درمان فتق کودکان چگونه است؟

فتق در کودکان پدیده دردناکی است که کودک شما را بی تاب می کند، تشخیص و درمان فتق در کودکان امری پیچیده است به همین علت مراجعه به متخصص اورولوژیست توصیه می شود.

جراحی فتق کودکان چون از نظر تشخیصی و درمان مشکل می باشد، بیشتر توسط اورولوژیست ها انجام خواهد شد، اگرچه جراحان عمومی در این زمینه نیز حاذق می باشند.
فتق بزرگسالان در رشته جراحی اورولوژی نیست و بنابراین از نظر تشخیص و درمان جراحی فتق بزرگسالان در رشته جراحی عمومی می باشد.

چگونگی تشکیل فتق کودکان و نوزادان

در هفته 12 تا 14 هفتگی، رشد جنین، بیضه و تخمدانها در شکم نزدیک کلیه ها تشکیل می شوند. به مرور زمان بیضه ها و تخمدان ها برای قرار گرفتن در محل طبیعی خود بطرف پایین حرکت می کنند.

یک قسمت از پرده شکم، که تمام سطح شکم را می پوشاند و به آن پریتون گفته می شود، به بیضه ها و تخمدان ها متصل شده و با بیضه ها به داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) وارد می شوند و باعث تشکیل یک حفره (POUCH) یا ساک (SAC) را می دهد.

این روند جنین دختر به شکل دیگری اتفاق می افتد. این ساک اصطلاحا به آن PROCESSUS VAGINALIS گفته می شود و بطور طبیعی بعد از تولد فورا” بسته می شود. در حقیقت ارتباط بین شکم و حفره کیسه بیضه بسته می شود.

زمانیکه بسته شدن آن پروسس واژینالیس به تاخیر افتد یا ناکامل بسته شود، فتق تشکیل می شود. فتق عبارتست از ورود محتویات شکم (بیشترروده کوچک و مایع شکم) بداخل کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران.

بنابراین بچه ای که مبتلا به فتق می باشد، ممکن است دچار هیدروسل (تجمع مایع اطراف بیضه) نیز باشد. گاهی در معاینه کلینیکی بچه یا نوزاد ممکن است، هیدروسل فقط در معاینه یافت شود، در حالیکه فتق هم وجود دارد. در هنگام عمل جراحی چون این دو بیماری با هم همراه می باشند،

عمل جراحی باید از ناحیه کشاله ران انجام شود که فتق ترمیم شود و هیدروسل هم نیز از بین برود. تقریبا” 80 تا 90 درصد فتق های ناحیه کشاله ران در بچه ها بوجود می آید و بیشتر در طرف راست دیده می شود و در 10 درصد از بچه ها دو طرفه می باشد.

درد فتق

علائم فتق کودک

  1. تورم یا برآمدگی در ناحیه کشاله ران که ممکن است موقع گریه کردن یا زور زدن دیده شود و وقتی نوزاد یا بچه آرام می باشد، این تورم دیده نمی شود.
  2. یک توده نرم که معمولا در لمس توسط پزشک دردناک نیست.
  3. درد در ناحیه فتق

درمان فتق کودکان

فتق ناحیه اینگوینال نیاز به جراحی دارد، برای اینکه گاهی اوقات روده به داخل اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران پیچ می خورد و موجب سیاه شدن روده می شود. در نوزادان نارس ممکن است، عمل جراحی به تاخیر افتد تا عمل ریه ها طبیعی شود.

عمل جراحی فتق کودکان تا یک سالگی به تعویق می افتد، چون در بسیاری از آنها رابطه بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود و فتق خوب می شود و نیازی به عمل نخواهد داشت.

بیشتر بچه هایی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، روز عمل مرخص می شوند. بچه های نارس بهتر است یک شب در بیمارستان بمانند. بچه ها چند روز بعد ازعمل می توانند فعالیتهای روزانه خود، حتی ورزش را شروع کنند.

زمانی که فتق  ناحیه کشاله ران بداخل کیسه بیضه کشیده شود، ممکن است بعد از عمل، کیسه بیضه متورم شود و چنان تصور شود که فتق دوباره عود کرده است. این تورم طبیعی است و بعد از مدت کوتاهی (چند هفته) کاملا از بین می رود. فتق کشاله ران بچه ها، در هر سنی اتفاق می افتد، اما 3/1 فتق کودکان در 6 ماه بعد از تولد ظاهر می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پروانه شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسر من ۵ ماهشه دکتر اطفال معاینه کرد فتق داره سریع باید عمل بشه.. نه گفت برین سونو بگیرین نه ازمایش هیچی فقط نامه دااد که عمل بشه .. الان سوالم این اگرم داشته باشه تا کی فرصت دارم عملش کنن ..
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام تا يك سال صبر كنيد

  • تصویر کاربر زهره پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید پسرم 12,سالشه از امروز زیر شکمش ورم کرده و درد هم داشت .ب پهلو سمت راست دراز کشید ورم و دردش خوب شد از چی میتونه باشه‍
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام براي تشخيص سونوگرافي كليه ها و مثانه پر و خالي انجام شود

  • تصویر کاربر آتنا دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من پسرم با وزن 2700 به دنیا اومده و نارس نیست. بعد از یک ماه و نیم متوجه شدم که بالای بیضه سمت راستش بالا اومده سونوگرافی که بردم گفتن باد فتق و تا 3یا4 ماه دیگه خوب میشه الان پسرم 3ماه و 2 هفته داره و هنوز خوب نشده دوباره پیش متخصص بردم گفتن باید عمل بشه
    می‌خوام نظر شمارو هم بدونم آیا جراحی کنیم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بايد عمل شوند

  • تصویر کاربر روح شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید آقای دکتر، پسر بنده با وزن یک کیلو به دنیا اومده، الان تقریبا 4ماهشه،بعد از حدود یک ماه متوجه ورم در ناحیه سمت راست کشاله ران شدیم، رفتیم دکتر گفتن بیضه سمت راست هنوز پایین نیومده و تا یک سالگی جا داره، الان بعد چند وقت متوجه شدیم بیضه سمت راست گاهی اوقات میره بالا و کیسه بیضه کامل خالی میشه و بعدش دوباره با ماساژ یا خودش برمیگرده پایین، با توجه به اینکه هر دو بیضه الان دچار مشکل هست آیا امکان عمل برای نوزادم وجود داره؟؟
    وزن نوزاد الان 3/800
    که جدیدا بخاطر عفونت ریه توی بیمارستان شهید فهمیده بستری شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام تا يك سال بايد صبر كنيد

  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    من 37 سالمه و مجرد.. یک سال پیش به دلیل غده پنج میلی روی بیضه چپ م برداشته شد ..آزمایش پاتولوژی سمینوما تشخیص داد..
    برای محکم کاری دو جلسه شیمی درمانی انجام دادم ..
    البته قبل از جراحی اسپرم فریز کردم..
    بعد از گذشت یکسال چند روز پیش آزمایش سونوگرافی از بیضی راست که تصویرش را فرستادم وجود testicular microlithiasis در بیضه راست را نشان می دهد..
    دکتر متخصص مربوطه نمونه برداری و در صورت وجود خطر برداشتن بیضی را پیشنهاد دادن
    آقای دکتر می خواستم نظر شما را در این باره بدونم ..
    و اینکه آیا امکان نگهداشتن بیضه وجود دارد؟
    ممنون از وقت ی که می گذارید .. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بيضه اي كه غده داشته بايد بيضه خارج شود

  • تصویر کاربر یگانه شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مدتی قبل کودک پسر 8 ساله‌ام رو به دلیل نگرانی همسرم در خصوص کوچک بودن اندازه آلتش نزد دکتر متخصص بردم ایشان پس از معاینه گفتند که با توجه به اضافه وزن کودک و چربی شکم مسأله خاصی نیست فقط با معاینه بیضه‌ها دستور انجام سونوگرافی را دادند که پس از انجام پزشک مرکز تصویربرداری گزارش رو به شرح ذیل نوشتند:
    بیضه سمت راست به دیامتر ۱۷*20 در داخل کانال اینگوینال این سمت و بیضه سمت چپ نیز به دیامتر 19*17 در داخل کانال اینگوینال دیده شده که مطرح کننده udt یا با احتمال کمتر retractile testis میباشد. پزشک متخصص پس از دیدن پاسخ آزمایش گفتند که مشکل خاصی نیست و به مرور حل میشود. بعد از حدود 6 ماه مجدداً بدلیل نگرانی همسرم پیش متخصص و جراح دیگه‌ای رفتیم و ایشان پس از معاینه و مشاهده گزارش سونوگرافی قبلی گفتند که بیضه‌ها کمی ورم داره و دلیلش فتق دو طرفه مادرزادی می‌باشد و توصیه به عمل جراحی کردند و گفتند با عمل جراحی هر دو مشکل را برطرف می‌کنند.. خواستم نظر جنابعالی را در این مورد جویا بشوم که آیا به توصیه پزشک متخصص اول عمل کنم یا عمل جراحی را مفید می‌دانید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل شوند

  • تصویر کاربر شنتیا شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 21 سالم هستش حدود 9 ماه پیش وقتی که داخل اب گرم نشسته بودم برای درمان التهاب پروستات متوجه یک غده کوچک پشت بیضه سمت راستم شدم این غده پایین بیضه سمت راست و متمایل به پشت بیضه هستش .اولش خیلی ذهنم رو درگیر کرده بود ولی باز یه مدت فراموش کردمش . هر چند وقت باز ذهنم رو درگیر میکنه من حدود یک سال نیم پیش یک سونوگرافی از بیضه هام انجام دادم که اندازه بیضه ها مناسب بود و هیدروسل هم وجود نداشت فقط یک واریکوسل(سمت چپ) خفیف داشتم که چنیدن دکتر معاینه کردن گفتن مهم نیستش بعد از اینکه من این غده رو متوجه شدم هم چند بار دکتر اورولوژی رفتم و واریکوسل رو معاینه کردن ولی چون این غده مشکلی واسم ایجاد نکرده بود و دردی نداشت و حتی همیشه وجود نداشت به خاطر نداشتم به دکتر بگم و از اونجایی که دکتر بیضه هام رو معاینه کرده بود نگران نبودم و فکر میکردم شاید مشکلی نباشه . الانم هر چند وقت ذهنم رو درگیر میکنه باز فراموش میکنم .جدیدن که دقت کردم این غده اندازه اش از نخود کوچک تر هستش و همیشه هم نیستش اندازه بیضه هام هم نرمال به نظر میاد و تغییری نکرده تو این چند ماه البته بیضه سمت راستم از بیضه سمت چپم یکم بزرگتر هستش که تو سونو هم همین بود که فکر میکنم بخاطر واریکوسل باشه. جدیدا متجه شدم در حالت عادی این غده نیستش ولی متوجه شدم در زمانی که نزدیک انزال هستم یک چی شبیه غده در زیر بیضه ام به وجود میاد و بعد از 2 تا 3 دقیقه بعد از انزال از بین میره ایم همین یکم نگرانم کرده .البته بگم هیچ دردی یا احساس ناراحتی خاصی در اون ناحیه ندارم خواستم ببیینم احتمال اینکه سرطان باشه وجود داره یا نه .البته خودم با توجه به مطالبی که خوندم بیشتر به کیست بیضه شک کردم ولی تفاوت این هستش که در زیر بیضه هستش متمایل به پشت نه در بالا یک فرق دیگه هم این هستش که همیشه نیستش زمانی که نزدیک انزال هستش پیداش میشه و سریع عم از بین میره و حتی لمسش هم می کنم دردی نداره .البته من یک سر ناراحتی ها در اون ناحیه دارم که فکر میکنم بخاطر پروستاتم باشه و دردی در بیضه نداشتم تاحالا به جز یکی دوباره فکر میکنم مدت خیلی زیادی نشسته بودم که دردی احساس کردم در بیضه سمت راستم که با راه رفتن و دراز کشیدن سریع خوب شد . این غده در هنگام فعالیت های سنگین مثل وزنه بلند کردن هم وجود نداره اصلا بار ها امتحان کردم
    اقای دکتر بنظرتون نیاز هست به دکتر مراجعه کنم یا نه و اگر نیاز هست باید فوری مراجعه کنم یا می تونم کمی دیر تر مراجه کنم بخاطر شرایط کرونا
    1. تصویر کاربر شنتیا چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      البته اقای دکتر ناگفته نماند دلیل اینی که تو این چند ماه به دکتر مراجعه نکردم این بود که من بخاطر التهاب پروستات مزمنم بیش از 10ها بار دکتر رفته بودم تو یکسال و حتی سیستوسکپی هم کردم که مشکلی نبود و دکترم اعتقاد داشت خیلی نگران و وسواس شدم که تاثیر منفی داره اخرین بار هم که رفتم 4 ماه پیش بود که تمام قرص ها و انتی بیوتیک هام رو قطع کردیم و به هم گفت برو به زندگی نرمالت برس و نگران نباش واریکوسلم هم معاینه کرد گفت مشکلی نیستش ولی یلدم نبود راجب غده بپرسم . و بعد از ان زمان تا الان التهاب پروستاتم دیگه اذیتم نمیکنه و دیگه زیاد به چشم نمیاد ولی جاش این غده کمی حساسم کرده و بهش فکر میکنم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام از اين غده هاي كوچك در بيضه ها وجود دارد و اهميتي ندارد نگران نباشيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ابول سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده سه ماه پیش عمل تسه انجام دادام وازنظر نعوظ به مشکل برخوردم ومایع منی هم خیلی کم شده میشه لطف کنید وراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر الی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم 11ماهشه دکتر سونو تشخیص فتق کشاله ران داده حدود 4میلی متر ورم و درد هم نداره حالا ممکنه بعد یکسال خوب بشه یا نه نیاز به جراحی داره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      تا يك سالگي اگر خوب نشد بايد عمل شوند

  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام
    من شش سال پیش عمل هیدروسل سمت چپ کردم
    اما الان دوباره درد دارم
    درصورتی که میگن هیدروسل درد چندانی ندارد
    عمل چند سال پیش هم بیشتر بخاطر درد بود و تورم خیلی نبود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي ده روز ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر