همه چیز درباره پیچ خوردگی یا تورشن بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه یکی از عارضه های ساده است که ممکن است در فعالیت های روزانه برای مردان رخ دهد ولی در صورت عدم رسیدگی می تواند خطر زا باشد.

تورشن بیضه چیست؟

پیچ خوردگی یا تورشن بیضه زمانی اتفاق می افتد که اسپرماتیک کورد (بند بیضه) می چرخد و در نتیجه جریان گردش خون بیضه قطع می شود.

در نتیجه اگر زمان طولانی پیچ خوردگی بیشتراز 4 ساعت شود، نسج بیضه دچار آسیب می شود و امکان ناباروری وجود دارد. شایع ترین علامت که پس ازاین پدیده بوجود می آید، درد می باشد. بیضه بزرگتر ازحد نرمال شده و به علت چرخش بند بیضه را به طرف بالا می کشد.

بیشترین علتی که باعث این حالت می شود، مشکلات مادرزادی (CONGENITAL MALFORMATION) است.

وقتی پیچ خوردگی اتفاق بیفتد، به مرور زمان بیضه دچار ورم و التهاب و بزرگی بیضه و شدیدا” دردناک شده و بیضه کمی از کیسه بیضه خارج می شود. تشخیص براساس علائم بیماری و یافته هایی است که توسط پزشک بدست می آید. اگر تشخیص نامشخص باشد باید از سونوگرافی رنگی داپلر از بیضه کمک گرفت که در صورت تورشن، کاهش گردش خون بیضه را نشان می دهد.

این بیماری بیشتر موقع تولد و دردوران بلوغ اتفاق می افتد و در هر زمان از روز ممکن است این بیماری بوجود آید. عارضه پیچ خوردگی بیضه برای 1 نفر از هر 4000 نفر اتفاق می افتد. آمار دیگر نشان می دهد که 1 نفر در 25000 نفر مرد درسال، قبل از 25 سالگی دچار تورشن می شوند.

پیچ خوردگی بیضه

علائم پیچ خوردگی بیضه

  • تهوع و استفراغ
  • درد بیضه
  • قرمزی و التهاب پوست بیضه
  • تب
  • امکان ناباروری اگر دو طرفه اتفاق افتد و قبل از 4 ساعت، درمان صورت نگیرد.

عوامل مساعدکننده تورشن بیضه

  • بزرگی بیضه بطور طبیعی یا سرطان بیضه
  • اختلالات مادرزادی
  • آزادبودن بیضه در کیسه بیضه
  • موارد نادر بیضه

تنگی مجرا

تشخیص تورشن بیضه

  • براساس علائم بیمار
  • یافته هایی که توسط پزشک به دست می آید
  • چون گاهی با التهاب اپی دیدیم علائم آن اشتباه می شود، می توان از سونوگرافی رنگی داپلر استفاده کرد، در این حالت گردش خون در تورشن در سونوگرافی کاهش پیدا می کند. تشخیص با سونوگرافی اسکن 90 درصد می باشد.

اگرچه اسکن ایزوتوپ دقیق ترین وسیله تشخیص است ولی چون این بیماری اورژانس است و احتمال انجام فوق طول می کشد لذا انجام اسکن ایزوتوپ کمتر انجام می شود.

  • پیچ خوردگی بیضه به علت یک پروسه چرخش مکانیکی است. ضمنا عقیده بر این است که تورشن در دوران رشد جنین اتفاق می افتد که منجر به تورشن نوزاد یا VANISHING TESTIS می شود و یکی از علل نوزادانی است که بدون وجود یک بیضه بدنیا می آیند. یک نوع تورشن بیضه وجود دارد که در آن گاه گاهی فرد به آن مبتلا می شود.

به هنگام پیچ خوردگی بیضه علائم تهوع، استفراغ و درد بروز می کند و خود به خود بهبود می یابد و در حقیقت کورد پیچ خورده به حالت طبیعی بر می گردد. این چنین افرادی در شانس و ریسک تورشن کامل و امکان خارج کردن بیضه درآینده خواهد بود، اگر دچار تورشن شوند. بنابراین افراد گاهگاهی دچار تورشن می شوند و سپس بهبودی حاصل می شود. بهترین درمان دراین افراد فیکس کردن دو طرفه بیضه ها می باشد.

پیچ خوردگی آپاندیکس بیضه

در این تورشن بیضه یک زائده وجود دارد به نام RETE TESTIS که دچار تورشن می شود و بین بچه های 7 تا 14 ساله می باشد. تورشن شبیه تورشنی است که در بالا توضیح داده شد و همراه با درد ناگهانی می باشد. در معاینه بیضه یک ندول سفت کوچک در قسمت بالای بیضه نشان می دهد که موقع معاینه ثابت نمی باشد و اختصاصا” BHUE DOT SIGN می گویند. این آپاندیکس بیضه است که تغییر رنگ داده و قرمزی قابل توجه روی پوست بوجود می آید. برگشت پذیری 2 تا 3 روز طول می کشد و مسکن باید تجویز کرد.

تورشن در جوانان 12 تا 18 ساله 65 درصد اتفاق می افتد. ولی در هر سنی اتفاق می افتد حتی در دوره نوزادی.

عوارض تورشن بیضه

پیچ خوردگی می تواند عامل مشکلات دیگری برای مردان بشود که می توان موارد زیر را در این زمینه نام برد:

  • انفارکتوس بیضه
  • آبسه بیضه
  • اپیدیدیمیت بیضه
  • گانگرن

درمان تورشن بیضه

اگر تشخیص سریع داده شود، بیضه حفظ خواهد شد. گاهی بدون دخالت جراحی با چرخاندن بیضه در جهت مخالف پیچ خوردگی برمی گردد. این چرخش باید به طرف پا باشد.

اگر جراحی سریع انجام گیرد و معمولا” زیر 6 ساعت، 90 درصد بیضه حیات خود را بدست می آورد. اگر زمان به 12 ساعت برسد عمل جراحی حفظ بیضه 50 درصد است و اگر به 24 ساعت برسد شانس حیات بیضه 10 درصد می شود. حدود 40 درصد افراد مبتلا به تورشن بیضه ، بیضه خود را از دست می دهند.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بسته به شرایط بیمار و وخامت موقعیت متفاوت است ولی از درمان هایی است که معمولا تحت پوشش بیضه قرار می گیرد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر هنگام اویزان بودن بیضه ها، یعنی شل بودن کیسه، بیضه ها حتما باید عمودی بایستند یا ممکنه یکم به چپ و راست مایل بشن؟ بیضه چپ من یکم اویزانتره و سر اپیدیدم به وضوح برجسته هست، سونوگرافیم داد مشکلی نبود از نظر شما طبیعیه این شکل بیضه و اپیدیدیم ? ایا درد در تورشن بیضه خیلی شدیده؟
    1. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      و اینکه شکل ایستادن بیضم طبیعیه ?
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید قسمت کناری سَر اپیدیدیم رو که لمس میکنم مث سیم در هم پیچیده شده و یکم سفت هست کاملا زیر انگشتم اینجور حس میکنم، آیا این طبیعیه، توده نیستا؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1670 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما .. خوشحالم که میتونم با شما مکاتبه کنم
    جناب دکتر بنده 3 روز است این نشانه ارا دارم
    ابتدا عا تیر کشیدن در پهلو راست و امتداد به بیضه راست
    روز بعد تیر خیف تر دربیضه چپ و پهلو چپ
    اما در روز سوم کلا در پایین پهلو راست و درد بیشتر در پایین بیضه راست و با راه رفتن و نشستن بیشتر میشود
    به پزشک مراجعه کردم سیپلوفلوکساسین 500 رو برای 5 روز تجویز کرد همراه با ناپروکسن
    اما خواستارم که نظر شما رو هم بدونم
    ممنونم که علم و تجربه خودرا بصورت رایگان در اختیار بنده قرار میدهید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان توصيه شده درست است ادامه دهيد

  • تصویر کاربر زکریا جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید من جراحی تورشن یا همان پیچ خوردگی بیضه انجام دادم سوال داشتم که کی میتونم دوباره ورزش کنم؟؟ چه مدت باید استراحت کنم؟؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      ورزش بلامانع است استراحت يك هفته بعد از عمل

  • تصویر کاربر سولماز جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ٦ سالشه / و ديروز فهميدم كه بيضه سمت چپش يكم بزرگتر از بيضه راستشه / و وقتي دستش ميزدم يكم دردش ميومد / امروز صبح كه از خواب بيدار شد كوچيك و خيلي عادي شده بود / الان كه غروبه دوباره متوجه شدم كه يه ذره قرمز شده ولى درد نداره . بنظرتون مشكلش چيه و به چه متخصصي بايد مراجعه كنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه به اورولوژيست

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من حس می کنم یکی از بیضه هام خود به خود نیست شده.من سالم بودم امروز دیدم یکی از بیضه هام نیست.ممکنه همچین چیزی؟چی کار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بيضه بالا ميرود و پايين مي أيد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من چند ماه میشه که به این اتفاق افتادم بیضه از حد معمولی بزرگ شده یک طرفش و سن 19
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي بيضه ها انجام شود

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام .اقای دکتر من نزدیک 1 سال پیش به علت تورشن بیضه چپ عمل اورکیوپکسی انجام دادم و بعد 2 ماه با انجام سونوگرافی متوجه شدم مقداری مایع هیدروسل دور بیضه چپم هست پزشک تشخیص دهنده گفت به مرور زمان جذب میشه و الان 6 ماه گذشته و کمتر شده خواستم بدونم نیاز جراحی بشه یا صبر کنم تا به خودی خود مایع باقی مونده جذب بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      صبر كنيد

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 544 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    من دوبار عمل هیدروسل کردم و هر دوبار عود کرده و به حالت اول برگشته. و حالا زمان اقدام برای خدمت سربازی رسیده و در شرایط معافیت خواندم که هیدروسل حجیم باعث معافیت دائم میشه.میخواستم بپرسم هیدروسل حجیم چه سایزی است.؟؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      حجم أنرا نمي دانم 

  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    از پاسخ قبلی شما سپاسگزارم.
    من دانشجو هستم و در ایتالیا سکونت دارم و به خاطر اینکه بیمه نیستم دکتر رفتن برایم سخت هست و از طرفی ممکنه تا سال دیگه نتونم ایران بیام. ممنون میشم جواب منو بدین.
    من چار ماه قبل که ایران بودم در ناحیه کشاله ران سمت چپ م احساس درد کردم و دکتر به من گفتند که بهش فشار آوردم و لوله اسپرم کمی گشاد شده و با قرص سلکوکسیب دردم برطرف شد. من 5 سال قبل واریکوسل عمل کردم و ایشون گفتند چون دستکاری شده دردت تا اون ناحیه هم احساس میشه.
    الان سه ماه هست که احساس درد میکنم. دردی که حالت ملایم و کسل کننده داره. قرصهای کتورولاک و دیکلفناک و بتامتازون خوردم فایده نداشت. در اینترنت جستجو کردم، حدس زدم شاید دچار اپیدمیزم شدم و 11 روز سپروفلوکساسین و بعدش ده روز لووفلوکساسین خوردم و فایده نداشت.
    5 سال قبل واریکوسل عمل کردم و 4 ماه هست دچار این درد شدم. اندازه بیضه طبیعی هست و هیچ گونه خارش نداره. فقط رگهای قرمزی که خودتون با دیدن عکس گفتید رگهای طبیعی بیضه هست دیده میشه. با چشم عادی هیچ گونه التهاب و تغییر اندازه ای دیده نمیشه.
    مشکل من این هست که با راه رفتن و یا فشار آوردن یا لی لی کردن و یا سکس انجام دادن احساس درد میکنم. در قسمت پایین بیضه سمت چپ تا جایی که عمل واریکوسل کردم.
    به نظر شما مشکل من چی هست و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا دچار اپیدمیزم مزمن (کرانیک) شدم؟ درمانش چی هست؟
    ممنونم از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سوال كوتاه شود تا جىاب بدهم

  • تصویر کاربر حسيني پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام
    يك پسر دو و نيم ساله دارم. در وقت استحمام متوجه شدم كه ايشان در كيسه ي بيضه ها دو بيضه ندارد. البته با لمس كردن احساس كردم داراي يك بيضه مي باشد. نگران شدم. چه بايد بكنم. ممكن است مردي كاملا بدون بيضه باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد عمل شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر