عوامل ایجاد کننده اختلال نعوظ

اختلال نعوظ یک مشکل بهداشت جهانی است، که سلامتی و کیفیت جنسی فرد را به مخاطره می­اندازد. بیماری های عروقی، اختلالات روانی و هورمونی و استعمال دخانیات شایع­ترین علل اختلال نعوظ هستند.

عوامل ایجاد کننده اختلال نعوظ

در ادامه همه ی عوامل ایجاد اختلال نعوظ آمده است.

بیماری­های عروقی

عوامل شناخته شده اختلال جنسی شامل: نارسایی، تنگی شریان و اختلال در مکانیسم بسته شدن ورید (لیک وریدی) به هنگام نعوظ می­ باشد. تقریباً تمام بیمارانی که سابقه سکته قلبی، فشار خون، بیماری عروقی محیطی دارند، افزایش ریسک اختلال جنسی در آنها دیده می­ شود. بیش از نیمی از بیمارانی که دچار سکته قلبی شده ­اند و یا تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته­ اند، اختلال جنسی را تجربه می ­کنند. کاهش اندکس فشار آلتی – برکیال ( PBI) می­تواند در آینده با انفارکتوس قلبی همراه باشد در بیماران مبتلا به PBI غیرطبیعی دیده شده که تا 12% دچار انفارکتوس قلبی می­ شوند.

80% بیماران مبتلا به بیماری عروقی محیطی و 10% بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده از اختلال جنسی رنج می­برند. لازم به ذکر است که اختلال جنسی نشانه­ ای از بیماری نهفته قلبی- عروقی می­ باشد.

دیابت

دیابت نیز یک اختلال جسمی بوده که با اختلال در عملکرد طبیعی عروق و اعصاب در بیماران منجر به اختلال جنسی می­شود. طبق مطالعات، 14% بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند معمولاً 4 تا 5 سال دیرتر متوجه بیماری خود می­شوند. دیابتیک­ های مقاوم به انسولین در مقایسه با افراد دیابتیک غیرمقاوم احتمال بیشتری برای دچار شدن به اختلال جنسی دارند.

در دیابتیک­ ها اختلال در فونکسیون آلت (اختلال نعوظ) قبل از رتینوپاتی(بیماری چشمی) یا نفروپاتی(بیماری کلیوی) به وجود می­ آید. بیماری­های عروقی، هیپر کلسترولمی و فشار خون در بیماران دیابتیک شانس اختلال نعوظ را افزایش می­دهد. سندروم متابولیک که با علائمی نظیر فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، چاقی مرکزی، عدم تحمل گلوکز مشخص می­گردد در ایجاد اختلال جنسی موثر می­ باشد. تمام بیماری­ های فوق با اختلال در عملکرد طبیعی اندوتلیال(جدار عروق) همراه ­اند و باعث اختلال جنسی می­ شوند.

عدم خروج منی

علائم سیستم ادراری تحتانی( LUTS)

وجود علائم سیستم ادراری تحتانی و اختلال جنسی مشکلات شایعی در مردان مسن می­باشد که ارتباط این دو بیماری را در سنین بالا نشان می­دهد و در سن خاصی در جمعیت مسن اتفاق می ­افتد.

مطالعات MMAS (یک انجمن جنسی است) در هفت کشور، رابطه بین سن و شدت علائم ادراری تحتانی و اختلال جنسی را نشان می دهد. طبق این آنالیز هر 10 سال، درصد مردان مبتلا به علائم ادراری تحتانی متوسط (IPSS 8-10) یا شدید (IPSS>19)و  اختلال نعوظ در آنها افزایش می­یابد. سن، چاقی و علائم سیستم ادراری تحتانی ارتباط نزدیکی با اختلال جنسی دارند. مطالعات انجام شده در انگلیس نشان می­دهد که نعوظ و حجم مایع انزال با افزایش سن کاهش می­ یابد. مردان در 40 سالگی 9% در 70 سالگی 79% و در 80 سالگی 86% دچار کاهش رژیدیتی(سفتی) نعوظ می­ شوند. قبلاً توضیح داده شد که علائم ادراری تحتانی و اختلال جنسی با هم مرتبط هستند، در صورتی که ارتباط بین اختلال جنسی و میزان جریان ادرار (Flow Rate) مشاهده نشده است.

اختلالات روانی

در عین حال که مشکلات جسمانی عامل اختلال جنسی است، اختلالات روانی نیز در آن تأثیر گذار است. اختلالات روانی در اختلال نعوظ نقش مهمی دارد. چهار دهه پیش اکثر پزشکان معتقد بودند که اختلال نعوظ در نتیجه اختلالات روانی در مردان به وجود می­ آید. اکنون تصور می­شود، بیشتر مردان مبتلا به اختلال نعوظ، دارای مشکلات جسمی می­ باشند. در حالی که عملکردهای روانشناختی و روانپزشکی در نعوظ تاثیر دارند، باید توجه داشت که بسیاری از مردان هر دو مشکل روانی و اورگانیک را توأمان دارند. بیمارانی که دچار اختلال نعوظ همراه با علائم افسردگی هستند پس از درمان اختلال نعوظ، افسردگی آنها بهبود می­ یابد. بی حوصلگی و کاهش شادی (Mood) و روابط زناشویی ضعیف، تاثیر منفی بر عملکرد نعوظ دارند.

اختلالات هورمونی

همان طور که اشاره شد دیابت شایع ترین اختلال هورمونی بوده که موجب اختلال جنسی می­شود. تعدادی از هورمون­ها وجود دارند که فونکسیون(عمل) نعوظ را تحت تاثیر قرار می­دهند. تستوسترون(هورمون جنسی) که در ایجاد میل جنسی نقش دارد، در نعوظ­ های شبانه نیز دخالت دارد. اگرچه نقش نهایی در ایجاد اختلال جنسی هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. مطالعات گسترده اخیر نشان می­دهد وقتی که بیماری هیپوگونادیسم(کم کاری بیضه‌ها) وجود داشته باشد با تزریق تستوسترون، پاسخ جنسی فرد با مصرف سیلدنافیل(ویاگرا) سیترات بهتر خواهد شد.

هیپرپرولاکتنیمی، هیپووهیپر تیروئیدیسم (کم کاری و پرکاری تیروئید) و اختلال آدرنال، باعث کاهش تستوسترون می­شود و همین طور باعث اختلال نسبت تستوسترون به استرادیول گردیده و میل جنسی را کاهش می­ دهد.

 استعمال دخانیات

مطالعه اخیر ارتباط استعمال دخانیات و اختلال جنسی را نشان داده، براساس این مطالعه افراد سیگاری 5/1 برابر بیشتر شانس ابتلا به اختلال نعوظ نسبت به افراد غیرسیگاری را دارند. فقط پی­گیری مداوم می ­تواند نشان دهد که سیگاری­ها در ریسک افزایش ابتلا به اختلال نعوظ هستند یا نه؟ مطالعات در این زمینه زیاد نیست و رابطه استعمال دخانیات و اختلال نعوظ هنوز مورد بحث است. مکانیسم ­های موجود بین سیگار کشیدن و اختلال نعوظ ناشناخته است. در یک مطالعه صورت گرفته، نشان داده، که استعمال دخانیات به طور قابل توجهی باعث افزایش اختلال نعوظ در مردان بدون وجود بیماری عروقی می­ گردد. در یک مطالعه پی­گیری شونده 5 ساله گزارش شده از TAMUS(محقق)، شیوع اختلال نعوظ در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری را نشان داده است.

در یک مطالعه 5 ساله دیگر محققین عواقب سه رخداد به هم پیوسته، سیگار، بیماری عروقی و اختلال نعوظ را بررسی کردند. به طور مشخص محققین به دنبال این پاسخ هستند که آیا سیگار مستقل از بیماری عروقی باعث افزایش اختلال جنسی می­شود یا مسئله به صورت علت و معلول است. به طوری که سیگار باعث بیماری عروقی و بیماری عروقی باعث اختلال نعوظ می­شود.

مکانیسم­هایی که چگونه سیگار باعث اختلال جنسیمی­شود، شناخته شده نیست. احتمال دارد چند مکانیسم بیولوژیک(همگانی) وجود داشته باشد، ولی مشاهدات اپیدمیولوژیک در سطح جمعیت وجود ندارد. دخانیات و اختلال نعوظ ممکن است، از طریق وقوع بیماری عروقی اتفاق افتد، استعمال دخانیات باعث بیماری عروقی و بیماری عروقی ممکن است موجب اختلال نعوظ شود و نیز ممکن است از طریق وقوع آترواسکلروز(ته نشست چربی در عروق) باعث اختلال نعوظ گردد. اتیولوژی(علت) و اسکلوژنیک(عروقی) شایع ترین علت اختلال نعوظ می­ باشد و ریسک اختلال نعوظ در صورت همراه بودن بیماری­های زمینه­ ای عروقی زیادتر می ­شود. اختلال نعوظ واسکلوژنیک در اکثر موارد اتفاق می­ افتد و با اختلال در شل شدن عضله صاف کورپورا(بافت آلت) باعث اختلال نعوظ می­شود.

نعوظ­ های شبانه غیرطبیعی و کاهش رژیدیتی(سفتی) در سیگاری­ها به طور چشم­گیر دیده می­شود. این موارد با قطع سیگار بهبود می­یابد و با اینکه اختلال نعوظ در سیگاری­ ها اساساً یک اتیولوژی اورگانیک است، تطابق دارد. آترواسکلروز نقش مهمی در اختلال نعوظ در سیگاری­­ ها دارد.

به دنبال استعمال دخانیات گردش خون شریانی آلت کاهش می­یابد و استعمال دخانیات طولانی مدت موجب ضایعه بافت کورپورا گردیده و در نتیجه فرد مستعد به ضایعات آترواسکلروز شریان کاورنوز(آلت) می­گردد.

آترواسکلروز(تنگی) کرونر در افراد مبتلا به اختلال نعوظ از نوع واسکولار بسیار شدید است. استعمال دخانیات با ایجاد اختلال در فعالیت نیتریک اوکساید (NO) باعث اختلال جنسی می­ گردد. نیتریک اوکساید نقش حیاتی در جلوگیری از ایجاد آترواسکلروز دارد. در مدل­های حیوانی در خرگوش استعمال سیگار به صورت پاسیو منجر به فشار خون و کاهش سنتز نیتریک اوکساید می­شود. بنابراین اختلال در فعالیت نیتریک اوکساید ممکن است نقش مهمی در پاتوژنز اختلال نعوظ و بیماری عروقی داشته باشد.

در افراد مبتلا به ED با منشاء عروقی، وجود اختلال نعوظ ممکن است یکنشانه بالقوه در مشخص کردن بیماری عروقی در فرد باشد، لذا می­توان بیماری عروقی نهفته را غربالگری کرد. در افراد سیگاری چنانچه بیماری عروقی دیده نشود، ریسک ابتلاء به اختلال نعوظ را ندارد. این یافته نشان می­دهد که استعمال دخانیات، از طریق بیماری عروقی باعث اختلال نعوظ می­شود و لذا این اختلال باید به عنوان تظاهر کلینیکی بیماری عروق سیستمیک مدنظر قرار گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام
    من قبلا خود ارزایی می کردم حالا تا یک حرف درمورد مسایل جنسی می شنوم یا بهش فکر می کنم سریع نعوذ اتفاق می یفته
    چند روزی هم هست نامزد کردم تا دستمون بهم می خوره نعوذ پیش میاد
    من باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      امري است طبيعي
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    باسلام بنده با۵۵ سن مدتی است دچار ناتوانی جنسی (عدم نعظ وزودانزلالی) شده ام.ضمنا
    دارای دیابت نوع ۲ هستم که برای کنترل آن قرص گلوکوفاژ مصرف میکنم.خواهشمنداست برای رفع مشکل راهنایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد سونوگرافي از راه مقعد انجام شود و منتظر جواب بود
    2. تصویر کاربر حسین شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام احتراما کولونوسکپی انجام داده ام همه چیز نرمال بوده.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان طولاني است به پزشك مراجعه كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام نشانه بیماری پیرونی در مرحله حاد چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      درد آلت
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من زودانزالیه شدید دارم وخیلی زیاده انواع قرص های تاخیری ب گفته خودشون استفاده کردم کاندومم زدم اما جواب نداد میخام یه دوره از قرص های کلومپرامین برم شنیدم خوبن نظرشما چیه چی مصرف کنم ومن بدنسازی کارمیکنم ک ب ورزشم لطمه نزنه ممنون از راهنماییتون😍
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      هر دوازده ساعت يك عدد اسفاده كنيد
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      دوز 25میلی گرم استفاده کنم؟؟تا چند عدد؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ٢٥ ميلي گرم دو ماه
    4. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ببخشید برای افزایش حجم منی چی استفاده کنم؟؟
    5. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر من با اولین قرص خوردم دو کیلو گرم وزن کم کرد من چون ورزش بدنسازی میکنم رو وزنم حساسه از قرصه بعد حسابی هم گیج میشم خابالو میشم اگ نمیسازه بم مصرف نکنم ؟؟
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      از قرص سرترالين روزي يك عدد ميل كنيد
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    Ghasemi:
    سلام دکتر...استفاده از تادالافیل میتواند بعد از گذشت زمان بی اثر بشه چون من الان با تادافیل 5 میلی گرمی نعوظ دارم اما میترسم گذشت زمان باعث بی اثر شدن تادالافیل بشه...من 27 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله بي اثر مي شود
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام من سه ماهه آب منی ازم خارج نمیشه حتی تو خواب یا سکس ،نمی دونم واقعا علتش چیه ؟ چجوری میشه درمان کرد؟ پیش آب دارم ولی آلتم دیر به حالت نعوظ در میاد نسبت به سه ماه قبل میل جنسی ام خیلی کم شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بعد از نزديكي آزمايش ادرار براي وجود اسپرم در ادرار داده شود
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من ۴۷ ساله هستم
    حدود بیشتر از دو ساله که رابطه نداشتم،
    ولی نه در خواب و حتی استمنا(فقط به جهت تست) انژچزال ندارم...
    البته حدود یکسالی قبل از این وضعیت،
    کم کم از مقدار انزال من در عمل جنسی کاسته شده که باعث بروز اختلافات خانوادگی برایم گردید...
    الان دو ساله که مجردم...
    ممنون...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      عدم خروج مني يا به علت مصرف دارو يا بيماري ديابت مي باشد در غير اينصورت جنبه فكري دارد وخوب خواهد شد
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام

    آقای دکتر بنده اختلال نعوظ دارم و آزمایش تستسترون دارم
    نتیجش این بود که تستسترون تام 200 بود
    و تستسترون آزاد 30 بود
    خاستم بدونم چه نوع تستسترونی تزریق کنم و به چه میزان؟

    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      انجام آزمايش پرولاكتين قبل از درمان ضروري است
  • تصویر کاربر بدون سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر گرامی من 3 روز پیش موقعی که از دستشویی داشتم وآلتم رو شستم دیدم آلتم پوسته پوسته شدهیه چیزی مثل جوش سفید و نقطه کوچک گرد روی آلتم بود موقعی که داشتم میشستم تا دست زدم پوسته اون به دستم چسبید کلا پوست آلتم پوسته پوسته شد خیلی ترسیدم نکنه بیماری سختی گرفته باشم
    1. تصویر کاربر بدون جمعه ۳۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر الب اون پوسته کوچک سفید رنگ بود
    2. تصویر کاربر بدون جمعه ۳۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر الب اون پوسته کوچک سفید رنگ بود
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص پوست مراجعه كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر m دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد حدود 30 سال سن دارم در جواني بسيار خود ارضايي نموده ام
    هم اكنون در دوران عقد به سر ميبرم و متاسفانه در نعوظ دچار مشكل مي باشم قبلا با استفاده از قرض ويزارسين يا سيلدنافيل مشكلم حل ميشد اما در حال حاضر اين اتفاق نميفته(بعد از چند دقيقه مجددا تاثير دارو از بين مي رود) و باعث شرمساري من جلوي همسرم شده همچنين حتي در زماني كه خود ارضايي هم بخوام انجام بدهم باز نعوظ كامل ندارم
    من به چه دكتري مراجعه كنم در شهر اصفهان؟ آيا مدت درمان رو ميشه از الان مشخص كرد؟ مشكل من رواني است يا اختلالات عصبي و جسمي؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بطور قطع مسايل ذهني - فكري باعث مشكل شما شده ، نگران نباشيد واضطراب را از خود دور كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر