انواع روش های درمان سرطان پروستات

غده ی پروستات زیر مثانه قرار دارد و مجرای خلفی را در بر می­ گیرد. پروستات ماده­ ای را ترشح می­ کند که باعث حرکت اسپرم می ­شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های درمان سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت می ­باشد، ولی اگر سرعت رشد و پیشرفت سریع باشد، علائم ذیل را به وجود می­ آورد:

✅ اشکال در دفع ادرار مثل سوزش و تکرر ادرار

✅ کاهش فشار و باریک شدن ادرار

خون در منی

✅ احساس ناراحتی در لگن

✅ درد استخوان

✅ اختلال جنسی به صورت اختلال نعوظ

آزمایش PSA

تشخیص سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA مقدور می ­باشد. مردان بالای 50 سال، بطور سالیانه، باید این آزمایش را برای تشخیص سرطان انجام دهند. مردانی که سابقه سرطان در فامیل درجه یک خود داشته­ اند، باید بعد از 40 سالگی، سالیانه آزمایش فوق را انجام دهند.

25 سال قبل که PSA کشف نشده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات 1 نفر از 3 نفر بود. ولی امروزه با انجام آزمایش PSA و تشخیص زودرس و اولیه سرطان پروستات، مرگ و میر ناشی از سرطان 1 نفر در 100 نفر می ­باشد.

سرطان پروستات بیماری شایع، در بین مردان است و دومین علت مرگ و میر در آمریکا می­ باشد.  شانس ابتلاء به سرطان پروستات در دوره زندگی، 1 نفر در 6 نفر می ­باشد. با انجام آزمایش PSA، 50 درصد سرطان­ های پروستات در مراحل اولیه و زودرس تشخص داده می ­شوند.

زمانی که می گویند سرطان پروستات متاستاز کرده، بدین معنی است کهسرطان از پروستات خارج شده و ارگان­های دیگر را درگیر کرده است.

اگر PSA بالا باشد، لزوما بدین معنی نیست که فرد با سرطان پروستات دست و پنچه نرم می کند. موارد زیر می تواند مقدار PSA را تحت تاثیر خود قرار دهند و موجب بالا و پایین رفتن سطح آن در خون شوند.

❇ احتباس ادراری

❇ بعد از عمل جنسی

❇ بعد از معاینه انگشتی پروستات از راه مقعد و ماساژ پروستات

❇ بعد از انجام سونوگرافی پروستات از راه مقعد

❇ در عفونت حاد پروستات

❇ بعد از نمونه برداری از پروستات

در آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی گزارش شده است. مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. سرطان پروستات 1% تمام مرگ و میرها را تشکیل می ­دهد.

چاقی

عوامل مساعد کننده ابتلا به سرطان

سرطان پروستات زمانی اتفاق می­ افتد که، سلول­ های سالم پروستات، غیر طبیعی می­ شوند و دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند و سلول­ ها به علت اختلال در ژن رشد پیدا می­ کنند.

# چاقی

افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر سرطان پروستات در افراد چاق تشخیص داده شود، معمولاً بسیار بدخیم است و درمان سرطان پروستات در آنها بسیار سخت است.

# سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. سرطان پروستات معمولا بعد از سن 40 سالگی دیده می شود.

# نژاد

گرچه نقش نژاد در بروز سرطان هنوز ثابت نشده است، ولیسیاه ­پوستان بیشتر در معرض سرطان هستند و سرطان ­های آن­ها خیلی بدخیم می­ باشد.

# سابقه فامیلی

افرادی که سابقه سرطان پروستات و یا سینه در فامیل درجه یک خود (پدر،برادر و مادر و…) دارند، نسبت به سایرین 5 برابر بیشتر، شانس ابتلاء به سرطان پروستات دارند.

سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

✔ داشتن رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر از سبزیجات و میوه­ جات مصرف کنید.

✔ فعالیت ورزشی

ورزش سلامتی بدن را تأمین می­ کند و وزن و حالت خلق و خو را بهبود می­ بخشد. افرادی که ورزش نمی ­کنند PSA بالاتری نسبت به افرادی که ورزش می کنند، دارند. ورزش شانس ابتلا به سرطان را کاهش می ­دهد.

✔ وزن

باید با ورزش و گرفتن رژیم غذایی آن را به حد نرمال رساند.

✔ داروها

بعضی از داروها که برای کوچک شدن پروستات استفاده می­ شوند، شانس ابتلا به سرطان را بالا می­ برند، مثل داروی فین استراید

درمان سرطان پروستات بدخیم

انتخاب درمان سرطان پروستات به چند عامل بستگی دارد، که شامل:

☑ سن

☑ سرطان از پروستات خارج شده یا نشده

☑ شدت و بدخیمی سرطان

☑ چگونگی تحمل عوارض بعد از عمل، توسط بیمار

عمل جراحی پروستات

انواع درمان ­های سرطان پروستات

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی عمل باز

سال های زیادی است که از این روش برای درمان مردانی که، سرطان پروستات در آنها محدود به پروستات است، مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر در این نوع عمل جراحی 95 درصد است و با اشعه درمانی طول عمر 85 درصد می باشد. به عقیده اینجانب، عمل رادیکال پروستاتکتومی باز بهترین نوع عمل در دنیا می­ باشد.

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی با روش لاپاراسکوپی

درمان با اشعه که به دو صورت انجام می شود. 1- اشعه درمانی از طریق پوست و تاباندن اشعه به پروستات 2- گذاشتن مواد رادیواکتیو در پروستات که براکی تراپی نامیده می ­شود.

# درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون تراپی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

# درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

عوارض بعد از عمل

❎ بی اختیاری ادرار

❎ اختلال نعوظ

اگر عمل جراحی توسط جراح ورزیده و با تجربه انجام گیرد، هیچ­ کدام از عوارض فوق دیده نمی­ شوند.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام دكتر وقت بخير بنده اقا ٣٢ ساله،هفته پيش دچار تهوع و بي اشتهايي درد كليه شدم،كراتم ٢.٢ و پروتئين اوري سه پلاس داشتم،سديم پتاسيم و اوره نرمال،كشت ادرار منفي،بعد از پنج روز كراتم 1.8 شد،تهوع و استفراغ و درد كليه م بهتر شد،سي تي شكم فقط بزرگ شدن پروستات رو نشون داد،توو اين يك هفته تكرر ادرار دارم با حجم طبيعي ادرار ولي بسيار كم رنگ،حس عزم تخليه كافي ادرار،داروي خاصي نيازه براي پروستاتم بخورم و اينكه علت افزايش كراتينين چي ميتونه باشه؟كراتينين رو چند وقت يه بار چك كنم؟ممنون ميشم جواب بديد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و مصرف گوشت و نمك محدود شود

  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۳ سال سن دارم و کارم جوشکاریه هر سال یه چکاب کامل از خودم میگیرم متوجه شدم که پرستاتم سر مرزه یعنی ۴.۳است هیچ مشکلی هم ندارم چکار کنم که از این مشکل جلوگیری کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نياز به انجام كاري نمي باشد

  • تصویر کاربر مهران چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من قبلا خومتتون گفته بودم مشکل ادرار دارم شما مرهمت فرمودید امنیک تجویز کردید به مدت ده روز که واقعا الان بعد مصرف سه روز خیلی خیلی عالی شده و بهترم . میخواستم بپرسم اگه فیناستراید مصرف کنم که پروستات رو کوچیک کنه خوبه یا مضر هست ؟ امکان داره بعد قطع مصرف امنیک دوباره مشکل اداری برگرده ؟

    با تشکر و امتنان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      فينسترايد ميل كنيد ممكن است بعد از قطع امنيك علاييم بر گردد كه دو باره بايد تگرار شود

    2. تصویر کاربر مهران سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سپاس فراوان ❤
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام پدر من۶۳ سال سن داره سابقه بیماری آسم و فشارخون داره که دیروز سونوگرافی شده علائم ادراری ندارن سابقه سنگ کلیه خیلی سال پیش داشتن عکس سونو رو براتون میفرستم ببینید
    1. تصویر کاربر محی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس براتون اومده؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سنگ حالب راست دارند بايد سنگ شكن شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین حجم پروستات 29cc و مقد1ر psa:1.46می باشد45 ساله هستم. پروستات من مشکلی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نسبت به سن شما اندازه پروستات طبيعي است

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده ۱۹ سالمه و چند ماهی هست که درد خفیف مقطعی در ناحیه بین بیضه ها و مقعد درطول روز چندباری برام اتفاق میوفته و قطع میشه در هنگام تخلیه ادرار احساس میکنم که مثانه به صورت کامل تخلیه نمیشه آیا این علامت التهاب پروستات هست باید از چه دارویی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام التهاب پروستات است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من 32 سالمه حدودا بیشتر از دو ماه هست که در آلتم علی الخصوص دو سانت ابتدای مجرا و کلاهک آن و نوک آلت سوزش و گهگاه درد و کلافگی دارم. یعنی علایم اصلی در ابتدا اینها بودند. دقت کردم دیدم ادرارم اکثر اوقات اولش طبیعی نیست یعنی یا تا حدی دوشاخه هست یا اینکه اولش احساس میکنم ترشحی جز ادرار هست. البته الان چند وقته درد و تیر کشیدن تو ناحیه بین مقعد و بیضه و باسن دارم.در ضمن درکل طول این دو ماه کوچکترین ترشحی در مجرا نداشتم با دوشیدن هم کاملا خشک هست و اول صبحها هم ادرار کاملا طبیعی و هیچ ترشحی در آلت یا لباس زیر وجود ندارد. در ضمن پوست کلاهک ملتهب هست دکتر مراجعه کردم گفت اگزما یا صدف پوست است. یعنی الان هم مشکل مجرا دارم و هم اینکه آلتم گرما و اصطکاک ایجاد شه واسش متورم میشه و میسوزه.
    تو این مدت خیلی دکتر رفتم مجاری و پوست و عفونیو...
    تو این مدت آزیترومایسن داکسی سایکلین و فلوکونازول و سیپرو 250 یک هفته استفاده کردم که هم التهاب پوست آلتم هم التهاب مجرام بیشتر شد البته سیپرو مقداری ادرار دوشاخه رو کم کرد.
    دکتر عفونی مراجعه کردم گفت شما مشکلت تحریک مجراست و کرن بری و هیدروکسی زین و فلوکستین .. داد که استفاده از آنتی هیستامین هم بدترش کرد. فلوکستین هم گیر نیووردم
    الان موقع ادرار شدتش ابتدای کار خوبه اما آخرش بریده بریده میشه و برای اینکه مجرا توش ادرار نمونه یا باید زور بزنم مقداری یا اینکه با انگشت مجرا رو بکشم که جفتش بشدت در ابتدای آلتم التهاب و کوفتگی ایجاد میکنه اگر این کار رو هم نکنم معمولا یه قظره بعد از اینکه از دستشویی بیرون میام از مجرا خارج میشه بدون اینکه متوجه بشم و باعث ادرار سوختگی سر آلت میشه
    آزمایش ادرار و کشت دادم طبیعی بود
    سونو دادم پروستات 18 گرم و باقیمانده 10 سی سی
    زیر نظر دکتر پوست تحت درمانم با یک کرم دست ساز که خیلی به ظاهر پوست آلتم کمک کرده اما به حساسیتش نه
    دکتر اورولوژی برام شوک ویو پروستات نوشت گفت دارو نمیدم بهت یه جلسه تا حالا رفتم اما پزشکی که شاک ویو رو انجام میداد اینها رو هم برام تجویز کرد :
    سیپرو 500
    ترازوسین2
    پروستا باریج و ویتامین و فنازوپریدین
    الان من چکار کنم آقای دکتر. از یه طرف این التهاب که مخصوصا بعد از ادرار و پر بودن مثانه بیشتر میشه و حس تکرر ادرار بهم دست میده و اینکه همیشه هست پس از تحریک و انزال بدتر هم میشه و آلتم همیشه ناراحته این شرایط امونم رو بریده واقعا نمیتونم تحمل کنم. از یه طرف خوردن سیپرو یا تاوانکس 500 التهاب مجرا و علی الخصوص پوست کلاهک التم رو بشدت زیاد میکه. دارو بخورم یا نه
    واقعا خسته شدم از این وضع زندگیم مختل شده
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر جباری شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر قوامی
    پدر بنده چندین سال هست که پروستات دارند دکترها بدلیل اینکه کم خونی دارند عملشون نمی کنند و چندین ماه پی در پی از سونت استفاده می کنند و بسیار براشون مشکل شده داروهایی که مصرف می کنند فلوتاناکس ۲۵۰،تراوکس ۵ میلی ،فرو فورت قرص آهن، دایمولاکس درمان یبوست، متفورمین ۵۰۰،فروسولفات ۱ میلی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كم خوني اصلاح شود و بعد عمل شونند

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام وقت بخیر من دوماه قبل در
    شهرستان عمل turp پروستات خوش خیم انجام دادم الان به دکتر دسترسی ندارم از اینجا رفته
    ۱- قبل از عمل اندازه پروستات 60 بود ولی دو ماه بعد از عمل سونوگرافی کردم اندازه آن ۷۰ شده بجای کوچکتر شدن بزرگتر شده چرا؟
    ۲-دوماه آنتی بیوتیک میخورم تا کی ادامه بدم؟
    ۳- اول ادرارم با فشار تخلیه می شود ولی آخر ش باید زور بزنم قطره قطره تخلیه بشه؟
    ۴-, بعد از ادرار خارش در آلت دارم

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      تمام پروستات را خارج نكرده و دو ماه دارو كافي است و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر رمضان سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام من ششم اردیبهشت سوزش و تکرر ادرار پیدا کردم، یک دکتر عمومی پیدا کردم و ازمایش و دارو داد ، دارو ها را مصرف کردم و ازمایش را هم انجام دادم. سوزش و تکرر ادرار به کلی برطرف شد. اما جواب ازمایش من عفونت مجاری ادراری و ورم پروستات بود. مرا به دکتر اورورلوژی ارجاع داد و او داروی های امنیک 4 میلی گرم و افلوکسیر 200 را داد. الان 9 روز است که دارم این قرص ها را مصرف میکنم ولی بی حالی ، تنگی نفس، درد قفسه سینه که به پشتم میزند، درد عضلانی در پاها، خستگی سریع، گرفتگی بینی و خشکی گلو دارم. میشه به جای این دارو ها، دارویی مشابه مصرف کنم تا عوارض آن کم شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      دارو ها را قطع كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر