همه چیز درباره پیچ خوردگی یا تورشن بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه یکی از عارضه های ساده است که ممکن است در فعالیت های روزانه برای مردان رخ دهد ولی در صورت عدم رسیدگی می تواند خطر زا باشد.

تورشن بیضه چیست؟

پیچ خوردگی یا تورشن بیضه زمانی اتفاق می افتد که اسپرماتیک کورد (بند بیضه) می چرخد و در نتیجه جریان گردش خون بیضه قطع می شود.

در نتیجه اگر زمان طولانی پیچ خوردگی بیشتراز 4 ساعت شود، نسج بیضه دچار آسیب می شود و امکان ناباروری وجود دارد. شایع ترین علامت که پس ازاین پدیده بوجود می آید، درد می باشد. بیضه بزرگتر ازحد نرمال شده و به علت چرخش بند بیضه را به طرف بالا می کشد.

بیشترین علتی که باعث این حالت می شود، مشکلات مادرزادی (CONGENITAL MALFORMATION) است.

وقتی پیچ خوردگی اتفاق بیفتد، به مرور زمان بیضه دچار ورم و التهاب و بزرگی بیضه و شدیدا” دردناک شده و بیضه کمی از کیسه بیضه خارج می شود. تشخیص براساس علائم بیماری و یافته هایی است که توسط پزشک بدست می آید. اگر تشخیص نامشخص باشد باید از سونوگرافی رنگی داپلر از بیضه کمک گرفت که در صورت تورشن، کاهش گردش خون بیضه را نشان می دهد.

این بیماری بیشتر موقع تولد و دردوران بلوغ اتفاق می افتد و در هر زمان از روز ممکن است این بیماری بوجود آید. عارضه پیچ خوردگی بیضه برای 1 نفر از هر 4000 نفر اتفاق می افتد. آمار دیگر نشان می دهد که 1 نفر در 25000 نفر مرد درسال، قبل از 25 سالگی دچار تورشن می شوند.

پیچ خوردگی بیضه

علائم پیچ خوردگی بیضه

  • تهوع و استفراغ
  • درد بیضه
  • قرمزی و التهاب پوست بیضه
  • تب
  • امکان ناباروری اگر دو طرفه اتفاق افتد و قبل از 4 ساعت، درمان صورت نگیرد.

عوامل مساعدکننده تورشن بیضه

  • بزرگی بیضه بطور طبیعی یا سرطان بیضه
  • اختلالات مادرزادی
  • آزادبودن بیضه در کیسه بیضه
  • موارد نادر بیضه

تنگی مجرا

تشخیص تورشن بیضه

  • براساس علائم بیمار
  • یافته هایی که توسط پزشک به دست می آید
  • چون گاهی با التهاب اپی دیدیم علائم آن اشتباه می شود، می توان از سونوگرافی رنگی داپلر استفاده کرد، در این حالت گردش خون در تورشن در سونوگرافی کاهش پیدا می کند. تشخیص با سونوگرافی اسکن 90 درصد می باشد.

اگرچه اسکن ایزوتوپ دقیق ترین وسیله تشخیص است ولی چون این بیماری اورژانس است و احتمال انجام فوق طول می کشد لذا انجام اسکن ایزوتوپ کمتر انجام می شود.

  • پیچ خوردگی بیضه به علت یک پروسه چرخش مکانیکی است. ضمنا عقیده بر این است که تورشن در دوران رشد جنین اتفاق می افتد که منجر به تورشن نوزاد یا VANISHING TESTIS می شود و یکی از علل نوزادانی است که بدون وجود یک بیضه بدنیا می آیند. یک نوع تورشن بیضه وجود دارد که در آن گاه گاهی فرد به آن مبتلا می شود.

به هنگام پیچ خوردگی بیضه علائم تهوع، استفراغ و درد بروز می کند و خود به خود بهبود می یابد و در حقیقت کورد پیچ خورده به حالت طبیعی بر می گردد. این چنین افرادی در شانس و ریسک تورشن کامل و امکان خارج کردن بیضه درآینده خواهد بود، اگر دچار تورشن شوند. بنابراین افراد گاهگاهی دچار تورشن می شوند و سپس بهبودی حاصل می شود. بهترین درمان دراین افراد فیکس کردن دو طرفه بیضه ها می باشد.

پیچ خوردگی آپاندیکس بیضه

در این تورشن بیضه یک زائده وجود دارد به نام RETE TESTIS که دچار تورشن می شود و بین بچه های 7 تا 14 ساله می باشد. تورشن شبیه تورشنی است که در بالا توضیح داده شد و همراه با درد ناگهانی می باشد. در معاینه بیضه یک ندول سفت کوچک در قسمت بالای بیضه نشان می دهد که موقع معاینه ثابت نمی باشد و اختصاصا” BHUE DOT SIGN می گویند. این آپاندیکس بیضه است که تغییر رنگ داده و قرمزی قابل توجه روی پوست بوجود می آید. برگشت پذیری 2 تا 3 روز طول می کشد و مسکن باید تجویز کرد.

تورشن در جوانان 12 تا 18 ساله 65 درصد اتفاق می افتد. ولی در هر سنی اتفاق می افتد حتی در دوره نوزادی.

عوارض تورشن بیضه

پیچ خوردگی می تواند عامل مشکلات دیگری برای مردان بشود که می توان موارد زیر را در این زمینه نام برد:

  • انفارکتوس بیضه
  • آبسه بیضه
  • اپیدیدیمیت بیضه
  • گانگرن

درمان تورشن بیضه

اگر تشخیص سریع داده شود، بیضه حفظ خواهد شد. گاهی بدون دخالت جراحی با چرخاندن بیضه در جهت مخالف پیچ خوردگی برمی گردد. این چرخش باید به طرف پا باشد.

اگر جراحی سریع انجام گیرد و معمولا” زیر 6 ساعت، 90 درصد بیضه حیات خود را بدست می آورد. اگر زمان به 12 ساعت برسد عمل جراحی حفظ بیضه 50 درصد است و اگر به 24 ساعت برسد شانس حیات بیضه 10 درصد می شود. حدود 40 درصد افراد مبتلا به تورشن بیضه ، بیضه خود را از دست می دهند.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بسته به شرایط بیمار و وخامت موقعیت متفاوت است ولی از درمان هایی است که معمولا تحت پوشش بیضه قرار می گیرد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    ببخشید اقای دکتر من ۱۵ سالمه ولی بیضه چپم یک مقدار کوچک تر هستش و کمی زاویه به سمت چپ داره
    دکتر هبچ التهابی نداره تورشن بیضه نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام تورشن نيست چون تورشن همراه با درد شديد مي باشد

  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده 48 سالمه و چند سالی است که از درد کمر در ناحیه خاجی رنج میبرم اما حدود یک سال است که درد بیضه ها نیز با این همراه شده که درد در ناحیه شکمی، ادرار با جریان کم، ادرار شبانه که همیشگی نیست، احساس احتباس ادرار، سفتی در حرکت که با خم شدن به سمت جلو کمتر شده ، درگیر هستم به مدت دو ماه اوفلوکساسین، تامسولوسین و ناپروکسن مصرف کردم که نتیجه ای نداشت، میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که مشکل از کمر میتونه باشه یا مجاری تناسلی، ضمنا بنده در آخرین چکاپ psa در رنج بود. که حدود یک یا دوسال قبل بود.
    بیضه ها تورم و قرمزی ندارند .
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب مزمن پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي  يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد ،،،،،، روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر۲۳ ساله هستم از ۱۳سالگی یه سوراخ زیرسر التم ایجاد شده که موقع ادرار از اونجاهم ادرار خارج میشه ولی تا الان به بخاطر خجالتی بودن و استرس از عمل و ...تاحالا به کسی یا خانواده ام نگفتم. الان چندوقته گاهی اوقات وقتی ادرار میکنم برمیگردم انگار دوباره ادرار دارم و دوباره هم میرم باز انگار دارم واگه دستشویی نرم یه حالتی ناخوشایندی بهم دست میده .بعد یکی دوروز خوب میشه.اما الان سه چهار روزه که بیضه سمت چپم درد میکنه و انگار بزرگتر و کج شده و انگار روی بیضه چپ چیزی هست که دست میزنم درد میگیره و وقتی ادار میکنم گاهی اوقات انگار چیز علیظ قهوه ای رنگی خارج میشه.الان رفتم دیدم زیر پوست الت یه دونه سفید رنگی هست.بخاطر همینا خیلی استرس دارم و باعث کم اشتهاییم شده.
    برا مورد اول نیاز به جراحی هست؟ من خیلی از عمل میترسم؟و اشکال داشت که تا الان به کسی نگفتم؟
    ممنون میشم درمورد هرکدوم راهنمایی کنید و باید به چه دکتری مراجعه کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      به پزشك اورولوژيست بايد مراجعه كنيد. ،،،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ساناز پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    پسرم ۱۳ سالشه امروز عملش کردن بعد از ۳ روز درد وبیضه چپش رو در اوردن میخواستم بدونم ایا چه مشکلی با یک بیضه خواهد داشت؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكلي نخواهند داشت

  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر تقربیا دوسه روز است که بیضه سمت راست ام درد میکند البته ناگفته نماند یکماه پیش بخاطر درد سنگ کلیه به دکتر مراجعه نمودم که طی سونوگرافی اعلام شد که سنگ کلیه به ابعاد 4و3میلی در سمت راست کلیه است که با دارو در حال رفع شدن است ولی متاسفانه درد بیضه اذیتم میکند لطفا راهنمایی نمایید . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد قرص ديكلوفناك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسرم که 13 سال دارد ابتدای ابان ماه به علت تورشن بیضه راست جراحی شد بعد از 4ماه برای کنترل وضعیت جراحی سونوگرافی داپلر کردیم جواب به این شرح است ابعاد بیضه چپ 39×16وبیضه راست19×8میلیمتر ابعاد واکوی پارانشیم بیصه چپ نرمال است بیصه راست کوچکتر از حد طبیعی بوده واکوی یکنواخت دارد ،اپیدیدیم هر دو سمت طبیعی است ،وریدهای واریکویید به قطر حداکثر 2.5mmدرسمت چپ مشهود است .در سمت راست واریکوسل واصحی مشاهده نشدو علایمی به نفع هیدروسل در طرفین رویت نشد در بررسی داپلر جریان خون پارانشیم هر دو بیضه و اپیدیدیم طبیعی استو بدنبال مانور والسالوا ریفلاکس وریدی در ورید های واریکویید سمت چپ مشاهده شد .ریفلاکس در وریدهای اطراف بیصه راست مشاهده نشد.اقای دکتر از شما دو سوال داشتم 1 ایا ممکن است اندازه بیصه راست در اینده رشد داشته باشد2 ایا این واریکوسل که در سونو مشاهده شده نیاز به جراحی دارد ممنون از محبتتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بيضه رشد نمي كند عمل نياز نيست

  • تصویر کاربر Vahid شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    پسر من که بدنیا اومد متوجه شدیم فقط به بیضه در کیسه اسکروتوم‌داره، دکتر سونوگرافی نوشت و تو سونوگرافی اصلا بیضه دوم در ناحیه شکم و اسکروتوم پیدا نشد، شش ماهگی دوباره برای سونوگرافی بردیم، ولی باز در ناحیه شکم نتوانستند بیضه دوم را ببیند، الان ما باید چیکار کنیم؟
    چه زمانی مناسب هست برای mri
    آیا برای تقویت باروری کاری باید کرد؟
    حتما باید عمل بشه در صورت وجود بیضه در داخل؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      Mri در يك سالگي انجام شود

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من 31 سالم هست و حدود سه چهار سالی هست پشت بیضه چپم (درون بیضه) درد دارم دکتر و سونوگرافی هم رفتم اما مشکلی تشخیص داده نشده واقعا نمیدونم چیکار کنم حتی نمیتونم شلوار معمولی پام کنم باید خیلی گشاد باشه معمولا هم بعد انزال یا دوش که میگیرم درد میکنه دکتر بهم قرص های درد دادن که بعد از چند روز خوردن خیلی حالم بد شد فکر کنم برای صرع استفاده می‌شد اون قرص ها، بعد اولش درد نداشتم اما باز بعد چند بار انزال درد دوباره به سراغم اومد حتی هفته پیشبلوک عصبی هم انجام دادم ولی هنوز درد حس میکنم بلوک به باسن تزریق کردند دیگه واقعا نمیدونم چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ناصر چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    درد بیضه سمت راست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي ده روز استعمال شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي ده روز استعمال شود

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي ده روز استعمال شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مادر چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام من پسرم از همون بدو تولد گفتن یک بیضه بالاتره،الان 3ماهشه و نه تنها یکی بالاس بلکه یکی کلا میره قسمت کشاله و نیس،حالا بنظر شما ممکنه تا 6ماهگی یا یک سالگی بر طرف بشه یا ممکنه بدتر بشه؟و بچه در ۳۸ هفته بدنیا اومد و وزن کمی داشت حالا نمی‌دونم ب این موارد ربط داره با نه...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      تا يك سال صبر كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر