عوامل ایجاد کننده اختلال نعوظ

اختلال نعوظ یک مشکل بهداشت جهانی است، که سلامتی و کیفیت جنسی فرد را به مخاطره می­اندازد. بیماری های عروقی، اختلالات روانی و هورمونی و استعمال دخانیات شایع­ترین علل اختلال نعوظ هستند.

عوامل ایجاد کننده اختلال نعوظ

در ادامه همه ی عوامل ایجاد اختلال نعوظ آمده است.

بیماری­های عروقی

عوامل شناخته شده اختلال جنسی شامل: نارسایی، تنگی شریان و اختلال در مکانیسم بسته شدن ورید (لیک وریدی) به هنگام نعوظ می­ باشد. تقریباً تمام بیمارانی که سابقه سکته قلبی، فشار خون، بیماری عروقی محیطی دارند، افزایش ریسک اختلال جنسی در آنها دیده می­ شود. بیش از نیمی از بیمارانی که دچار سکته قلبی شده ­اند و یا تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته­ اند، اختلال جنسی را تجربه می ­کنند. کاهش اندکس فشار آلتی – برکیال ( PBI) می­تواند در آینده با انفارکتوس قلبی همراه باشد در بیماران مبتلا به PBI غیرطبیعی دیده شده که تا 12% دچار انفارکتوس قلبی می­ شوند.

80% بیماران مبتلا به بیماری عروقی محیطی و 10% بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده از اختلال جنسی رنج می­برند. لازم به ذکر است که اختلال جنسی نشانه­ ای از بیماری نهفته قلبی- عروقی می­ باشد.

دیابت

دیابت نیز یک اختلال جسمی بوده که با اختلال در عملکرد طبیعی عروق و اعصاب در بیماران منجر به اختلال جنسی می­شود. طبق مطالعات، 14% بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند معمولاً 4 تا 5 سال دیرتر متوجه بیماری خود می­شوند. دیابتیک­ های مقاوم به انسولین در مقایسه با افراد دیابتیک غیرمقاوم احتمال بیشتری برای دچار شدن به اختلال جنسی دارند.

در دیابتیک­ ها اختلال در فونکسیون آلت (اختلال نعوظ) قبل از رتینوپاتی(بیماری چشمی) یا نفروپاتی(بیماری کلیوی) به وجود می­ آید. بیماری­های عروقی، هیپر کلسترولمی و فشار خون در بیماران دیابتیک شانس اختلال نعوظ را افزایش می­دهد. سندروم متابولیک که با علائمی نظیر فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، چاقی مرکزی، عدم تحمل گلوکز مشخص می­گردد در ایجاد اختلال جنسی موثر می­ باشد. تمام بیماری­ های فوق با اختلال در عملکرد طبیعی اندوتلیال(جدار عروق) همراه ­اند و باعث اختلال جنسی می­ شوند.

عدم خروج منی

علائم سیستم ادراری تحتانی( LUTS)

وجود علائم سیستم ادراری تحتانی و اختلال جنسی مشکلات شایعی در مردان مسن می­باشد که ارتباط این دو بیماری را در سنین بالا نشان می­دهد و در سن خاصی در جمعیت مسن اتفاق می ­افتد.

مطالعات MMAS (یک انجمن جنسی است) در هفت کشور، رابطه بین سن و شدت علائم ادراری تحتانی و اختلال جنسی را نشان می دهد. طبق این آنالیز هر 10 سال، درصد مردان مبتلا به علائم ادراری تحتانی متوسط (IPSS 8-10) یا شدید (IPSS>19)و  اختلال نعوظ در آنها افزایش می­یابد. سن، چاقی و علائم سیستم ادراری تحتانی ارتباط نزدیکی با اختلال جنسی دارند. مطالعات انجام شده در انگلیس نشان می­دهد که نعوظ و حجم مایع انزال با افزایش سن کاهش می­ یابد. مردان در 40 سالگی 9% در 70 سالگی 79% و در 80 سالگی 86% دچار کاهش رژیدیتی(سفتی) نعوظ می­ شوند. قبلاً توضیح داده شد که علائم ادراری تحتانی و اختلال جنسی با هم مرتبط هستند، در صورتی که ارتباط بین اختلال جنسی و میزان جریان ادرار (Flow Rate) مشاهده نشده است.

اختلالات روانی

در عین حال که مشکلات جسمانی عامل اختلال جنسی است، اختلالات روانی نیز در آن تأثیر گذار است. اختلالات روانی در اختلال نعوظ نقش مهمی دارد. چهار دهه پیش اکثر پزشکان معتقد بودند که اختلال نعوظ در نتیجه اختلالات روانی در مردان به وجود می­ آید. اکنون تصور می­شود، بیشتر مردان مبتلا به اختلال نعوظ، دارای مشکلات جسمی می­ باشند. در حالی که عملکردهای روانشناختی و روانپزشکی در نعوظ تاثیر دارند، باید توجه داشت که بسیاری از مردان هر دو مشکل روانی و اورگانیک را توأمان دارند. بیمارانی که دچار اختلال نعوظ همراه با علائم افسردگی هستند پس از درمان اختلال نعوظ، افسردگی آنها بهبود می­ یابد. بی حوصلگی و کاهش شادی (Mood) و روابط زناشویی ضعیف، تاثیر منفی بر عملکرد نعوظ دارند.

اختلالات هورمونی

همان طور که اشاره شد دیابت شایع ترین اختلال هورمونی بوده که موجب اختلال جنسی می­شود. تعدادی از هورمون­ها وجود دارند که فونکسیون(عمل) نعوظ را تحت تاثیر قرار می­دهند. تستوسترون(هورمون جنسی) که در ایجاد میل جنسی نقش دارد، در نعوظ­ های شبانه نیز دخالت دارد. اگرچه نقش نهایی در ایجاد اختلال جنسی هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. مطالعات گسترده اخیر نشان می­دهد وقتی که بیماری هیپوگونادیسم(کم کاری بیضه‌ها) وجود داشته باشد با تزریق تستوسترون، پاسخ جنسی فرد با مصرف سیلدنافیل(ویاگرا) سیترات بهتر خواهد شد.

هیپرپرولاکتنیمی، هیپووهیپر تیروئیدیسم (کم کاری و پرکاری تیروئید) و اختلال آدرنال، باعث کاهش تستوسترون می­شود و همین طور باعث اختلال نسبت تستوسترون به استرادیول گردیده و میل جنسی را کاهش می­ دهد.

 استعمال دخانیات

مطالعه اخیر ارتباط استعمال دخانیات و اختلال جنسی را نشان داده، براساس این مطالعه افراد سیگاری 5/1 برابر بیشتر شانس ابتلا به اختلال نعوظ نسبت به افراد غیرسیگاری را دارند. فقط پی­گیری مداوم می ­تواند نشان دهد که سیگاری­ها در ریسک افزایش ابتلا به اختلال نعوظ هستند یا نه؟ مطالعات در این زمینه زیاد نیست و رابطه استعمال دخانیات و اختلال نعوظ هنوز مورد بحث است. مکانیسم ­های موجود بین سیگار کشیدن و اختلال نعوظ ناشناخته است. در یک مطالعه صورت گرفته، نشان داده، که استعمال دخانیات به طور قابل توجهی باعث افزایش اختلال نعوظ در مردان بدون وجود بیماری عروقی می­ گردد. در یک مطالعه پی­گیری شونده 5 ساله گزارش شده از TAMUS(محقق)، شیوع اختلال نعوظ در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری را نشان داده است.

در یک مطالعه 5 ساله دیگر محققین عواقب سه رخداد به هم پیوسته، سیگار، بیماری عروقی و اختلال نعوظ را بررسی کردند. به طور مشخص محققین به دنبال این پاسخ هستند که آیا سیگار مستقل از بیماری عروقی باعث افزایش اختلال جنسی می­شود یا مسئله به صورت علت و معلول است. به طوری که سیگار باعث بیماری عروقی و بیماری عروقی باعث اختلال نعوظ می­شود.

مکانیسم­هایی که چگونه سیگار باعث اختلال جنسیمی­شود، شناخته شده نیست. احتمال دارد چند مکانیسم بیولوژیک(همگانی) وجود داشته باشد، ولی مشاهدات اپیدمیولوژیک در سطح جمعیت وجود ندارد. دخانیات و اختلال نعوظ ممکن است، از طریق وقوع بیماری عروقی اتفاق افتد، استعمال دخانیات باعث بیماری عروقی و بیماری عروقی ممکن است موجب اختلال نعوظ شود و نیز ممکن است از طریق وقوع آترواسکلروز(ته نشست چربی در عروق) باعث اختلال نعوظ گردد. اتیولوژی(علت) و اسکلوژنیک(عروقی) شایع ترین علت اختلال نعوظ می­ باشد و ریسک اختلال نعوظ در صورت همراه بودن بیماری­های زمینه­ ای عروقی زیادتر می ­شود. اختلال نعوظ واسکلوژنیک در اکثر موارد اتفاق می­ افتد و با اختلال در شل شدن عضله صاف کورپورا(بافت آلت) باعث اختلال نعوظ می­شود.

نعوظ­ های شبانه غیرطبیعی و کاهش رژیدیتی(سفتی) در سیگاری­ها به طور چشم­گیر دیده می­شود. این موارد با قطع سیگار بهبود می­یابد و با اینکه اختلال نعوظ در سیگاری­ ها اساساً یک اتیولوژی اورگانیک است، تطابق دارد. آترواسکلروز نقش مهمی در اختلال نعوظ در سیگاری­­ ها دارد.

به دنبال استعمال دخانیات گردش خون شریانی آلت کاهش می­یابد و استعمال دخانیات طولانی مدت موجب ضایعه بافت کورپورا گردیده و در نتیجه فرد مستعد به ضایعات آترواسکلروز شریان کاورنوز(آلت) می­گردد.

آترواسکلروز(تنگی) کرونر در افراد مبتلا به اختلال نعوظ از نوع واسکولار بسیار شدید است. استعمال دخانیات با ایجاد اختلال در فعالیت نیتریک اوکساید (NO) باعث اختلال جنسی می­ گردد. نیتریک اوکساید نقش حیاتی در جلوگیری از ایجاد آترواسکلروز دارد. در مدل­های حیوانی در خرگوش استعمال سیگار به صورت پاسیو منجر به فشار خون و کاهش سنتز نیتریک اوکساید می­شود. بنابراین اختلال در فعالیت نیتریک اوکساید ممکن است نقش مهمی در پاتوژنز اختلال نعوظ و بیماری عروقی داشته باشد.

در افراد مبتلا به ED با منشاء عروقی، وجود اختلال نعوظ ممکن است یکنشانه بالقوه در مشخص کردن بیماری عروقی در فرد باشد، لذا می­توان بیماری عروقی نهفته را غربالگری کرد. در افراد سیگاری چنانچه بیماری عروقی دیده نشود، ریسک ابتلاء به اختلال نعوظ را ندارد. این یافته نشان می­دهد که استعمال دخانیات، از طریق بیماری عروقی باعث اختلال نعوظ می­شود و لذا این اختلال باید به عنوان تظاهر کلینیکی بیماری عروق سیستمیک مدنظر قرار گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مبین سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 636 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر. بنده 6 ماه قبل یه رابطه داشتم که 1 روز بعد از رابطه خارش وسوزش از پوست بیضه تا اطراف معقد را گرفتم وداخل معقدمم درد داره .بدونه هیچ گونه ضایعه فقط پوست بیضه ام یکم قرمز شده است . از اون اول که اینطوری شدم یه شب پیاده روی کردم پوست بیضه ام 2 لکه زخم شد وازش چرک عفونت میومد صبحش به دکتر داخلی مراجعه کردم قرص سفکسیم داد عفونت خشک شد در عرض 4 روز خوب شد . ولی سوزش پوست تا داخل معقد ودرد معقد برطرف نشده والان 6 ماهه من عذاب میکشم دکتر پوست بیماری مقاربتی .عفونی .مراجعه کردم یکی میگه اگزما یکی میگه قارچ یکی میگه گال یکی میگه مشکل عصبی داروهای زیاد ترکیبی و ژل میترونیدازول .پماد ومحلول کلوتریمازول .هیدرو کوتیزون. کپسول داکسی سایکلین .آزیترومایسین. میترونیدازول همشو استفاده کردم فایده نداشته. آخرین دکتری که رفتم آزمایش HSVنوشت که ای جی جی مثبت شد وای جی ام منفی به دکتر زیاد نشون دادم گفتن نرماله چون منم‌تا حالا هیچ تبخال وتاولی نداشتم مخصوص این مدت اینطوری شدم پوست بیضه ام یکم حالت خشکی ونازکی داره ممنون میشم کمکم کن دکتر
    1. تصویر کاربر مبین جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      وازمایش های کامل جنسی هم دادم از نظر سفلیس اینا همش منفی بوده
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      به متخصص. پوست تهران مراجعه كنيد

    3. تصویر کاربر مبین جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      یعنی مقاربتی نیست متخصص پوست میگه مشکل عصبی
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      بيماري مقاربتي نيست

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام
    من 32 سالمه و در روابط زناشویی مشکل زود انزالی و کوتاهی آلت دارم سه سال پیش رفتم دکتر و دوتا نوع قرص به من داد ولی بعد خوردن یک هفته قرص تا مدت نزدیک به چند ماه قریزم نسبت به میل جنسی کم شود و دیگه از این قرص استفاده نکردم از جناب عالی درخاست دارم راهنمای کنید که من باید چکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي گرم يه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر کاوه دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    من 33 ساله هستم. هنگام نزدیکی در حفظ نعوظ دچار مشکل میشم ولی با یک چهارم ویزارسین 50 ( حدود 12.5) معمولا بدون مشکل دخول رو انجام میدم. من برای امتحان کردن در حالت طاق باز بیش از 30 دقیقه تونستم با خودارضایی و تحریک خود نعوظ کامل رو حفظ کنم. معمولا نعوظ صبحگاهی دارم. در هنگام خودارضایی در حالت ایستاده اگر با دست آلت رو تحریک نکنم نسبتا زود شل میشه. آیا با این شرایط امکان نشت وریدی وجود داره؟ و آیا نشت وریدی میتونه به پوزیشن بدن ( خوابیده، نشسته روی زانو یا ایستاده) بستگی داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      نشت وريدي نداريد

  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۶سالمه و مجردم از دوران بلوغ تا به این سن به دفعات زیاد خود ارضای کردم و چندسالی میشه دچار زود انزالی شدید شدم و موقع سکس قرصهای وگادول و کینگدول تاثیر انچنانی روی من نداره و بلافاصله بعد از دخول ارضا میشم .من سال گذشته جراحی دیسک کمر انجام دادم .الان حس میکنم مجاری خروجی منیم گشاد شده و هیچجوره نمیتونم جلوی انزال رو بگیرم و بار ها شده موقع انزال (خود ارضای)مسیر خروج منی رو ببندم.و متاسفانه اصلا در سکس لذت نمیبرم.و همین باعث شده کلا ازدواج رو بیخیال بشم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر دریا یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    میخواستم بپرسم اگر مردی هردو بیضه شو به علت سرطان جراحی کنه و تخلیه بشه چه عوارض بلند مدتی برای زندگی زناشوییش بوجود میاد؟
    راهکارهای قرصو تزریق و دستگاه وکیوم تا چه حد و تا چند سال میتونن موثر باشند؟آیا همه میتونن ازین راه ها استفاده کنند؟(این مهم ترین سواله)
    بعد از این جراحی کاملا ناتوان جنسی میشه؟
    کاهش میل جنسی تا چه حد به هورمون تستسترون مربوطه؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دریا سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      منظور از سرطان سرطان بیضه هست
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      دچار ناباروري و اختلال جنسي مي شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Sina یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بزرگوار
    من تو شهرمون دکتر خوبی برای اورولوژیو سکسولوژی نیست.
    عذرمیخوام من ۲۸ سالمه و احساس میکنم هیچوقت رابطه خوبی با همسرم نداشتم.
    فقط تحریکم با تصورات ذهنی بوده تا الان.
    وزنم ۸۰ قد ۱۷۰.التم هم قطرش خوبه اما کجه متاسفانه ک خیلی نگرانم کرده.
    الان هم باید حتما فیلم ببینم تا نعوظ پیدا کنم.اگه نبینم اصلا تحریک نمیشم.باید خودارضایی کنم 😔
    احساس میکنم درمان ندارم.
    نمیدونم چیکارکنم.زندگیم داره از بین میره.کمکم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه جنسي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

    2. تصویر کاربر Sina شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون
    3. تصویر کاربر Sina شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنونم.
      از قرص عقرب استفاده کنم؟ ازاد
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      خير استفاده نكنيد و شما بايد به روانپزشك مراجعه كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با نامزدم چند بار رابطه در حد معاشقه و دو بار رابطه کامل داشتم که در هیچ کدوم از موارد ایشون انزال نداشتن نعوذ تا پایان رابطه طبیعی بود و رابطه طولانی بود. ضمن اینکه ایشون داروی افسردگی مصرف میکنه این مشکل به این علته یا میتونه به عت ناتوانی باشه؟ اگر به علت قرصه با قطع مصرف مشکل حل میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      به علت دارو مي باشد

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام . بنده ۲۴سالمه و متاهل هستم . تا ۶ماه پیش هفته ای سه چهار بار رابطه داشتم . اما الان ۶ ماه است که وقتی رابطه برقرار میکنم تا ۱۰روز بعد رابطه نه میل پیدا میکنم نه نعوظ حتی نعوظ صبگاهی ندارم . اما بعد ۱۰روز همه ی اینا خوب میشه . علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      علت نا معلوم است ،،، يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    آيا اين دو برامدگي در عكس زير زگيل تناسلي ميباشد كه حدودا سه تا چهار سال هست به همين شكل هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      زگيل نيستند

  • تصویر کاربر سیاوش دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خدا قوت
    من 40 سالمه حدود 13 ساله ازدواج کردم و دوتا بچه دارم. از همون اوایل ازدواج مشکل زودانزالی داشتم البته از رابطه لذت میبردم و مشکل زیادی نبود
    ولی از حدود یک ماه پیش مشکل نعوذ پیدا کردم و آلتم خیلی سفت نمیشه بعضی وقتا حین رابطه شل میشه و دیگه نمیتونم ادامه بدم . این قضیه داره رو زندگیمون تاثیر میذاره همسرم اعصابش خورد میشه وقتی رابطه ناتموم میمونه ممنون میشم کمکمون کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه جنسي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر