بزرگی پروستات و راه های درمان آن

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات (BEP-PBE) نیز نامیده می شود. بزرگی پروستات یک بیماری خوش خیم است و سرطان نیست.

در این بیماری نسج تشکیل دهنده پروستات بصورت ندول درآمده و بزرگ می شود. وقتی صحبت از هیپرپلازی می شود منظور زیادشدن سلولهای پروستات است.

وقتی پروستات به اندازه کافی بزرگ شد این دانه ها یا ندول ها روی مجرای عقب(خلفی) که بعد از مثانه قرار گرفته، فشار آورده و مجرا باریک می شود و مقاومت در مقابل خروج ادرار از مثانه ایجاد می کند و در حقیقت انسداد در مسیر راه ادرار به وجود می آید. وقتی در  مقابل مثانه مقاومت ایجاد می شود، مثانه مجبور است که به سختی کار کند تا ادرار را خارج کند.

با این پدیده جدار مثانه ضخیم (هیپرتروفی) و ضعیف (ATONY) می شود. اگر پروستات باعث انسداد شود و درمان نشود، عوارضی مثل عفونت های عودشونده، سنگ مثانه و بیماری کلیه و بعضی اوقات نارسائی و از کار افتادن کلیه ها دارد.

درمان علائم بزرگی پروستات

درمانهای متعددی در دنیا معمول است. اگرشدت علائم بیماری  به حدی باشد که به درمان داروئی جواب ندهد، بهترین درمان جراحی است. جراحی به دو فرم است، یکی جراحی بسته که با دستگاه انجام می شود و در حدود 95 درصد پروستات های بزرگ به هر اندازه ای که باشد با این روش که به آن TUR-P می گویند انجام می شود. این نوع عمل جراحی بسیار سخت است و بگونه ای باید انجام شود که تمام پروستات با دستگاه خارج شود. اگر قسمتی از پروستات خارج شود بیمار بعد از چند ماه علائمش عود می کند و بیشتر این بیماران نیاز به عمل جراحی مجدد پیدا می کنند.

بیمار چنانچه روش زندگی خود و داروهای مضر را تغیییر دهد، تا اندازه ای در تغییر علائم موثر است و توصیه می شود در حال نشسته  ادرار کند. اگر شدت علائم موجود در بیمار خفیف تا متوسط باشد در حدود 40 درصد خیلی از علائم بیمار بخصوص شب ادراری از بین می رود و ازعمل جراحی نجات پیدا می کند.

داروئی که بطور معمول استفاده می شود، داروی آلفا بلوکر می باشد. پروستات دارای رشته های آلفا هستند که در بیشتر اوقات باعث انقباض پروستات و چسبیدن لوب های آن می شود و باعث فشار روی مجرا می شود و داروی آلفا بلوکر باعث از کار انداختن عصب پروستات می شود و پروستات جدا شده و مجرا باز می شود. رشته های آلفا در کپسول پروستات و عضلات صاف پروستات قرار دارند. داروی دیگر مانع از تشکیل تستوسترون به DTH (که باعث بزرگی پروستات می شود) می گردد. این دارو باید به مدت یک سال روزی یک قرص خورده شود تا پروستات کاملا” کوچک شود. بالاخره اگر با تغییر روش زندگی و دارو مشکل بیمار حل نشد، جراحی ضروری است.

رشد پروستات

رشد غده پروستات بنظر می رسد در سن 30 سالگی شروع می شود. 50 درصد مردان در سن 50 سالگی و 75 درصد در سن 80 سالگی دارای تغییرات بافتی BPH هستند و بزرگی پروستات 40 تا 50 درصد این مردان از نظر کلینیکی قابل توجه و برجسته می شود و به معنای دیگر داررای علائم می شوند. BPH یکی از 10 بیماری پرخرج و هزینه در مردان بالای 50 سال در آمریکا می باشد. بزرگی پروستات هرگز شانس ابتلا به  سرطان پروستات را بالا نمی برد.

پروستات
این عکس اقایی ۶۰ ساله که مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات شده و باید مورد عمل جراحی TURP قرار گیرد.

علائم بزرگی پروستات

بزرگی پروستات شایع ترین علت ایجاد علائم ادراری سیستم دستگاه ادراری تحتانی می باشد (LUTS). این علائم به دو دسته تقسیم می شود. یکی علائم انسدادی و دیگری تحریکی (STORAGE) می باشد. علائم انسدادی یا موقع ادرار کردن (VOIDING) شامل کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، عدم حس تخلیه کامل است. علائم STORAGE یا موقع ادرار کردن، شامل تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری و سوزش ادرار می باشد. ادرار قطره قطره در پایان ادرار کردن را POST-MICTURITION DRIBBLING می گویند. وقتی بیمار درمان نشود و بیمار قادر نباشد ادرار را کاملا” تخلیه کند، ادرار باقیمانده در مثانه زیاد می شود و فرد مستعد به عفونت ادراری می شود.

در بزرگی پروستات علائم در طول روز تغییر می کند، بطوریکه موقع راه رفتن و ایستادن کمتر و موقع خوابیدن علائم شدیدتر می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اگرچه بسیاری از محققین عامل آنرا هورمون جنسی(تستوسترون) می دانند. مسئله رژیم غذایی، خوردن زیاد پروتئین های حیوانی را موثر می دانند. درمان بیمار بر اساس یافته هائی است که توسط پزشک یافت می شود و سایر موارد با استفاده از آزمایش ادرار و سونوگرافی و معاینه پروستات و سیستوسکوپی می باشد.

تفاوت بزرگی پروستات با تنگی مجرا و یا سنگ در مجرا باید تشخیص داده شود و بعضی داروها علائم شبیه به بزرگی پروستات دارند مثل داروهای ضد احتقان و سودوآندرین. بعضی دیگر از داروها مثل تیازید، فوروزاماید و کلرتالیدون باعث تکررادرار در شب و روز می شوند. داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر و ضد حساسیت ها نیز علائم را تشدید می کند. خوردن الکل، قهوه قبل از خواب باعث شب ادراری می شود. پس علائم بزرگی پروستات باید با دقت بررسی شود تا با عوارض قرص و دیگر بیماری ها اشتباه گرفته نشود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر نوشین دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 677 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    پدر من حدود دی ماه گذشته آزمایش PSA این عدد 120 و free PSA
    27.20. دکتر آنتی بیپتیک تجویز کردند و ماههای بعد به این ترتیب عدد PSA کاهش یافت
    بهمن ماه psa 28.72
    فروردین سال بعد psa 11.25
    خرداد psa 9.64
    مرداد psa 7.78
    مهر ماه امسال psa 6.64
    سوال من این است که در آخرین ویزیت دکتر ایشون بعد از نتیجه ی سونوگرافی آمپول microrelin
    تجویز کردند. آیا ممکنه پدرم به سرطان پروستات مبتلا باشند( چون در اولین ویزیت و قبل از مصرف آنتی بیوتیک ها به من گفتند احتمال اینکه سرطان باشد 95 درصده )؟
    و اینکه عوارض این دارو چیست؟
    خیلی از زمانی که برای پاسخگویی می گذارید ممنونم
    تصویر سونوگرافی را پیوست کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .
    اگر پروستات در داخل مثانه رشد کند چقدر خطرناک است.ایا خطرناک است.
    ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خير

  • تصویر کاربر مازیار جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده 35 سالمه، حدود 3 ساله که به پروستاتیت مزمن مبتلا هستم. با راهنمایی ها و نسخه های شما و مصرف داروهای بسیار از جمله آنتی بیوتیک و امنیک و شیاف ایندومتاسین و تشت آبگرم... بسیار بهبود یافتم، اما در حال حاضر قطع و وصل شدن ادرار و گاهی وقتا فقط درد در قسمت پروستات چپ دارم که بر کیفیت زندگی ام اثر گذاشته، سه ماه قرص ایندومتاسین مصرف کردم تا حدی بهتر شدم.
    جنابعالی برای بهبود درد در قسمت پروستات چپ چه نوع دارو و درمانی و برای چه مدتی توصیه میفرمایید؟
    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر نصیر چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    غده پروستات دارم سایز آن 41 می باشد قبل از تخلیه 342 سی سی و بعد از آن فقط 7 سی سی تخلیه شد و در سونوگرافی چیز خاص دیگری مشاهده نشد و قرص ترازوسین 5 و فینستاید 5 مصرف می کردم الان بایستی چکار کنم آقای دکتر؟ ضمنا سکته مغزی هم کرده ام
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      اگر علايمي نداري كاري لازم نيست

  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام مردی هستم ۴۸ساله سونوگرافی اندازه پروستاتم ۳۸ نشون داده آیا ضرری برایم دارد راه درمانش چیست وچه کار باید بکنم وچی مصرف کنم؟؟ ممنون عکس سونو پیوست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، بنده مدتیه که شبا خیلی دستشویی میرم، ۳۳سال سن دارم، توی خواب هم بعضی وقتا به صورت قطره روی لباسم میزیزه و مجبور میشم لباسم رو عوض کنم، ادرارم بعضی وقتا دیر انجام میشه. ناحیه تناسلی هم سرد هست بیشتر وقتا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم و يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر احد جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    باسلام آقایی دکتر من ۸ ماه پیش عروسی کردم بعداز دو ماه تکرار ادرار پیدا کردم بودن درد و سوزش چند بار رفتم دکتر آزمایش گرفتن گفتن مشکل عفونتی نداری سونو گرفتم بازهم گفت مشکل نداری رفتم مشهد دو هفته قبل گفت شما از همسر خودت عفونت گرفتی زن من عفونت داره خشک کنده داد حالن ادرارم کم شده بززگی پروستات نگرانم کرده آیا عمل کنم یا با دارو لطفا راهنمایی کنید تشکر انذار پروستات ۲۴ml.40x35x33mm
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      پروستات اصلا درماني نياز ندارد

  • تصویر کاربر محند شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با درود
    جناب دکتر به چه روشی میشه متوجه شد بعد از عمل پروستاتکتومی کامل به روش TURP نسج پروستات به طور ۱۰۰ درصد خارج شده و حتی ذره ای باقی نمانده؟ و آیا اصلا میشود به روش TURP به طور کامل و ۱۰۰ در صد نسج پروستات رو خارج کرد؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      با انجام سونوگرافي از راه مقعد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      با انجام سونوگرافي از راه مقعد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امین شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام 32 سالم هست
    من حدود سه ماه هست که وقتی میشینم یه دردی از مقعد تا بالای آلت تناسلی ام اذیتم میکنه
    سونوگرافی که کلا طبیعی نشون داده
    فشار ادرارم کمی کم فشار هست
    سوزش ادرارم چندان زیاد نیست کم هست
    رنگ ادرارم سفید هست
    رفتم دکتر ایشون دستشون به مقعدم بردن یه دردی تا آلت تناسیلی ام به شدت احساس شد که ایشون تشخیص دادن التهاب پروستات هست
    برام داروی کوتریموکسازول پروترال و یه مدتی هم آزیترومایسین مصرف میکنم حدود یک ماه هست که مصرف میکنم منتها دردش اونجور که باید کمتر نشده یه دکتر دیگه تاوانکس به جای کوتریموکسازول نوشتن که دکتر قبلیم گفتن نیاز نیست همون کوتریموکسازول کافی است

    خلاصه دو ماه هست که سرکارم نتونستم برم اینم بگم که فقط وقتی میشینم درد شروع میشه دراز کشیدنی درد کمتر هست

    نمیدونم چی میشه خیلی نگرانم
    ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد به مدت دو هفته

    2. تصویر کاربر امین پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      ممنون از پاسختون حتما اینکارو میکنم
      فقط میخواستم بدونم همون کوتریموکسازول رو ادامه بدم یا تغییر به تاوانکس بدم چه تفاوتی بین آنهاست
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      تاوانكس

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده التهاب پرستات داشتم بعدم در مان شدم بعد از مدتی دوباره یه مقدار کم احساس التهاب کردم و سوزش بعد میخواستم بدونو با خروج کامل منی در هر بار تخلیه باعث میشه اون یه مقدار التهاب خارج بشه همراه منی ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      بله

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر