هر آنچه که باید درباره ی داروی تامسولوسین بدانید

تامسولوزین برای درمان علائم بزرگی خوش خیم پروستات استفاده می شود. در این مقاله به بررسی هر آنچه که باید درباره ی مصرف کپسول تامسولوسین از جمله موارد مصرف و منع مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی بدانید، آمده است.

تامسولوسین چیست؟

 تامسولوسین یا همان امنیک یک کپسول خوراکی است که با نام تجاری فلومکس موجود می باشد. این دارو با نام ژنریک خود نیز موجود است. داروهای ژنریک معمولا هزینه ای کمتر از انواع خود با نام تجاری دارند. این دارو می تواند به عنوان جزئی از یک درمان ترکیبی استفاده شود و این یعنی فرد ممکن است به مصرف این دارو همراه با دارو های دیگر نیاز داشته باشد.

قرص تامسولوسین برای چیست؟

تامسولوزین برای درمان علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) استفاده می شود. BPH یک بیماری است که در مردان رخ می دهد. در این بیماری، پروستات بزرگ شده اما سرطانی نمی شود. علائم بزرگی پروستات شامل مشکل در ادرار کردن و احساسی شدید و مکرر برای دفع ادرار می باشد که اغلب در هنگام شب رخ می دهد.

چگونگی عملکرد تامسولوسین

تامسولوزین به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک نامیده می شوند. دسته دارویی، گروهی از دارو ها می باشد که به روشی یکسان، اثر می کنند. این دارو ها اغلب برای درمان شرایط و بیماری های مشابه استفاده می شوند. کپسول تامسولوزین با شل کردن عضلات مثانه و پروستات اثر می کند، این کار سبب بهبود جریان ادرار فرد می شود.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

عوارض قرص تامسولوسین

کپسول خوراکی تامسولوسین سبب خواب آلودگی نمی شود اما می تواند عوارض جانبی دیگری را ایجاد کند.

❇ عوارض جانبی شایع تر

✔ سر درد

✔ گیجی

✔ آبریزش بینی

✔ اسهال

✔ سرفه

✔ کاهش حجم منی

✔ از دست دادن انرژی و قدرت عضلانی

✔ گلو درد یا مشکل در بلع

✔ درد قفسه سینه یا کمر

✔ خستگی

✔ حالت تهوع

در صورتی که این عوارض جانبی خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته برطرف شوند. در صورتی که این عوارض شدید تر بوده و برطرف نشوند، باید با پزشک یا دارو ساز خود در این مورد صحبت کنید.

❇ عوارض جانبی جدی

در صورت ابتلا به عوارض جانبی جدی باید فورا با پزشک تماس گرفته شود. در صورتی که علائم، تهدیدی برای زندگی احساس شده یا تصور بر داشتن یک وضعیت پزشکی اورژانسی باشد، باید فورا با 115 تماس گرفته شود. عوارض جانبی جدی و علائم آن ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

✔ انزال غیر عادی

✔ پریاپیسم (نعوظی بلند مدت و دردناک)

✔ علائم شبیه به علائم آنفلوآنزا

✔ تاری دید

✔ کاهش فشار خونی که در هنگام تغییر وضعیت بدنی سبب ایجاد احساس سبکی سر، غش کردن یا گیجی شود.

✔ واکنش های حساسیتی که با سختی تنفس، تب، تورم گلو یا زبان، راش، خارش یا کهیر همراه باشند.

تامسولوسین

تداخلی دارویی امنیک با سایر داروها

ممکن است امنیک با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. کپسول خوراکی امنیک می تواند با دیگر دارو ها، ویتامین ها یا دارو های گیاهی که بیمار مصرف می کند تداخل داشته باشد. تداخل هنگامی اتفاق می افتد که یک ماده طریقه عملکرد دارو را تغییر دهد. این تغییر می تواند مضر بوده و یا از عملکرد مناسب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به اجتناب از تداخلات، پزشک فرد باید تمامی داروها را با دقت تجویز کند. فرد باید مطمئن شود که پزشک خود را از تمامی دارو ها، ویتامین ها یا دارو های گیاهی مصرفی خود مطلع ساخته است. مثال های دارو هایی که می توانند با تامسولوسین تداخل داشته باشند در پایین لیست شده اند.

# دارو های ضد اسید

مصرف سایمتدین به همراه تامسولوسین می تواند سبب افزایش سطوح تامسولوسین در بدن شود. این مورد خطر عوارض جانبی تامسولوسین را افزایش می دهد. مصرف همزمان این دارو ها باید با احتیاط صورت گیرد.

# آنتی بیوتیک

مصرف آزیترومایسین به همراه تامسولوزین می تواند سبب افزایش سطوح تامسولوزین در بدن شود. این مورد خطر عوارض جانبی امنیک را افزایش می دهد. مصرف همزمان این داروها باید با احتیاط صورت گیرد.

# دارو های ضد افسردگی (SSRI)

مصرف پاروکستین به همراه تامسولوسین می تواند سبب افزایش سطوح تامسولوسین در بدن شود. این مورد خطر عوارض جانبی امنیک را افزایش می دهد. مصرف همزمان این دارو ها باید با احتیاط صورت گیرد.

# دارو های ضد قارچ

مصرف برخی دارو های ضد قارچ به همراه تامسولوزین می تواند سبب افزایش سطوح تامسولوسین در بدن شود. این مورد خطر عوارض جانبی تامسولوسین را افزایش می دهد. مثال های این داروها شامل موارد زیر می شوند:

✔ تربینافاین (مصرف همزمان این دارو ها باید با احتیاط صورت گیرد.)

✔ کتوکنازول (این دارو نباید به همراه تامسولوسین مصرف شود.)

# دارو های اختلالات نعوظ

مصرف دارو های اختلالات نعوظ به همراه تامسولوسین می تواند سبب پایین آمدن شدید فشار خون شود. مثال های این داروها شامل موارد زیر می شوند:

✔ سیلدنافیل

✔ تادالافیل

✔ وردنافیل

# دیگر دارو های بزرگی خوش خیم پروستات

مصرف آلفوزوسین به همراه تامسولوسین می تواند سبب بدتر شدن فشار خون پایین (یکی از عوارض تامسولوسین) شود. علائم می توانند شامل گیجی، غش کردن و افتادن شوند.

# آلفا بلاکر ها

مصرف دارو هایی به نام آلفا بلاکر به همراه تامسولوسین می تواند سبب کاهش شدید فشار خون شود. مثال های این دارو شامل موارد زیر می شوند:

✔ دوکسازوسین

✔ پرازوسین

درمان پروستات با دارو

تامسولوسین برای چه کسانی مناسب یا نامناسب است؟

این دارو را تنها افراد بزرگسال (دارای 18 سال یا بیشتر) می توانند مصرف کنند. کودکان مگر در صورت توصیه پزشک، مجاز به مصرف این دارو نیستند. مصرف تامسولوسین برای همه افراد مناسب نبوده و برای اطمینان از ایمنی این دارو باید موارد زیر را به اطلاع پزشک رساند:

  • سابقه واکنش حساسیتی به مصرف تامسولوسین یا دیگر دارو های مشابه در گذشته
  • تجربه افت فشار خون اورتواستاتیک: در این نوع افت فشار خون فرد پس از برخاستن از زمین دچار احساس گیجی و سبکی سر می شود.
  • ابتلا به مشکلات شدید کلیوی یا کبدی
  • انجام جراحی چشم برای درمان آب مروارید یا گلوکوم

چگونگی مصرف تامسولوسین

این اطلاعات در ارتباط با مقدار مصرف دارو برای کپسول خوراکی تامسولوسین می باشند. ممکن است در این مطلب تمامی مقادیر و اشکال مصرف ممکن ذکر نشده باشند. پزشک فرد به او خواهد گفت که چه مقدار مصرفی برای او مناسب می باشد. مقدار، شکل و دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی خواهد داشت:

☑ سن فرد

☑ بیماری تحت درمان

☑ شدت بیماری

☑ دیگر شرایط یا بیماری هایی که فرد دارد

☑ چگونگی واکنش او به مقدار اولیه مصرف

مقدار مصرف برای هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

نام ژنریک: تامسولوسین

  • شکل دارویی: کپسول خوراکی
  • قدرت: 0.4 میلی گرم

نام تجاری: فلومکس

  • شکل دارویی: کپسول خوراکی
  • قدرت: 0.4 میلی گرم

مقدار مصرف در بزرگسالان (سن 18 تا 64 سال)

مقدار مصرف معمولی: کپسول 0.4 میلی گرمی در روز

افزایش مقدار مصرف: در صورتی که بدن پس از دو تا چهار هفته به مقدار مصرف 0.4 میلی گرم پاسخگو نباشد، مقدار مصرف می تواند تا 0.8 میلی گرم در روز افزایش یابد.

مقدار مصرف در سالمندان (65 سال و بالاتر)

ممکن است بدن فرد این دارو را با سرعت کمتری پردازش کند. پزشک می تواند درمان را با تجویز مقادیر کمتری برای فرد شروع کند تا دارو به صورت بیش از حد در بدن تجمع نیابد. سطوح بالای این دارو در بدن می تواند خطرناک باشد.

بهترین زمان مصرف تامسولوسین

تامسولوسین با شل کردن عضلات مثانه و پروستات به کاهش علائم بزرگی غده پروستات کمک می کند. افراد در این حالت می توانند آسان تر ادرار کنند. در اولین مرتبه مصرف تامسولوسین امکان دارد فرد احساس گیجی یا سبکی سر را تجربه کند. در صورت بروز این وضعیت باید تا هنگام بهبود یافتن در حالت نشسته یا دراز کش قرار گرفت.

این دارو یک بار در روز و معمولا صبح هنگام بعد از صرف صبحانه یا اولین وعده غذایی روز مصرف می شود.

پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

هشدار های مهم

# هشدار در ارتباط با فشار خون پایین

تامسولوسین می تواند سبب ایجاد احساس گیجی شده و یا در هنگام ایستادن پس از حالت نشسته یا دراز کش سبب کاهش فشار خون شود. پس از مصرف اولین مقدار مصرف یا مقدار مصرف افزایش یافته این دارو، فرد باید قبل از انجام هر گونه فعالیتی که می تواند سبب آسیب شود از چگونگی اثر تامسولوسین بر خود آگاهی داشته باشد.

# هشدار در ارتباط با پریاپیسم

به ندرت، تامسولوسین می تواند سبب پریاپیسم شود. این مورد یک نعوظ دردناک و مداوم است که به فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. در صورتی که فرد به پریاپیسم مبتلا شود، باید فورا با پزشک خود تماس گیرد. در صورتی که پریاپیسم درمان نشود می تواند به ضعف دائمی جنسی (عدم توانایی نعوظ) منجر شود.

# هشدار در ارتباط با واکنش های پوستی

با اینکه این مورد نادر است اما این دارو می تواند سبب ایجاد واکنش های شدید پوستی از جمله یک بیماری جدی به نام سندرم استیون جانسون شود. این واکنش های پوستی می توانند سبب افزایش تاول ها، تورم صورت، تب، و مشکل در تنفس شوند. در صورتی که فرد پس از مصرف این دارو به نشانه های یک واکنش پوستی شدید یا ناگهانی مبتلا شود باید فورا با یک پزشک ملاقات کرده و یا با 115 تماس بگیرد.

# هشدار در ارتباط با سندرم فلاپی عنبیه در حین عمل (IFIS)

این سندرم، عارضه ای است که در حین عمل های جراحی برای درمان آب مروارید یا گلوکوم رخ می دهد. با اینکه این مورد نادر است، این مشکل در افراد مصرف کننده تامسولوسین گزارش شده است. در صورتی که فرد عمل جراحی درمان آب مروارید یا گلوکوم داشته باشد، باید پزشک یا جراح را از اینکه تامسولوسین مصرف می کند مطلع کند.

هشدار هایی در ارتباط با تامسولوسین

چندین هشدار در ارتباط با این دارو وجود دارند.

# هشدار هایی در ارتباط با حساسیت

تامسولوسین می تواند سبب ایجاد واکنش های حساسیتی شدید از جمله یک بیماری جدی به نام سندرم استیون جانسون شود. این واکنش ها می توانند سبب ایجاد علائمی از جمله موارد زیر شوند:

✔ سختی در تنفس

✔ تورم گلو یا زبان

✔ راش، خارش یا کهیر

در صورت ابتلا به یک واکنش حساسیتی باید با پزشک خود تماس گرفت. در صورت شدید بودن علائم، باید با 115 تماس گرفته و یا به نزدیک ترین اورژانس مراجعه شود.

در صورت داشتن واکنش حساسیتی به این دارو یا سولفا (سولفانامید)، باید از مصرف دوباره این دارو خودداری شود. مصرف دوباره این دارو می تواند کشنده باشد. سولفا ماده ای است که در داروهایی مشخص یافت می شود. در صورت داشتن واکنش های حساسیتی جدی یا تهدید کننده زندگی به سولفا در گذشته، باید این موضوع با پزشک مطرح شود.

در صورت قطع مصرف چه اتفاقی می افتد؟

قطع ناگهانی مصرف این دارو می تواند سبب بازگشت علائم و بدتر شدن وضعیت جسمی فرد شود.در صورت تمایل به قطع مصرف دارو باید با پزشک خود مشورت کرد. در صورت احساس ناراحتی در اثر عوارض جانبی پزشک می تواند داروی دیگری را به جای تامسولوسین تجویز کند. دفع کامل این دارو از بدن 2 تا 3 روز پس از قطع مصرف به طول می انجامد.

 

 

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر میثم جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،مصرف همزمان امنیک و داروهای مکمل مثلا:پروستاتان،ول من پروست،وایرپروست،روغن کدو،نخل اره ای و......مشکل داره یا خوبه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام خير مشكلي نداره

  • تصویر کاربر مالمیر دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    دکترجان پدر بنده ۶۹,سالشونه
    چندین ساله پروستات دارن و تامسولوسین ۴میلی استفاده میکردن، دیروز سونو گرفتیم حجم پروستاتشون ب ۹۵سی سی رسیده، خطرناکه؟
    سونوی کلیه هم سنگ ۵میل کلیه چپ داشتن و کمی هم عفونت مجاری داشتن ک قرص سیپروفلوکساسین دارن میخورن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام خطري ندارد ولي بهتر است عمل جراحي كنند

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۲۹ سال سن دارم چند وقتی سوزش ادار وتکرادار دارم سونوگرافی انجام دادم سایز پروستات رو ۲۳زده بود دکتر قرص تاوانکس ۵۰۰وتاموسولین برام نوشته بعد ازمصرف تاموسولین حجم اب منعیم کم شده لطفا راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام تاوانكس و تامسولوزين مصرف شود حجم مني كم مي شود اشكال نداره روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود اندازه پروستات ٢٣ طبيعي است

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر جناب دکتر
    مشکل فشار خون دارم قرص آتنولول و هیدروکلرنیازید مصرف میکنم
    و برای درمان پروستات
    قرص تامسولوسین و فینوپروست مصرف میکنم آیا باهم تداخل دارد؟
    و اگه فینوپروست رو قطع کنم اثر درمان کم میشود؟ برای بزرگی پروستات

    اندازه بزرگی پروستات ۴۶ هستش
    Psa 2/25
    Free .0/55
    آیا خطرناک هستش؟
    1. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      ۷۴ ساله هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام تداخلي ندارند فينوپرست قطع شود اثر درمان كم نمي شود اندازه پروستات نسبت به سن شما طبيعي است و أزمايش طبيعي است 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    باسلام.من بزرگی پروستات دارم چند ساله وکپسول تامسولوسین میخورم شبها یک عدد مدتی است بدنم میخواره بعد از خارش قلمه قلمه میشه جایی که میخوارم وقرمز میشه. ایا باید تامسولوسین قطع کنم یا ادامه بدم اگر قطع کنم چه دارویی بخورم .وخارشم فکر کنم کهیر باشه.ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام قطع كنيد قرص ترازوسين دو ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر احسان شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،اقای دکتر من سونو رفتم حجم پروستات ۱۸ سی سی پی سی آر۴ ولی بمدته یکساله منیه خونین دارم،گاهاددچار تکرر ادرار و سوزش میشوم،اکثر قرصها ازجمله تامسولوسین،فیناستراید،الوسین ،ترازوسین ،افلوکساسین استفاده کردم،سی تی اسکن هم شده ام اما بهبودی حاصل نشده و مایع منی خونی دارم،لطفا منو راهنمایی کنین،با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از نهار ميل كنيد اگر بهبودي حاصل نشد سونوگرافي ترانس ركتال ،، سونوگرافي از راه مقعد انجام دهيد

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام
    چند وقتی بود قرص متادون مصرف میکردم حالا یک هفته ای هست که بدنم داره پاکسازی میکنه ایا این تکرر ادار میتونه ماال ترک متادون باشه
    ممنون میشم پاسخم را بصورت سکرت بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام ارتباطي نداره روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر پیام دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام بزرگی پروستات دارم سیستوسکوپی کردم داروی آولوسین عصر ها یک عددتا حالا ولی هنوز تکرر ادرار دارم اادرار می اید زود یا با تاخیر و احساس مکنم تخلیه نمیشه دکتر میگه درمان حداقل ۳۰ کپسول باید بخوری تاونتیجه بینبم و تا ۶ ماه کپسول آولوسین ادامه انتی بیوتیک سیپروفلوکساسین ۵۰۰ ۲۰ تا خوردم ومیگه استرس داری دوباره انتی بوتیک می خورم توسط دکتر دیگری و امونیک اضاف کرده گفته عصر ۱ عدد و و الوسین ۱ عدد صبح بخور ایا فری است بین شب خوردن اولوسین در شب وصبح است همجینین امنیک
    صیبح تکرر دارم بیشتر تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام اولوسين را قطع كنيد روزي يك عدد وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و كپسول امنيك را شب ميل كنيد

  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    تکررادار دارم دکتر رفتم امنیک تامسولوسین به کرات مصرف کردم درکنترل مایعات بویژه چای کم اراده ام گاهی نوک آلتم درددارد اگر مایعات کم کنم سوزش مجاری ادرار ودرد دارم گمانم التهاب واضطراب درتشدید آن اثردارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيدو روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر فاتح پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر پسری ۲۶ ساله هستم . به خاطر یه سری مشکلات ادراری به مدت ۱۰ روز روزی یک عدد کپسول تامسولیسون مصرف کردم . الان احساس خوبی ندارم و دفعات ادراری بیشتر شده ، می خواستم ببینم این شل شدن عضلانی تا کی ادامه داره و با گذشت زمان وضع به حالت طبیعی بر می گرده یا نه ؟ یا دارویی وجود نداره که وضع رو به حالت عادی بر گردونه ؟
    دکتر نشستن های طولانی مدت هم برام ممکن نیست و احساس گرما در مقعد و گاها بی اختیاری دفع باد معده رو هم دارم که البته خودم خیلی احساسش نمی کنم می خواستم ببینم این مسئله ربطی به کلا مجرای ادراری و مشکلات پروستات داره یا نه ؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو. بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي  گرم  ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر