ناتوانی جنسی در نارسایی کلیه – اختلال جنسی

نارسایی کلیه ها بیماری نسبتا شایعی می‌باشد، که در سراسر دنیا همه گیر می‌باشد. سالیانه هزینه‌های هنگفتی را برای بیمار و دولت به همراه دارد. علت‌های مختلفی باعث نارسایی کلیه‌ ها می‌باشد، ولی به طور شایع دیابت از علل شایع پیوند کلیه در دنیا می‌باشد. اختلالات جنسی که در نارسایی مزمن کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد.

در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش تمایلات جنسی می‌باشد. در زنان ضمن ایجاد اختلال جنسی، که معمولا به صورت کاهش تمایلات جنسی می باشد، اختلال سیکل قاعده‌گی و نازائی به وجود می‌آورد.

علل ایجاد کننده اختلال جنسی 

1- به علت خاموش شدن کلیه‌ ها ، هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می‌شود و توسط کلیه‌ ها باید دفع شود، در سرم خون افزایش می‌یابد و باعث اختلال جنسی می‌گردد.

2- در 75 درصد افراد مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها پرولاکتین سرم خون بالا می‌باشد.

3- پرکاری تیروئید که در نارسایی کلیه‌ ها به وجود می‌آید اختلال جنسی را تشدید می‌کند.

4- علت اختلال قاعده‌گی کاهش و کم شدن اثر هورمون‌های LH و FSH بر روی تخمدان‌ها می‌باشد.

5- هورمون جنسی به نام تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد که علت آن کاهش عملکرد سلول‌های تولید کننده تستوسترون در بیضه‌ها می‌باشد، و در این حالت سلول‌های تولید کننده تستوسترون به هورمون LH پاسخ نمی‌دهند.

در افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، کاهش سطح تستوسترون سرم بیشتر دیده می‌شود. کاهش عملکرد و ترشح کننده هورمون تستوسترون ممکن است به علت مهار هورمون LH که تحریک کننده تستوسترون است می‌باشد. از طرفی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌ ها ترشح ماده‌ای به نام iNHiBIN-B که از بیضه‌ها ترشح می‌شود و در تولید مثل نقش اساسی دارد کاهش می‌یابد.

70 درصد مبتلایان به نارسایی کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند، که عوارضی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آترواسکلروز، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آوردن آن دخیل باشند. پیوند کلیه موفقیت‌آمیز، کیفیت خوب زندگی را به وجود می‌آورد، ولی فقط 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه اختلال نعوظ به حالت قبل از عمل باز می‌گردد.

افسردگی، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی کلیه می‌باشند. افراد مبتلا به ESRD (نارسایی مزمن کلیه) به علت گرفتاری‌های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خودداری می‌نمایند، به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی‌باشد.

شایع‌ ترین اختلال جنسی در مردان، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 تا 45 سال بیشتر است. چنانچه بیماری‌های اورگانیک با نارسایی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود. در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسایی کلیه، مشاهده شده که 75 درصد، دلیل اختلال جنسی آنها به علت انسداد عروق کاورنوز بوده است.

نارسایی کلیه

در یک مطالعه دیگر 90 درصد علت لیک وریدی گزارش شده است، بنابراین دیابت، کاهش تستوسترون، پرولاکتین بالا، افسردگی و استرس، مصرف داروهای فراوان از عوامل شایع دیگر اختلال جنسی در این افراد می‌باشد.

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است. داروهای ضد ایمنی که بعد از پیوند کلیه بیماران استفاده می‌کنند، باعث کاهش ترشح تستوسترون و اختلال جنسی می‌شود.

نیتریک اوکساید هورمونی می‌باشد که در حالت طبیعی باعث شلی شریان آلت و ورود خون به آلت می‌گردد. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه این هورمون مهار گردیده و در نتیجه گردش خون آلت مختل می‌شود. نوع انتخاب تکنیک جراحی (پیوند کلیه) و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک  داخلی، اختلال جنسی را افزایش می‌دهد.

درمان اختلالات نعوظ در نارسایی مزمن کلیه

قطع مصرف سیگار و الکل

کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز عروق مثل دیابت

درمان افسردگی

درمان فشارخون با داروهای مناسب

عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین، سایمتدین

درمان آنمی

استفاده از داروهای خوراکی سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تزریق داروهای وازواکتیو (پاپاورین، پروستاگلندین E1) به داخل آلت، شیاف آلپروستادیل به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر صدرا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بزرگوار.
    ۴ ماه پیش پیوند کلیه کردم.مشکل نعوذ و زود انزالی دارم.
    دیسک کمر شدید هم دارم.دستور حضرتعالی برای درمان نعوذ و زود انزالی چیست؟ با توجه به پیوند کلیه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل شود و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر رحمان، چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده چند وقته بعد از نزدیکی دچار درد در قسمت پشت پهلو هام میشم فکر میکنم ازکلیه هام باشه ومشکل زود انزالی هم دارم واریکوسل سمت چپ هم دارم پنج سال هست ازدواج کردم تاکنون موفق نشدم بچه دار بشم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد سونوگرافي از كليه ها انجام شود و أزمايش اسپرم داده شود

  • تصویر کاربر ارشاد پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب در سال ۹۳ نفروکتومی کلیه راست شدم تا سال ۹۸ تحت شیمی درمانی با داروهای خوراکی کپسول سوتنت و قرص از سال ۹۸ تا ماه ۸ ۱۴۰۰ با آمپول keytruda و قرص Aksitinib بودم اوایل هم تمایل جنسی داشتم و هم نعوذ مشکلی نداشت ولی فعلاِ مدتی است آلتم بیش از حد جمع میشود و خیلی زود انزالی بهم دست میده کمتر از یکدقیقه با تشکر و سپاس از زحمات شما پزشک عالیقدر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميلي ميل كنيد و روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ سه ماه ميل كنيد 

  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من ۴۴ سال سن دارم مدت زیادی رابطه جنسی نداشتم بمدت یکماه هر هفته ۲/ ۳ بار در یک روز رابطه داشتم در این مدت یکماه اخیر دچار اسهال شدم بطور مدام در روز ۴/۵ بار
    در ضمن زود انزالی رو از نوجوانی تا کنون دارم
    دو روز بعد از رابطه در بیضه احساس درد کردم
    سپس درد شدید غیرقابل تحمل در قسمت پهلو و بیشتر پشت کمرم ایجاد شد که پس از ۵ دقیقه درد بسیار ساکت شد
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    اولا اسهال شدن این یکماه اخیر
    دوم زود انزالی
    و سوم این درد شدید که برطرف شد
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد درد كمر احتمالا به علت ورم پروستات بوده و براي درمان اسهال بايد به متخصص گوارش مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر قدر شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من جوان ۳۴ساله مجردم کوچکی آلت وبیضه کمبود هورمون های تستوسترون LH FSH وهورمون TH TSHوغیره داشتم وسینه ام بزرگ بود وبدنم مونداشت وریش ندارم از فروردین ۹۶تا اسفند ۹۹به کرات تستوسترون تزریق کردم تاحدی در آلت تاثیر گذاشت چون قبلا آلت فرورفته وکوتاه بود ولی الان آزاده نطفه اصلا ندارم موقع درمان هورمونی هم فقط مایع منی بود امااسپرم طبق آزمایشات صفربود موهااوایل زیادشد ولی بعدمدتی به خصوص هنگام قطع هورمون می ریخت دکتر شمسا مشهد تشخیص سندروم کلاین دادن ودکتر حسینی تهران آزمایش ژنتیک نوشتن که فکر میکنم ازلحاظجنسیت مشکلی نیست تصویرآزمایشوبراتون می فرستم لطفا نظرتونو بنویسین و لطفا یه نوبت بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اگر تشخيص بيماري شما سندرم كلين فلتر مي باشد نيازي به تزريق هورمون تستسترون نمي باشد و اين سندروم درماني ندارد

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    خسته نباشید.
    حدوددوماه میشه پیوندکلیه انجام دادم وکراتینین هم ۱/۵ هست.
    زودانزالی شدیدواختلال نعوظ دارم.
    لطفاراهنمایی ام کنیدکه چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل شود و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر پرهام جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن 44 سال سن دارم 20 سال متاهل هستم دوفرزند دارم کارم در خارج از استان هست 23 روز کار و یک هفته میام منزل در چند سال اخیر که رابطه باهمسرم دارم بیشتر زود ارضا میشم زمان ارضا شدنم بیشتر وقتها کمتر از یک دقیقه هست با شور و هیجان بالای در لحظه شروع دارم ولی آنی هست در خانواده پدری ام بیماریهای کلیوی و فشار خون شایع هست ولی من موردی ومشکل کلیوی ندارم از قرص تادافیل استفاده میکنم ولی بعداز دو دقیقه ارضا میشم و این مسله خیلی من و همسرم رو ب چالش کشانده وآزار میده آقای دکتر از دکتر مغز واعصاب داروی آسنترا 50 گرفتم خیلی کسل و بی حالم میکرد و سختی آلتم رو کاهش میداد و باعث میشد خیلی بخودم فشار بیارم تا به همسرم رسیدگی کنم در این حین خسته میشدم و انرژی کم میارم و قرص آنستنرا50 روی عملکرد روزانه تاثیر میذاشت لطفا بفرمایید راهنمایی بفرمایید.؟چه کار کنم که بتونم شرایط دیر ارضای رو در خودم ماندگار کنم؟ایمیلم [email protected] هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام قرص أسنترا را قطع كنيد روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد 

  • تصویر کاربر رامین شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 35 سال سن دارم و مجردم. دو ماه پیش ادرارم به رنگ قهوه ای در آمد و پهلو درد داشتم. و یک ماه پیش هم در ادراک خون دیده میشد نه بصورت لخته کلا مایل به صورتی بود. سونوگرافی هم رفتم یه بار سنگ 3 میلیمتری نشون داد بعدش هم دوباره رفتم چیزی نشون نداد . دکتر گفت احتمالا تو حالب گیر کرده. الان دو هفته هست بعد از ارضای جنسی شدیداً زیر شکم و و پهلو هام درد می‌کنه بطوری که دو روز زمین گیر میشم. آزمایش خون هم رفتم چیزی نشون نداد. و ادرارم هم طبیعیه الان ولی مشکل جنسی پیدا کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام شما سنگ حالب چب داريد سنگ در حالب گير كرده روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    سلام بنده چندماهی هست که مو کاشتم که هر روز چندعدد قرص مختلف مثل ب۶ زینگ و هرویت استفاده میکنم جدیدن تو دو روز سوزن نروبین وبیوتین و دکسانتون زدم که بعد از زدن این آمپولها احساس درد تو هر دو کلیه را دارم لطفا راهنمایی بفرمایید
    همچنین
    یک سوال دیگه استفاده از این داروها وسوزن ها آیا برا کلیه ضرر دارن
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام درد پهلو ها به علت أمپول ها نمي باشد روزي يك عدد شياف ديكلوفناك١٠٠ استعمال كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام درد پهلو ها به علت أمپول ها نمي باشد روزي يك عدد شياف ديكلوفناك١٠٠ استعمال كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نیرومند جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1430 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام
    حدود یک هفته پیش بعد از درد شدید در قسمت پهلو چپ و راست به دکتر مراجعه و بعد از سونوگرافی و ازمایش ادرار مشخص شد که ۴ عدد سنگ کلیه ۴ میل و دو نیم میل دارم
    نا خوداگاه تو خواب متوجه شدم که ارضا شدم ولی بعد از بیدار شدم به هیچ عنوان منی از بدنم خارج نشده کنجکاو شدم و
    مجبور شدم خود ارضایی کنم که متاسفانه باز هم منی خارج نشد
    دارو مصرفی هم کپسول پروترال و قطره سنکل هستش
    البته شیاف دو روز اول مصرف کردم و چون درد ندارم شیاف مصرف نمیکنم
    جناب دکتر ممنون میسم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید 🙏🏼🙏🏼
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عدم خروج مني به علت مصرف كپسول پروترال مي باشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر