علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر شهریار دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    با سلام و درود خدمت دکتر بزرگوار و خدمتگذار بشریت
    بنده به مدت دوماه است که دچار تغییر رنگ مایع منی به قهوه ای و گاهی قرمز شده ام که در ادامه به درد بیضه راست و سوزش مجرای ادراری تا سر آلت دچار شده ام آزمایش psa و سونوگرافی بیضه هم انجام دادم
    که در سونوگرافی به اتساع شبکه pampiniformدر سمت چپ با حداکثر دیامتر 3mm در حالت ایستاده در حین والسالوا همراه با ریفلاکس پاتولوژیک خفیف تا متوسط مشهود است
    و اینکه مصرف سیر و یا پیاز در مشکلات اورولوژی اثر گذار هستند و یا شاید مبتلا به کرونای خفیف ؟؟
    سپاسگذار شما جعفری
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمدکسری پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 556 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز،سنم۳۴ساله،من ۳ماه بود ادرارم دیر میومد تا یه روز که بدجور تکرر ادرار گرفتم و رفتم متخصص داخلی و بهم قرص پروترال۰/۴و یک بسته خشک کننده داد و چند روزی مصرف کردم و دیر ادرار کردنم و تکرر ادرارم هم خوب شد ولی درد تو کشاله ران و بیضم اومد و قبلش درد نداشتم از موقع قرص خوردن و بعد همون تکرر ادرار شدید درد یواش یواش شروع شد و بعد یک هفته رفتم سونوگرافی و ازمایش ادرار که دکتر داخلی گفت همه چیز خوبه هم سونو و هم ازمایش ولی الان درد کشاله رانم بهتر شده ولی بین بیضه و مقعد که دست میزنم و لمس میکنم درد میگیره و دردش تا توی شکمم میاد،و بعضی وقتا بیضه سمت راستم هم درد میگیره و تکرر ادرار دارم ولی خیلی کم و بعد دستشویی ۲یا۳قطره ادرار ازم خارج میشه،ناگفته نماند بسیار ادم عصبی و استرسی هستم و افسردگی هم گرفتم و الان خیلی وحشت دارم که خوب نشم تورو خدا بهم بگین خطرناکه،باید چیکار کنم،چرا قسمت پروستات رو که لمس میکنم درد تا توی شکمم مثل یه رگ درد میگیره،چرا بیضم بخصوص شبها موقع خواب درد میگیره و جرات ندارم دست بهش بزنم باید چیکار کنم بهتر بشم،در ضمن این قرص پروستات رو هم میخورم،ایا خوب میشم از روزی که شروع به قرص خوردن کردم درد شروع شد،مشکل روده تحریک پذیر هم دارم،تا به حال چندین بار دیگه هم بهتون دادم چون همش استرس دارم،خواهشن راهنمایی کنید که چیکار کنم ایا درد از التهاب هس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم استعمال كنيد ده روز،،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب خدمت شما جناب دکتر: بنده 43 ساله و متاهل هستم . از 5 ماه پیش با کاهش شدت جریان و دیر آمدن ادرار به پزشک مراجعه کا با انجام آزمایش و سنوگرافی اقدام به مصرف داروهایی چون تاوانکس و ازیترومایسین و قطره پروستاتان تجویز و استفاده کردم اما بهبودی کامل انجام نگرفت و از ان موقع تا کنون با احساس درد خفیف در قسمت مثانه و نزدیک آلت مواجه هستم . با مصرف آب شدت جریان خیلی بهتر میشه . همچنین با دفع ادرار و اجابت مزاج که گاها روزی یک بار انجام میگیره این احساس درد خیلی کمتر میشه (چون مشکل یبوست دارم) . لازم به توضیح است بنده دوچرخه سواری برای ورزش انجام میدادم که الان با این شرایط فقط پیاده روی و دویدن رو مشغول هستم. لطفا راهنمایی بفرمایید چون خیلی بهم استرس وارد میکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    حضور محترم آقای دکتر قوامی

    سلام...فردی ۷۰ ساله که ۳سال پیش عمل پروستات انجام دادم که سرطان در حدود کمتر از یک درصد وخیلی کم خطر تشخیص داده شد (۳ +۳ ) که همراه مدارک ارسال گردید)
    پی اس ای(psa) طی ۳ سال کمتر از ۱ یک میباشد وپزشک معالج دارو تجویز نکرده ومن هم مشکل خاصی ندارم ایا نیاز تجویز دارو هست یا خیر چون پزشک معالج در ایراننیست لطفا جناب عالی راهنمایی فرمایید .با تشکر علی اکبر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل راديكال پروستات انجام دهيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل راديكال پروستات انجام دهيد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل راديكال پروستات انجام دهيد

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل راديكال پروستات انجام دهيد

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل راديكال پروستات انجام دهيد

    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل راديكال پروستات انجام دهيد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر bahman پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام و عرض ادب و خسته نباشید
    به حضورتان عرض شود پدر بنده 78 ساله بوده و نزدیک به چند سالی است که بابت تکرر و نازک بودن ادرار از قرص فیناستراید استفاده می نمایند که این موضوع در سالهای اخیر چندان موثر واقع نشده است لذا دراین خصوص آزمایش PSA و FreePsa گرفته شده که نتیجه آن PSA:0.35 و FREEPSA:0.19 و FREEPSA/PSA: 0.54 می باشد که تصویر پاسخ آن ارسال می گردد خواهشمند است در خصوص لزوم استفاده از قرص تامسولوسین و میزان مصرف آن راهنمایی فرمائید.باسپاس فراوان.درود برشما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنند

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم این چیزایی که تو سونوگرافی نوشته خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      كبد مربوط به جراح عمومي مي باشد به جراح مراجعه كنيد و انداره پروستات بزرگ تر از طبيعي است كه خطرناك نيست

  • تصویر کاربر م.ر چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام
    من 33سال دارم و چند وقت پیش منی ی کم قهوه ای بود ,بعد ی کم سوزش بعد از ادرار در سر آلت داشتم و کلیه هامم ی کم تیر میکشید.مراجعه کردم ارولوژیست و سونو شکمی وبیضه وپروستات انجام دادم .گفتن التهاب پروستات دارم.ازمایش psa 0.66
    0.24 freepsa هم خوب بود .فقط دارویی که بهم دادن پروستا باریج و تادالافیل هست وایمو پرامین.ولی اینا واسه بزرگی پروستات هست دکتر.نمیدونم تو این سن ممکنه بزرگ شه پروستات ؟؟؟آیا این داروها واسه التهابم کاربرد داره؟البته مشکل وسواس واضطرابم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بزرگ نمي شود ولي ورم مي كند ، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر جبار سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام بنده پانزده ساله وازکتومی کردم بعد ازدواج مجدد وعمل برگشت رو چهار سال پیش انجام دادم نتیجه نداد از اون موقع دفع ادراربعد یکی دو دقیقه بعد میاد وکامل دفع نمیشه تازگی هم درد زیر شکم. دوطرف الت به بالا ودرد بیضه وزیر بیضه دارم دکتر گفت تو اب گرم بشینم وقرص سلکسیب داد ولی هر روز بعد اب گرم درد شدید تر میشه به طرف مقعد فشار میاد. بوی ادرار هم دارم ولی خون تا حالا ندیدم لطفا راهنمای کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، آقای دکتر من 23 ساله هستم الان چند هفته ای هس سوزش دائمی در آلتم دارم و ادرار هم سوزش رو بیشتر میکنه، هنگام ارضا با مشکل مواجه هستم انگار چیزی از داخل مانع خروج منی میشه و منی به آرامی خارج میشه .
    آقای دکتر ضمناً من خیلی سال هس هموروئید هم دارم هموروئید باعث عفونت پروستاتم میشه؟
    قرص سرترالین هم مصرف میکنم که از عوارضش مشکلات جنسی هس امکان داره از قرص باشه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    8. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    9. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    10. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    11. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    12. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    13. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    14. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    15. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    16. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    17. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    18. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    19. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    20. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    21. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    22. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    23. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    24. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    25. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    26. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    27. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هموروييد اثري ندارد ،،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

    28. نمایش سایر 26 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام
    ۴۶ سالمه چند ساله ادرارم دوشاخه شده نتیجه آزمایشم به شرح زیره
    ۰/۵۸ psa
    free psa ۰/۲۹
    لطفا بفرمایید چکار کنم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر