علت ناتوانی جنسی بیماری روانیست یا جسمی؟

پزشک برای رسیدن و دستیابی به علت ناتوانی جنسی ، باید بدون هدر دادن پول بیمار مشکل ناتوانی جنسی وی را با حداقل رساندن آزمایشات پیچیده به کمترین مقدار خود رساند.

در بسیاری از مبتلایان به ناتوانی جنسی ، نیازی به آزمایشات وسیع و گسترده نخواهد بود.

بسیاری عقیده دارند که در ناتوانی جنسی چنانچه شرح حال و امتحان بالینی دقیقی از بیمار گرفته و انجام شود، نیازی به آزمایش های پیچیده بعدی نخواهد بود. گرفتن شرح حال و امتحان بالینی باید در یک محیط دوستانه بین پزشک و فرد مبتلا و با برقراری ارتباط نزدیک بین پزشک و بیمار و همسر وی انجام گیرد. اینکه چقدر برای بیمار مهم است که به این بیماری دچار شده و چگونه می تواند سلامتی خود را باز یابد، بسیار با اهمیت است.

هدف پزشک برای رسیدن و دستیابی به علت ناتوانی جنسی ، باید این باشد که پول بیمار بیهوده مصرف نشود و مشکل ناتوانی جنسی بیمار را با حداقل رساندن آزمایشات پیچیده به کمترین مقدار خود رساند. در بسیاری از مبتلایان به اختلال جنسی، نیازی به آزمایشات وسیع و گسترده نخواهد بود.

مشکلات روانی یا سایکولوژی ممکن است اولین علامت ناتوانی جنسی باشد و باعث جلوگیری از انجام آزمایشات بعدی شود. باید توجه داشت که ناتوانی جنسی (ED) علامت بیماری می باشد و بیماری نیست.

بررسی علت ناتوانی جنسی

برای مثال فردی که به علت ناتوانی جنسی مراجعه می کند و در شرح حال اظهار می دارد که 9 سال است که مبتلا به بیماری دیابت یا قند خون یا فشار خون می باشد، اختلال جنسی وی به علت دیابت و فشار خون است. با گرفتن یک شرح حال جامع و دقیق و با کمک گرفتن از امکانات خود می توان علت اختلالات عروقی و عصبی و روانی را در فرد پیدا کرد. ضمن مراجعه زوجین به پزشک در شرح حال چند سوال از مرد باید مطرح شود:

  • تعداد نعوظ شبانه و مدت آن
  • مدت زمانی که فرد به اختلال جنسی مبتلا شده
  • نحوه ظهور آن، ناگهانی یا تدریجی بوده
  • ارتباط جنسی فعلی یا اخیر وی چگونه بوده و هست
  • درمان های انجام شده
  • مشخص کردن ریسک فاکتور مثل چاقی، استعمال دخانیات، کلسترول غیرطبیعی خون، اختلال کار تیروئید، اختلال هورمون های جنسی، فشارخون و دیابت

اختلالات جنسی

تشخیص ناتوانی جنسی

  • آزمایش NPT

ساده ترین روش تشخیص بین ضایعه و اختلال عروقی از سایکولوژیک و روانی، آزمایش NPT  می باشد که در سال 1985 به بازار عرضه شد. این دستگاه تعداد نعوظ شبانه، سفتی، زمان و قطر آلت را ثبت می کند. نعوظ های شبانه باید 3 تا 6 بار در هر 8 ساعت، درخواب باشد و سفتی آلت نباید کمتراز 70 درصد طبیعی باشد.

افزایش قطر آلت در افراد طبیعی 3 سانتی متر در قاعده آلت و 2 سانتی متر در جلو آلت می باشد. این دستگاه در بیمارستان وجود دارد و برای تشخیص اینکه فرد به علت بیماری یا مسائل روانی دچار ناتوانی جنسی شده، در بیمارستان بستری و آلت وی موقع خواب به این دستگاه وصل می شود. اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی – عروقی شود معمولا این دستگاه چون بیمار نعوظ نخواهد داشت، آزمایش منفی خواهد بود و چنانچه مشکل روانی در فرد باشد، آزمایش مثبت خواهد بود و دستگاه نعوظ های شبانه فرد را ثبت می کند. اگر سفتی آلت کمتر از 60 درصد باشد، آزمایش منفی خواهد بود.

  • سونوگرافی داپلررنگی داپلکس

یکی از آزمایشات با ارزش، دقیق و قابل اعتماد و بی خطر که سریع انجام می شود، سونوگرافی داپلررنگی داپلکس (CDDU) می باشد، که در سال 1985 معرفی شد.

در این آزمایش پس از تزریق 40 میلی گرم داروی پاپاورین که باعث نعوظ می شود، و سپس با سونوگرافی، فشارداخل شریانهای آلت و قطر آنها بررسی می شود. چنانچه  ورود خون از شریان به داخل آلت کمتر از 25 سانتی متردر ثانیه باشد، ناتوانی جنسی فرد نشانه بیماری شدید شریانی است و اگر بالای 30 باشد، دلیل سالم بودن شریان آلت می باشد و در نتیجه نیازی به عکس گرفتن از شریان یا آرتریوگرافی نخواهد بود. در حقیقت همان روشی است که برای شریانهای قلب (کرونر) انجام می شود.

افرادی که مبتلا به ناتوانی جنسی هستند، پس از تزریق پاپاورین یا پروستاگلاندین به داخل آلت، اگر مبتلا به بیماری تنگی شریان آلت باشند به ندرت قطر آلت به 7/0 میلی متر میرسد. در افراد جوانی که ناتوانی جنسی دارند و سابقه ضربه به لگن یا پرینه (زیر بیضه) دارند، برای مشخص شدن تنگی شریان، آرتروگرافی شریان پوندال ضروری است، چون اگر این شریان تنگ باشد، خون به شریان آلت نمی رسد و باید عمل جراحی انجام گیرد.

در این بیماران معمولا تنگی در یک ناحیه از شریان دیده می شود که به علت ضربه یا تصادف بوجود آمده، در حالیکه افرادی که به علت سن بالا دچار تنگی عروق قلب و سایر شریانهای بدن از جمله شریان آلت می شوند و به آن آرترواسکلروز گویند، تنگی ها وسیع می باشند. در افراد مسن و مبتلا به قند خون بالا (دیابتیک) ضایعات نسجی فیبروز که باعث تنگی حفره شریانها شده، دیده می شود. اندازه گیری ترومباکسین A2 و پروستاگلاندین خون آلت، بیماری عروقی شریان آلت را نشان می دهد.

درمان ناتوانی جنسی

پس از پیدا کردن علت ناتوانی جنسی و اختلال در نعوظ مرد، پزشک درمان متناسب با مشکل وی را انتخاب می کند. درمان اختلال نعوظ طیف گسترده ای از درمان ها و تمرینات خانگی، قرص ها و آمپول های تزریقی و جلسات مشاوره و سکس تراپی را می تواند شامل شود.

تنگی شریان آلت

بیماری های جسمی شامل آرترواسکلوروز می باشد که باعث تنگی شریانها می شود و عواملی که باعث آرترواسکلوروز می شوند شامل:

  • فشارخون
  • کلسترول غیرطبیعی خون
  • سن بالا
  • استعمال دخانیات
  • دیابت

یکی دیگر از بیماریهای اورگانیک، بیماری های عصبی یا نروژنیک می باشد. هر بیماری یا اختلال که مغز، نخاع و اعصاب مربوط به آلت را مختل کند،باعث ناتوانی جنسی می شود. قطع اعصاب آلت در اعمال جراحی رادیکال پروستاتکتومی که برای درمان سرطان پروستات انجام می شود و برداشتن مثانه و روده در سرطانها باعث ناتوانی جنسی می شود.

دسته دیگر بیماریهای جسمی شامل مشکلات در دستگاه ژنیتال خارجی نظیر کوچکی آلت، بیماری پیرونی، کجی آلت و کوچک بودن بیضه ها می باشد. و بالاخره دسته دیگر بیماری های جسمی، اختلال هورمون های جنسی خون می باشد.

کم کاری یا پرکاری تیروئید، کاهش هورمون جنسی (تستوسترون)، اختلال  درکارهیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز، افزایش پرولاکتین خون باعث ناتوانی جنسی می گردد.

التهاب پروستات مزمن

در ادامه به طور مختصر بیماری های جسمی و روانی که باعث ناتوانی جنسی می شود آمده است.

بیماری های جسمی

  1. مشکلات عروقی: شریانی، وریدی، هردو
  2. نروژنیک یا عصبی
  3. آباتومیک مثل کوچکی آلت یا بیضه ها
  4. آندوکرین، مثل اختلالات هورمون های جنسی خون

سایکوژنیک یا اختلالات روانی

  1. فقدان اولیه تمایلات جنسی
  2. کاهش تمایلات جنسی در رابطه با افزایش سن
  3. اختلال مزمن خصوصیت جنسی
  4. فقدان میل جنسی در زن در موارد خاص ارتباطی
  5. تمایل زن به فرد دیگر
  6. کاهش تمایل زن به علت مهار بالای مغزی ناشی از ترس و مجادله

 

برای آشنایی با درمان های اختلالات جنسی می توانید این مقاله را بخوانید : درمان ناتوانی جنسی

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام. من 39 ساله هستم. تازه ازدواج کردم و قبلا ارتباطی نداشتم. مشکل نعوظ دارم و وسط رابطه ، نعوظ از بین می رود و نمی توانم اصلا دخول را انجام دهم. تادافیل 10 ، هر روز قبل از شام و آسنترا هم هر روز وسط ناهار مصرف میکنم و آرژین مکس روزی سه تا. ولی هنوز بعد از یک ماه و نیم مشکل حل نشده است. دو دکتر ارولوژی گفتند که مشکل عصبی است. ولی هنوز حل نشده است. فکر کنم اصلا منی بیرون نمی اید و فقط مایع های لزج. راه حل چیست؟
    1. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ مهر ۱( 1 سال پیش)
      چرا پاسخ نمی دهید ۵ روز گذشته
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص ويزارسين ٥٠ ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص ايمي پرامين ٢٥ ميلي ده روز ميل شود 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام اقت دکتر من از هفت سالگی قند خون دارم بعدشم به سن هیجده ۱۸ ۱۹ فیلم س*** نگاه میکردم و می زدم الان ناامیدم از همه چی آیا دارویی هست برای همین مشکل هیچ اسپرمی ندارم اگه دارویی هست به من بگین که بیام پیشتون خیلی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي نصف قرص أسنترا ده روز ميل كنيد و مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من ۵۶ سال دارم مدتیه که میل جنسی کم شده آلتم کوچک شده نعوظ خیلی سخت انجام میشه آلتم هنگام نعوظ اون سفتی رو نداره ، زود انزالی هم دارم که باعث شده رابطه خوب ولذت بخشی رو نداشته باشم محبت بفرمایید راهنمایی کنید. متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر آرمان دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    با سلام . جناب دکتر بنده ۴۳ ساله هستم و سالهاست مشکل زود انزالی دارم علاوه بر این سه سالی هست که مقداری اختلال نعوظ پیدا کردم و سفتی آلتم کمتر شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام. 44 سالمه. دیابت داذم قرص متفورمین استفاده میکنم سه ماه موقع رابطه آلتم شل میشه. میل چنسبم خیلی کم شده و واقعا دارم اذیت میشم خیلی ناراحت و نگرانم راهنمایی کنید
    خیلی ممنون از وقتی که میزارید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام به علت ديابت و مشكلات فكري،، ذهني دارد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر رامین جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید من مشکل. ناباروری داشتم به دکتر مراجعه کردم بعداز چندماه استفاده از دارو دکتر گفت مشکلت حل شده ولی الان منی ام بی رنگ می‌باشد به‌نظر شما مشکل چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مني هر رنگي باشد اشكالي ندارد

  • تصویر کاربر یادگار چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده ۲۵ سالمه تقریبا یک سال پیش به علت فشار روحی و روانی افسردگی گرفتم و در ۴روز یا بیشتر هم اصلا یک ساعت نمیخوابیدم و از همون موقع آلت تناسلیم اصلا نعوظ نداشت و حتی نعوظ صبحگاهی هم ندارم. الان رفتم دکتر خوابم بهتر شده ولی آلت تناسلیم نعوظ و نعوظ صبحگاهی ندارد و میل جنسیم خیلی اومده پایین با دیدن هر چیز تحریک پذیر نعوظ ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر وقت بخیر...
    من ۲۷ساله هستم متاهل.خیلی وقته نعوظ صبحگاهیم از بین رفته و برقرار کردن رابطه برام خیلی سخت شده یعنی خیلی سخت تحریک میشم و وقتی هم به نعوظ میرسم سریع شل میشه.دکتر رفتم اونا قرص های تقویتی و تادالافیل یا ویزارسین یا ویاگرا امثال اینا دادن که اثرش خیلی موقت بود.
    اقای دکتر بنظرتون چه قرصی مصرف کنم یا چیکار باید بکنم تا نعوظ صبحگاهیم برگرده و برقرار کردن رابطه برام اسان بشه.منشاءاش چی میتونه باشه؟
    نتیجه آزمایش ها را براتون میفرستم لطفا نگاه کنید.بنظرتون شاک ویو درمانی برای اختلال شدید نعوظم جواب میده!؟و ایا بصورت دائمی حل میشه با توجه به سنم و نتیجه آزمایش هام.
    لطفا راهنماییم کنید
    باتشکر...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايشات طبيعي بود مشكل شما جنبه فكري ،، ذهني و استرس و اضطراب دارد و شوك وي هم اصلا اثري ندارد

  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من جوانی هستم 37 ساله و حدود 8 ساله که متأهل می باشم و دچار زود انزالی شدید می باشم به نحوی که هنگام دخول و بعد از حدود 10 الی 15 ثانیه دچار انزال می شوم و بعضی از مواقع با استفاده از کاندوم تاخیری هم همین وضعیت برای من تکرار می شود و دچار مشکل فراوان شده ام. البته با توجه به مشغله کاری که دارم نمی توانم سکس منظم داشته باشم و در ماه حدود 4 بار سکس دارم آیا برای درمان من دارویی است که بتوان استفاده کنم و آیا در صورت تجویز دارو داروخانه های این دارو را بدون نسخه شما به من عرضه می کنند خواهشمندم من را راهنمایی فرمائید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر powerman سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر قوامی گرامی من 5 سال ازدواج کردم ابتدا مشکل زودانزالی داشتم ک با وسایل پیشگیری تاخیری و استپ و استارت کنترلش کردم و تا حدودی خوب شدم اما بدلیل مشکلات ناباروی ازو اسپرم انسدادی این مسله مجددا تکرار شد. برای درمان ب پزشک مراجعه کردم ک پزشکان داروهای زیر نوشتن گنادرکس، کلومیفن، تادالافیل
    تستوسترون خون خیلی کمه کمتر 2.5 هستش.
    الان خانمم درخواست طلاق بدلیل عسر و حرج دادن و تقاضای پزشکی قانونی دادن
    اگه مسله زودانزالی حل شه خانمم درخواست پس میگیرن اما نشه طلاق میگیرن و چون تو مردم گفتن موضوعو ابرو میره.
    چکار کنم مشکل حل شه راهکار بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر