انواع روش های درمان سرطان پروستات

غده ی پروستات زیر مثانه قرار دارد و مجرای خلفی را در بر می­ گیرد. پروستات ماده­ ای را ترشح می­ کند که باعث حرکت اسپرم می ­شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های درمان سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت می ­باشد، ولی اگر سرعت رشد و پیشرفت سریع باشد، علائم ذیل را به وجود می­ آورد:

✅ اشکال در دفع ادرار مثل سوزش و تکرر ادرار

✅ کاهش فشار و باریک شدن ادرار

خون در منی

✅ احساس ناراحتی در لگن

✅ درد استخوان

✅ اختلال جنسی به صورت اختلال نعوظ

آزمایش PSA

تشخیص سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA مقدور می ­باشد. مردان بالای 50 سال، بطور سالیانه، باید این آزمایش را برای تشخیص سرطان انجام دهند. مردانی که سابقه سرطان در فامیل درجه یک خود داشته­ اند، باید بعد از 40 سالگی، سالیانه آزمایش فوق را انجام دهند.

25 سال قبل که PSA کشف نشده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات 1 نفر از 3 نفر بود. ولی امروزه با انجام آزمایش PSA و تشخیص زودرس و اولیه سرطان پروستات، مرگ و میر ناشی از سرطان 1 نفر در 100 نفر می ­باشد.

سرطان پروستات بیماری شایع، در بین مردان است و دومین علت مرگ و میر در آمریکا می­ باشد.  شانس ابتلاء به سرطان پروستات در دوره زندگی، 1 نفر در 6 نفر می ­باشد. با انجام آزمایش PSA، 50 درصد سرطان­ های پروستات در مراحل اولیه و زودرس تشخص داده می ­شوند.

زمانی که می گویند سرطان پروستات متاستاز کرده، بدین معنی است کهسرطان از پروستات خارج شده و ارگان­های دیگر را درگیر کرده است.

اگر PSA بالا باشد، لزوما بدین معنی نیست که فرد با سرطان پروستات دست و پنچه نرم می کند. موارد زیر می تواند مقدار PSA را تحت تاثیر خود قرار دهند و موجب بالا و پایین رفتن سطح آن در خون شوند.

❇ احتباس ادراری

❇ بعد از عمل جنسی

❇ بعد از معاینه انگشتی پروستات از راه مقعد و ماساژ پروستات

❇ بعد از انجام سونوگرافی پروستات از راه مقعد

❇ در عفونت حاد پروستات

❇ بعد از نمونه برداری از پروستات

در آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی گزارش شده است. مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. سرطان پروستات 1% تمام مرگ و میرها را تشکیل می ­دهد.

چاقی

عوامل مساعد کننده ابتلا به سرطان

سرطان پروستات زمانی اتفاق می­ افتد که، سلول­ های سالم پروستات، غیر طبیعی می­ شوند و دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند و سلول­ ها به علت اختلال در ژن رشد پیدا می­ کنند.

# چاقی

افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر سرطان پروستات در افراد چاق تشخیص داده شود، معمولاً بسیار بدخیم است و درمان سرطان پروستات در آنها بسیار سخت است.

# سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. سرطان پروستات معمولا بعد از سن 40 سالگی دیده می شود.

# نژاد

گرچه نقش نژاد در بروز سرطان هنوز ثابت نشده است، ولیسیاه ­پوستان بیشتر در معرض سرطان هستند و سرطان ­های آن­ها خیلی بدخیم می­ باشد.

# سابقه فامیلی

افرادی که سابقه سرطان پروستات و یا سینه در فامیل درجه یک خود (پدر،برادر و مادر و…) دارند، نسبت به سایرین 5 برابر بیشتر، شانس ابتلاء به سرطان پروستات دارند.

سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

✔ داشتن رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر از سبزیجات و میوه­ جات مصرف کنید.

✔ فعالیت ورزشی

ورزش سلامتی بدن را تأمین می­ کند و وزن و حالت خلق و خو را بهبود می­ بخشد. افرادی که ورزش نمی ­کنند PSA بالاتری نسبت به افرادی که ورزش می کنند، دارند. ورزش شانس ابتلا به سرطان را کاهش می ­دهد.

✔ وزن

باید با ورزش و گرفتن رژیم غذایی آن را به حد نرمال رساند.

✔ داروها

بعضی از داروها که برای کوچک شدن پروستات استفاده می­ شوند، شانس ابتلا به سرطان را بالا می­ برند، مثل داروی فین استراید

درمان سرطان پروستات بدخیم

انتخاب درمان سرطان پروستات به چند عامل بستگی دارد، که شامل:

☑ سن

☑ سرطان از پروستات خارج شده یا نشده

☑ شدت و بدخیمی سرطان

☑ چگونگی تحمل عوارض بعد از عمل، توسط بیمار

عمل جراحی پروستات

انواع درمان ­های سرطان پروستات

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی عمل باز

سال های زیادی است که از این روش برای درمان مردانی که، سرطان پروستات در آنها محدود به پروستات است، مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر در این نوع عمل جراحی 95 درصد است و با اشعه درمانی طول عمر 85 درصد می باشد. به عقیده اینجانب، عمل رادیکال پروستاتکتومی باز بهترین نوع عمل در دنیا می­ باشد.

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی با روش لاپاراسکوپی

درمان با اشعه که به دو صورت انجام می شود. 1- اشعه درمانی از طریق پوست و تاباندن اشعه به پروستات 2- گذاشتن مواد رادیواکتیو در پروستات که براکی تراپی نامیده می ­شود.

# درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون تراپی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

# درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

عوارض بعد از عمل

❎ بی اختیاری ادرار

❎ اختلال نعوظ

اگر عمل جراحی توسط جراح ورزیده و با تجربه انجام گیرد، هیچ­ کدام از عوارض فوق دیده نمی­ شوند.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ارش شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید مزاحم شما میشم ۳۳ سال سن دارم چند سالی هست که گاهی نصف شب جنب میشم و بعد واسه یه مدت کوتاه بسیار سوزش دارم و با خوردن اب فراوان مشکل حل میشه الان مشکل ادرار ندارم راحت صورت میگیره ولی بعد ادرار واسه چند دقیقه یه سوزش ملایم دارم و همچنین در ناحیه مقعدم یه مدتی هست کمی درد ملایم .سنوگرافی دادم که نوشته پروستات پارنشیم هموژن رویت شد و حجم پروستات ۱۳ سی سی ایا مشکلی هست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد يك هفته

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد يك هفته

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من یه عفونت ادراری برام پیش اومد که بستری شدم و عفونت رفع شد ولی الان یک سال و نیم هستش که تکرر ادرار شدید دارم همه جور قرص از جمله تاوانکس و یوروناسین رو استفاده کردم الان فارینا 500 و پروترال و پروستاتان دوماهه استفاده میکنم ولی متاسفانه تاثیری نداشته احساس میکنم میکنم پروستات یکم بزرگ شده و بعضی اوقات احساس درد کشاله ران و داغی رو دارم هر آزمایش ادرار هم که دادم عفونت نداشته سیتوسکوپی هم پارسال انجام دادم گفتن جای نگرانی نیست یه التهاب مختصره من 41 سالمه ممنون اگه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      يوريناسين هر ١٢ ساعت يك عدد ميل كنيد،، روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ،، رابطه جنسي داشته باشيد ،، روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد به مدت ده روز

  • تصویر کاربر نوید شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با درود خدمت شما آقای دکتر ؛ بنده خرداد ماه امسال مشکل پروستاتیت داشتم(البته یک مرتبه دیگه هم سال قبل همین موقع این مشکل را داشتم) که به متخصص مراجعه کردم ، آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه و پروستات انجام دادم که مشکلی وجود نداشت ولی چون درد در ناحیه کشاله ران ، اطراف بیضه ها داشتم داروی سیپروفلوکساسین و ناپروکسین را در حدود یکماه مصرف کردم ، متاسفانه هفته آخر که دارو مصرف میکردم به خاطر تداخل دارویی با داروی دپاکین ناچار شدم سیپروفلوکساسین و ناپروکسین را قطع کنم ، و دکتر فرمودند میتوانید فیزیوتراپی لگن و پروستات را انجام دهید ، که بنده چند روزی صبر کردم و خوشبختانه مشکلم برطرف شد .متاسفانه از هفته گذشته بعد از انزال احساس سوزش و ناراحتی خفیف بعد از ادرار در مجرای ادراری داشتم ، چند روز این حالت را داشتم و ناپروکسین مصرف کردم و حس کردم که بهتر شدم ولی متاسفانه با برداشتن یک وزنه سبک درد در ناحیه زیر بیضه ها دوباره شروع گردید ،  که علاوه بر آن درد در ناحیه پهلو ها(قسمت استخوان لگن) را هم دارم ، (البته درد کشاله پا و زیر بیضه همیشگی نیست ولی بیشتر پهلو درد اذیتم میکند) و گاهی هم درد در ناحیه بین مقعد و زیر بیضه را دارم وخود قسمت مقعد همچنین گاهی درد مفصلی هم دارم؛( آقای دکتر خرداد ماه امسال که این مشکل برایم پیش آمد و این دو قرص سیپرو و ناپروکسین را مصرف میکردم جز چند روز اول تاثیری نداشت و درد لگن را داشتم) واقعا این بیماری پروستاتیت زندگی و کارم را بهم ریخته ؛ خواهش میکنم بنده را راهنمایی بفرمایید چه دارویی مصرف کنم ، یک دنیا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      ورزش كيگل كمك مي كند وروزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود و شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر شیلا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر پدرم 2 شهریور سوند وصل کردند و 23 شهریور وقت جراحی پروستات دارند آیا لازمه در این فاصله سوند شون را عوض کنیم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ماه بايد تعويض شود

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    بنده سوزش ادرار و سوزش هنگام جنب شدن دارماما موقع خودارضایی هیچ سوزشی هنگام بیرون آمدن منی ندارم و این مشکلات فقط هنگام دستشویی رفتن است و در طول روز هیچ مشکلی ندارم، به دکتر های زیادی مراجعه کردم و تشخیص پروستاتیت مزمن دادن و دوره های آنتی بیوتیک یک و سه ماهه داشتم که خوب نشدم،الان مدتی است که در ابتدای ادرار یک لخته ی خون کوچکی با ادرار بیرون می آید و پس از پایان ادرار دوسه قطره خون که تقریبا مانند لخته هستند خارج میشود،
    اگه میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي شويد

  • تصویر کاربر ایرج سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    پنج سال قبل عمل رادیکال پروستات انجام دادم ، از آن ببعد نتوانستم عمل جنسی انجام بدهم،بعضی روزها نعوذ صبحگاهی دارم، درمانی دارد؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ميل كنيد

  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام. من آزمایش چکاپ دادم که در اون این نتایج بدست اومده و بابت مشکلات یا سرطان پروستات نگران کرده.
    PSA = 0/205 ng/mL
    Free PSA = 0.1 ng/mL
    F PSA / T PSA = 0/49Ratio
    توی آزمایش قسمت سوم ( نسبت PSA آزاد به کل) رو بولد کرده.
    توی سنوگرافی هم اندازه پروستات رو 32*27*22 میلیمتر (10 سی سی) زده. سن هم 32 سال. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      نگران نباشيد سرطان نيست

  • تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من ریزش مو دارم دکتر بهم قرص فینوگرا ذاذه .تو اینترنت دیدم نوشته برای کسانی که سابقه التهاب پروستات دارن خوب نیست و ممکن هست مبتلا به سرطان بشه .من 23 سالمه و التهاب مزمن دارم .ایا مصرف کنم قرص رو
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مصرف كن

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام
    من خدمتتون عرض کردم که 12 سال خودارضایی دارم و حدود 5 سال پیش برا 2 سال به چه صورت زیاد شد و الان میخوام ترک کنم...من 28 سالم هست و از سن 16 تا 18 سالگی مثل خیلی از پسرها حجم خودارضاییم زیاد بود و روزی 2 تا 3 بار که بعد از 8 سالگی تا 5 سال پیش که براتون تعریف کردم هفته ای 2تا3 بار بود...با وجود همه اینها شامل فعالیت جنسی بیش از حد و سرطان پروستات نمیشم؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سرطان در كار نيست

  • تصویر کاربر جهان سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام .بنده 50 ساله حدود 10 سال ورم پروستات دارم با قرص تامسلوسین روزی یک عدد کنترل شده که بعضی موقع ها با درد همراه بوده ولی اخیرا فاصله های درد نزدیکتر شده و دکترم (متخصص کلیه )قرص تاوانکس تجویز میکردند خیلی بهتر شدم اما خیرا احساس میکنم اثر دارو بسیار کم شده و معمولا درد دارم (البته دارو را همیشه یک ساعت بعد از نهار می خوردم)سوال آیا استفاده 10 ساله از دارو باعث مشکلی بدتر نمی شود و نیاز مراجعه بنده خدمت حضرتعالی میباشد چون اخیرا احساس درد بیشتری دارم .ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر