علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر از شهرستان مزاحم میشم ۳۳سالمه مدتیست که مشکل ادرار دارم انتی بیوتیک استفاده کردم و تقریبا جوابگو بود ولی الان مدتیست که تکرر ادرار و درد همراه ادرار و درد ناحیه لگن و آلت رو دارم و حتی خوندر ادرار و زمان انزال از معقد تا آلت تیر میکشه و آنتی بیوتیک مصرف میکنم ولی کامل جواب نداده
    ممنون میشم کمک کنید شرایط خوبی ندارم درد شدید دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز و عمل جنسي داشته باشيد

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مرد50ساله هستم سال گذشته به علت تکررادرار(حدود11بارشب تاصبح وضعف وبی حالی شدیددرروز)به جندین دکترمراجعه کردم آزمایشات مختلفی انجام دادم حجم پروستات 30میلی بزرگترازنرمال برجستگی پروستات به قاعده مثانه رویت شده psa 0.8 tsh 0.89 میباشد(مثانه ام کامل تخلیه نمیشود که معمولا باگرفتن آب به خودم باعث تخلیه کامل میشوم) باتشخیص دیابت بی مزه از اسپری دزموند (دربینی شبها)استفاده کردم مشکلم مقدار زیادی برطرف شد برای علت یابی دیابت بی مزه به فوق تخصص غدد مراجعه کردم با انجام یک سری آزمایش ایشان فرمودند که نشانه های دیابت بی مزه را نداری ( حجم ادرار در 24 ساعت 1000 میلی لیتر بود) اسپری را قطع کردم که همزمان بود با اتمام فصل گرما و خوشبختانه مشکل حل شد.امسال دوباره با شروع فصل گرماهمان مشکل تکرار شده.ممنون میشم از نظر تخصصی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما..من پدرم ۸۰ سال سن دارد وضیت الان ایشان اینکه پروستات دارن با درجه قند ۱۸۰ ...که دو سه هفته ای هست که نمیتونه ادار خودشو نگه داره وراه رفتن هم براش خیلی مشکل شده لطف کنید راهنمایی کنید ...شما لطف کردی گفتین روزی یه عدد کپسول امنیک میل کنن..طبق برسی وعکس جدید سونوگرافی معلوم شده که هم کیست کلیه دارن هم سنگ مثانه هم سنگ کلیه .پای سمت راستش هم از زانو مخصوصا مچ پا دارای تورم شده امکانش هست طبق این مشکلات راهنمایی کنید چه کار انجام بدیم برای زودتر خوب شدنش ممنون از زحمات شما...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 4 سال پیش)

      بايد عمل پروستات شوند

  • تصویر کاربر فرید چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر.آقای دکتر من پارسال ب علت ادرار کردن فراوان در طول روز و تخیله نشدن ادارم و همچنین بعد از اینکه ادرار میکردم هنگامه بلند شدن چند قطره ادرار ازم خارج میشد ب دکتر مراجعه کردم گفتند التهاب پروستات دارم شش ماهی تحت درمان دارویی قرار گرفتم و خوب شدم مجددا آقای دکتراحساس میکنم ادارم کامل تخلیه نمیشه و چکه کردن بعد از ادرار دارم چکار باید کنم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر NG جمعه ۹ خرداد ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام،
    احتراما، با عرض خسته نباشيد باستحضار ميرسانم که مدت يکسال پيش عمل جراحی پروستات انجام داده ام و جراح (پروستات را به همراه کيسه های منی ساز) خارج کرده است. بفرمايش ايشان عمل کامل بوده و آسيبی به بقيه قسمت ها وارد نشده است. پس از سه ماه از جراحی بدليل PSA =1.7 دستور 35 جلسه راديو تراپی و تزريق دو نوبت هر سه ماه يکبار آمپول 11/25 Dipherilin داده شد. در حال حاضر همه چيز عالی و نرمال است بجز نداشتن نعوظ. لطفا بفرماييد برای درمان نعوظ و انجام نزديکی درست چه بايد کرد.
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر صدرا دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بنده 24سان سن دارم 2سال کامل سوزش ادراری و خارش و سوزش بین مقعد و الت داشتم
    و فشار ادرارم کم هستش و ادرار دوشاخ دارم
    به دکتر رفتم 3دوره به من داروی انتی بیوتیک و باکلوفن و امنیک دادن اما هیچ تاثیری نذاشت و من هم قطع کردم فشار ادرارم بعد مصرف این دارو ها کمتر هم شده و دوشاخ ضعیف هستش که هنگام ادرار باعث میشه خیلی فشار بهم بیاد
    تا دیروژ که بعد انزال باعث احتباس ادراری شدم و از صبح تا عصر یک قطره هم ادرار نمیتونستم بکنم و با هزار فشار اوردن یکم اومد و یکم تونستم ادرار کنم
    لطفا کمک کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز ،، روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حميد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقاي دكتر
    مرد متاهل ٦٥ ساله هستم، در حال حاضر در حال مصرف داروي امنيك هستم و در دفع ادرار هم تكرر ادرار و هم كاهش ميزان ادرار و هم ادرار منقطع دارم، در ضمن در سونوگرافي ميزان رزيجو ادرار ٧٠ سي سي بوده،
    با psa 3.7 و ٣٧ درصد آن به صورت Free بوده و در سه ماه گذشته psa=2.5 بوده و ٢٤ درصد آن Free بوده.
    در سونوگرافي ترانس ركتال ابعاد پروستاتم 55*50*50 بوده و به اندازه ٧١ سي سي سايز افزايش دارد،زون پري فرال پروستاتم هايپراكو بوده و اكوي آن مختصري غير يكنواخت ميباشد،قسمت سنترال پروستات اكوي هتروژن دارد كه ناشي از BPH ميباشد، چند كيست به قطر حداكثر ٣٩ ميليمتر در زون سنترال پروستات ناشي از BPH ديده شد

    به نظر شما
    ١-لازمه داروي ديگه اي مصرف كنم؟
    ٢-چقدر احتمال سرطاني بودن پروستات هست؟
    ٣-به نظرتون با توجه به شرايطم نياز به جراحي هست يا نه و در صورت مثبت بودن پاسخ چه نوع جراحي رو پيشنهاد ميكنيد كه هم كم عارضه باشه و هم مطمئن باشه از لحاظ نتيجه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)
      • دارو و عمل لازم نداريد سرطان هم نيست 
  • تصویر کاربر علی۱کبر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    ۵۸ سالم میباشد آزمایش سونوگرافی دادم پروستات میباشد لوب مدین به کف مثانه برجسته وبااکوی هتروژن است حجم تقریبی مثانه =140ml دو نوع قرص تاوانکس و امنیک ۴% گرفتم ولی اززمان شروع مصرف قرص هر۲۰ دقیقه دردستشویی ادرار همراه بادرداست لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      عمل كنيد

  • تصویر کاربر ع.ش جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر.مردی متاهل 46 ساله هستم. دو ماه پیش برای چکاپ psa آزمایش کردم 4.5 بود. با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان مراجعه به متخصص مربوطه با یکی از دوستانم که جراح عمومی هست مشورت کردم و ایشان توصیه کردند به مدت 15روز، افلوكساسين ٢٠٠هر ١٢ساعت كپسول امنيك و فيناسترايد ٥ روزی یک عدد مصرف کنم و بعد دوباره psa را آزمایش کنم. بعد از 15 روز مجددا تست دادم و psa عدد 1.47 بود.
    در هنگام مصرف قرص ها گاهی درد خفیفی در ناحیه بیضه ها احساس میکردم. الان هم گاهی احساس فشار خفیفی در ناحیه بیضه میکنم. همچنین بعد از مصرف دارو ها،مدتیه در هنگام خروج منی احساس سوزش دارم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام.مردی پنجاه ساله هستم.چند سال است قرص ترازوسین برای پروستات میخورم.مقداری بهتر میشم.اما مدتیه موقعاحساس ادرار وبعد ادرار زیر شکم احساس درد میکنم.مخصوصا نیمه شب ادرار خیلی باریک میشه.لطفا راهنمایم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      ترازوسين را قطع كن روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر