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كاري نمي شود كرد سونوگرافي نشان مي دهد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جهان پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    دکتر جان شرمنده
    گفتید حتی بعداز مصرف داروهای واریکوسل و تزریق hcg بازهم توی سونو مشخص میشه که من واریکوسل دارم
    میخواستم معلوم نشه توی سونو
    چون استخدام را از دست میدم
    باید چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      من كه كاري نمي توانم بكنم

  • تصویر کاربر جهان پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من خدود یک ماه پیش دکتر از طرریق سونو تشخیص داد که واریکوسل دارم و یه سری دارو آمپول هلش سی حی تحویز کرد و دردم برطرف شد
    خالا برای آزمون استخدامی گفتن دوباره باید سونو بدم
    آیا الان بازم تو سونو مشخص میشه بچیا اینکه ممکنه که برطرف شده باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      • با سلام بازم تو سونوگرافي مشخصص مي شود
    2. تصویر کاربر جهان پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شرمنده دکتر
      الان ویکار کنم که تو سونو مشخص نشه
      من به این کار نیاز دارم ؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      منظور شما از الان ويكار كنم كه تو سونو مشخص نشه چيه

    4. تصویر کاربر جهان پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      منظورم اینه که دیگه توی سونو مشخص نشه که واریکوسل دارم و با همون نسخه درمان شدم
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      در سونوگرافي مشخص مي شود

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.
    آقای دکتر من حدودا دوسال پیش عمل واریکوسل کردم. قبلش من سه ماهی بدنسازی کار کردم.طوری بود که وقتی سوار اتوبوس میشدم بعدش از درد بیضه سمت چپ نای وایسادن و راه رفتن نداشتم. و گاهی اوقات شبا از شدت درد بالشت میزاشتم زیر پام. الان بعد عمل هیچ دردی از ناحیه بیضه هام ندارم،فقط بعضی اوقات که چیزی بلند میکنم جای عمل خیلی کم سوزش داره شایدم من حساسم.
    من بیضه هام فکر نمیکنم کوچک باشه وقتی شل میشه هم راستا با آلتم هست.
    آزمایش اسپرم هم دادم مشکلی نداشتم. سه ماه پیشم باز سونو دادم باز نبود.
    آقای دکتر سوالم اینه من بشدت به بدنسازی علاقه دارم و قصد دارم شروع کنم. قصد دارم یسری حرکات برم که به شکم فشار نیاد. آیا میشه بدنسازی کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بدن سازي بلامانع است

  • تصویر کاربر سیروس جمعه ۲۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    با سلام من دارای واریکوسل شدید هستم و اسپرم هم ازاسپرم هستم آیا بعد عمل واریکوسل احتمال بچه دار شدن هست ؟
    1. تصویر کاربر سیروس چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر میشه لطفاً جواب بدید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله امكان داره ولي شانس كم مي باشد و ماهي يك عدد أمپول تستسترون ٢٥٠ ميلي گرم دو ماه ماهي يك بار تزريق كنيد

    3. تصویر کاربر سیروس پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر میشه برای عمل بیام پیش خودتون ؟هزینه عمل چقدر ؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      من عمل نمي كنم

    5. تصویر کاربر سیروس پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      چرا ؟ شما کلا عمل انجام نمی‌دهید ؟
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام واريكوسل عمل نمي كنم

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر اميرعلي چهارشنبه ۱۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    جناب دكتر سلام بنده ٤٢ سالم است ٢ سال پيش عمل واريكوسل دوطرفه انجام دادم تا مدتها درد در ناحيه عمل و بالاي الت داشتم و بسياري از مواقع سوزش و كاهش شدت ادرار داشتم و پس از يكسال و نيم بهبودي حاصل شد الان مجددا مدتي است دردهاي شديد در همان نواحي شروع شده به نظر مي رسد زير شكمم سفت شده و يك دوره انتي بيوتيك هم خورده ام اما جواب نگرفته ام اگر امكان دارد راهنمايي بفرماييد درد دوطرف و بالاي الت و همچنين سفت شدن محدوده زير شكم و سوزش موردي ادرار مي تواند مربوط به كدام يك از موارد پروستات يا عفونت مثانه يا عمل واريكوسل و يا عمل قبلي فتق مي باشد؟ و چه اقدامي انجام دهم؟ لازم به ذكر است در ازمايشات قبلي عفونت ادراري ديده نشده است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ...بنده جوانی 28ساله هستم مجرد بدون هیچ دردی سونوگرافی و آزمایش اسپرم هم انجام دادم به نظر شما بزرگوار من چیکار کنم ؟ فقط کمی احساس سنگینی در بیضه چپ دارم و بیضه هام نامتقارن هستن پیش چندین پزشک رفتم و نظرات مختلفی هم شنیدم به نظر شما من چکار کنم آیا واریکوسل من شدید هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام واريكوسل شديد نيست روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.من یبوست دارم چند ساله .هنگام دفع مدفوع درد در ناحیه چپ شکم پایین و همزمان درد شدید در بیضه چپ دارم.رفتم سنو انجام دادم گفت یک میل واریکوسل دارید.الان دوسه سال هست این درد همیشه نیست بعضی اوقات که یبوست شدید میشه تکرار میشه وتا چند روز هست دوباره بهتر میشه .ودوباره تکرار.ایا خطرناکه باید عمل جراحی بشه. ممنون از راهنمایی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام جراحي لازم نيست روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر