چگونه بیماری واریکوسل بر ناباروری تاثیر می گذارد؟

بیماری واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه‌ها است. واریکوسل در 15 درصد مردان دنیا وجود دارد. در این مقاله به بررسی بیماری واریکوسل و نقش آن در ناباروری مردان می پردازیم.

بیماری واریکوسل دارای سه درجه می‎باشد:

✳ درجه 1: فقط با معاینه بسیار دقیق تشخیص داده می شود.

✳ درجه 2: با دست گذاشتن روی بیضه، واریکوسل قابل تشخیص است.

✳ درجه 3: واریکوسل به قدری بزرگ است که کاملا قابل رویت می‎باشد.

درجه بیماری واریکوسل هیچگونه اثر متفاوتی در کاهش تعداد، حرکت و شکل نطفه‎ها ندارد. همان اندازه که واریکوسل درجه 3 روی بیضه ها اثر می‎گذارد، واریکوسل درجه 1 هم ممکن است روی بیضه ها اثر بگذارد.

علت بیماری واریکوسل مادرزادی است. به علت عدم برگشت خون از بیضه و ورود خون به ورید کلیه چپ، باعث تجمع خون در سیاهرگ اطراف بیضه می‎گردد و واریکوسل به وجود می‎آید، به دنبال تجمع خون بیش از حد در اطراف بیضه درجه حرارت بیضه 2 درجه افزایش می‎یابد و در این شرایط نطفه‎ سازی بیضه مختل می‎گردد.

تحرک اسپرم برای بارداری چقدر باید باشد؟

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریکوسل باعث کوچک شدن بیضه‎ها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در 15 درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در 40 درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج 30 درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله 1 تا 2 هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش اسپرم معمولا باید در آزمایشگاه انجام گیرد، در غیر این صورت مرد می‎تواند ترشحات منی خود را ظرف مدت 30 دقیقه از منزل به آزمایشگاه تحویل دهد.

هر زوج نابارور باید توجه داشته باشند که وجود بیماری واریکوسل در مرد و عمل جراحی آن حتما مساوی بچه‎دار شدن نمی‎باشد.

جراح اورولوژیست ضمن بررسی دقیق دو آزمایش درصد شانس بهبودی بعد از عمل را به زوجین با توجه به موازین عملی توضیح می دهد.

اگر فرد مبتلا به واریکوسل دارای آزمایشی باشد که هیچگونه اسپرم در آزمایش گزارش نشده باشد، عمل واریکوسلکتومی کمک معجزه آسایی را به بار نمی‎‎آورد. چنانچه تعداد اسپرم زیر 10 میلیون باشد در این حالت عمل واریکوسلکتومی شانس حاملگی را 40 درصد افزایش می دهد.

عمل واریکوسل به طور معمول و ایده‎آل با میکروسکوپ و عمل باز می‎باشد. تجربه جراح برای جلوگیری از عود واریکوسل از عوامل مهم این عمل جراحی است. در یک زوج نابارور 60 درصد مرد مقصر است (MALE FACTOR) که می‎تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد. 7 درصد تمام مردان در طول عمر تولید مثل خود دچار ناباروری می‎شوند، که از نظر شیوع نسبت به بیماری‎های دیگر نظیر دیابت بسیار بالا می‎باشد.

علل ناباروری در مردان

علل ناباروری در مردان متفاوت است، و از نظر درجه شیوع، به شرح زیر است:

  1.  ایدیوپاتیک (نامعلوم)
  2.  بیماری واریکوسل
  3.  عفونت‎های سیستم دستگاه تناسلی

در یک گزارش اعلام شد، مرد نابارور در حدود 35 تا 45 درصد ممکن است مبتلا به عفونت‎های تناسلی باشد.

خوشبختانه در صورت تشخیص عفونت، این عفونت با آنتی بیوتیک قابل کنترل و درمان می‎باشد. باید توجه داشت در بسیاری اوقات عفونت‎های سیستم دستگاه ژنیتال بدون علامت بوده و لذا ویزیت چنین بیمارانی زمان مناسب و طولانی‎تری برای تشخیص لازم دارد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح کلیه و متخصص ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام من برای واریکوسل که دارم ازمایش اسپرم دادم جوابشcolor:milky
    Volume:3
    Ph.8
    Viscosity normal
    Liquid time <30
    A progersive fast 5
    B progersive slow 25
    C non progersive 0
    D group non moility 70
    Moility in one hour 30
    Count per ml 41 milion
    Abnormal spermatoza 22
    Wbc 10-12
    Rbc not seen
    Epithelial 0_1 لطفا جواب ازمایش بفرمایید خوبه یا بده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      حركت اسپرم غير طبيعي است بايد واريكوسل عمل شود
  • تصویر کاربر ایمان دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام : ما دو سال می باشد که اقدام برای بچه دار شدن کردیم که با مشکل روبرو شدیم یعنی همسر بنده با 3 بار سقت مواجه شد که با پیگیر و کلیات آزمایشات مشکلی یافت نشد که تصمیم گرفتم خودم هم برای پیگیری بیشتر برم بیمارستان میلاد که با سنو گرافی مشخص شد واریکوسل دارم اما مجددا به بیمارستان رویال رفتم و دکتر اونجا با آزمایش روی من گفت تو مشکلی ندارم. حالا نمیدونم باید عمل کنم یا نه یا آیا مشکل دارم یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه كنيد تهران تلفن ٨٨٥٠١٠٨٣
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقاي دکتر قوامي عزيز
    بنده واريکوسل درجه 2 دارم و تاکنون بعد از 7 سال از ازدواجمون اقدام به بچه دار شدن نکرديم. اکنون قصد بچه دار شدن داريم. سوال من اين است که آيا ابتدا جراحي واريکوسل را انجام بدم و سپس اقدام کنيم و يا اينکه نيازي نيست؟
    1. تصویر کاربر رضا جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش مي كنم آقاي دكتر جواب دهيد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ابتدا أزمايش اسپرم انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آزاده جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1398 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما پزشک محترم من ابتدا با باردار نشدنم متوجه شدم پرولاکتین 60 دارم البته رنج ان 0-27 بود یک ماه بروموکریپتین مصرف کردم به 44 رسید دوبتره یک ماه استفاده نکردم و اقدام به بارداری کردم ولی نشد دوماه بروموکریپتسن خوردم ولی این بار به جای اینکه عدد پایین بیاید بالا رفته و 46 شده دلیل این بالا رفتن با وجود مصرف قرص چه بوده چرا ابتدا پایین امده بعد بالا رفته البته در این مدت دوماه زیره هم مصرف کرده بودم آیا با وجود پرلاکتین 46 احتمال بارداری وجود دارد ؟ آیا احتمال دارد به تومور بدخیم هیپوفیز در اینده دچار شوم ؟ البته من ازمایش mriدادم سالم بود ؟ ایا احتمال بچه دئار شدنم وجود دارد در ضمن تیروئید هم نرمال است. به نظر شما چه دارویی استفاده کنم که پرولاکتین پایین بیاید؟ با توجه به این که من فرد استرسی هستم امیدی به پایین امدن میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مشكل ناباروري نخواهيد داشت، قرص dostinex دو بار در هفته هر بار يك عدد
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    باسلام شوهرمن یکماه پیش به علت عود واریکوسل عمل کرد و ما بعد از ۱۰روز که بخیه ها رو کشید نزدیکی داشتیم الان بعد از یک ماه چند روزه که نزدیکی میکنیم همسرم خروج مایع منی یا ارضا نمیشه ما خیلی نگرانیم امکان داره دوباره عود کرده باشه؟شوهرم فقط دوقرص که دکترش تجویز کرده را تا ۳ماه بخوره رو روزانه میخوره فقط .کارنی تین ۲۵۰_ویتامین ای_مجکرمیشم اگه مارو راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ارتباطي به عود ندارد و عدم خروج مني جنبه فكري دارد
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ؛ شما رو به خدا بفرمایید این دستگاه پروپ الکتریکی مقعد رو کجا بخریم ؟ من انزال خشک دارم .توی همه سایت ها نوشته که افراد دچار انزال خشک میتونن از این دستگاه استفاده کنن ، ولی هیچ اثری از مرکز خرید این دستگاه ها نیست ،
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      در ايران نيست
    2. تصویر کاربر محسن دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام خسته نباشید!!! خوب عزیز من چیزی که توی ایران نیست رو چرا تبلیغ می کنید ؟!!!
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      نمي دانم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر گلاویژ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید ببخشید من شوهرم این آزمایش و داده دکتر گفت باید پزشک اورولوژی ببینه چون ما شهرستان هستیم دسترسی به پزشک اورولوژی نداریم میشه لطف کنید این آزمایش و تفسیر کنین آیا مشکلی داره و حتما باید تحت نظر باشه یا اگه دارویی تجویز می کنیدممنون میشم درضمن شوهرم سیگار هم میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سوال ارسال نشده
  • تصویر کاربر میثم شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و تبريك سال جديد
    من جوانى هستم٣٣ ساله و مجرد
    حدودا ٦ سال پيش به صورت كاملا تصادفى آزمايش واريكوسل دادم (براى معافيت ازخدمت) به من گفتند واريكوسل دارم ولى گريد آن پايين هست و مشمول معافيت نميشم ، همزمان آزمايش تست اسپرم هم انجام دادم ، كاملا طبيعى و بالاى ١٠٠ميليون بود . ازآن زمان به بعد هیچ پیگیری در این باره نداشتم.
    سؤال : حدود 9 ماه است كه متوجه شدم نعوظ ناقص دارم ( نعوظ دارم اما زير 2٠ ثانيه و سپس از بين ميرود) و زود انزالى بسيار شديد يعنى تو ٥ رفت و برگشت و گاهى هم اصلا به رفت و برگشت نميكشه و بعد از تحريك شدن بدون اينكه نعوظ داشته باشم انزال صورت ميگيره . ناگفته نماند بنده تا حالا رابطه جنسي نداشتم ، اين موارد هم كه عرض كردم مربوط به خود ارضايي بوده ، البته اگه به اين مورد خود ارضايي بگيد چون من فقط اين عمل رو شايد تو ماه ١ يا ٢ دفعه انجام داده باشم و گاهي هم به ٢ ماه ١ دفعه رسيده .
    ضمنا عكسي از گزارش سونوگرافي و عكس هاي آن پيوست ميشود
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      اولين اقدام درماني ترك خود ارضايي مي باشد روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد در مورد نعوظ و اشكال جنسي بايد مراجعه كنيد چون نياز به أزمايش است كه در تهران انجام مي شود . قرص براي درمان زود انزالي مي باشد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 533 مشاهده پرسش
    من باید برای ازدواج ازمایش سمن بدهم اصلا در حالت ایستاده قادر به خود ارضایی نیستم ولی وقتی به پشت روی شکم میخابم و کمی التم را روی تشک مالش میدهم انزال انجام میشود ایا راه حلی بابت اینکه من ایستاده نمیتوانم خودانزالی کنم وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      توصيه جدي من به شما اينستكه خود ارضايي را ترك كنيد و طبيعي است روي شكم انزال بهتر صورت ميگيرد چون فكر مي كنيد با كسي هم بستر هستيد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      روزي دو بار در آب گرم بنشينيد و عمل جنسي داشته باشيد و شياف ديكلوفناك روزي يك عدد بگذاريد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نادر دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    می خواستم بدونم کدام دارو ها برای زیاد شدن منی خویه ومنی را زیاد می کنه با تشگر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ه
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      هيچ دارويي براي زياد كردن مني وجود ندارد ولي اگر متأهل هستيد و همسر شما در موقع نزديكي شما را بيش از حد تحريك كند و لذت جنسي شما به اوج برسد ترشحات مني زياد مي، شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر