بزرگی پروستات و راه های درمان آن

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات (BEP-PBE) نیز نامیده می شود. بزرگی پروستات یک بیماری خوش خیم است و سرطان نیست.

در این بیماری نسج تشکیل دهنده پروستات بصورت ندول درآمده و بزرگ می شود. وقتی صحبت از هیپرپلازی می شود منظور زیادشدن سلولهای پروستات است.

وقتی پروستات به اندازه کافی بزرگ شد این دانه ها یا ندول ها روی مجرای عقب(خلفی) که بعد از مثانه قرار گرفته، فشار آورده و مجرا باریک می شود و مقاومت در مقابل خروج ادرار از مثانه ایجاد می کند و در حقیقت انسداد در مسیر راه ادرار به وجود می آید. وقتی در  مقابل مثانه مقاومت ایجاد می شود، مثانه مجبور است که به سختی کار کند تا ادرار را خارج کند.

با این پدیده جدار مثانه ضخیم (هیپرتروفی) و ضعیف (ATONY) می شود. اگر پروستات باعث انسداد شود و درمان نشود، عوارضی مثل عفونت های عودشونده، سنگ مثانه و بیماری کلیه و بعضی اوقات نارسائی و از کار افتادن کلیه ها دارد.

درمان علائم بزرگی پروستات

درمانهای متعددی در دنیا معمول است. اگرشدت علائم بیماری  به حدی باشد که به درمان داروئی جواب ندهد، بهترین درمان جراحی است. جراحی به دو فرم است، یکی جراحی بسته که با دستگاه انجام می شود و در حدود 95 درصد پروستات های بزرگ به هر اندازه ای که باشد با این روش که به آن TUR-P می گویند انجام می شود. این نوع عمل جراحی بسیار سخت است و بگونه ای باید انجام شود که تمام پروستات با دستگاه خارج شود. اگر قسمتی از پروستات خارج شود بیمار بعد از چند ماه علائمش عود می کند و بیشتر این بیماران نیاز به عمل جراحی مجدد پیدا می کنند.

بیمار چنانچه روش زندگی خود و داروهای مضر را تغیییر دهد، تا اندازه ای در تغییر علائم موثر است و توصیه می شود در حال نشسته  ادرار کند. اگر شدت علائم موجود در بیمار خفیف تا متوسط باشد در حدود 40 درصد خیلی از علائم بیمار بخصوص شب ادراری از بین می رود و ازعمل جراحی نجات پیدا می کند.

داروئی که بطور معمول استفاده می شود، داروی آلفا بلوکر می باشد. پروستات دارای رشته های آلفا هستند که در بیشتر اوقات باعث انقباض پروستات و چسبیدن لوب های آن می شود و باعث فشار روی مجرا می شود و داروی آلفا بلوکر باعث از کار انداختن عصب پروستات می شود و پروستات جدا شده و مجرا باز می شود. رشته های آلفا در کپسول پروستات و عضلات صاف پروستات قرار دارند. داروی دیگر مانع از تشکیل تستوسترون به DTH (که باعث بزرگی پروستات می شود) می گردد. این دارو باید به مدت یک سال روزی یک قرص خورده شود تا پروستات کاملا” کوچک شود. بالاخره اگر با تغییر روش زندگی و دارو مشکل بیمار حل نشد، جراحی ضروری است.

رشد پروستات

رشد غده پروستات بنظر می رسد در سن 30 سالگی شروع می شود. 50 درصد مردان در سن 50 سالگی و 75 درصد در سن 80 سالگی دارای تغییرات بافتی BPH هستند و بزرگی پروستات 40 تا 50 درصد این مردان از نظر کلینیکی قابل توجه و برجسته می شود و به معنای دیگر داررای علائم می شوند. BPH یکی از 10 بیماری پرخرج و هزینه در مردان بالای 50 سال در آمریکا می باشد. بزرگی پروستات هرگز شانس ابتلا به  سرطان پروستات را بالا نمی برد.

پروستات
این عکس اقایی ۶۰ ساله که مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات شده و باید مورد عمل جراحی TURP قرار گیرد.

علائم بزرگی پروستات

بزرگی پروستات شایع ترین علت ایجاد علائم ادراری سیستم دستگاه ادراری تحتانی می باشد (LUTS). این علائم به دو دسته تقسیم می شود. یکی علائم انسدادی و دیگری تحریکی (STORAGE) می باشد. علائم انسدادی یا موقع ادرار کردن (VOIDING) شامل کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، عدم حس تخلیه کامل است. علائم STORAGE یا موقع ادرار کردن، شامل تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری و سوزش ادرار می باشد. ادرار قطره قطره در پایان ادرار کردن را POST-MICTURITION DRIBBLING می گویند. وقتی بیمار درمان نشود و بیمار قادر نباشد ادرار را کاملا” تخلیه کند، ادرار باقیمانده در مثانه زیاد می شود و فرد مستعد به عفونت ادراری می شود.

در بزرگی پروستات علائم در طول روز تغییر می کند، بطوریکه موقع راه رفتن و ایستادن کمتر و موقع خوابیدن علائم شدیدتر می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اگرچه بسیاری از محققین عامل آنرا هورمون جنسی(تستوسترون) می دانند. مسئله رژیم غذایی، خوردن زیاد پروتئین های حیوانی را موثر می دانند. درمان بیمار بر اساس یافته هائی است که توسط پزشک یافت می شود و سایر موارد با استفاده از آزمایش ادرار و سونوگرافی و معاینه پروستات و سیستوسکوپی می باشد.

تفاوت بزرگی پروستات با تنگی مجرا و یا سنگ در مجرا باید تشخیص داده شود و بعضی داروها علائم شبیه به بزرگی پروستات دارند مثل داروهای ضد احتقان و سودوآندرین. بعضی دیگر از داروها مثل تیازید، فوروزاماید و کلرتالیدون باعث تکررادرار در شب و روز می شوند. داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر و ضد حساسیت ها نیز علائم را تشدید می کند. خوردن الکل، قهوه قبل از خواب باعث شب ادراری می شود. پس علائم بزرگی پروستات باید با دقت بررسی شود تا با عوارض قرص و دیگر بیماری ها اشتباه گرفته نشود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر عاطفه چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    پدر من 56 ساله هستند و چند روز پیش ازمایش خون دادند. میزان psa برای ایشون 21 نوشته شده. خواستم بپرسم این نشونه چیست؟ آیا جدی است و خطرناک است؟ البته ایشون هیچ درد یا نشانه خاصی هم ندارن. برای چکاب آرمایش دادن. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      مقدار آن بسيار بالا مي باشد بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود
  • تصویر کاربر حشمت دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام دکتر برای التهاب پروستات قرص فیناستراید میخورم اگه قطع کنم دوباره عوارض دارو بر میگرده قرص فیناستراید خوبه برای التهاب؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      براي التهاب اثري ندارد
    2. تصویر کاربر حشمت پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص تاوانکس خوبه برای التهاب؟؟ سوزش ادرار هم دارم
    3. تصویر کاربر حشمت پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص تاوانکس خوبه برای التهاب؟؟ سوزش ادرار هم دارم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله اگر لازم باشد
    5. تصویر کاربر حشمت جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص تاوانکس خوبه برای التهاب؟؟ سوزش ادرار هم دارم
    6. تصویر کاربر حشمت جمعه ۲۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص تاوانکس خوبه برای التهاب؟؟ سوزش ادرار هم دارم
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله داروي بسيار موثري ميباشد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    با سلام من ۲۴ سالمه اختلال نعوظ دارم و التهاب پروستات اندازه پروستاتم ۲۲ هست در ناحیه پروستات احساس درد دارم میخاستم بدونم اینا درمان دارن ؟ ایا من برای ازدواج مشکلی ندارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      حتما قابل درمان است و براي ازدواج مشكلي پيش نم آيد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    عدم نعوظ در سن 75 سالگیراه درمان ان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      از استفاده از قرص تادالافيل يك ساعت قبل از نزديكي
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2206 مشاهده پرسش
    با سلام هیات علمی دانشگاه و پنجاه و هشت ساله و مجردم. از پنجسال پیش و در آستانه ازدواج بدلیل بزرگ شدن پروستات داروی پروستاتان فیناید و امنیک مصرف می کنم. با مصرف این داروها تکرر ادرا و هیچ عارضه ی دیگر ندارم. نمونه برداری اولم گفتند کمی مشکوک است و نمونه بعدی گفتند مشکلی ندارم. بدلیل این مشکل ازدواجم را کنسل کرده ام. آیا هیچ دستگاه یا عمل جراحی وجود دارد که بعد از عمل باز یا بسته پروستات خوش خیم منی فرد بیرون بریزد و در مثانه و داخل ادرار نریزد؟ آیا پس از عمل باز یا بسته ی پروستات، تولید اسپرم هم متوقف می شود؟ اگر متوقف نمی شود، هیچ راهی برای باروری مردان وجود دارد؟ مثلا مثل گرفتن اسپرم از درون بیضه و تلفیق با اوول. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام بله وجود دارد .
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بله عمل جراحي بسته وجود دارد كه اسپرم وارد مثانه نشود و عمل جراحي باعث ناباروري نمي شود .
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    آزمایش سونوگرافی و خون و ادرار هیچ موردی پیدا نشده است و دکتر میگه سالمی درحالیکه من جدیدا تکرر ادرار دارم و بعضی وقتا درد در بیضه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      التهاب پروستات داريد به پزشك خود بگوييد درمان التهاب پروستات را تجويز كند
  • تصویر کاربر محمودجنتی شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام حدود10سال است که مشکل بزرگی پروستات دارم (حدود65ساتتیمترمکعب) روزی یک فیناستراید5ویک ترازوسین 2 مصرف میکنم (برای بیماری قندروزی3 متفورمین500واتروواستاتین 10یک عدد مصرف میکنم سنم 63ساله)چندروزاخرین ازمایش وسونوکه گرفتم psa 3/01وفریpsa0/639بودولی 9ماه قبل2/58 و0/6بودقبلا مشکل ادرارنداشتم وتخلیه هم کامل انجام میشدچندروزیه که گاهی اوقات درشروع شدن اداروتخلیه باتاخیرومشکل همراهشده بخصوص اگرادرارم رونگه دارم واحساس میکنم کامل تخلیه نمیشه لطفا راهنمابی فرماییدمتشکرم ازمشهد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص ترازوسین را قطع کنید و از کپسول اومنیک شبی یک عدد میل کنید
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با توجه به جواب آزمایشی که براتون فرستادم،دکتر معالج داروهای فینوپرست،پروستاتان،ترازوسین،تجویز کرده اند،،،آیا نیاز به مصرف قرص ها هست،؟
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام نيازي به استفاده از فيناستريد نم باشد و بجاي ترازوسين مي توانيد كپسول omnic روزي يك عدد ميل كنيد .
  • تصویر کاربر پوريا دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام من پسري هستم 26 ساله
    حدود ده سال هست كه خودارضايي دارم و از طرفي دچا نروپاتي مادرزاد هم هستم
    مدت كوتاهي است كه حس ميكنم درد خفيفي زير نافم دارم و هنگام عطسه و خم شدن مقداري ادرار از من خارج ميشه تكرر ادرار ندارم جز زمان استرس و فكر كردن به اين موضوع و شب هم تكرر ادرار ندارم. از تشت آبگرم هم روزي يك بار استفاده مي كنم كه حس ميكنم موثر هست. آيا به نظر شما دچار التهاب پروستات شده ام؟ و قطع خودارضايي يا كاهش اثري بر بهبود اين موضوع داره ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله احتقان پروستات داريد به تشت اب گرم ادامه بدهيد و ادرار را زود به زود تخليه كنيد و ايندومتاسين ١٠٠ شياف روزى يك عدد استفاده كنيد
  • تصویر کاربر سيد دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت
    جناب دكتر پدربنده٧٦سال دارد ومبتلا به ديابت نيز ميباشد و با اينكه هر روز يك كپسول امنيك٤/به او ميدهيم بازهم نرسيده به دستشويي شلوارش خيس ميشود لطفا راهنمايي بفرماييد
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشکر قرص VESICEARE پنج میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد میل کند ایشان حتما علائم دیگر پروستات را دارد و بهتر است با دستگاه عمل جراحی بسته شود و در سایت آپارات این عمل را انجام داده ام و شما می توانید مشاهده کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر