آیا کیست بیضه ( اسپرماتوسل ) خطرناک است؟

اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند است که در اپيديديم رشد می کند. این توده غیرسرطانی است و معمولا موجب بروز درد نمی شود. در این مقاله به بررسی روش های درمانی اسپرماتوسل می پردازیم پس با ما همراه باشید. 

کیست بیضه چیست

اسپرماتوسل ها تحت عنوان کیست اسپرماتیک نیز شناخته می شوند. این موارد توده هایی خوش خیم، پر از مایع و اغلب بدون درد هستند که در نزدیکی بیضه ها پدیدار می شوند. اسپرماتوسل با اینکه در نزدیکی بالا و پشت بیضه تشکیل می شوند اما از آن ها جدا می باشد.

این کیست ها نرم و پر از مایعی سفید رنگ هستند که اغلب حاوی اسپرم است. این کیست ها اندازه های متفاوتی دارند. در صورتی که اسپرماتوسل ها دردناک شده یا بیش از حد بزرگ شوند، روش هایی برای رفع آن ها وجود دارد. اسپرماتوسل ها به طور کلی مشکل پزشکی جدی به شمار نمی روند. مجرای تناسلی در مردان وظیفه رشد، بلوغ و انتقال اسپرم ها را بر عهده دارد.

بروز مشکل در مجرای تناسلی مردانه می تواند سبب رشد یک توده شود. بروز یک توده در کیسه بیضه هم می تواند بدون مشکل بوده و هم نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. جهت بررسی توده و تعیین بهترین شیوه درمانی به مجموعه ای از اقدامات نیاز است.

برای مثال، سرطانی بودن توده بیضه می تواند منشا نگرانی بوده و به اقدامات درمانی نیاز داشته باشد. دیگر توده ها همانند واریکوسل می توانند دردناک بوده یا به عملکرد جنسی فرد آسیب برسانند. در حالی که توده های اسپرماتوسل سرطانی نبوده و خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهند اما می توانند آزار دهنده باشند.

احساس سنگینی در بیضه - علائم کیست بیضه یا اسپرماتوسل

علائم کیست بیضه

اسپرماتوسل ها معمولا هیچ علامت و نشانه ای نداشته و امکان دارد در همان اندازه باقی بمانند. در صورت رشد کافی اسپرماتوسل فرد مبتلا می تواند موارد زیر را تجربه کند:

  • درد یا ناراحتی در بیضه
  • سنگینی در بیضه
  • احساس پری در ناحیه پشتی و بالای بیضه

شیوع اسپرماتوسل

اسپرماتوسل اغلب نزدیک به 30 درصد از مردان بالغ را مبتلا می کند. این توده ها معمولا حین معاینه های شخصی یا به وسیله آزمایش های تصویر برداری با اهداف دیگر شناسایی می شوند.

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب در معاینه های شخصی یا معاینه توسط پزشک شناسایی می شوند. افراد باید حداقل یک بار در ماه معاینه شخصی انجام دهند. پزشک می تواند نحوه صحیح انجام این تکنیک را به فرد آموزش دهد. در صورت شناسایی هر گونه تغییرات مشکوک همانند سفتی غیر عادی یا اندازه بزرگ تر باید با پزشک خود تماس گرفت. این تست همان تست تشخیص کیست اپیدیدیم است

چگونه می توان از ابتلای خود به اسپرماتوسل مطلع شد؟

اسپرماتوسل ها اغلب آسیب رسان نبوده و به همین دلیل علائمی ایجاد نمی کنند. تنها ممکن است در هنگام معاینه بیضه ها وجود یک توده احساس شود. همزمان با بزرگ شدن توده افراد در بیضه خود احساس سنگینی خواهند کرد. همچنین، امکان دارد تورم و وجود یک توده در پشت یا بالای بیضه احساس شود.

پزشک جهت اطمینان از وجود اسپرماتوسل و غیر سرطانی بودن توده انجام تعدادی از آزمایش ها را تجویز خواهد کرد. این آزمایش ها با معاینه فیزیکی شروع شده و پس از آن آزمایش ترانس ایلومیناسیون یا یک سونوگرافی را شامل می شوند.

معاینه بیضه برای تشخیض اسپرماتوسل

مراحل معاینه

اسپرماتوسل به دلیل عدم ایجاد علائم امکان دارد تنها در حین معاینه شخصی یا معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده شود. هر گونه توده در کیسه بیضه باید توسط پزشک معاینه شده تا احتمال وجود یک بیماری جدی (مثلا سرطان بیضه) بررسی شود. همچنین، در صورت احساس درد یا تورم در کیسه بیضه باید با پزشک خود تماس گرفت. تعدادی از بیماری ها قادر به ایجاد درد بیضه بوده و برخی از آن ها نیازمند درمان فوری هستند.

نور توانایی عبور از اسپرماتوسل ها را دارد. با این تکنیک می توان یک کیست خوش خیم را از توده بدخیم تشخیص داد. سونوگرافی با امواج فراصوت روش بهتری جهت بررسی یک کیست است. در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی تصاویری از اندام های بدن بدست می آید. سونوگرافی فراصوت نسبتا سریع، غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است.

پیشگیری از کیست بیضه

با اینکه اسپرماتوسل ها خوش خیم در نظر گرفته می شوند اما وجود هر گونه ناهنجاری در کیسه بیضه باید معاینه و بررسی شود. هر گونه ناهنجاری یا درد در ناحیه کشاله ران می تواند از پیچش بیضه منشا گرفته باشد. پیچ بیضه بیماری است که نیاز به مراقبت فوری در نزدیک ترین مرکز درمانی دارد. انجام چکاپ مستمر، بهترین راه پیشگیری از کیست بیضه است.

عوامل خطرزا کیست مردان

عوامل خطر شناخته شده ای از نظر ابتلا به کیست در بیضه وجود ندارند. به نظر می رسد مردانی که مادران آن ها در حین دوره بارداری با هدف پیشگیری از سقط یا دیگر عوارض بارداری از داروی دی ‌اتیل ‌استیل بسترول (DES) استفاده کرده اند از نظر ابتلا به این بیماری در معرض خطر بالا تری قرار دارند. مصرف این دارو به دلیل نگرانی در ارتباط با افزایش خطر نوع نادری از سرطان واژن در سال 1971 متوقف شد.

دی ‌اتیل ‌استیل بسترول - عامل خطرزا اسپرماتوسل

درمان اسپرماتوسل

از آنجایی که این کیست ها معمولا شناسایی نشده و اغلب دردی ایجاد نمی کنند، به ندرت نیازمند درمان هستند. مراقبت پایه برای اسپرماتوسل های بدون درد، مشاهده است. با این وجود، برخی مردان علائم دیگری از جمله بزرگی آزار دهنده کیست یا درد را تجربه می کنند. در هنگام نیاز به درمان، گزینه های متعددی وجود دارند.

درمان پزشکی

دارو های خوراکی ضد درد یا تورم می توانند جهت تسکین درد ناشی از اسپرماتوسل ها مصرف شوند. غیر از این موارد به هیچ درمان پزشکی دیگری نیاز نیست. هیچ دارویی جهت درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل وجود ندارد.

درمان های کم تهاجم

تخلیه و اسکلروتراپی دو روش درمانی هستند که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. تخلیه شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با یک سوزن و خارج کردن محتویات آن می شود.

اسکلروتراپی شامل تزریق یک ماده تحریک کننده به درون کیسه اسپرماتوسل می شود. این فرایند سبب بهبود یا بسته شدن کیسه شده و احتمال تجمع مجدد مایع را کاهش می دهد. با اینکه چنین گزینه های درمانی موثر هستند اما به طور معمول توصیه و استفاده نمی شوند. در این فرایند ها خطر آسیب به اپی دیدیم (لوله ذخیره کننده اسپرم ها) وجود دارد که می تواند به نازایی منجر شود. از دیگر مشکلات رایج در این روش های درمانی امکان بازگشت مجدد اسپرماتوسل ها می باشد.

درمان جراحی

اسپرماتوسلکتومی یک درمان استاندارد برای اسپرماتوسل هایی است که علائم ایجاد می کنند. هدف جراحی برداشتن اسپرماتوسل از بافت اپی دیدیم و حفظ مجرای تناسلی است. این فرایند سرپایی اغلب با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شده و تقریبا یک ساعت طول می کشد. گاهی اوقات باید تمام یا بخشی از اپی دیدیم را نیز به همراه کیست برداشت.

درمان اسپرماتوسل با جراحی

مراقبت پس از درمان اسپرماتوسل

پس از انجام فرایند درمانی فرد به همراه یک پانسمان فشاری پر از گاز های نرم (همانند بیضه بند های ورزشی) از مرکز درمانی مرخص می شود. این بیضه بند به مدت 1 تا 2 هفته پس از جراحی پوشیده می شود. جهت کمک به کاهش تورم می توان به مدت 2 تا 3 روز از بسته های یخ استفاده کرد.

دارو های مسکن نیز به مدت 1 تا 2 روز پس از جراحی مصرف می شوند. بیمار می تواند 48 ساعت پس از جراحی دوش بگیرد.

جلسه ملاقات مجدد با جراح 1 تا 3 هفته پس از جراحی برنامه ریزی می شود. بروز تورم در ناحیه کیسه بیضه طبیعی بوده و معمولا 2 تا 21 روز به طول می انجامد. بروز عوارض جانبی جراحی شایع نبوده اما این موارد می توانند شامل تب، عفونت، خونریزی (هماتوم کیسه بیضه) و تداوم درد شوند.

اسپرماتوسل در 40 درصد بیماران امکان بازگشت دارد. در درمان جراحی احتمال انسداد اپی دیدیم نیز وجود دارد که در صورت بروز به مشکلات مرتبط با باروری منجر می شود. به دلیل موارد ذکر شده، در مردانی که تمایل به بچه دار شدن هستند باید از درمان جراحی صرف نظر کرد.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1245 مشاهده پرسش
    سلام، اقای دکتر یک عکس میفرستم دورش دایره هست اینا رگ خونی داخل بیضه هستند ؟ وجود چنین رگی داخل نسج بیضه طبیعیه؟ و ایا اگر هنگام معاینه بیضه این رگ ها بعضا زیر انگشتان لمس شوند طبیعی هست؟
    1. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      برای من در سمت راست دو ماهیه وقتی بیضه هام شل هستند گاها رگ های ریزی لمس میکنم سونوگرافی دادم بخاطرش سه بار ارلوژیست رفتم گفتند سالمه بیضت مشکلی نداری
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

    3. تصویر کاربر رضا جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      پس وجود این رگـهای ریز روی خود بیضه هنگام لمس طبیعیه؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله طبيعي است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من حدود دو سال و نیم هست واسه بچه اقدام کردم نتیجه نداده دکتر رفتم قرص داد سه ماه استفاده کردم ویتامین e.فولیک اسیدو...بازم نتیجه نداده اگه میشه من عکس از ازمایشات ارسال کنم یا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ده روز پیش بدلیل هرنی شدید سمت راست جراحی شدم اما پعد از عمل گفتند شما کیست آکورد داشته اید به اندازه یک سوسیس جواب سونو اشتباه بوده خیلی درد دارم موضوع چیست ؟ جراح بنده متخصص جراحی عمومی بوده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      • براي درد مسكن به خوريد و فتق هم نداشتيد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با سلام، آقای دکتر من رو بیضه هام پوست زیر خارش شدید دارم و رنگش سفید شده تا ران خط سفید کشیده شده و خارش شدید داره و در زمان خارش قرمز میشه و سوزش هم داره بد پوستش هم سایده شده اطرافش نیست فقط همان وسط؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به متخصص پوست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حدود ۶ ماهی میشه یه چیز گرد اندازه عدس در قسمت بالایی بیضه چپم بوجود اومده با لمس کردن درد نداره و سایزشم بزرگ نمیشه آیا باید نگران باشم ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      نگران نباشيد

  • تصویر کاربر امیرعباس چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دوتا غده رو دوتا بیضم دارم ک مثل کیسته تورم داره و فقط گاهیی اوقات درد داره و دکتر گفت اگ عمل کنی عقیم میشی ایا کیسته
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل جايز نيست

  • تصویر کاربر علي شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد،من ٣٢ سالمه و مجردم حدودا يك ماه پيش بيضه سمت راستم درد گرفت و همچنين زير شكمم و لگن راستمم يكم ميخوابيد كه بعد دو روز با خوردن انتي بيوتيك خوب شدم بعد ده روز يكم ( هر سه ساعت ) تكرر ادرار پيدا كردم كه دكتر رفتم و بهم به مدت ده روز قرص سيپرو فلوكساسين و پروترال داد خوردم ،تكرر ادرارم كمي خوب شد اما كامل خوب نشدم ، برام سونوگرافي پروستات و بيضه نوشت كه مثانه و پروستاتم كلا خوب و طبيعي بود و ابعاد پروستاتم ٣٣*٣٦*٣٩ ميليمتر به حجم ٢٤ ميليمتر و پس از تخليه مقدار باقيمانده ١٥ سي سي بود ، همچنين در سونو گرافي بيضه ها همه چي طبيعي و نرمال بود ، فقط در اپيديديم بيضه راست كيست به ابعاد ٢* ٤.٥ ميليمتر مشاهده شد خواستم بدونم كيست اپيديديم برام مشكل ايجاد ميكنه يا نه چون درد ندارم و اذيتم نميكنه و همچنين براي خوب شدن كيست اپيديديم بيضه راست و تكرر ادارم چه قرص بايد بخورم كه خوب بشم !؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      • كيست عمل جراحي دارد و براي تكرر ادرار روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيد
  • تصویر کاربر Mohamad پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تو بدنم کیست دارم رفتم دکتر گفتن باید عمل بشی چند جا خوندم که عمل کیست جلوی بچه دار شدن رو میگیره منم بخاطر اینکه بچه دار نمیشدیم رفتم ازمایش دادم فهمیدم کیست دارم به نظر شما عمل میتونم بکنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      كيست كجا

    2. تصویر کاربر Mohamad چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر من یه دکتر رفتم بهم گفتن تو بیضه ام کیست دارم باید عمل کنم رفتم دکتر دیگه سونو گرافی نوشت دید کیست ندارم من حرکت اسپرمم خیلی پایین هست ازمایش دادم دکتر میگه حرکتش ۳ هست برای بچه دار شد میگه ضعیفه شما چه پیشنهادی بهم میکنین تا سرعتش بیشتر بشه در حال حاظر دکتر ۲ تا دارو بهم داد یکی selen plus و دیگری هم L-carnitineبه نطر شما با مصرف این داروها مشکلم حل میشه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل نكنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Mehdi شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام
    چند سالي هست چند تا كيست رو بيضه هام دارم اوايل يكي بود بعد چند تا ديگه اضافه شده كه بزرگترينش حدودا اندازه نخود ميشه و دردي نداره ولي احساس خارش بهم دست ميده و الان چند روزي هست كه سوراخ شده و اولش مايع سفيد رنگي از خارج ميشد كه من با فشارش مايع سفيد رنگشو خارج كردم كه الان به رنگ قرمز كمرنگ شده و خارج ميشه،بعد از اينكه مايع سفيد رنگ ازش خارج شده يه مقدار كوچكتر شده ولي همچنان مايع قرمز رنگ كم و بيش خارج ميشه ازش، ميخواستم بدونم اين كيست چيه و چيكار بايد بكنم، و فكر ميكنم به دليل خارندن سر باز كرده باشه، ممنون ميشم راهنماييم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      كيست ها اهميتي ندارد

  • تصویر کاربر م.م شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام.نزدیک یکسال توده گرد بالای بیضه چپم بوجود اومده در اثر فشار کمی درد میگیره.بدون درد بیضه یا تغییر سایز توده یا بیضه.فقط چند روزکشاله ران و پشت ران درد خفیف حس میکنم .ممکنه توده خطر ناک باشه.درد موقتیه و شدید نیست مثل سوزن سوزن شدن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خطرناك نيست نگران نباشيد

    2. تصویر کاربر م.م پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر