بزرگی پروستات و راه های درمان آن

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات (BEP-PBE) نیز نامیده می شود. بزرگی پروستات یک بیماری خوش خیم است و سرطان نیست.

در این بیماری نسج تشکیل دهنده پروستات بصورت ندول درآمده و بزرگ می شود. وقتی صحبت از هیپرپلازی می شود منظور زیادشدن سلولهای پروستات است.

وقتی پروستات به اندازه کافی بزرگ شد این دانه ها یا ندول ها روی مجرای عقب(خلفی) که بعد از مثانه قرار گرفته، فشار آورده و مجرا باریک می شود و مقاومت در مقابل خروج ادرار از مثانه ایجاد می کند و در حقیقت انسداد در مسیر راه ادرار به وجود می آید. وقتی در  مقابل مثانه مقاومت ایجاد می شود، مثانه مجبور است که به سختی کار کند تا ادرار را خارج کند.

با این پدیده جدار مثانه ضخیم (هیپرتروفی) و ضعیف (ATONY) می شود. اگر پروستات باعث انسداد شود و درمان نشود، عوارضی مثل عفونت های عودشونده، سنگ مثانه و بیماری کلیه و بعضی اوقات نارسائی و از کار افتادن کلیه ها دارد.

درمان علائم بزرگی پروستات

درمانهای متعددی در دنیا معمول است. اگرشدت علائم بیماری  به حدی باشد که به درمان داروئی جواب ندهد، بهترین درمان جراحی است. جراحی به دو فرم است، یکی جراحی بسته که با دستگاه انجام می شود و در حدود 95 درصد پروستات های بزرگ به هر اندازه ای که باشد با این روش که به آن TUR-P می گویند انجام می شود. این نوع عمل جراحی بسیار سخت است و بگونه ای باید انجام شود که تمام پروستات با دستگاه خارج شود. اگر قسمتی از پروستات خارج شود بیمار بعد از چند ماه علائمش عود می کند و بیشتر این بیماران نیاز به عمل جراحی مجدد پیدا می کنند.

بیمار چنانچه روش زندگی خود و داروهای مضر را تغیییر دهد، تا اندازه ای در تغییر علائم موثر است و توصیه می شود در حال نشسته  ادرار کند. اگر شدت علائم موجود در بیمار خفیف تا متوسط باشد در حدود 40 درصد خیلی از علائم بیمار بخصوص شب ادراری از بین می رود و ازعمل جراحی نجات پیدا می کند.

داروئی که بطور معمول استفاده می شود، داروی آلفا بلوکر می باشد. پروستات دارای رشته های آلفا هستند که در بیشتر اوقات باعث انقباض پروستات و چسبیدن لوب های آن می شود و باعث فشار روی مجرا می شود و داروی آلفا بلوکر باعث از کار انداختن عصب پروستات می شود و پروستات جدا شده و مجرا باز می شود. رشته های آلفا در کپسول پروستات و عضلات صاف پروستات قرار دارند. داروی دیگر مانع از تشکیل تستوسترون به DTH (که باعث بزرگی پروستات می شود) می گردد. این دارو باید به مدت یک سال روزی یک قرص خورده شود تا پروستات کاملا” کوچک شود. بالاخره اگر با تغییر روش زندگی و دارو مشکل بیمار حل نشد، جراحی ضروری است.

رشد پروستات

رشد غده پروستات بنظر می رسد در سن 30 سالگی شروع می شود. 50 درصد مردان در سن 50 سالگی و 75 درصد در سن 80 سالگی دارای تغییرات بافتی BPH هستند و بزرگی پروستات 40 تا 50 درصد این مردان از نظر کلینیکی قابل توجه و برجسته می شود و به معنای دیگر داررای علائم می شوند. BPH یکی از 10 بیماری پرخرج و هزینه در مردان بالای 50 سال در آمریکا می باشد. بزرگی پروستات هرگز شانس ابتلا به  سرطان پروستات را بالا نمی برد.

پروستات
این عکس اقایی ۶۰ ساله که مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات شده و باید مورد عمل جراحی TURP قرار گیرد.

علائم بزرگی پروستات

بزرگی پروستات شایع ترین علت ایجاد علائم ادراری سیستم دستگاه ادراری تحتانی می باشد (LUTS). این علائم به دو دسته تقسیم می شود. یکی علائم انسدادی و دیگری تحریکی (STORAGE) می باشد. علائم انسدادی یا موقع ادرار کردن (VOIDING) شامل کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، عدم حس تخلیه کامل است. علائم STORAGE یا موقع ادرار کردن، شامل تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری و سوزش ادرار می باشد. ادرار قطره قطره در پایان ادرار کردن را POST-MICTURITION DRIBBLING می گویند. وقتی بیمار درمان نشود و بیمار قادر نباشد ادرار را کاملا” تخلیه کند، ادرار باقیمانده در مثانه زیاد می شود و فرد مستعد به عفونت ادراری می شود.

در بزرگی پروستات علائم در طول روز تغییر می کند، بطوریکه موقع راه رفتن و ایستادن کمتر و موقع خوابیدن علائم شدیدتر می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اگرچه بسیاری از محققین عامل آنرا هورمون جنسی(تستوسترون) می دانند. مسئله رژیم غذایی، خوردن زیاد پروتئین های حیوانی را موثر می دانند. درمان بیمار بر اساس یافته هائی است که توسط پزشک یافت می شود و سایر موارد با استفاده از آزمایش ادرار و سونوگرافی و معاینه پروستات و سیستوسکوپی می باشد.

تفاوت بزرگی پروستات با تنگی مجرا و یا سنگ در مجرا باید تشخیص داده شود و بعضی داروها علائم شبیه به بزرگی پروستات دارند مثل داروهای ضد احتقان و سودوآندرین. بعضی دیگر از داروها مثل تیازید، فوروزاماید و کلرتالیدون باعث تکررادرار در شب و روز می شوند. داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر و ضد حساسیت ها نیز علائم را تشدید می کند. خوردن الکل، قهوه قبل از خواب باعث شب ادراری می شود. پس علائم بزرگی پروستات باید با دقت بررسی شود تا با عوارض قرص و دیگر بیماری ها اشتباه گرفته نشود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و ادب خدمت آقای دکتر. پسری هستم 22 ساله دانشجو نویسنده و شاعر .به مدت 3 سال است از با بیماری مشکلات ادراری و پروستات رنج می برم و برای درمانم تنها اقدامی که توانستم بکنم از طریق بیمه تامین اجتماعی بود که از آن هیچ نتیجه ای نگرفتم ، زیرا به بنده پزشک معالج اهمیتی در این 3 سال ندادند و تحقیقی در مورد رفع بیماری این بنده حقیر نکردند. بنده طبیعتا به علت مشکلات مادی که زندگی روزمره هم برایم به سختی می گذرد هزینه درمانم را نداشتم که به جایی مناسب تر هم مراجعه کنم ... بنده بیماری دارم 3 سال است آقای دکتر همیشه مشکلات نیامدن ادرار و گاهی درد در نواحی پایین دستگاه ادراری و گاهی شکم را دارم. طوری بیماری زندگی بنده را تحت تاثیر قرار داده که واقعا حرکتم کند و امیدم به زندگی کم شده .. از شما میخواهم اگر ممکن است به بنده کمک کنید درمان شوم .

    چه می شد من گدای خسته باشم
    چه عیبیست این که در موی تو باشم
    ز هشیاران رهانم من نظر را
    به خماری چو گیسوی تو باشم
    بیا آیینه کین دم در نهانم
    به خاموشی هیاهوی تو باشم
    ( صادقی )
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول أمنيك ميل كنيد         Omnic

  • تصویر کاربر ایوب سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا مبتلا بودن به دیابت هم می تواند در وجود خون در منی تاثیر داشته باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خير اثري ندارد
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر. خیلی ممنون از مطالب بسیار خوب و علمی تان.
    پدر بنده در شهرستان (رشت) زندگی میکنند و مساله بزرگی پروستات دارند. دکتر هم رفتند و توصیه به عمل شده ان. البته خیلی ناگهانی و بدون برنامه و آزمایش دقیق بوده و چون ما (بچه ها) هیچ کدام اونجا نبودیم متاسفانه نمیدونیم که شرایط چطوری هست کامل و من خواستم اگر بشه با شما مشورت بکنیم.

    پدر بنده هفتادو دو ساله هستند. ایشون مقداری معلولیت حرکتی دارند در پاها ولی قادر به راه رفتن هستند.
    در سه مورد آزمایش خون داشتند که سطح PSA بوده به شرح زیر:
    مرداد ۹۶ ---- ۴.۷۴
    شهریور ۹۶ ----- ۵.۹ (با اندازه پروستات ۲۶)
    فروردین ۹۷ ------ ۷.۲ (با اندازه ی پروستات ۳۰)

    این بار آخر (همین فروردین) یک فتق ایتگوینال حاوی لوپ روده ای پیدا کردند که خود به خود با فشار جا میرود.

    من نتایج آزمایش ها را پیوست کرده ام.

    در حین ادرار باید به خودشون فشار بیارن. ادرارشون مقطع و مکرر هست. درد خاصی ندارند مگر موقع حرکت زیاد که فتق شان درد میکیره کمی. شب ها چندبار نیاز به دسشویی دارند.

    با این شرایط میخواستم بدونم که مراحل معالجه به چه صورت میباست باشه. آیا نیاز به نمونه برداری هست؟ آیا میباست اول فتق درمان بشه؟ آیا جراحی ضروری هست؟

    در صورت نیاز به عمل مراحل و زمانی که شما قادر به عمل هستید چقدر و چطور هست؟
    کجا میباست بستری بشوند؟

    پیشاپیش خیلی ممنون از لطفتان
    رضا درویشی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ابتدا فتق عمل شود و سپس بيوپسي پروستات انجام شود و من در خدمت هستم
  • تصویر کاربر ایوب یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام .دچارپرادرای وتکررادرارشدید شدم البنه دردکمی دربیضه مثل پیچ خوردگی حس میکنم ومقدارب مایع سفیددرادرارم گاهی .متخصص رفتم گفتنالتهاب پروستات دارم سه تاداروویسول تامسولوسین تاونکس دادن 14روره میخورم بهترم اما ن زباد .البته 7ماه پیشم دچارشدم سونودادم هما سالم بودن جزواریکسول دربیضه داشتم تست اسپرم دادم گفتن مشکل نیس زیادب
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      همين رارو ها را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشينيد١٠ روز و عمل جنسي داشته باشيد و ادرار خود را زود تخليه كنيد
  • تصویر کاربر اکبر سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید محمودی هستم از ارومیه 43 ساله پارسال پروستاتم 37 بوده حالا 43 شده قطر ادرارم نازک شده چیکه چیکه اداره میکنم سوزش داره خوب تخلیه نمیشه گاها پایین مثانه تیر میکشه وضمنا آلت تناسلیم شق نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم درصورت صلاحدید حضوری خدمتتون مزاحم بشوم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      شبي يك عدد از كپسول أمنيك ميل كنيد
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.شوهر اینجانب هنگام نزدیکی دارای منی خونی است .البته نه همیشه گاهی اوقات درد هم ندارد .با عرض پوزش خواستم بدونم چه اقداماتی لازم است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خود به خود حداكثر تا دو ماه خوب مي شوند
  • تصویر کاربر اکبر جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام اینجانب 50 ساله هستم رفتم سونوگرافی اندازه پرستاتم 32 سی سی میباشد واندازه ازمایش خون psa نیم میباشد ایا اینجانب مشکلی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير مشكلي نداريد
  • تصویر کاربر رهنما دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر قوامی
    بنده ۴۲ سالمه ، پدرم مشکل سرطان پروستات داره و تحت درمان می‌باشد ، به توصیه پزشک من هم از حدود چهار سال قبل تست psa رو انجام میدم حدود یک ماه و نیم قبل جواب تست عدد ۱۴ رو نشون داد دکتر واسم پروترال و تاوانکس برای یک ماه تجویز کرد در کنار این داروها پروستاتان ، روغن تخم کدو و جوشانده گزنه هم مصرف کردم ، بعد از یک ماه جواب تست عدد ۲ رو نشون داد ، بعد از اون معاینه پروستات از طریق مقعد هم انجام دادم دکتر گفت سایزش عادیه هنوز موقع ادرار حس میکنم کامل تخلیه نمیشه و گاهی بعد از ادرار منی از مجرای ادرارم خارج میشه ، لطفا راهنمایی کنید آیا داروها رو ادامه بدم یا اینکه چه توصیه ای واسه ادامه درمان دارید؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      شبي يك عدد كپسول إمنيك ميل كنيد
  • تصویر کاربر نککزشنز چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    EJG E/KJ .KE BEB;E BEB
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سوال شما چيه
  • تصویر کاربر سید شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    با عرض سلام قبلاً فرمودید برای پروستات باحجم کمتر از 50 سی سی بهترین درمان عمل turp می باشد.
    من 73 سال دارم با پروستات باحجم 42 سی سی ، بیمه تأمین اجتماعی ، بیمه تکمیلی آینده سازان حافظ . آیا امکان استفاده از این بیمه ها می باشد؟ در صورت آری هزینه کل درمان من چه مبلغی می شود و چند روز باید بستری شوم ؟ با تشکر - احدی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      هزينه عمل ٧ ميليون تومان مي باشد مدت بستري ١ تا٢ روز مي باشد هزينه عمل را از بيمه تكميلي خود قابل پرداخت است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر